Omdat ik toch niet al te veel te doen had heb ik maar gelijk een review geschreven.
Inleiding
De oplossing voor de mensen die veel features in 1 MP3-speler zoeken is gearriveerd. De Napa MCD380 8cm MP3-CD speler is uit! Als 1 van de eersten in Nederland was ik erbij om (voor een zeer schappelijke prijs) er 1 te bestellen. Omdat ik tot nu toe zeer tevreden ben over het apparaatje deze review.
Voor een dergelijk jong product heeft de Napa een indrukwekkende hoop goede kanten. En kan de Napa de concurrentie met de andere 8cm spelers aan?
Compatibiliteit
Een groot verschil met de meeste huidige MP3-spelers is uiteraard de grootte van de CD's. Maar zijn die leuke 8cm CD'tjes ook een beetje handig te krijgen en te beschrijven?
Dat viel me in eerste instantie nog wat tegen, bij geen van de computerzaken waar ik informeerde wist niemand van 8cm schijfjes af (!). Alleen via de postorder zijn de 8cm CD-R's redelijk goed verkrijgbaar, bij de gerenomeerde online CD-R winkels zijn ze normaal te krijgen. 8cm CD-RW's zijn wat schaarser, slechts 1 postorderbedrijf heeft ze op dit moment.
Ook de brander-ondersteuning voor 8cm schijfjes wil nog weleens te wensen overlaten. Mijn (ooit dure) Plextor brander verslikt zich verschrikkelijk in de schijfjes. Mijn oude HP-brander brandt ze gelukkig wel, maar ook niet met alle brandprogramma's. Nero en CDRWin zijn in ieder geval compatible.
Op de meeste schijfjes past tegenwoordig 200MB, er zijn ook 185MB exemplaren, en de 300MB exemplaren zijn al in Japan gesignaleerd. Ruim voldoende voor 2 uur hoge kwaliteit muziek of 3,5 uur op de 'standaard' MP3 bitrate van 128 kbit/s.
Een close-up van de Napa
De afmetingen van de Napa zijn ca. 10x10x2,5cm. De speeltijd is een uur of 4/5 met de standaard bijgeleverde batterijen (2 x 650 mAh NiMH AAA) Deze batterijen zijn gewoon in de speler op te laden.
Op zowel de speler als de afstandsbediening zitten flink wat knopjes. Uiteraard de standaardknopjes zoals Play/Pause, Previous, Next, Volume en Hold. Op beiden zit ook een mode-knop, hiermee zijn zaken als Repeat/Random/Equalizer Preset/Display in te stellen. De bediening is eenvoudig, de gebruiksaanwijzing kan dicht blijven.
Ook binnenin zit het wel goed met de Napa. De speler ondersteunt zoals al gezegd verschillende repeat en random-modes, en heeft een 7,7MB geheugenbuffer (480sec@128kb/s ESP).
Verdere leuke specs zijn de ondersteuning van VBR-MP3's, ondersteuning voor CD-RW's, ID3-Tags, en er kan een nummervolgorde ingeprogrammeerd worden. Deze is helaas wel weg als de speler uit is geweest.
In het kader van de energiebesparing gaat de speler vanzelf uit als je een tijdje niets afspeelt.
Concurrerende 8cm spelers
De Freecom Beatman is de enige 8cm speler die op dit moment al goed verkrijgbaar is. Hoe presteert de Napa ten opzichte van de Beatman?
De features van beide spelers zijn grotendeels hetzelfde. Enkele opvallende afwijkingen:
Positief:
- de antishock-beveiliging van de Napa is beter dan die van de Beatman. In feite is de antishock van de Beatman zo erg dat sommige winkels hem daarom al uit het assortiment hebben gehaald.
- de Napa heeft een (weliswaar geen draadloze, maar toch) afstandsbediening.
- de Napa heeft ID3-tag ondersteuning.
Negatief:
- persoonlijk vind ik het design van de Napa wat kinderlijk. Een strakke look hoort bij een strak product, maar dat gaat in dit geval niet echt op.
Samenvattend; op bijna alle fronten verslaat de Napa de Beatman. Als je niets om design geeft (ja, de player zit toch in mijn binnenzak) hoef je geen 2x na te denken welke player beter is.
De Napa in het wild
Hoe presteert de Napa in een real-life situatie? Werkt alles nog naar behoren als je eens een eindje gaat lopen/fietsen/joggen?
De anti-shock protectie werkt buitengewoon goed, mede dankzij het simpele feit dat de speler maar liefst 8 minuten 128kbit/s MP3 kan bufferen. Voor CD-Audio is die buffer aanmerkelijk minder, maar nog steeds voldoende om ermee te kunnen fietsen of lopen.
As if someone cares, who needs CD-Audio anyway?
Over de afmetingen van de Napa heb ik niets te klagen, en het gewicht is ook wel okay. De look is jammer genoeg wat plastic-achtig, de feel is gelukkig wel goed. Je kunt in ieder geval op de knopjes rammen zonder dat ze eraf vallen.
Wel een wat minder punt is dat het best even duurt voordat de CD is ingelezen. Na het plaatsen van een CD-R moet je al snel 5 seconden wachten voordat de speler start met spelen, bij gebruik van een CD-RW gaat dat al naar de 7 seconden. Ook als je tussen nummers zapt duurt het net even iets langer als bij een normale CD.
De meegeleverde hoofdtelefoon is IMHO een beetje een el-cheapo dingetje. Hij zit niet lekker en mijn Sony oordopjes geven al beter geluid. Dus als je al een goede hoofdtelefoon hebt, niet weggooien.
Verder geeft de Napa een keurig geluid. Geen gekke vervorming of wat dan ook. Op NORMAL klinkt de speler wat schel, maar op POP of ROCK komt er een lekkere partij herrie uit. Ook de geluidssterkte zit wel goed, op volle sterkte ben je een gevaar op de weg
Conclusie
De Napa MCD380 is een heerlijke speler in zijn soort. De nadelen die je nog had bij de Beatman (ID3, Antishock) zijn allebei naar volle tevredenheid opgelost. Zeker omdat dit soort spelers nog vrij zeldzaam is, is de Napa een topproduct.
Zelfs de audiofielen kunnen hun hart ophalen met de Napa, op hoge kwaliteit (200kbit/s VBR) kan er nog steeds 2 uur muziek op de CD. En dat is toch weer dubbel zoveel als op een onhandige 12cm AudioCD.
De ondersteuning voor CD-RW's geeft een mooie finishing touch, ook voor de wegwerpmuziek is de Napa goed uitgerust.
Ook voor de prijs hoef je het ook niet te laten, 300 gulden voor een dergelijk product is niet veel.
De + en - punten nog even op een rij:
+ antishock
+ ID3-tag
+ afstandsbediening
+ afmetingen
+ plug & play

+ prijs
- design
- hoofdtelefoon
Kortom, als je een goede speler zoekt die ook nog eens in je binnenzak past; get it now.
edit:
Stijl en taalfouten
[disclaimer]
Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaand geposte toestemming van scorpionv verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van enige digitale, elektronische, optische of andere vorm. Bovenstaande post kan zonder nadere waarschuwing aangepast worden.

scorpionv aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade als gevolg van onjuist gebruik van de Napa MCD380 naar aanleiding van dit document.

[/disclaimer]