Correcte montage vergaarbak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
Het bitumen van ons platte dak is ongeveer een jaar geleden vervangen. Met de hevige regenval van de afgelopen maand is er binnen in de hoek van het huis wat lekkage ontstaan waarbij water langs het dakbeschot op de gipsplaten er onder druppelde.

De dakdekker is helaas geen ster in communicatie, en het is nog niet gelukt dat hij langskomt.

De lekkage lijkt alleen bij hevige regenval voor te komen.

Kan het zijn dat de vergaarbak in die hoek niet goed gemonteerd zit? Door het grote gat in het boeideel zou je zeggen dat het water daar zo naar binnen slaat wanneer het 70mm pijpje het even niet aan kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDJfz1HNTatmLSIacp3V-X0ba-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBQ1AQtRd4YedjCtxoeU57MX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Lijkt me wel.

Kijk waar de overloop zit. En de ruimte om de aanvoer buis heen.
Zit hij alleen met schroeven, of is er nog gekit achter?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Zo te zien is er een stuk uit de vergaarbak gezaagd. Die open kant zit nu lager dan de overloop, dus dat is vragen om moeilijkheden.
Nu zijn er wel vergaarbakken met standaard zo'n uitsparing, maar volgens mij moet je die dan op een andere manier monteren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:32
Deze vergaarbak zit inderdaad te hoog gemonteerd.

Voor de aanvaring met een zaag zag hij er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6vcWV-iLLURMwVxyJ6Ecmz-2vY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/15xMpnOVhDSn4m22aKx33U2M.jpg?f=user_large

Je hebt ze wel met een uitsparing voor de stadsuitloop. Die hebben geen overloop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9hHlpRAZELlBB8ayD9PwA36GVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6Jhhn0eMKoXseYHzGVcvINd.jpg?f=fotoalbum_large

Dus op zich is het niet perse fout hoe het nu zit.
Maar je hebt dus geen overloop bij een verstopte regenpijp.

Je kan in de regenpijp een bladafscheider zetten, zodat dat niet in je riool komt. En bij verstopping in het riool je water alsnog weg kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd9Ifgp4AESwaZIbfKlVszYaYCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qYHnVV3OzAdXEEvQiTJTkR1B.jpg?f=user_large

Maar eigenlijk hoort deze op een stadsuitloop die direct op een regenpijp gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gry9jqmYxxG8RMCcU-WQItLYjK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjN8mgaPxhwmZoTeCjvEebjm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 147% gewijzigd door FRANQ op 07-09-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Waarom zit die bak er überhaupt? Waarom geen stadsuitloop zoals Franq al schrijft? Als de buis het dan even niet aan kan, dan blijft het water gewoon even op dak staan. Als dat vaak gebeurt: dikkere buis laten monteren.

Ondertussen aardig oude koe. Laat hem verder maar rusten tenzij TS nog opmerkingen heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 19-11-2023 12:08 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Nickname55 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:36:
Waarom zit die bak er überhaupt? Waarom geen stadsuitloop zoals Franq al schrijft? Als de buis het dan even niet aan kan, dan blijft het water gewoon even op dak staan. Als dat vaak gebeurt: dikkere buis laten monteren.

[mbr]Ondertussen aardig oude koe. Laat hem verder maar rusten tenzij TS nog opmerkingen heeft.[/mbr]
Als je het over mijn foto hebt, dat balkje onder de afloop was tijdelijk, zodat er geen druk op de dakbedekking zou komen. Nu is die weg en is de wand volledig afgewerkt met houten profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Nickname55 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:36:
[mbr]Ondertussen aardig oude koe. Laat hem verder maar rusten tenzij TS nog opmerkingen heeft.[/mbr]
Zie het nu ook. Ik vraag me af hoe ik in dit topic terecht gekomen ben... 8)7

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBR600RR
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-11-2023
Beste Pyra,

Ik neem aan dat het al is opgelost, maar de lekkage kan diverse oorzaken hebben en dat is niet zo te zeggen met het zien van deze foto.

1. Hemelwaterafvoer is niet juist ingewerkt,
2. Standleiding kan het water niet aan en/of is verstopt,
3. Is nog een oude lekkage, door het toenemen van het gewicht (door de regen) komt dit eruit.

Indien het punt nummer 3 is wordt de lekkage steeds minder.

Dit zijn 3 voorbeelden en zo kan het nog een aantal andere oorzaken hebben.

FranQ laat een aantal goede voorbeelden zien, van een aantal vergaarbakken, hoe deze in de professionele sector worden gebruikt.

Wat je kan doen om het e.e.a. uit te sluiten is een lipje te maken in de hemelwaterafvoer, dit is niet gedaan door de dakdekker, hierdoor kan het water terug lopen, de gevel in. (zie bijgevoegde foto)
Dit doe je met een haakmesje of een tang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpqZ2V-hb9UiGelOgN1-hmOOXGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyvWHflGkVnd7ze9hxSXrIjx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan ook niet zien of de hemelwaterafvoer iets naar beneden hangt, een aantal graden, dit dient ook het geval te zijn, ook om de terugloop van het water te voorkomen.

Je heb garantie op het dak, als goed is 10 jaar, dus de dakdekker langs laten komen en anders in gebreken stellen.

Nog een ander 'kenmerk' hoe je kan zien dat het aan de standleiding c.q. vergaarbak ligt.
De metselstenen gevel heeft een donkere kleur 'natte plek'. Dit kan ik ook niet zien op de foto.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje verder heb geholpen.

Daarnaast wil ik even melden dat ik uit ervaring spreek, ik ben zelf 8 jaar dakdekker geweest en heb nu een adviserende rol in deze branche.

Veel succes.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
@CBR600RR, dank voor je uitgebreidde reactie!
Ik heb in de tussentijd een aannemer uit de buurt gesproken die veel onderhoud aan dit type huizen gedaan heeft. Hij gaf aan dat er vergaarbakken worden gebruikt in plaats van stadsuitlopen omdat het af en toe voorkomt dat het riool al het regenwater niet kan afvoeren. In een van de hoeken watert de afvoer echter af op het dak van de buren na circa 3m buis. Dit is één van de hoeken waar het ook lekt.

Begin november is er aan de andere kant van het huis ook in de hoek lekkage ontstaan met dezelfde symptomen. Deze week is de dakdekker gelukkig langs geweest om ernaar te kijken. Hij gaf aan dat het dakleer in de hoeken los geraakt was door het extra gewicht en daarmee spanning in het dakleer van zonnepanelen die ongeveer 1 jaar terug geplaatste zijn.

Ik ben het nu allemaal nog een beetje droog aan het stoken, maar het druppelt in ieder geval niet meer naar binnen bij regenval. Het lijkt zo dus opgelost te zijn.
Pagina: 1