Nut van zoneregeling bij oud huis zonder vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 15:41
Ik ga begin volgend jaar naar een nieuw (oud) huis, en ben nu in de gelegenheid om daar te verbouwen en leidingen aan te passen etc. zolang ik er nog niet woon. Een van de dingen waarin ik me probeer te verdiepen is zoneregeling voor de verwarming. De meeste webpagina's en topics die ik hier lees gaan over mensen die dat gebruiken in combinatie met vloerverwarming, of mensen die stadsverwarming hebben.

Nu vroeg ik me af: is het ook zinnig om zoneregeling te overwegen als je een meer traditionele situatie hebt: een CV-ketel in de kelder met radiatoren in elke ruimte? Vooral in combinatie met een slimme thermostaat. Wat me daar handig aan lijkt is dat je dan per dag kunt instellen wanneer bepaalde zones in je huis aan en uit moeten staan. Bv. op doordeweeks overdag mag bovenste verdieping koud blijven, op woensdag (thuiswerkdag) moet studeerkamer wel warm worden, etc. En dan zonder steeds zelf alle radiatorknoppen te verstellen.

De CV ketel die al in mijn nieuwe huis hangt is volgens de specificaties al geschikt voor zoneregeling. Ik neem aan dat er nog wel kleppen in de leidingen of slimme radiatorknoppen geplaatst moeten worden om het geheel te laten werken.

Maar voor ik daaraan begin vroeg ik me dus af of waarom ik er zo weinig over kan vinden over deze situatie. Mis ik iets?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
1 een vloerverwamingsverdeler met pomp en thermostaatkraan werkt iets effectiever dan een radiator waardoor gemakkelijker temperatuur verschillen onstaan tussen de begenegrond (vloerverwarming) en de boven verdieping. (radiatoren) heb je overal radiatoren dan heb je dus minder kans op een temperatuur verschil omdat het met dezelfde verdeel sleutel wordt berekent. (hoewel als je heel technisch kijkt doen
we slaapkamers 18 graden en woonkamers op 20 graden) en daarom is er dus minder over te vinden.
maar dat betekent niet dat deze systemen niet bestaan en of niet kunnen. er is alleen minder vraag naar.

2 het idee om de bovenste verdieping koud te laten en de benedenverdieping wel te verwarmen is aan
de ene kant best een leuk idee om te besparen, aan de andere kant gaat als het tever door trekt tot bijvoorbeeldt 10 graden gaat wel enorm trekken in je huis en of tochten. de boven verdieping zit namelijk binnen de geïsoleerde schil van je woning. de warmte op de midden verdieping/benden vierping stijg op
en komt tegen een koud plafond aan. hoewel je hebt radiatoren die kunnen best een hoop opvangen.
als je het niet te gek maakt dus. houdt bijvoorbeeldt 15 graden aan boven zodat het niet te veel trekt.

3 het tado systeem kan op iedere ketel honnywel kan op 80/90 procent van alle ketels.
(nefit moet een vertaal module hebben) ja je moet thermostaat kranen plaatsen voor deze merken.
met een m32 schroefdraad. dat is eigenlijk het mooiste. om te zien en werkt technisch het makelijkste.
(somige ketels hebben een appart cirquit/aparte zoneregeling/aparte uitgang voor de badkamerverwarming
bijvoorbeeldt. welke ketel heb jij dan kan ik een wat beter advies geven.

3b er bestaan ook systemen met kleppen maar dat is vaak aan/uit moet je ketel een beetje lager afstellen.
en je moet deze kleppen ook nog op de juiste plek in je cv systeem zetten. komt even wat meer bij kijken.
soms moet er deels een extra qirquit gemaakt worden.

4 kliene side note je moet wel een bypassventiel instaleren voor als alle kranen dichtlopen. beveiliging.
en het liefst ook een noodloop radiator erin houden. zodat je cv ketel altijd rond kan pompen.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 09-09-2023 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De vraag of zoneregeling zinnig is of niet hangt vooral af van de je wensen/eisen en de isolatie van het huis.

De grote voordelen zijn vooral:
1. Je verwarmt alleen waar nodig zodat de meeste ruimtes meestal geen verwarming nodig hebben. Met name met "slechte" isolatie is dit erg relevant omdat de ruimtes snel afkoelen zodra je stopt met verwarmen
2. Comfort. Je kan bijvoorbeeld je badkamer lekker warm maken s'ochtends en s'avonds wanneer je er bent. Niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren kwa temperatuur, etc.

Ik ben in ieder geval heel blij met zoneregeling in mijn oude (1900/1901) huis

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:28
Houd wel een beetje oog op de toekomst - als je verwacht met een warmtepomp te gaan verwarmen dan is een zoneregeling juist niet zo'n goed idee. Ook met een HR-ketel niet altijd besparend - hier uitgelegd:

YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zoneregeling bespaart natuurlijk altijd. Vooral bij oude huizen en de huidige energieprijzen gaat het om forse bedragen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

JBtL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 02:20:
Houd wel een beetje oog op de toekomst - als je verwacht met een warmtepomp te gaan verwarmen dan is een zoneregeling juist niet zo'n goed idee. Ook met een HR-ketel niet altijd besparend - hier uitgelegd:

YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)
Bij een honeywell evohome systeem kan je instellen dat de zoneregeling een aanlooptijd tot 6 uur heeft, zelfs met een warmtepomp moet je dan best al wel een eind kunnen komen :)

Maar relevanter, je hoeft niet het hele huis te verwarmen dus ongeacht je verwarmingsbron kan dat nuttig zijn.

Het enige voordeel dat je mist is directe reactie op je temperatuurvraag. Je kan inderdaad niet (nuttig) zeggen: ik ga nu naar huis vanaf kantoor dus ga het huis opwarmen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:40
digifun schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:34:
Zoneregeling bespaart natuurlijk altijd. Vooral bij oude huizen en de huidige energieprijzen gaat het om forse bedragen.
Nee dat doet het niet met een warmtepomp. Om te zorgen dat je het afgifte vermogen van de warmtepomp respecteert heb je een buffervat nodig, dit leidt tot energie verlies, het water moet namelijk verder opgestookt worden. Daarnaast is er ook nog een extra pomp nodig.

Met een WTW systeem trek je daarnaast alle ruimtes behoorlijk naar dezelfde temperatuur mits het huis goed geïsoleerd is. Heb je vloerverwarming dan heb je ook nog te maken met enorme traagheid van het systeem, je kunt een ruimte wel plotseling gaan verwarmen, voor het 2 graden warmer is ben je zo 2 uur verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Alleen zijn oude huizen in de praktijk nooit goed geisoleerd.

Als je een buffervat te hoog moet opstoken heb je een te klein buffervat.

Zoneregeling is het goedkoopst stoken en dat geldt voor alle huizen vooral oude.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1