Buitengevelisolatie met behoud van ramen: afbreken gevelstee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ersmets
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-12-2023
Wij wonen in een viergevelwoning (bungalow) uit 1970. De binnenkant van het huis onderging 3 jaar geleden een totaalrenovatie onder de vorige eigenaar. Er werd vloerisolatie en vloerverwarming geplaatst, en het buitenschrijnwerk werd vernieuwd (HR++ glas, PVC kozijnen).

Wij willen nu prioritair dak (asbestleien) en muren aanpakken. Hiervoor zal een nieuwe spantendakconstructie geplaatst worden, later ook zonnepanelen.

Voor de buitenmuurisolatie twijfelen we. Er is nu een niet-opgevulde spouw van 5 cm. De nieuwe ramen zijn echter op dezelfde diepte geplaatst als de oorspronkelijke uit 1970.

We overwegen 2 opties:
  • De spouw opvullen (tegen de luchtcirculatie), de dagkanten rond het schrijnwerk afkappen, en een EPS-isolatie aanbrengen tegen de buitenmuur + dagkanten, en afwerken met crepi.
  • De buitenmuur afbreken, de ramen onderstutten, een nieuwe fundering plaatsen, PIR-platen en dan een nieuwe gevelsteen.
De eerste optie met crepi wordt geschat op +- 50.000, de tweede met gevelsteen op +- 80.000.

De reden waarom we twijfelen is dat de aannemer schrik heeft dat de ramen (deels) steunen op de buitenmuur. Er zitten ramen tussen van 4 en 5 meter breedte en 1.5 hoog. De aannemer denkt ook dat naast de veel hogere kostprijs, er hier een groter risico is dat er zich onderweg andere problemen voordoen (problemen fundering, schade aan de ramen …)

Iemand ervaring met het afbreken van een buitengevelsteen met behoud van reeds nieuwe ramen ?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
die ramen worden dan met beugels aan je binnenblad gesteund. Als de aannemer het niet aandurft wellicht een andere aannemer zoeken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:21

MLLL

Palm Treo 650

No Hands schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:51:
die ramen worden dan met beugels aan je binnenblad gesteund. Als de aannemer het niet aandurft wellicht een andere aannemer zoeken?
Of kozijnankers.

In wezen is een buitengevel niet constructief en blijven de kozijnen gewoon op zijn plek zitten als je buitenblad verwijdert

Eigenlijk is wat die aannemer zegt klinkklare onzin

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Volgens de boeken wel ja. Maar met bouwjaar 1970 zou ik niet gokken op voldoende kozijnankers als aannemer want je weet het pas als het te laat is.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
deWit schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:10:
Volgens de boeken wel ja. Maar met bouwjaar 1970 zou ik niet gokken op voldoende kozijnankers als aannemer want je weet het pas als het te laat is.
en dan los je het op want daar ben je aannemer voor

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MLLL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:58:
[...]

Of kozijnankers.

In wezen is een buitengevel niet constructief en blijven de kozijnen gewoon op zijn plek zitten als je buitenblad verwijdert
Is dat in Belgie ook zo?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 08:51
Maar wat kost het gewoon vullen van de spouw? Als ik die bedragen zo zie vraag ik mij heel sterk af of je die kost er ooit uit zal halen.
Gewone spouwmuur isolatie zal al een flink deel helpen en hoeveel extra dat helemaal opnieuw opbouwen extra bespaard moet je laten uitrekenen. Wellicht is dat 1000euro per jaar aan stook kosten. Dan moet je er nog steeds minimaal 50 jaar blijven wonen om dat eruit te halen. Maar de kans dat het zoveel bespaard tov gewone spouwmuur isolatie (welke ook een prijskaartje heeft natuurlijk) is zeer klein.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opzich snap ik de opmerking van de aannemer, bij verbouwingen kan het heel goed gebeuren dat kozijnen deels dragen op de buitengevel. Opzich zou hij dat moeten kunnen herstellen maar dan zou er dus wel spraken zijn van meerwerk. nu hebben we het denk ik over belgie en zal dit vergunninsplichtig zijn denk ik, heb je dan geen architect nodig die toezicht moet houden? wellicht kan die een plan maken om de kozijnen eerst te fixeren (of te demonteren en terug te plaatsen. Wellicht heeft de aannemer ook de ramen geplaats en weet hij dat ze gewoon in de pur hangen en is hij daarom angstig :+

heb je misschien ook de volgende opties overwogen?
  1. alleen de spouw vullen
  2. spouw vullen en voorzetwanden binnen plaatsen

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
ersmets schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:31:

Iemand ervaring met het afbreken van een buitengevelsteen met behoud van reeds nieuwe ramen ?
Misschien gewoon een foto toevoegen van je ramen?
Je buitenvensterbank/dorpel gaat het enige zijn waar je raam op steunt.
Maar zelfs dan nog, dan hangen je ramen allemaal vast aan de binnenmuur. Dus zelfs die dorpel zou je kunnen weghalen/vervangen

Dus je kan perfect je volledige buitengevel afbreken

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 08-09-2023 11:40 ]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

No Hands schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:11:
[...]

en dan los je het op want daar ben je aannemer voor
Zeker, en die kosten/onzekerheid neem je dan mee in de begroting. Wat dat betreft denk ik niet geks toch?
Pagina: 1