Scheurvorming beton na installatie kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Bij afwerk werkzaamheden heb ik bij kozijnen in mijn huis, die ca. 8 maanden geleden zijn geïnstalleerd, 3 problemen geconstateerd;
1. Aardige scheur in het beton ca. 2 cm voorbij het punt waar het kozijn eindigt (over de hele lengte van 4,8 meter en ieder geval 15 mm diep);
2. De plank (lijkt behandeld ivm witte kleur) die op het beton is gemonteerd vertoond over de hele lengte schimmelsporen aan de binnezijde van het huis;
3. En effectief rust het hele kozijn op maar ca. 4 cm beton.

Tekening van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCYApn-JcBUvvuEFP6sz7rBT5uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6LSwSNakoj9hSEzaSg0G81k7.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om kozijnpaneel van ongeveer 4,8 meter breed en 2,6 meter hoger met oa. achterdeur er in en aantal grote glazen panel (triple).

Ik heb deze problemen reeds kenbaar gemaakt bij de installateur.

Zelf probeer ik te begrijp hoe normaal/abnormaal deze manier van installeren is? En wat het gevaar van deze manier van installeren is? Het komt op mij over als niet de juiste manier en met deze 3 problemen gecombineerd mogelijk gevaar voor verzakkingen.

Hoe denken jullie er over?

[ Voor 6% gewijzigd door glkx op 08-09-2023 09:40 . Reden: Betere afbeelding ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Zeker met zulke zware kozijnen, doen ze normaal een hoekprofiel onder het stelkozijn die tegen de kopse kant van de vloer aan wordt gemaakt. Zoals je nu tekend is er een momentkracht gemaakt op die bout die in de vloer zit waardoor het scheurt.

Schimmel zal zijn omdat de boel niet goed is afgedicht lijkt me en vocht onder het kozijn door komt.

als je zoekt op "kozijn onderdetail vloer" dan kom je veel details tegen van hoe het eigenlijk zou moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bldfWw4fGswki82CtCeEMp110k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DY2zjfVcNTp4R1Zjr0dHFRRc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
EU_RAZER schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:49:
Zeker met zulke zware kozijnen, doen ze normaal een hoekprofiel onder het stelkozijn die tegen de kopse kant van de vloer aan wordt gemaakt. Zoals je nu tekend is er een momentkracht gemaakt op die bout die in de vloer zit waardoor het scheurt.

Schimmel zal zijn omdat de boel niet goed is afgedicht lijkt me en vocht onder het kozijn door komt.

als je zoekt op "kozijn onderdetail vloer" dan kom je veel details tegen van hoe het eigenlijk zou moeten.

[Afbeelding]
Yikes, was er al bang voor. Na wat inlezen, lijkt er niet een voor de hand liggende oplossing en hebben we het over serieuze verbouwingen :(

Binnenkort komt er iemand langs van de installateurs om het te controleren. Benieuwd met wat voor verhaal ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-05 01:08
Dat is wel een flinke scheur. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik heb een gelijke formaat schuifpui welke ook zo oversteekt voorbij de vloer. In mijn geval zit er elke 50 cm een zwaar hoekanker onder de pui op de positie die @EU_RAZER aangeeft. Zeker onder de verticale stijlen wil je extra ondersteuning hebben zodat de krachten goed afgedragen worden. Deze constructie is daarom wel bijzonder vreemd te noemen, want je krijgt een enorme hefboom en buigspanningen in de constructie.

Ik neem aan dat het een flinke balk is die wel wat dikker is dan 18 mm? Minimaal 50 mm lijkt mij wel gewenst voor zo'n formaat pui.

Schimmelvorming ontstaat natuurlijk door vocht. Zit er een DPC slap tussen de draagbalk en het kozijn? Dit is een zwarte dikke folie.

Ik zie ook een 'verankering' aangegeven tussen de betreffende balk en het kozijn zelf van onderaf. Dit moet in principe niet, want hiermee doorboor je de noodzakelijke waterkering tussen de draagbalk en het kozijn waardoor vochtindringing kan ontstaan door regen (en dus potentieel je schimmelvorming).

Weet je wanneer de scheur ontstaan is?

Hoe is de verdere afwerking? Ik neem aan dat er een geïsoleerde kantplank is geplaatst onder het kozijn? Anders heb je ook nog te maken met een flinke koudebrug.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar foto's van de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:29
Wat voor ankers zijn er onder geplaatst? Welke h.o.h afstand?

En is de bevestiging in de scheur te zien?

Wij passen vele J-beugels toe. (lnk): https://www.gyzs.nl/gb-el...mbG7___r17fxoCd58QAvD_BwE

Ook deze beugels worden veel toegepast. (link): https://www.mijnijzerware...gZbP7VMSSPwBoCYCsQAvD_BwE

Dat werkt over het algemeen prima. Extra beugels er onder hoeft zeker niet als de h.o.h. tussen de beugels niet te groot is.

Het kan ook zijn dat men de zijkant niet (goed) heeft vastgezet, of er aan de bovenzijde wat is vergeten.

Wat betreft je vocht:

kan zijn dat het HSB element niet netjes is afgedicht. Liquid rubber wordt hier veel voor gebruikt.
Of gewoon een kantplank met dakbedekking en PUR. Kan van alles zijn :).

Staat je element op de langskant van de vloer? En is dit een broodjesvloer? Of is het massief gestort beton?

Heb je foto's? Of misschien van tijdens de bouw nog foto's waar we het kozijn zien zonder buitenblad? Dan is het wel in te schatten..

Laat je aannemer maar aantonen dat het berekend is. Een verankeringsadvies is voor hun zo aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Ik ga vanavond even wat goede foto's maken van het kozijn en zoeken van tijdens de installatie. En zal dan ook uitzoeken of bepaalde zaken aanwezig is.

Volgende kan ik al direct beantwoorden:
frennek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:50:
Ik neem aan dat het een flinke balk is die wel wat dikker is dan 18 mm? Minimaal 50 mm lijkt mij wel gewenst voor zo'n formaat pui.
De balk waar het kozijn op rust is helaas ergens tussen de 16 en 18 mm dik, meer een lat eigenlijk. Lijkt op een multiplex (dimensies 90 x ca. 18 mm). Ik kan helaas niet goed zien met hoeveel schroeven hij vast zit in het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 18:08
Als je nog geen rechtsbijstandsverzekering hebt is dit het moment op er een af te sluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Ik heb zojuist wat graaf werk gedaan en meer maten opgenomen. Op basis daarvan situatie schets aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4JibNRnA66H9p83wMuT3JaHpxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/goyye0DNqGBANLyKx1rrUql1.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast ook wat foto's genomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7DjQjGxhzyeN9pAFm_vAXhf-EI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuvU5rXsFnXxRMEmuSeWrPUs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmyviElPvW8SqFliQHGCSP0WLu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOS3zSDzw2chfhqepa0glZdK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFEYjLy4G3uIolVCiH66LWe105o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tBoy8Rub3jn03tNHg2pzj9G.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjfO9Za-as4jn1fRAexOK7h6PBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20b0Mb1DZiO45MzkFUssxyny.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z-FJawUHCEFpwm71TA_7i4MVOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLJKvXYPQSeaLlCb2pdsbfiH.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas heb ik geen goede foto's van tijdens de installatie. Alleen een goede na foto waar je de balkjes ook links en rechts ziet zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm0brhxrC0tEZsq5y_dHbuI2OTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yt73Nwl29KBFYyYZ4mKmbm2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft jullie vragen, super bedankt voor jullie input! :D
ZveenT schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:00:
Wat voor ankers zijn er onder geplaatst? Welke h.o.h afstand?

En is de bevestiging in de scheur te zien?
Ik kan geen ankers vinden helaas. Op een van de eerste foto's is de onderkant van het kozijn over de lengte te zien. Kan niets zien dat wijst op een anker.

De scheur zelf is nog niet zo groot dat ik er in kan kijken. Kan er wel een aardappelschilmesje vrij ver in steken, ca. 2,5 cm.
ZveenT schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:00:
Staat je element op de langskant van de vloer? En is dit een broodjesvloer? Of is het massief gestort beton?
Het kozijn staat op een soort T-balk. Ik heb de situatie schets aangepast (zie hierboven). Het kan zijn dat het gehele bovenstuk van het verticale deel maar 6 cm dik is. En dat de scheur komt doordat het T-stuk en de gelegde vloer zijn gaan wijken. Wat ik wel raar vind is dat de horizontale stuk in de T-balk 10 cm dik is. Doet vermoeden dat verticale stuk ook 10 cm is. En dat zou betekenen dat er een steur in het verticale deel van de T-balk zit. Er ligt helaas een dekvloer overheen, dus voor mij niet goed te beoordelen. Wat wel duidelijk is dat dekvloer en het beton er onder wijken.
Zit er een DPC slap tussen de draagbalk en het kozijn? Dit is een zwarte dikke folie.
Er is een DPC slap bevestigd aan het kozijn zelf. Deze is te zien op de foto. Deze doet naar mijn idee vrijwel niets omdat deze kort geknipt is.
Weet je wanneer de scheur ontstaan is?
Nee helaas niet :( Het is dat ik het zie doordat ik zelf de afwerking aan het aanpassen was.
Hoe is de verdere afwerking? Ik neem aan dat er een geïsoleerde kantplank is geplaatst onder het kozijn?
Hebben ze nog wat gedaan met extra DPC slap en vloeibaar rubber, maar achter bij het kozijn waar het om gaat kan ik niets van dat ontdekken. Alsof ze het vergeten zijn :/

Achter is het enkel een lat van 90 bij 18 mm waar het hele kozijn op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Groningerkoek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:44:
Als je nog geen rechtsbijstandsverzekering hebt is dit het moment op er een af te sluiten ;)
Ik ben heel blij dat ik sinds begin verbouwing een rechtsbijstandsverzekering en all risk woonverzekering heb. Hoop dat ze het gewoon op kunnen lossen, maar anders moet ik hem waarschijnlijk gaan gebruiken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Ik zie hier wel meerdere problemen. De ondersteuning is veel te mager, maar er is ook geen enkele vorm van koudebrug onderbreking aanwezig. Dat deze hoek is gaan schimmelen is dus erg logisch, want het vocht uit de woonkamer condenseert hier direct. Zat deze betonnen rand er al of is dit aangebracht door de 'aannemer'? Hoe was de oude situatie?

Het kozijn lijkt zo ook geen fatsoenlijke afwatering te hebben, een dorpel met waterhol lijkt te ontbreken. Ook zie ik dat je DPC slap is doorboort met schroeven. Niet helemaal zoals het hoort.

Normaal hoort er aan de onderzijde een kantplank met isolatie te zitten. In jouw geval is er misschien wel meer koudebrug onderbreking gewenst gezien de situatie, want die betonnen rand zal altijd koud blijven. Een kwetsbaar materiaal als multiplex is dus niet echt geschikt voor zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Gezien het dubieuze van de huidige constructie en de enorme kosten die fouten op de lange termijn met zich mee kunnen brengen zou je het kunnen overwegen om een onafhankelijke partij een reparatievoorstel te laten beoordelen. (Of een oordeel over de huidige situatie, zodat je een extra mening hebt omtrent verbeterpunten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
frennek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:26:
Ik zie hier wel meerdere problemen. De ondersteuning is veel te mager, maar er is ook geen enkele vorm van koudebrug onderbreking aanwezig. Dat deze hoek is gaan schimmelen is dus erg logisch, want het vocht uit de woonkamer condenseert hier direct. Zat deze betonnen rand er al of is dit aangebracht door de 'aannemer'? Hoe was de oude situatie?
De betonnen rand was er al. Ze hebben het nieuwe kozijn op ongeveer dezelfde plek geplaatst als het oude kozijn van hout met dubbel glas. Heb zelf helaas niet gezien hoe het houten kozijn vast zat. Waarschijnlijk heeft deze op ongeveer evenveel beton gestaan als het nieuwe kozijn.

Foto van oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKU79ebFNLCt1MP-7hmZBB5_jfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M28GPHsp0kKezuLE8UPySZJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Heb helaas geen foto van de andere zijde of dichterbij.
Groningerkoek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:40:
Gezien het dubieuze van de huidige constructie en de enorme kosten die fouten op de lange termijn met zich mee kunnen brengen zou je het kunnen overwegen om een onafhankelijke partij een reparatievoorstel te laten beoordelen. (Of een oordeel over de huidige situatie, zodat je een extra mening hebt omtrent verbeterpunten.)
Die ga ik zeker meenemen! Ben al bang voor wat voor bedragen er gaan komen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
glkx schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:48:
[...]

Niet gesteld dat het een grote "ramp" is, maat voor het geval dat kun je maar beter voorbereid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
glkx schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:48:
[...]

De betonnen rand was er al. Ze hebben het nieuwe kozijn op ongeveer dezelfde plek geplaatst als het oude kozijn van hout met dubbel glas. Heb zelf helaas niet gezien hoe het houten kozijn vast zat. Waarschijnlijk heeft deze op ongeveer evenveel beton gestaan als het nieuwe kozijn.

Foto van oude situatie:
[Afbeelding]

Heb helaas geen foto van de andere zijde of dichterbij.

[...]

Heb je ook een foto van hetzelfde aangezicht van je nieuwe kozijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Dit is een foto van de nieuwe kozijnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpxBJd2Y7jYWZj_hZWMlpkFs2J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZBn5YhUFSAt29JnpoZekV75.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de oude en de nieuwe situatie met elkaar vergelijk dan komt het kozijn ergens tussen 2 en 3 cm meer naar buiten. Aan binnenzijde is hij ongeveer halve centimeter meer naar buiten geplaatst.

[ Voor 19% gewijzigd door glkx op 08-09-2023 18:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EU_RAZER
Ik zou zeggen zoiets.
Extra balk maken onder het kozijn. Deze proberen omhoog te duwen en vast te zetten met stalen hoeken tegen het beton. Folie tegen het beton en iets van een PIR plaat er tegenaan, zodat je de koudebrug voor een groot deel oplost en daarmee vocht en schimmel.Dan zou ik er een kantplank voor zetten. Los houden van de isolatie en je houten balk zodat er iets van ventilatie achter is en aarde niet tegen die houten balk aan komt te liggen.

Ik denk dat de verhoudingen/maten niet helemaal kloppen, maar dit is een principe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKQdDkNt2gYA4-ug1EbkL94nFec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfAGVNnh2prpUdgmGb4mTBAq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door EU_RAZER op 08-09-2023 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
EU_RAZER schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:21:
Ik zou zeggen zoiets.
Extra balk maken onder het kozijn. Deze proberen omhoog te duwen en vast te zetten met stalen hoeken tegen het beton. Folie tegen het beton en iets van een PIR plaat er tegenaan, zodat je de koudebrug voor een groot deel oplost en daarmee vocht en schimmel.Dan zou ik er een kantplank voor zetten. Los houden van de isolatie en je houten balk zodat er iets van ventilatie achter is en aarde niet tegen die houten balk aan komt te liggen.

Ik denk dat de verhoudingen/maten niet helemaal kloppen, maar dit is een principe.

[Afbeelding]
Precies, zoiets zou het moeten worden. Als de bodem echt nat is zou ik liever voor XPS gaan, dat blijft gegarandeerd langdurig goed. De nieuwe balk onderlangs goed in de menie zetten en het restant van de DPC slap dus voor deze balk laten lopen.

Voordeel van deze betonnen kantplanken is dat ze ook dragend zijn, dus zo heb je nog extra ondersteuning voor je kozijn.

Ik zie trouwens dat het straatwerk en de (natte) tuinaarde behoorlijk dicht tegen onderzijde kozijn aan komt wat ook tot vochtproblemen kan leiden. Hoe is het afschot en wat is nu de situatie bij heftige regenval?

Ik zie in de oude situatie volgens mij ook een beluchtingsgat voor de kruipruimte? Is deze nog steeds open en hoe is de vochthuishouding aldaar? Deze moet uiteraard intact blijven, ook na het plaatsen van de kantplank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49
Is dit niet wat je had moeten hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5KkIhg2E3c34-dj6J_hA9ZSj0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hp1w1qvksbfr2y083kUD5gEm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Deze worden inderdaad normaal gebruikt, maar dat gaat nu niet meer natuurlijk. Nu zou het iets moeten zijn zoals deze: https://www.gyzs.nl/gb-xl...kt-75-x-150mm-073150.html. In het beton kunnen deze met chemische verankering geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Dank allemaal voor de input so far! Heb er weer vertrouwen in dat dit op een goede manier opgelost gaat worden zonder immense verbouwing.

Ik heb het tekening gemaakt met al jullie suggesties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOeW_W9ZFqbl72nd5Giv-lGaVj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AMKLQWWFMgW4dFn9A38dQpxO.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee is nu een puisteun te gebruiken ipv een hoekanker, omdat deze ook kan rusten op de horizontale betonnen balk. En kan als de hoekanker ook in de wand vast gemaakt worden. Dan bestaande lat behandelen met menie. En vervolgens afwerken met een kantbord van XPS en cementplaat aan buitenzijde.

Hoe denken jullie hierover?

Aanvullend heb ik nog twee andere vragen:
  • Holte op vullen met PUR of niet?
  • DPC slap er voor of op de kantplank? Ingeval van ervoor, dan verlijmen met kantboord of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door glkx op 09-09-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
glkx schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:41:
Dank allemaal voor de input so far! Heb er weer vertrouwen in dat dit op een goede manier opgelost gaat worden zonder immense verbouwing.

[Afbeelding]

Mijn idee is nu een puisteun te gebruiken ipv een hoekanker, omdat deze ook kan rusten op de horizontale betonnen balk. En kan als de hoekanker ook in de wand vast gemaakt worden. Dan bestaande lat behandelen met menie. En vervolgens afwerken met een kantbord van XPS en cementplaat aan buitenzijde.

• DPC slap er voor of op de kantplank? Ingeval van ervoor, dan verlijmen met kantboord of niet?
Puisteunen zijn ook een prima optie. In mijn woning heb ik ze ook gebruikt doordat de rand omhoog te weinig draagkracht had (zijrand van oude beton broodjesvloer). Ze komen alleen in vaste maten, dus ze moeten goed uitgevuld worden met van die vulplaatjes die je er tussen kan slaan. Je wil het geheel namelijk wel een beetje direct onder spanning gaan ondersteunen.

Het gebruik van een dergelijke kantplank kan ook prima. De DPC in dat geval voorlangs. Optisch niet de mooiste oplossing zo'n hangende slab DPC, maar het is mogelijk. Is de slab hier lang genoeg voor?

Dichtpurren lijkt mij niet nodig. Het kan zich alleen maar volzuigen met vocht en het voegt niet enorm veel toe in deze situatie, want er staat immers geen tocht.

Ik zou trouwens wel oppassen met de boel omhoog krikken. Als het totale kozijn nog helemaal netjes waterpas is en de deur goed sluit, zou ik alleen de puisteunen onder een lichte spanning monteren dmv het tussenslaan van die plastic wiggen.

Maar zou je dit probleem ook niet nog eens voorleggen aan diegene die het kozijn heeft gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
Die puistuenen kende ik niet, maar lijkt me idd een prima oplossing. Een geisoleerde kantplank is ook goed, dus ik denk dat je daar een mooie oplossing hebt.
glkx schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:41:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Laatste vraag ^^ Is het verstandig om de DPC slab te verlijmen met het cementbord van de kantrand ivm optrekkend vocht? Of is beetje ventilatie ondanks kans op vocht verstandig?
frennek schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:12:

Het gebruik van een dergelijke kantplank kan ook prima. De DPC in dat geval voorlangs. Optisch niet de mooiste oplossing zo'n hangende slab DPC, maar het is mogelijk. Is de slab hier lang genoeg voor?
Ik hoop het. Hij is erg kort gesneden door de installateurs. Anders is verlengen mogelijk nog een oplossing. Op een andere fora las ik dat de DPC slab minimaal 10 cm moet zijn.
frennek schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:12:

Maar zou je dit probleem ook niet nog eens voorleggen aan diegene die het kozijn heeft gemonteerd?
Ze komen binnenkort als goed is langs. Wil ieder geval goed idee hebben wat er nodig is. Heb toch vermoeden dat ze het zich er zo makkelijk mogelijk van af willen maken. Maar wie weet zit ik helemaal mis.
Pagina: 1