Preventief accu vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 07:11
Ik heb onlangs een motor gekocht, Kawasaki ER-6N uit 2009. Ik doe alle onderhoud zelf en heb meteen olie ververst, oliefilter en luchtfilter vervangen, bougies vervangen, koelvloeistof en remvloeistof vervangen. Echter ik ben benieuwd wat jullie zouden doen met de accu. Ik weet niet hoe oud de accu is (geen onderhoudshistorie en helaas is het niet op de accu zelf geschreven).

Momenteel draait hij de startmotor snel en makkelijk rond. (ik heb hem aan een druppellader)

Zouden jullie de accu preventief vervangen? Of lekker laten zitten en wachten totdat hij "versleten" is en de motor slecht gaat starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chedar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-09 19:43
Als je de accu helemaal opgeladen hebt, hoeveel volt staat er dan nog op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

If it ain't broke, don't fix it :P

Als in, waarom vervangen als het nog prima functioneerd? Het is volgens mij niet zo dat die dingen schaars zijn, dus mocht de accu kuren gaan vertonen dan kan je op dat moment prima een nieuwe halen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:38
Als je het toch zelf kan dan zou ik het niet doen. Zeker niet omdat je toch richting de winter gaat. Als je het wil doen zou ik het komend jaar doen. Overigens lijkt mij dat er wel een productiedatum (maand) op de accu moet staan. Als die motor van 2009 is dan is dit echt niet meer de eerste accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Met goed onderhoud (lees: druppellader) kan zo'n accu al snel makkelijk 8 jaar mee gaan.
Maar 2009... nu 2023.... dat is echt niet de originele accu meer.
Stel dat de accu in 2019 is vervangen, dan is ie nu 4 jaar oud.
Die kan nog heel wat jaren mee.

Maar met een beetje mazzel staat er een datum op die accu.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 07:11
Als je de accu helemaal opgeladen hebt, hoeveel volt staat er dan nog op?
12,5 Volt (accu is vol, hangt aan druppellader)
Als in, waarom vervangen als het nog prima functioneerd? Het is volgens mij niet zo dat die dingen schaars zijn, dus mocht de accu kuren gaan vertonen dan kan je op dat moment prima een nieuwe halen.
Als je het toch zelf kan dan zou ik het niet doen. Zeker niet omdat je toch richting de winter gaat. Als je het wil doen zou ik het komend jaar doen. Overigens lijkt mij dat er wel een productiedatum (maand) op de accu moet staan. Als die motor van 2009 is dan is dit echt niet meer de eerste accu.
Met goed onderhoud (lees: druppellader) kan zo'n accu al snel makkelijk 8 jaar mee gaan.
Maar 2009... nu 2023.... dat is echt niet de originele accu meer.
Stel dat de accu in 2019 is vervangen, dan is ie nu 4 jaar oud.
Die kan nog heel wat jaren mee.
Maar met een beetje mazzel staat er een datum op die accu.
Ik ga nog even op zoek naar de productiedatum. (als ik een accu vervang, dan schrijf ik altijd de installatiedatum erop, helaas niet gedaan door de vorige eigenaar). En indien deze > ~5 jaar dan vervang ik hem sowieso en anders wacht ik totdat hij het moeilijk krijgt.

Dank allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:53
Zodra je motor moeilijk start, dan nieuwe bestellen en erin plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chedar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-09 19:43
ppassie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:51:
[...]
12,5 Volt (accu is vol, hangt aan druppellader)
Ja die accu kan nog wel even mee.
Pagina: 1