Beste leden,
Zojuist heb ik een offerte gekregen met 2 opties voor het legplan van de zonnepanelen. Het is een plat dak zonder schaduw. We willen graag een oost-west opstelling, maar ook een maximale opbrengst.
Optie 1: alle panelen exact in de oost-west opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/QuJbaTYvZR8lB63WMDg4xaBY.png?f=user_large)
Optie 2: de panelen 43 graden draaien richting de zuidkant, maar hierdoor kunnen we wel het hele dak vol leggen. + 9 panelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FbqgB5tHH4m9ubOWkpVZzvwh.png?f=user_large)
De vraag is: wat is wijsheid? Is het heel slecht voor de oost-west opstelling als de panelen toch niet exact in die richting liggen? De noordkant zal dan natuurlijk minder opleveren, maar +9 panelen is fors...
Ik lees jullie input graag.
Zojuist heb ik een offerte gekregen met 2 opties voor het legplan van de zonnepanelen. Het is een plat dak zonder schaduw. We willen graag een oost-west opstelling, maar ook een maximale opbrengst.
Optie 1: alle panelen exact in de oost-west opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/QuJbaTYvZR8lB63WMDg4xaBY.png?f=user_large)
Optie 2: de panelen 43 graden draaien richting de zuidkant, maar hierdoor kunnen we wel het hele dak vol leggen. + 9 panelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FbqgB5tHH4m9ubOWkpVZzvwh.png?f=user_large)
De vraag is: wat is wijsheid? Is het heel slecht voor de oost-west opstelling als de panelen toch niet exact in die richting liggen? De noordkant zal dan natuurlijk minder opleveren, maar +9 panelen is fors...
Ik lees jullie input graag.
[ Voor 9% gewijzigd door L_T op 08-09-2023 12:17 ]