Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zit al een tijd niet goed in mijn vel. Dat is helaas altijd zo geweest, ook al heb ik prima hulp van mensen buitenaf, het lukt mij gewoon niet normaal te functioneren in de maatschappij.

Momenteel zit ik ziek thuis, en ga ik komende tijd weer proberen mijn werk langzaam op te pakken. Alleen hoe meer ik er aan denk, hoe meer ik er tegenop zie.

Het werk gaat opzicht wel, er zijn wel dingen waarmee ik niet eens ben, en ik verwacht veel van collega's en mijzelf. Ik zou de omgeving meer beschrijven als junior, terwijl ik graag zou willen werken met senioren. Nadeel is alleen dat de kans op stress weer toeneemt, aangezien ik mijzelf ook als een gek ga pushen en de tijd niet neem. Ook zou ik dan moeten switchen van baan, gezien mijn huidige staat, gaat mij dat niet lukken (tenzij remote).

Bijdrages leveren aan projecten op GitHub vind ik erg leuk, dit deed ik ook toen ik in de ZW zat. Het gaf mij energie en voldoening, en nog altijd is dit een hobby van mij.

Soms denk ik.. kan ik niet gewoon terug naar de ZW? Ik ben afgekeurd, maar ben toch weer gaan werken, aangezien ik ook graag weer nuttig wilde zijn.

Er ligt een contractverlenging klaar, hoef alleen maar te tekenen. Is het slim om dat nu te doen of juist niet? Wat als ik teken, en vervolgens (helemaal) uitval?

Thanks. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:28

ThunderNet

Flits!

Sowieso tekenen. Als je niet tekend, ben je verwijtbaar werkloos wat nooit in je voordeel kan werken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
Allereerst wil ik je sowieso sterkte wensen met jouw situatie. Maar ook zeggen dat ik het supergoed vind dat je dit deelt. Dat toont wat mij betreft namelijk dat je verder wilt in je leven en er toch iets van wilt maken in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten. Dat is knap. Goed zo.

En alhoewel bovenstaande misschien overkomt als een slijmerig, zinloos stukje tekst achter een digitaal stukje glas, moet ik zeggen dat ik in een vergelijkbare situatie zit. Ik zit al anderhalf jaar thuis. Onder andere door psychische problemen en uitvalproblemen vanwege mijn beperking. Ik ben namelijk visueel beperkt, waardoor alles voor mij veel meer moeite kost dan anderen.

Maar wat ik voor mijzelf heb bepaald, en misschien heb je daar iets aan, is dat ik wel door wilt in mijn leven. Ik wil iets bereiken, ik wil iets doen. Toen ik dus een Wajong uitkering had, heb ik toch mijn studie afgemaakt en heb ik besloten te gaan werken. Ik laat even in het midden of dit heel verstandig was, maar aan de andere kant haalde ik wel veel voldoening uit werk. Het was immers mijn hobby. En omdat ik werkte heb ik ook een huis gekocht en allemaal leuke spulletjes om het mee in te richten. Dat kan niet zomaar met een uitkering.

Ik ken, uiteraard, de details van jouw beperkingen niet. Maar wat voor mij helpt is om te zeggen dat ik iets wilt. Ook met structuur. Niet vrijblijvend alleen bijdrage aan GitHub projecten. Dat doe ik ook namelijk weleens, maar dat is voor mij toch te vrijblijvend. Aan de andere kant, wat voor mij helpt, hoeft het voor jou niet zo te zijn.

Anyway. Ga ook even nadenken wat voor jou werkt. Wat jij graag zou willen doen. Misschien is het wel iets buiten de IT, zodat je daar 's avonds hobbymatig nog aan kunt werken. Schrijf ook op wat je belangrijk vind om te bereiken, dan heb je ook iets om naartoe te werken. En wellicht is dit niets voor jou, maar je kunt het allicht proberen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ThunderNet schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:14:
Sowieso tekenen. Als je niet tekend, ben je verwijtbaar werkloos wat nooit in je voordeel kan werken.
Ik heb net getekend, heb gelezen dat je zelf dit nog kan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollowGamer schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:37:
[...]

Ik heb net getekend, heb gelezen dat je zelf dit nog kan opzeggen.
Ik hoop dat je dat in het contract zelf hebt gelezen. Een tijdelijk contract is alleen tussentijds opzegbaar als dat met zoveel woorden in het contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ben je een Belg? In Nederland bestaat de ziektewet niet, niet in die woorden. In de volksmond kun je ‘afgekeurd’ zijn, maar of dat een WGA of een IVA is, is nogal een verschil en dat soort nuances zijn nogal belangrijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
downtime schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:56:
[...]

Ik hoop dat je dat in het contract zelf hebt gelezen. Een tijdelijk contract is alleen tussentijds opzegbaar als dat met zoveel woorden in het contract staat.
Een werknemer kan altijd tussentijds opzeggen. Dit heb ik ooit begrepen maar lijkt niet te kloppen.

https://www.schenkeveldad...ereenkomst-bepaalde-tijd/

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 08-09-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:11
ZieMaar! schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:49:
Ben je een Belg? In Nederland bestaat de ziektewet niet, niet in die woorden. In de volksmond kun je ‘afgekeurd’ zijn, maar of dat een WGA of een IVA is, is nogal een verschil en dat soort nuances zijn nogal belangrijk,
Hoe kom je er nou bij dat de ziektewet niet bestaat? Als ik mijn been breek en 6 weken niet kan werken krijg ik gewoon een ziektewet uitkering hier in Nederland vanuit het UWV. TS is zover ik kan lezen ook niet afgekeurd maar zit thuis i.v.m. mentale klachten waardoor hij nu een ziektewet uitkering ontvangt.

[ Voor 0% gewijzigd door NACrat op 11-09-2023 12:54 . Reden: Onjuiste info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:34
NACrat schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:36:
[...]

Hoe kom je er nou bij dat de ziektewet niet bestaat? Als ik mijn been breek en 6 weken niet kan werken krijg ik gewoon een ziektewet uitkering hier in Nederland vanuit het UWV. TS is zover ik kan lezen ook niet afgekeurd maar zit thuis i.v.m. mentale klachten waardoor hij nu een ziektewet uitkering ontvangt.
Ehm, nee hoor. Je werkgever betaald dat gewoon.
https://www.rijksoverheid...p-een-ziektewet-uitkering
Als u een werkgever heeft, bent u doorgaans verplicht verzekerd voor ziekte. Wordt u ziek? Dan blijft uw werkgever in de meeste gevallen uw loon doorbetalen en heeft u geen recht op Ziektewet-uitkering. In bijzondere situaties heeft u toch recht op een Ziektewet-uitkering:

U valt onder de no-riskpolis.
U wordt ziek door uw zwangerschap of bevalling.
U wordt ziek door orgaandonatie.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou wel gaan werken, alleen de aankomende tijd even goed aan jezelf gaan werken waarom je je werk (met anderen) niet leuk vind.
Ik moet ook vaak werken met mensen die ik niet kan uitstaan, geen verstand hebben, geen inzet tonen, gewoon slecht zijn in hun werk, nooit positief overkomen etc. maar daar moet je gewoon mee leren leven.
Het enige wat je kan veranderen is jezelf en dan is het het makkelijkste om jouw eigen reactie op dingen te gaan veranderen. Dus elke keer als er iets gebeurt moet je daarvan leren en je er gewoon niks van aan gaan trekken en al helemaal niet een ander jouw gemoedstoestand laten bepalen. (dit is wel iets waar je aan moet werken en wat lang duurt om dit goed te kunnen doen)

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 08-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
NACrat schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:36:
[...]

Het woord ziektewet is niet helemaal het juiste woord in Nederlandse context, tenzij je ziek bent zonder werkgever of je werkgever niet je loon doorbetaalt (het UWV komt pas na 24 maanden om de hoek kijken, over het algemeen). Nu kán de ts net die situatie hebben, maar dat zou vrij uitzonderlijk zijn. Vandaar de vraag om verduidelijking. Wat de meeste mensen bedoelen met ziektewet heet in Nederland geen ziektewet.

Jouw voorbeeld klopt niet, dan moet je werkgever namelijk gewoon je salaris (deels) doorbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:11
@ZieMaar! en @Ozzie jullie hebben helemaal gelijk. Weer wat geleerd! :)
Pagina: 1