Werkblad, welke ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• AdrianJC73
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04-2025
Beste allemaal,

Ik ben momenteel bezig om de hobbykamer een make over te geven en daar hoort ook een nieuw werkblad bij.
Het is een werkblad van 28mm dik en 1.50mtr lang en 80cm diep en dat 2x zodat ik een totaal lengte kan creëren van totaal 3.00mtr lang.

De bedoeling is zoals in het simpele schetsje hieronder te zien is dat ik de 2 bladen aan elkaar bevestig (spullen hiervoor heb ik al) in het midden komen 2x ladeblokken. Nu is mijn vraag welk formaat balken ik tegen de muur moet bevestigen en is het voldoende om de kop kanten en langs de achterkant met balken te werken of moet ik een frame gaan maken voor deze 2 stukken van 1.50mtr per stuk. Houdt er rekening mee dat de ladekastjes dus ook al ondersteuning bieden en dat ik dus eigenlijk alleen maar een stuk van 1.14mtr hoef te ondersteunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aphZCqxUyaYTdW1K9s8ivSzq_mE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rssjUsSpFqCDwzzeTnB4ZX74.png?f=fotoalbum_large

Ben erg benieuwd naar jullie inzichten.

groet Ad

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:29
Wat wil je op het werkblad gaan doen?

• AdrianJC73
@hfolkers het zal gebruikt gaan worden aan een zijde als computer werkplek en de andere zijde voor mijn miniatuur bouw en schilder werkzaamhden.
;-)

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:45
Wat zijn die verticale balkjes boven de ladekastjes? Als dat steuntjes zijn, is mijn eerste vraag, is dat vanwege hoogte of kan het werkblad ook rechtstreeks op de kastjes leunen?

Als dat niet kan dan, behalve onderstaande, ook een lange balk over de lengte tegen de muur erbij.

Zelf zou ik op de kopse kanten een balkje tegen de muur schroeven (kan het van hieruit niet zien, maar ik verwacht dat dat voldoende zou zijn).

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
2 keer 1,5 meter = 6 meter?

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb al jaren een blad van 3 meter met alleen aan beide uiteinde en in het midden een ondersteuning als bureau. Niets aan de achterkant.

Dus op jouw schetsje alleen helemaal links en rechts.
Maar als ik eerlijk ben zou ik niet de ladeblokjes als ondersteuning gebruiken, maar een echte ondersteuning.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:15
Hier zit een IKEA aanrechtblad in onze bijkeuken van ongeveer 1.5m al jarenlang stevig met twee 30cm metalen L-steunen aan de zijkanten en een kleine (~2.5cm) L steun aan de achterkant. Ook zit er een keukenkastje onder die eventuele krachten naar voren nog extra afvangt, maar is niet structureel. Aangezien je het geheel toch niet bijzonder zwaar gaat belasten zou mij zoiets ruim voldoende lijken. je moet ook zo zien, een (of mijn) bureau onderstel zit ook alleen maar aan de zijkanten vast en dat is ook stevig genoeg.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:29
AdrianJC73 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:21:
@hfolkers het zal gebruikt gaan worden aan een zijde als computer werkplek en de andere zijde voor mijn miniatuur bouw en schilder werkzaamhden.
;-)
150cm overspanning met 28mm dik blad is prima voor de werkzaamheden die je beschrijft. Als je wilt gaan schaven of timmeren dan is het wat slapper...

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09-2025
Doordat de hoekpunten in dit ontwerp zweven krijg je het probleem dat wanneer je leunt of iets zwaars zet op de hoekpunten het blad gaat torderen. Bij een ontwerp zoals @alex3305 en @EU_RAZER beschrijven heb je dit probleem in veel mindere maten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcFyAicVQjmAx9d8-PTGZshDFUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmFGqRRB7lQmg2ZpSpc8dWFZ.png?f=fotoalbum_large
Hierboven zie je een sterk vereenvoudigde versie van het huidige ontwerp met op de hoekpunten een belasting van 50 kg op een opp. van 0.4x0.4m. De achterzijde zit gefixeerd aan een balk (70x40mm) die met 6 schroeven gefixeerd zit aan de muur. De vervormingen in de afbeelding zijn 10x versterkt zodat het beter te zien is.

Overigens is dit de meest gunstige situatie: Alles is massief hout, geen onderlinge beweging mogelijk tussen onderdelen en de schroefverbinding aan de muur kan niet deformeren door afschuiving.

Zelf zou ik poten plaatsen onder de zwevende hoekpunten als je deze indeling zou willen behouden. Een simpel frame op de kopse kanten zou ook kunnen dan hoef je geen balk aan de muur te schroeven en kun je het bureau ook nog makkelijk verschuiven

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-01 10:47
Wi zochten een goedkope manier om een dubbele bureau te maken.
Een werkblad (2,8 dik, 65 diep, 300 lang) gekocht.
3 Ikea lade-kastjes eronder gezet en van die kleine anti-slip klevertjes tussen het blad en de kastjes.
Werkt al 2 jaar perfect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwWujKwKlGKPlzGUkpqEgRTi8XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmja386UhubBChqAliYm7TvQ.jpg?f=fotoalbum_large

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
TorxWorx schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:19:
Doordat de hoekpunten in dit ontwerp zweven krijg je het probleem dat wanneer je leunt of iets zwaars zet op de hoekpunten het blad gaat torderen. Bij een ontwerp zoals @alex3305 en @EU_RAZER beschrijven heb je dit probleem in veel mindere maten.
[Afbeelding]
Hierboven zie je een sterk vereenvoudigde versie van het huidige ontwerp met op de hoekpunten een belasting van 50 kg op een opp. van 0.4x0.4m. De achterzijde zit gefixeerd aan een balk (70x40mm) die met 6 schroeven gefixeerd zit aan de muur. De vervormingen in de afbeelding zijn 10x versterkt zodat het beter te zien is.

Overigens is dit de meest gunstige situatie: Alles is massief hout, geen onderlinge beweging mogelijk tussen onderdelen en de schroefverbinding aan de muur kan niet deformeren door afschuiving.

Zelf zou ik poten plaatsen onder de zwevende hoekpunten als je deze indeling zou willen behouden. Een simpel frame op de kopse kanten zou ook kunnen dan hoef je geen balk aan de muur te schroeven en kun je het bureau ook nog makkelijk verschuiven
Volgens mij benoemde TS al dat hij aan zowel de kopse kanten (zijkanten vermoed ik) en de achterkant met balken wilde werken. Ik vermoed dat het bureau tussen twee muren in komt.

In dat geval lijkt mij het monteren van vurenhouten latten (18x44 of 18x69) tegen de muur rondom met wat nagelpluggen meer dan voldoende ondersteuning. Mocht je je bureau vast willen zetten zodat je hem niet omhoog kan tillen kan dat natuurlijk door dikkere balken te nemen en te schroeven van onderaf, maar geeft meestal niet het mooiste resultaat. Ik zou in dat geval gaan voor de latten met een beetje bruislijm of andere montagekit.

Belangrijk is wel om deze latten precies te monteren. Misschien is het het beste om eerst het bureau te plaatsen en tijdelijk te ondersteunen in de hoeken zodat deze mooi recht en waterpas staat en de latten dan te lijmen en klemmen tegen het bureau en ze dan vast te zetten. Dan staat alles gelijk op de goede hoogte. In dat geval zou ik voor de 18x69 latten gaan, dan heb je genoeg vlees en ruimte om achteraf te boren onder je bureau. De latten aan ze zijkant niet helemaal tot vooraan door laten lopen, dan blijven ze uit het zicht.

[ Voor 4% gewijzigd door frennek op 08-09-2023 15:18 ]

• TorxWorx
frennek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:17:
[...]

Volgens mij benoemde TS al dat hij aan zowel de kopse kanten (zijkanten vermoed ik) en de achterkant met balken wilde werken. Ik vermoed dat het bureau tussen twee muren in komt.
Nu ik de OP teruglees is het idd een interpretatiefout van mijn kant. In het geval dat het ook mogelijk is aan de zijkanten balken tegen de muur te schroeven verwacht ik dat het geen problemen op gaat leveren qua doorbuiging / torsie. Ik zou eerst kijken of alleen de zijkanten genoeg stevigheid geeft. Later een extra balk in de lengterichting toevoegen kan altijd nog.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
frennek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:17:
[...]
In dat geval lijkt mij het monteren van vurenhouten latten (18x44 of 18x69) tegen de muur rondom met wat nagelpluggen meer dan voldoende ondersteuning. Mocht je je bureau vast willen zetten zodat je hem niet omhoog kan tillen kan dat natuurlijk door dikkere balken te nemen en te schroeven van onderaf, maar geeft meestal niet het mooiste resultaat. Ik zou in dat geval gaan voor de latten met een beetje bruislijm of andere montagekit.
Ik ben wat civieltechnisch aangelegd. Dus het is allemaal wat steviger bij mij. Een vrijstaande werkbank van ongeveer 3.00m1. Een Betonplex (18mm dik) werkblad met daaronder een frame van 44x44mm balkjes. Ik heb het werkblad van onderen vastgeschroefd. Eventueel weer los te maken. Daar kan ik rustig op staan. Dus de 18x44 / 18x69mm zijn wel goed als er niets raar gaat gebeuren.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:27
Gewoon wat aluminium hoeklijnen eronder maken, gaat perfect. 8)

50x50x3mm bijvoorbeeld.

• AdrianJC73
Sorry voor de typo meneer, verder nog iets zinnigs?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
FabianGTI schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:54:
Gewoon wat aluminium hoeklijnen eronder maken, gaat perfect. 8)

50x50x3mm bijvoorbeeld.
Kan ook zeker prima. Vooraf even de gaatjes boren voor de nagelpluggen en de verankering van je blad. Misschien nog makkelijker dan de houten latten doordat je meer vrijheid van montage in beide richtingen hebt.

• AdrianJC73
Er staan twee kastjes in het midden dus en daarop worden 4 pootjes per kastje bevestigd om dat idd het blad wat hoger komt en dan wordt het daar extra opgevangen voor doorzakken hoop ik.

• TorxWorx
AdrianJC73 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:52:
Er staan twee kastjes in het midden dus en daarop worden 4 pootjes per kastje bevestigd om dat idd het blad wat hoger komt en dan wordt het daar extra opgevangen voor doorzakken hoop ik.
Met 8 poten op dat oppervlak win je niet heel veel qua doorbuiging. Ben je van plan om het werkblad aan de muur te schroeven of leg je het er los op? Als je de poten zowel aan het werkblad schroeft als aan de ladekasten is een overconstrained design geen probleem, kan / wil je dit niet dan zou ik het bij max. 4 poten houden. Bij meer contactpunten krijg je juist dat het gaat bewegen omdat nooit alle poten tegelijkertijd contact met de ladekasten maken. (bijv. een wiebelende tafel met 4 poten op een ongelijke ondergrond.)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
AdrianJC73 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:52:
Persoonlijk zou ik gewoon een paar lange balkjes of profielen gebruiken. De kastjes los. Dit omdat je dan nog een vrijheid van indelen hebt.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verder nog:
Ik snap dat het twee werkplekken zijn met verschillende functies.

Maar als je ooit wil herindelen, of 1 groot project wil doen is het ook wel fijn als de ladeblokken links en rechts tegen de muur zitten. Dan heb je een groot stuk om je benen onder te steken en ben je flexibeler.
Pagina: 1