Wordpress hosting mail laten versturen vanaf domein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ravetherave
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-04 13:12
Hi,

Ik heb onlangs WordPress hosting bij Cloud86 (inclusief Plesk Control Panel) aangeschaft waarbij ik momenteel een testmail probeer te versturen. Mijn domeinnaam en email zijn ondergebracht bij TransIP.

Ik heb binnen mijn domein de DNS record SPF aangepast waarbij ik de ip adres van mijn hosting heb toegevoegd. Hiermee zou ik als het goed is mijn hosting toelaten om mails te versturen vanaf mijn domein.

Er draait momenteel een default WordPress installatie (waar de subdomein ook vanaf moet gaan mailen), waarbij dus de default PHP mail wordt gebruikt. Via een SMTP plugin werkt het prima, maar zou dit graag via de DNS willen oplossen.

Helaas wordt de mail nog niet bezorgt binnen zowel transip webmail of een gmail account.
Met een WP Mail Logging zie ik wel dat de mail succesvol wordt verstuurd. Ergens krijg ik deze mail dus niet binnen, ook niet in mijn spam folder.

Is er een DNS record dat ik vergeten ben te configureren?

Beste antwoord (via ravetherave op 08-09-2023 13:59)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16
Dat een applicatie zegt dat er iets verstuurd wordt, betekend niet dat er daadwerkelijk iets verstuurd word ;).

Maar even voor de goede orde. SPF is niet noodzakelijk om mail te versturen hè. SPF is ook een redelijk recente ontwikkeling, terwijl mail al veel langer bestaat. SPF gebruik je alleen om te toetsen of mail ook legitiem is. Dus kort door de bocht, mag Cloud86 mail legitiem versturen vanuit jouw domein, ja of nee. Waarbij legitiem het sleutelwoord is. Want in principe mag ik ook gewoon mails versturen van: bill.gates@microsoft.com. Echter zal die niet als legitiem worden bevonden door de andere ontvanger, maar deze zou in principe gewoon moeten aankomen.

Wat ik dus probeer te zeggen is ik denk dat er toch iets niet goed gaat met het versturen van mails vanuit PHPMailer. Ik verwacht eerlijk te zeggen dat deze gewoon geen mail mag versturen. Maar dit zou je eventueel na kunnen vragen bij Cloud86, zij zouden je daarmee ook kunnen helpen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat een hosting provider het niet zo op prijs stelt wanneer jij lokaal SMTP servertjes gaat hosten. Vandaar ook dat een partij zoals TransIP een eigen SMTP aanbiedt.

Ik zou sowieso SMTP gaan gebruiken, dat heb je immers bij TransIP erbij. En dan heb je ook geen (of minder) geklooi met SPF of DKIM records.

Alle reacties

• alex3305
Misschien begrijp ik niet helemaal wat je wilt doen. Maar je kunt toch ook gewoon de TransIP SMTP gebruiken voor het versturen van mails? Je SPF record zet je dan ook volgens de instructies van TransIP. Dan zou het volgens mij gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravetherave
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-04 13:12
Dankje voor je reactie @alex3305 ,
Wat ik eigenlijk probeer is om de standaard PHP Mailer binnen WordPress te gebruiken.

Situatie:
- Webhosting (Cloud86) + email provider (TransIP)

Hierbij heb ik het volgende al geprobeerd:
- SPF record "v=spf1 +a +mx + ip4:IPADRES include:_spf.transip.email -all" aangepast
- Gecheckt of de mail word verstuurd vanuit Cloud86 en WordPress (succesvol)

Mail wordt dus enkel niet bezorgd. SMTP heb ik geprobeerd en dat werkt, maar zou graag willen weten wat ik fout doe in deze situatie. Vooral dus om van te leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij horen de + tekens niet in je spf record.

Verder kan je met https://www.mail-tester.com/ eenvoudig controleren wat er mis gaat.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Dat een applicatie zegt dat er iets verstuurd wordt, betekend niet dat er daadwerkelijk iets verstuurd word ;).

Maar even voor de goede orde. SPF is niet noodzakelijk om mail te versturen hè. SPF is ook een redelijk recente ontwikkeling, terwijl mail al veel langer bestaat. SPF gebruik je alleen om te toetsen of mail ook legitiem is. Dus kort door de bocht, mag Cloud86 mail legitiem versturen vanuit jouw domein, ja of nee. Waarbij legitiem het sleutelwoord is. Want in principe mag ik ook gewoon mails versturen van: bill.gates@microsoft.com. Echter zal die niet als legitiem worden bevonden door de andere ontvanger, maar deze zou in principe gewoon moeten aankomen.

Wat ik dus probeer te zeggen is ik denk dat er toch iets niet goed gaat met het versturen van mails vanuit PHPMailer. Ik verwacht eerlijk te zeggen dat deze gewoon geen mail mag versturen. Maar dit zou je eventueel na kunnen vragen bij Cloud86, zij zouden je daarmee ook kunnen helpen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat een hosting provider het niet zo op prijs stelt wanneer jij lokaal SMTP servertjes gaat hosten. Vandaar ook dat een partij zoals TransIP een eigen SMTP aanbiedt.

Ik zou sowieso SMTP gaan gebruiken, dat heb je immers bij TransIP erbij. En dan heb je ook geen (of minder) geklooi met SPF of DKIM records.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Diederik schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:06:
Volgens mij horen de + tekens niet in je spf record.

Verder kan je met https://www.mail-tester.com/ eenvoudig controleren wat er mis gaat.
Zeker wel, maar ik zie het ook niet zo vaak. Mijn SPF record is bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger (en lakser):
code:
1
v=spf1 include:_spf.mx.cloudflare.net include:_spf.google.com ~all

Waarbij ik gebruik maak van Google SMTP en Cloudflare Email Routing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
alex3305 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:07:
Ik verwacht eerlijk te zeggen dat deze gewoon geen mail mag versturen. Maar dit zou je eventueel na kunnen vragen bij Cloud86, zij zouden je daarmee ook kunnen helpen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat een hosting provider het niet zo op prijs stelt wanneer jij lokaal SMTP servertjes gaat hosten. Vandaar ook dat een partij zoals TransIP een eigen SMTP aanbiedt.
De wordpress webhosting pakketten bij Cloud86 komen met een aantal email accounts, dus ik weet vrij zeker dat mailen dan mogelijk gaat moeten zijn. Die mailaccounts kun je dan met Plesk beheren en op die server draait dan gewoon een SMTP server.

Qua DNS zijn er overigens meer records. SPF ken je al. Daarnaast is er ook nog DKIM en DMARC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
- SPF record "v=spf1 +a +mx + ip4:IPADRES include:_spf.transip.email -all" aangepast
Als je A record hetzelfde is als het ip4 adres, dan hoef je hem niet expliciet in je SPF record te zetten. Daarnaast geeft mail functie van PHP niet terug of de email succesvol is ontvangen of niet. Enkel of de versturende mail service de email heeft geaccepteerd. De ontvangende partij kan tal van redenen hebben om de email niet te accepteren. Dat kan SPF zijn, maar dat kan ook de content zijn of wat dan ook.

Ik heb je even een DM gestuurd om je domeinnaam met mij te delen, ik kan dan wel even met je meekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door TwArbo op 08-09-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Groentjuh schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:19:
[...]

De wordpress webhosting pakketten bij Cloud86 komen met een aantal email accounts, dus ik weet vrij zeker dat mailen dan mogelijk gaat moeten zijn. Die mailaccounts kun je dan met Plesk beheren en op die server draait dan gewoon een SMTP server.
Dat zeg ik ook niet. Als TS PHPMailer gaat gebruiken dan wordt niet de default SMTP server gebruikt, maar zet PHPMailer een eigen SMTP server op.

Daarnaast denk ik wel dat TS het zichzelf onnodig lastig aan het maken is op deze manier :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:23:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Als TS PHPMailer gaat gebruiken dan wordt niet de default SMTP server gebruikt, maar zet PHPMailer een eigen SMTP server op.

Daarnaast denk ik wel dat TS het zichzelf onnodig lastig aan het maken is op deze manier :9.
Waar en waarom zet PHPMailer volgens jou een SMTP server op? Bij mijn weten stuurt hij gewoon de informatie door naar /usr/sbin/sendmail. https://github.com/PHPMai...r/src/PHPMailer.php#L1669

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:20
Ik weet niet precies hoe dat met PHP Mail gaat, maar je zal natuurlijk wel iets aan de TransIP kant in moeten regelen zodat je via jouw Wordpress installatie kan mailen gebruik makend van de TransIP SMTP servers (dit hoeft niet standaard geaccepteerd te worden, geen idee) en in PHP Mail aangeven dat de TransIP SMTP servers gebruikt moeten worden.

Nu klinkt het erg als; ik gebruik een plugin - zonder al te veel in te stellen (correct me if i'm wrong) en ik heb SPF ingevuld; waarom werkt het niet?

Omdat SPF niet zorgt voor het bereiken van de juiste server om de mail uiteindelijk te verzenden..dit geeft alleen aan of de gebruikte mail-server de mail komend vanaf een bepaald domein mocht verzenden.

[ Voor 29% gewijzigd door eric.1 op 08-09-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
TwArbo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:29:
[...]

Waar en waarom zet PHPMailer volgens jou een SMTP server op? Bij mijn weten stuurt hij gewoon de informatie door naar /usr/sbin/sendmail. https://github.com/PHPMai...r/src/PHPMailer.php#L1669
Ik had de documentatie blijkbaar verkeerd gelezen. Ik doe gelukkig nog maar heel weinig met die ellende. Maar buiten dat helpt dit TS vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01
Mag dit technisch wel van Cloud86?
Webhosting (Cloud86) servers - firewall omgeving Cloud86 -> email provider (TransIP):tcp/25 (smtp)

[ Voor 3% gewijzigd door mgizmo op 08-09-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielafcax
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-04 15:23
Je spf record klopt niet.

Zou moeten zijn: v=spf1 include:_spf.transip.email ~all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je gebruikt maakt van phpMailer die het via SMTP aflevert, dan doe je er goed aan om eens droog buiten Wordpress om te testen wat er precies gebeurd met de debugging aan.

Lees deze pagina eens, en probeer het script eens uit met debug op standje 3
https://mailtrap.io/blog/phpmailer/

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
Ik vermoed eigenlijk dat TS gewoon de ingebakken mailfunctie van WordPress op de been probeert te krijgen. Standaard mailt deze gewoon via de MTA van het systeem waar hij op draait, hier komt dus geen SMTP aan te pas. De meeste webhosts ondersteunen dit volgens mij wel gewoon (hoewel ik niet bekend ben met de configuratie van Cloud86).

Gezien de rest van de mail bij TransIP draait heeft TS twee keuzes:
  1. WordPress via de Cloud86-hosting laten mailen (dit is hoe WP standaard mailt).
  2. WordPress via de TransIP SMTP laten mailen (dan moet TS een plugin voor SMTP installeren op de WP-installatie).
TS geeft al aan dat optie 2 wel werkt, maar dat die nochtans geïnteresseerd is waarom optie 1 niet werkt.

SPF-record ziet er goed uit, ik denk dat je de ‘+ ip4:IPADRES’ clausule (inclusief spatie teveel) zelfs niet nodig hebt, aangenomen dat dit het IP van de Cloud86 hosting (waar WordPress dus draait) is, en dat dit hetzelfde IP is als het A-record voor het domein (dan wordt dat IP namelijk al gematcht door de ‘+a’ clausule). Strikt gezien zou je de + tekens volgens mij ook weg kunnen laten. (referentie)

Ik zou dan de volgende troubleshooting-stappen proberen:
  1. De klassieker: Komt de mail niet in de spambox aan?
  2. Komt de mail alleen bij 1 provider (bijv. Gmail) niet aan of bij meerdere providers niet?
  3. Als je in een kort losstaand script via de PHP mail()-functie een mail verstuurt, komt die dan aan?
  4. Als je via je hostingaccount bij Cloud86 een mailadres aanmaakt en via webmail een losse mail verstuurt, komt die mail dan aan?
In al deze gevallen lijkt het me echter een probleem voor Cloud86 om op te lossen (misschien is de reputatie van het IP niet goed o.i.d.)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Pagina: 1