Batterij loopt leeg op HP laptop wanneer uitgeschakeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mggg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste leden,

Ik heb mij onlangs een HP Probook 450 G8 laptop gekocht.

De batterij loopt elke nacht ongeveer 40-50% leeg, zelfs wanneer hij is uitgeschakeld, ook blijven de USB poorten gepowered als hij afgesloten is.

Bij normaal gebruik gaat de laptop zo'n 3-3.5u mee, wat mij vrij normaal lijkt, ik heb ook een batteryreport gedaan in windows en kunnen concluderen dat de batterij slechts 115 cycli heeft doorstaan.

Ik heb reeds allerlei fixes geprobeerd die veel op het internet te vinden zijn, zoals:

-Fast boot uitschakelen

-Bios reset to facory

- Hibernation uitschakelen

- Windows 11 reinstall

- Ik heb gezocht naar een bios-optie om USB charging uit te schakelen, maar kan deze nergens vinden.

Het probleem blijft bestaan...

Zouden jullie mij wat advies kunnen geven, of jullie mening? Kan het zijn dat de batterij stuk is of is dit toch ergens een instelling waarvan ik geen weet heb?

Alle hulp = welkom!

exacte model van laptop: HP ProBook 450 G8 (4K7Q4EA, Azerty toetsenbord)

Bedankt voor het lezen van mijn topic!

Met vriendelijke groeten,

Mgg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d-OwlOpHneG1smHRETLFWSg7UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7viUQBJcBcwbn1oCFO4NO1x0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bij mijn HP staat dit in de bios onder USB.

• Mggg
Hoi, ik heb mij reeds klem gezocht naar zo'n optie, maar ik kan hem jammer genoeg nergens terugvinden in mijn bios. ;(
Ik ben ook niet zeker of dit het probleem zou kunnen veroorzaken, want ik laat niets in de USB poorten zitten als hij afstaat.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een HP voor mijn werk.
Als ik de USB erin laat, terwijl hij uitstaat, gaat de batterij snel leeg.
Ontkoppel ik alle USB, dan is het batterij gedrag wel normaal

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mggg
Bij mij gaat de batterij zelfs af als er niets in steekt. Enig idee hoe ik dit kan verhelpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:04
Laatste bios en ook alle updates via HP Support Assist erop, naast Windows Update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52
Hier wordt precies hetzelfde probleem genoemd met 3 dezelfde aangeschafte Probook 450 G8's
HP Community: HP Probook 450 G8 battery drain after system shutdown

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Vele vele meldingen in het HP community forum en geen echt zinnige reacties van HP supportmedewerkers. Echter een enthousiasteling deelde deze pagina met tips waarop minstens één iemand bevestigde dat het zijn battery drain oploste.

https://windowsreport.com/battery-drain-shutdown/

En S. Holmes leerde ons dat het oplossen van problemen wordt gedaan door het uitsluiten van alle mogelijke oorzaken. De tip om na shutdown de powerknop 15 seconden ingedrukt te houden, vind ik wel intrigerend, alsmede de tips eronder die wijzigingen aan windows en devices beschrijven.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mggg
The_Doman, inderdaad, ik ben dat forum ook ergens tegengekomen. Daar spreekt men over 10-15% battery drain in een nacht, bij mij is dit nog een stuk meer (40-50%). Vandaar dat ik twijfel of de batterij misschien stuk is. Maar het battery report spreekt dit vermoeden dan weer tegen

Ik ben ondertussen ook over een ander probleem getuimeld dat wellicht gerelateerd is aan mijn oorspronkelijk probleem. In de accuinstellingen kon in de screen-on time van de laptop bekijken, hier zag ik dat deze de afgelopen 24h maarliefst 21 h was. Dat is onmogelijk omdat de laptop minstens 10 uur heeft afgestaan tijdens de nacht. Mijn vermoeden is dus dat hij op een of andere manier niet volledig afsluit, maar hoe dat komt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mggg
Pennywiser, ja ik heb de bios laten updaten naar de laatste versie (2023). Windows updates ook allemaal geïnstalleerd, hp support assist daar ben ik niet zo bekend mee. Zou dit een verschil kunnen maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52
Waarschijnlijk heeft het ook weer te maken met problemen van de "Modern Standby" mode.

Ik lees dat de Windows-locatieservice laptops regelmatig uit standby kunnen halen.
Zet dat dus ook eens uit, ook eventueel in combinatie met Bluetooth.

In ieder geval zou ik proberen alle hybrid sleep/standby opties uit te schakelen om te zien of dat verschil maakt.
snel opstarten (fast startup) uitschakelen.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Gebruik in plaats van sleep/standby de sluimerstand/hibernate mode.
Hierbij wordt de PC wel volledig uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 16:38
Ik heb een goed jaar geleden de HP 15s-eq2072nb laptop gekocht.
Nu is deze niet meer beschikbaar => https://www.coolblue.be/n...utm_campaign=notspecified

In het begin laadde ik de batterij sporadisch op als de batterij bijna leeg was.
Aangezien de laptop echter altijd op dezelfde plaats bleef staan, hing hij na een tijdje 100% aan de stroom.

Vorig weekend merkte ik, dat wanneer ik de laptop van de stroom haal, deze gewoon uitvalt.
Hang ik hem terug aan de stroom, kan ik hem terug booten en gebruiken.

Met het uitvoeren van de HP diagnostic tools geeft hij aan dat hij de batterij niet kan vinden.

Iemand eerder dit probleem gezien?
Zijn er oplossingen beschikbaar op moet ik deze terug binnen brengen (heb nog garantie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
The_Doman schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:08:
Waarschijnlijk heeft het ook weer te maken met problemen van de "Modern Standby" mode.

Ik lees dat de Windows-locatieservice laptops regelmatig uit standby kunnen halen.
En handhelds. Menig gevalletje van 'handheld gekookt in tas' omdat Modern Standby eigenlijk helemaal geen sleep/hibernate doet, het is low-power 'aan'. Handig als het goed is geimplementeerd zoals op MacOS, maar in Windows is het drama.

Aan de TS: Als je de optie hebt in je BIOS: zet S3 Standby (de 'oude' standby standaard) aan in je BIOS (of Modern Standby uit). In Windows krijg je dan ook alle energieprofielen weer terug ipv alleen 'balanced'.

Maar met een beetje pech heeft HP die optie verborgen. En het zou me niks verbazen als het HPs eigen bloatware is die je laptop continu actief houdt. ;)
Redondo77 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:54:
Zijn er oplossingen beschikbaar op moet ik deze terug binnen brengen (heb nog garantie)?
Ik denk dat die batterij niet van het slimme type is die er tegen kan als je 'm continu aan de lader houdt. Je zou nog kunnen proberen of calibratie nog helpt, maar ik denk dat hij is overleden. Gezien de matige kwaliteit van de HP batterij zou ik voor een goedkopere en betere 3rd party batterij gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door NLxAROSA op 14-11-2023 21:22 ]

Pagina: 1