Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 15:14
Momenteel heb ik een internetaansluiting van KPN met bijbehorende Experiabox 12 en SuperWifi. Dat zijn twee schotels waarvan er een bedraad is aangesloten en de andere niet. Samen vormen deze drie apparaten een gezamelijk Mesh netwerk en dat werkt vlekkeloos.

Nu wil ik de Experiabox vervangen voor een FRITZ!Box modem maar is die combinatie net zo compatible als nu? Gaan die drie ook op dezelfde manier samenwerken of moet ik mijn schotels vervangen voor FRITZ!Box apparaten? Liever niet.

Op de website staat: Bouw je eigen MESH-netwerk met de FRITZ!WLAN producten. Dat suggereert dat je daar FRITZ!Box apparaten voor moet hebben.
Deze pagina is wat minder expliciet.
En de klantenservice aan de telefoon zie dat het prima kan.

Heeft er iemand ervaring met deze opzet?

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 13:59
Er zit wel een bepaalde intelligentie (software) in zowel de KPN als de FritzBox hardware, vermoed ik.
Het onderling koppelen van schotel en router, bijvoorbeeld.
Ik heb geen ervaring met het mixen van KPN en Fritzbox, maar het lijkt me dat je de hardware altijd nog handmatig kan afstemmen op elkaar en kan configureren, in plaats van "automagisch" via een button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
@Yodocus
- nvm -

Kan wel ervaringen vinden op internet :-) (https://www.google.com/search?q=fritzbox+superwifi+kpn.

Verder vroeg ik mij af wat de reden is dat je de Experiabox wilt vervangen?

[ Voor 30% gewijzigd door PeeCee op 08-09-2023 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:21
Niet aan te raden.
De superwifi zal prima als normaal wifi access point gaan werken, maar niet een mesh maken met de Fritzbox.
(En andersom Experiabox met Fritz!WLAN repeaters is ook niet ideaal)

Mesh is helaas niet universeel en elke fabrikant doet dat op hun eigen manier, mix&match zit er dus niet in.

Ben ook wel benieuwd waarom je de Experiabox zou willen vervangen als het allemaal vlekkeloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
Ik vervang de Experiabox omdat de Fritz meer mogelijkheden heeft. De Experiobox is beperkt qua DHCP/DNS om maar wat te noemen.
Op de KPN fora vind ik geen ervaringen van iemand die dit thuis heeft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:22
Of je superwifi stopt er helemaal mee, of je krijgt 2 netwerken: je fritz wifi en je ()superwifi

Ik gok dat de superwifi er mee stopt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Dieks77 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:27:
De superwifi zal prima als normaal wifi access point gaan werken, maar niet een mesh maken met de Fritzbox.
Dat dus.

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 08-09-2023 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:56

Wildfire

Joy to the world!

Ik kan als KPN monteur zeggen dat de Fritzbox niet samenwerkt met de SuperWifi versterkers zoals wel gebeurd met de Box 12. Je zult de versterkers verder ook handmatig moeten instellen. Dat wordt dan uitschakelen van de wifi van je Fritzbox als je geen twee afzonderlijke wifi-netwerken wilt hebben.

Niet voor niets is voor ons monteurs het devies bij een Fritzbox bij voorkeur de Fritz verstekers/access points te gebruiken ipv de SuperWifi verstekers.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 09-09-2023 12:24 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
De opmerking "je krijgt dan twee (afzonderlijke) netwerken" snap ik niet helemaal.

Wanneer je de KPN superwifi schotels koppelt aan een Fritzbox (of een ander merk)
en je creeert 1 wifi SSID dat wordt uitgezonden door de schotels en de router,
dan heb je gewoon 1 netwerk.
De schotels onderling gebruiken de backhaul mesh functie (als dat nog werkt, geen idee),
ik begrijp dat dit een wifi signaal is waar je zelf niks aan kunt instellen.
In ieder geval heeft dit mesh signaal niks te maken met je reguliere (wifi) netwerk,
het is een verbinding tussen die schotels.

Dus waarom praat men over twee netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wildfire schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:23:
Dat wordt dan uitschakelen van de wifi van je Fritzbox als je geen twee afzonderlijke wifi-netwerken wilt hebben.
Waarom schakel je wifi uit op de Fritzbox?
Maak er 1 hetzelfde netwerk van (SSID) en je kan wifi toch gebruiken op die Fritzbox....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

EverLast2002 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:31:
[...]

Waarom schakel je wifi uit op de Fritzbox?
Maak er 1 hetzelfde netwerk van (SSID) en je kan wifi toch gebruiken op die Fritzbox....
Ja, maar de Fritzbox is geen deel van het meshnetwerk dat de SuperWifi versterkers wel hebben. Als je enkel het wifi-netwerk van de SuperWifi versterkers hebt, dan zorgen de SuperWifi verstekers voor naadloze roaming tussen de versterkers. De Fritzbox is daar geen onderdeel van en dan kun je soms dus issues krijgen, de Fritzbox heeft geen intelligente samenwerking met de SuperWifi versterkers.

[ Voor 36% gewijzigd door Wildfire op 09-09-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wildfire schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:24:
[...]

Ja, maar de Fritzbox is geen deel van het meshnetwerk dat de SuperWifi versterkers wel hebben. Als je enkel het wifi-netwerk van de SuperWifi versterkers hebt, dan zorgen de SuperWifi verstekers voor naadloze roaming tussen de versterkers. De Fritzbox is daar geen onderdeel van en dan kun je soms dus issues krijgen, de Fritzbox heeft geen intelligente samenwerking met de SuperWifi versterkers.
Ik snap je uitleg en wil ook geen gelijk hebben of dwars lopen doen.
Als je de 1e schotel altijd bedraad moet aansluiten vanuit je router (KPN, Fritzbox, oid),
dan is er toch al een stabiele link. Vanuit schotel nr1 ga je dan draadloos naar schotel nr2.
Dat dan de intelligente functie wegvalt van meshing omdat KPN en Fritzbox anders werken daarmee, snap ik.

Wat voor "issues" ga je dan zoal krijgen?
Want een goede werking van roaming hangt ook deels af van de clients (smartphone, laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

EverLast2002 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:19:
[...]

Ik snap je uitleg en wil ook geen gelijk hebben of dwars lopen doen.
Als je de 1e schotel altijd bedraad moet aansluiten vanuit je router (KPN, Fritzbox, oid),
dan is er toch al een stabiele link. Vanuit schotel nr1 ga je dan draadloos naar schotel nr2.
Dat dan de intelligente functie wegvalt van meshing omdat KPN en Fritzbox anders werken daarmee, snap ik.

Want een goede werking van roaming hangt ook deels af van de clients (smartphone, laptop).
Met de V10A en de 12 is de Experiabox zelf onderdeel van het meshnetwerk en is het mogelijk dus alle SuperWifi punten draadloos te hebben (alhoewel bekabeld wel het beste is als dat mogelijk is).

Dat heb je met de Fritzbox niet (en ook niet met andere KPN modems, niet voor niets gaat op andere Experiaboxen de wifi automatisch uit bij gebruik van de SuperWifi punten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wildfire schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:42:
[...]
niet voor niets gaat op andere Experiaboxen de wifi automatisch uit bij gebruik van de SuperWifi punten).
Mijn ouders hebben een KPN box v8 met daaraan gekoppeld via een ethernetkabel 1 superwifi schotel (de zwarte uitvoering).
Werkt allemaal perfect, wifi staat ook aan in de v8. Maar ik heb die schotel uiteraard wel handmatig moeten configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
Bedankt voor alle reacties. Wat ik hieruit opmaak is dat de SuperWifi blijft werken maar niet samen met de Fritzbox in een mesh netwerk. Twee afzonderlijke wifinetwerken vind ik niks dus blijf ik met twee schotels over. Toen ik deze spullen kreeg was dat ook voldoende, later kwam er een firmwareupdate die mogelijk maakte dat de Experiabox ook meedeed.
Ik heb besloten het erop te wagen, de Fritz is besteld. Zodra ik die deze week heb aangesloten laat ik weten wat ik ervan heb kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
EverLast2002 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:19:
[...]

En dat is dus precies wat er aan de hand kan zijn, de roaming, je schakelt letterlijk over naar een ander wifi-netwerk, ook al heeft het dezelfde ssid, (met dus ook weer een handshake e.d. dus overhead)

Niet alle clients gaan daar even goed mee om en blijven plakken op 1 accesspoint, waardoor dus mogelijk niet optimaal signaal (=snelheid). Client zal pas schakelen als het écht te slecht wordt, en het accesspoint zal je ook niet overdragen aan de ander en zal gewoon afkappen als het te slecht word.
Met mesh is er óók sturing vanuit de mesh naar een beter accesspoint en is het eigenlijk geen roaming meer, het is één groot wifi-netwerk.
En daarbij komt dan natuurlijk nog het gemak van plug&play, een extra accesspoint wordt gemakkelijk opgenomen zonder de boel handmatig te moeten instellen.

Wifi roaming is goed te vergelijken met switchen naar een ander mobieltelefoon netwerk, bv in de grensstreek of volledig in het buitenland. Op je mobiel is het soms nodig handmatig een ander netwerk te selecteren als je in de grensstreek of buitenland bent voor betere performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yodocus
Moraal van het verhaal: het werkt gewoon. Ik heb de Fritz!box inmiddels geïnstalleerd. Daarna de twee SuperWifi AP's bedraad aangesloten en gereset. Nadat de LEDs alle kleuren een keer hebben laten zien deden ze keurig mee in het Mesh netwerk, eentje bedraad en de ander draadloos. Roaming lijkt ook goed te gaan maar dat moet ik nog ervaren. En de hele handel staat ook weer in de Thuis app van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Yodocus schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:45:
Moraal van het verhaal: het werkt gewoon. Ik heb de Fritz!box inmiddels geïnstalleerd. Daarna de twee SuperWifi AP's bedraad aangesloten en gereset. Nadat de LEDs alle kleuren een keer hebben laten zien deden ze keurig mee in het Mesh netwerk, eentje bedraad en de ander draadloos. Roaming lijkt ook goed te gaan maar dat moet ik nog ervaren. En de hele handel staat ook weer in de Thuis app van KPN.
Weet je zeker dat de Fritzbox ook "meedoet" in het mesh backhaul systeem (dus niet het reguliere wifi) ?
omdat @Wildfire zei :
de Fritzbox is geen deel van het meshnetwerk dat de SuperWifi versterkers wel hebben. Als je enkel het wifi-netwerk van de SuperWifi versterkers hebt, dan zorgen de SuperWifi verstekers voor naadloze roaming tussen de versterkers. De Fritzbox is daar geen onderdeel van

Als ik nog iets mag vragen :
ondersteunen die superwifi schotels ook VLANs ?
(de zwarte superwifi2 schotels dus)

[ Voor 16% gewijzigd door EverLast2002 op 12-09-2023 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yodocus
Wifi op de FB staat ingeschakeld en als ik buiten het bereik van de schotels ben heb ik gewoon signaal, er is maar een SSID zichtbaar.
Dit is de setup pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc4vF8eOFiIMEkYFGp5l6S09TZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gTwdKwzCn2WzHXy58irgisU3.png?f=fotoalbum_large

VLAN weet ik niet, ik heb nog witte schotels.

• Dieks77
Yodocus schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:45:
Onwaarschijnlijk dat zowel de Frotzbox als de suerwifi APs in dezelfde mesh zit.

Dat ze als normaal accesspoint met dezelfde SSID functioneren dat zal zeker, zoals al eerder gezegd.
Maar dan is het gewoon roaming en géén Mesh. (Schijnbaar maken de superwifis onderling wel alsnog een mesh)
NB. In de Fritzbox interface kun je het Mesh overzicht zien onder Home Network/Mesh
Mesh enabled zal het Mesh icoontje erbij laten zien (in principe voorbehouden aan Fritz apparatuur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat voor magie denken we dat die Fritzbox "mesh" is?

Dat *is* gewoon roaming network, met als enige verschil dat als je een keer wijziging op de "Mesh master" doet, dat de "repeaters" (weer zo'n misbruikte term), de wijziging automatisch doorvoeren, in plaats van dat je die handmatig ook moet gaan aanpassen.
Pagina: 1