Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic19
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-09-2023
Hallo,

Ik ben van plan het huis van mijn ouders over te kopen, samen met mijn broers, via een familiehypotheek. Wat betreft de overdrachtsbelasting ben ik in de war.

In onze situatie zullen mijn ouders, broers en ik in het huis blijven wonen als ons hoofdverblijf. De belastingdienst vermeldt dat je 10,4% overdrachtsbelasting moet betalen als de ouders in de woning blijven wonen.

Echter, er is ook informatie over de startersvrijstelling en het verlaagde tarief van 2% op de belastingdienstwebsite. Hoewel ik waarschijnlijk niet aan de startersvrijstelling voldoe, staat er dat als ik als koper langdurig in de woning gaat wonen (hoofdverblijf), ik in aanmerking kom voor het tarief van 2%.

Mijn vraag is nu: hoe zit dit in onze situatie? Ik koop de woning en blijf erin wonen, maar mijn ouders ook. Het is mogelijk om mensen gratis laten inwonen, waarom je ouders niet?

Edit: Ik ga het NIET verhuren aan mijn ouders of iemand anders. Mijn ouders mogen gewoon kosteloos inwonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mystic19 op 08-09-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja. De gemeenschappelijke ruimtes worden door de eigenaar van de woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gebruikt. Het feit dat de huurder(s) ook gebruik kunnen maken van de gemeenschappelijke ruimtes doet hier niet aan af.

Verder geldt dat, indien de totale oppervlakte van de (al dan niet exclusief) door de verkrijger, anders dan tijdelijk, als hoofdverblijf gebruikte ruimtes tezamen tenminste 90% van de totale oppervlakte van de woning uitmaakt de startersvrijstelling of het tarief van 2% op de waarde van de gehele woning kan worden toegepast. Uiteraard als aan alle overige voorwaarden is voldaan.
https://kennisgroepen.bel...ige-woonruimte-in-woning/

Zo lang je zelf 90% van het huis zelf bewoont, is dat geen probleem volgens het bovenstaande.

Aan de startersvrijstelling zijn wel nog meer eisen, zoals maximale leeftijd en maximale woningwaarde etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
WON >>> PFSL

Als je er niet woont of gaat wonen *knip* betaal je 10,4%.

[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 08-09-2023 11:43 . Reden: Onnodig ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mystic19 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 01:34:

Mijn vraag is nu: hoe zit dit in onze situatie? Ik koop de woning en blijf erin wonen, maar mijn ouders ook. Is het mogelijk om mensen gratis in te schrijven bij mijn woning als eigenaar?
Waarom zou je mensen gratis in schrijven als eigenaar? Jij wordt de eigenaar, (want je was het huis aan het kopen toch) en alle anderen wonen bij jou. Inschrijven doe je bij de gemeente, en kost bij mijn weten geen geld.

Ik zou wel héle goede afspraken maken met je broers. Ik voorzie nu al gezeik door samen met anderen het huis van je ouders te kopen. Wie mag er blijven wonen als er vriendinnen in the picture komen? Wat doe je met broers die uit huis gaan? Koop je die uit met de rest? En voor welke prijs?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Dat hoeft niet altijd gezeur op te leveren hoor.
Als je een goede hechte band met je broers heb komt het allemaal goed.
Moet niet uit maken of ze een vriend of vriendin / kinderen krijgen.
Hangt ook van de grootte van het huis af.
Is geef kamer flatje in de grote stad. Want dan zit je ene beetje op elkaars lip.
Als het een beetje buiten de stad is en het ene groot huis is kan het makkelijk.

Collega van mij (25 jaar) Woont prima met 4 broers en zijn ouders in een huis.
Waar een wil is is een weg.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:54
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:52:
[mbr]WON >>> PFSL[/]

Als je er niet woont of gaat wonen ^knip* betaal je 10,4%.
TS : In onze situatie zullen mijn ouders, broers en ik in het huis blijven wonen als ons hoofdverblijf.

En er dienen ook huizen verhuurd te worden, ik doe dat ook en ik help mensen die zelf niet willen/kunnen kopen ermee vooruit...

Terugkomend op de vraag : als je ouders geen eigenaar meer zijn maar er wel wonen, dan zou ik een huurovereenkomst maken. En voor de rest zou ik afspraken tussen broers en ouders ook vastleggen (soort van samenlevingsovereenkomst).

[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 08-09-2023 11:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
bvdbos schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:29:
[...]

TS : In onze situatie zullen mijn ouders, broers en ik in het huis blijven wonen als ons hoofdverblijf.

En er dienen ook huizen verhuurd te worden, ik doe dat ook en ik help mensen die zelf niet willen/kunnen kopen ermee vooruit...
Maar jij doet dat niet uit liefdadigheid, je wil er ook op verdienen. Met andere woorden is dat huis nu duurder en minder bereikbaar dan als iemand dat zelf zou kopen. Want jouw huurprijs is gegarandeerd meer dan de hypotheek + onderhoud zou kosten. En daarom help jij mee aan de ondergang van de huizenmarkt. *knip*

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 11-09-2023 10:50 . Reden: Houd het vriendelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
https://www.belastingdien...f#voorwaarden-lage-tarief
Verkrijgt u een woning waarin u zélf voor langere tijd gaat wonen? En komt u niet in aanmerking voor de startersvrijstelling? Dan is de overdrachtsbelasting 2%.
Aangezien je er zelf gewoon voor langere tijd gaat wonen lijkt het mij dat je daar gewoon onder valt, maar een notaris zal je vast verder kunnen adviseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 08-09-2023 11:24 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Raoul.TLS schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:08:
Dat hoeft niet altijd gezeur op te leveren hoor.
Als je een goede hechte band met je broers heb komt het allemaal goed.
In alle families waar gezeik over geld is gekomen was er in het begin altijd een goed band.... Geld is de grootste splijtzwam in familierelaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Woy, ja, maar :

https://www.belastingdien...ting/laag-tarief#verhuren
Koopt u een woning waarvan u een deel gaat verhuren? Dan geldt het lage tarief van 2% niet voor het verhuurde deel van de woning. Over dat deel betaalt u 10,4% overdrachtsbelasting.

Verhuurt u maar 10% van de woning? En bewoont u zelf voor langere tijd 90% of meer van de woning? Dan mag u het lage tarief van 2% toepassen voor de volledige woning.
Hoe het precies zit is dus afhankelijk van de vraag of de privé ruimte van de ouders meer of minder dan 10% van de woning is.

Los van dit alles, sluit ik me aan bij de eerdere mensen die aangeven dat het wellicht niet fijn voor de verhoudingen is als de persoonlijke relatie zo verweven wordt met een financiële relatie. Je weet niet wat er in de toekomst gebeurt. Iemand uit het gezin kan een financiële tegenslag hebben en zijn/haar deel niet meer kunnen opbrengen. Iemand kan weg willen maar de rest kan of wil hem/haar niet uitkopen. Er zijn genoeg dingen te noemen die zouden kunnen gebeuren en dat zet dan een flinke druk op de persoonlijke relaties.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
mddd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:54:
@Woy, ja, maar :

https://www.belastingdien...ting/laag-tarief#verhuren

[...]

Hoe het precies zit is dus afhankelijk van de vraag of de privé ruimte van de ouders meer of minder dan 10% van de woning is.

Los van dit alles, sluit ik me aan bij de eerdere mensen die aangeven dat het wellicht niet fijn voor de verhoudingen is als de persoonlijke relatie zo verweven wordt met een financiële relatie. Je weet niet wat er in de toekomst gebeurt. Iemand uit het gezin kan een financiële tegenslag hebben en zijn/haar deel niet meer kunnen opbrengen. Iemand kan weg willen maar de rest kan of wil hem/haar niet uitkopen. Er zijn genoeg dingen te noemen die zouden kunnen gebeuren en dat zet dan een flinke druk op de persoonlijke relaties.
IK neem aan dat TS niet gaat verhuren maar gewoon inwoning biedt. Zoals ouders ook met kinderen doen.

Zolang TS de woning koopt voor eigen bewoning geldt lage tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic19
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:57:
[...]

Waarom zou je mensen gratis in schrijven als eigenaar? Jij wordt de eigenaar, (want je was het huis aan het kopen toch) en alle anderen wonen bij jou. Inschrijven doe je bij de gemeente, en kost bij mijn weten geen geld.

Ik zou wel héle goede afspraken maken met je broers. Ik voorzie nu al gezeik door samen met anderen het huis van je ouders te kopen. Wie mag er blijven wonen als er vriendinnen in the picture komen? Wat doe je met broers die uit huis gaan? Koop je die uit met de rest? En voor welke prijs?
Excuses hiervoor, heb een fout gemaakt. Bedoelde meer van dat het mogelijk is om andere mensen, kosteloos laten inwonen. Het lijkt me hierdoor niet logisch dat als jouw ouders in de woning blijft wonen, je 10,40% moet betalen terwijl het jouw hoofdverblijf is.

Ik dacht meer dat de belastingdienst bedoelde van, dat je het huis koopt, niet zelf erin gaat wonen maar je ouders wel. Dan begrijp ik die 10,40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic19
Sethro schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:04:
[...]

IK neem aan dat TS niet gaat verhuren maar gewoon inwoning biedt. Zoals ouders ook met kinderen doen.

Zolang TS de woning koopt voor eigen bewoning geldt lage tarief.
Ja precies dit, inwoning bieden aan mijn ouders. Ik ga het niet verhuren, maar wij blijven er allemaal nog zelf in wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic19
Mystic19 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 01:34:
Hallo,

Ik ben van plan het huis van mijn ouders over te kopen, samen met mijn broers, via een familiehypotheek. Wat betreft de overdrachtsbelasting ben ik in de war.

In onze situatie zullen mijn ouders, broers en ik in het huis blijven wonen als ons hoofdverblijf. De belastingdienst vermeldt dat je 10,4% overdrachtsbelasting moet betalen als de ouders in de woning blijven wonen.

Echter, er is ook informatie over de startersvrijstelling en het verlaagde tarief van 2% op de belastingdienstwebsite. Hoewel ik waarschijnlijk niet aan de startersvrijstelling voldoe, staat er dat als ik als koper langdurig in de woning gaat wonen (hoofdverblijf), ik in aanmerking kom voor het tarief van 2%.

Mijn vraag is nu: hoe zit dit in onze situatie? Ik koop de woning en blijf erin wonen, maar mijn ouders ook. Het is mogelijk om mensen gratis laten inwonen, waarom kunnen je ouders dan niet blijven?
Pagina: 1