Kippen houden i.c.m. druk leven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 14:30
Beste Tweakers,

Ik loop al een tijdje met het idee om een hoek van mijn tuin in te richten voor het houden van een aantal (kriel)kippen. Ter voorbereiding heb ik een aantal boeken gelezen en telkens wordt de indruk gewekt dat het houden van kippen eigenlijk niet zoveel werk met zich meebrengt. Ook kom ik voor mijn werk regelmatig bij boeren die een aantal kippen houden voor de eieren en ook die vertellen dat ze er bijna niet naar omkijken.

Echter kan ik mijn situatie niet vergelijken met een boer. Ik woon (vooralsnog) alleen en ik ben meestal vanaf 's ochtends vroeg weg voor mijn werk en ook in de avonden ben ik regelmatig niet thuis. Derhalve ben ik bang dat ik de kippen onvoldoende aandacht kan geven en verzorgen. In de weekenden kan ik meestal wel tijd maken.

Graag zou ik de ervaringen willen lezen van Tweakers die hobbymatig een aantal kippen houden. Is het verstandig om kippen te houden? Er is ruimte zat in de tuin (>50 m² voor de ren) en ik hoor van veel mensen: "gewoon doen, dat is leuk!. " :)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en mening 8)
Met de zoekfunctie kon ik weinig relevante topics vinden.

Guido

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-06 18:30
Aandacht hebben ze niet nodig. Zolang ze maar water en voer hebben en je de eieren weghaalt. Af en toe hok uitmesten. Ik weet niet hoe het zit met ziektes/parasieten of de kuur dan veel tijd vergt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-06 09:50
Interessant vraagstuk. Ikzelf kan niks bijdragen aan je vraagstelling, maar leuk om te lezen dat er mensen ook nog met andere hobby's bezig zijn!

Waar je misschien wel even rekening mee moet houden is dat de kippen ziek kunnen worden (zoals in de Gelderse Vallei en de bedrijven dan geruimd worden). Je zou even na moeten vragen hoe dat zit met kippen in "privé" gebruik en wat te doen als zij ziek worden.

[ Voor 47% gewijzigd door CuBras op 07-09-2023 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 08:42
Gewoon doen, dat is leuk ;)

Mijn ouders hebben altijd kippen gehad en de voornaamste zorg was dat er geen marters bij kwamen, dus af en toe het hek goed repareren. Daarnaast laten ze de kippen soms over het gehele terrein scharrelen maar dat deden ze enkel als ze daar zin in hadden.
Een 50m2 ren is ook prachtig en dan hoeven ze echt niet nog meer ruimte te hebben (afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk).
Een haan maakt lawaai, 's ochtends vroeg, dus daar moet je wel even over nadenken.
Wat vers stro vinden ze fijn en soms moet je het nachthok schoonmaken van de kippenstront.
Verder is 1x per dag wat voer strooien voldoende en ook makkelijk zat dat een buurman dat prima tijdens je vakantie kan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door walletje-w op 07-09-2023 15:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:59
Wij hebben sinds een jaar of drie, zijdehoender krielen. 8 stuks op 40m2.
Elke ochtend nieuw voer en water (5min)
1 keer per week nachthok schoonmaken (10min werk)
1 keer per maand 1/3 van de tuin omspitten (kippen trappen de grond helemaal dicht, wat op den duur gaat stinken. Omspitten houdt de grond luchtig).
Veel meer werk hebben we er niet aan. Het is wel erg leuk om naar te kijken.

Rob

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 13:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Wij hebben ook een aantal krielkippen, en veel werk is het niet. Twee á drie keer per week de water en voerbakken bijvullen, en 1x per week het hok schoonmaken.

Wel hebben wij een automatisch luik op het nachthok. Deze gaat automatisch dicht en open op ingestelde tijden. Als wij er dan een weekendje niet zijn, zitten de kippen 's nachts in elk geval veilig. Overdag kunnen ze in de ren, en regelmatig laten we ze volledig los in de tuin.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogru
Josk79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:11:
Aandacht hebben ze niet nodig. Zolang ze maar water en voer hebben en je de eieren weghaalt. Af en toe hok uitmesten. Ik weet niet hoe het zit met ziektes/parasieten of de kuur dan veel tijd vergt.
Als ze maar oppervlakte genoeg hebben krijg je weinig ziektes en parasieten. Nachthok altijd van plaatmateriaal maken, en kieren dichtkitten. Nachthokken van planken zijn bloedluisparadijzen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Leuk topic! Al ben ik biased: als kind zat ik reeds tussen het gevogelte (van vethaantjes, tot leghennen, kalkoenen en zelfs fazanten). Dieren vallen bij mij in de categorie "leuk" ;-)

Positief:
- je kan quasi alle keukenoverschotten kwijt in het hok: alles wat gekookt is eten ze op. Het zijn soms varkens!
- eitjes zijn gratis én je weet de achtergrond
- (de meeste) kinderen zijn er dol op, en pakbare kipjes zijn leuk!
- ze herkennen mensen! iemand die nooit iets geeft, gaat nooit begroet worden!
- de poep is ideaal compostmateriaal :-)

Negatief:
- voorbereiding van hok/ren kan omwille van (bv) marters/vossen/roofvogels wel eens lastig zijn: marters graven tot 30cm diep als ze honger hebben, dus wij hebben een hele gracht gegraven rond een (volledig dicht - dus ook bovenin) ren. Daar zitten ze 's nachts in, totdat ik ze 's ochtends buitenzwier (deurtje open) en 's nachts binnenknal.
- nest propermaken is 1x per 2 weken, hok 1x per maand. grasvulling is niet duur
- water hebben ze hier 12 liter ter beschikking, geraakt niet leeg op 3 weken, maar kan met tuinslang gevuld worden
- korrels kost wel wat (hier moet je kiezen of je puur natuur geeft of legkorrel - het laatste kost meer maar "garandeert" meer eitjes - wij kiezen voor puur natuur). Dit hebben ze continu aanwezig in hun slaaphok, maar af en toe gooi ik wat extra in hun vrije uitloop, kwestie van het wat spannend te houden
- rode bloedluizen is een PEST. zolang je het niet hebt: tof! heb je het, dan kan je kiezen: chemisch verdelgen of met "natuur" spul (vallen hangen). onschadelijke beestjes voor de mens maar eng (en zelfs dodelijk!) voor hun
- het ren wordt gebetonneerd door hun gehuppel. omspitten is één manier, of je werkt met een "sluis" dat je ze een paar weken 25m² laat slopen, en de weken erna de andere 25m². Het kost wat (extra) draad, maar ze slopen werkelijk alles. van struik tot boom, waar ze aankunnen gaan ze knabbelen
- als je geen "plafond" in je ren hebt: kippen vliegen hoog! vleugelen is niet zo moeilijk, maar moet dan wel gebeuren (en is pijnloos). één kant de lange pennen eruit knippen en klaar! werkje van 2 minuten max per kippie

Enkele tips:
- kippen laat je nooit op de grond slapen! zie op zijn minst voor een stok (horizontaal ;-) )
- kalk-ei in de nest (laten) liggen om hen te leren waar het feest te doen is, helpt!
- als je niet kan/wil deurtjes opendoen tegen marters: hier bestaan tig oplossingen voor, al dan niet met batterij. ik doe het manueel ;-)
- altijd in paar werken: als er (hopelijk niet snel) eentje doodgaat, nooit 1 kip erbij kopen, die wordt gegarandeerd gepest. altijd een koppeltje toevoegen die elkaar al kennen
- een haan is lawaaimaker, veel blabla en geen eitjes, bezin eer je begint ;-)

Niets dan voordelen dus! ;-)

Laat je weten hoe dit projectje loopt?

[ Voor 4% gewijzigd door Minitrooper op 07-09-2023 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rijtjeshuis of vrijstaand? Weet niet hoeveel geluid ze maken, indien rijtjeshuis in Vinex, dan zou het wel eens minder geslaagd kunnen zijn?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

gambieter schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:25:
Rijtjeshuis of vrijstaand? Weet niet hoeveel geluid ze maken, indien rijtjeshuis in Vinex, dan zou het wel eens minder geslaagd kunnen zijn?
Dat zou ook mijn eerste vraag zijn. Ik had vroeger een buurman in een rijtjeswoning die kippen ging houden, precies onder mijn raam natuurlijk. Dat was geen succes.

Kippen zijn van nature bosdieren, dus probeer dat ook te creëren met takken/zand etc.

[ Voor 8% gewijzigd door souljah1h op 07-09-2023 15:30 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:44

D4NG3R

kiwi

:)

Kipjes zijn leuk, maar houd wel rekening met ongedierte.

Muizen, en nog veel vervelender; ratten, weten het voer heel snel te vinden. Berg de boel dus goed afgesloten/luchtdicht op en zorg er voor dat er zo min mogelijk 'open' beschikbaar is in de voerbakken.

Als je de buren te vriend wil houden moet je er ook voor zorgen dat de boel een beetje schoon blijft, kippenstront ruikt niet, kippenstront stinkt.

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 07-09-2023 15:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Question Mark schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:14:
[...]
Wel hebben wij een automatisch luik op het nachthok. Deze gaat automatisch dicht en open op ingestelde tijden. Als wij er dan een weekendje niet zijn, zitten de kippen 's nachts in elk geval veilig. Overdag kunnen ze in de ren, en regelmatig laten we ze volledig los in de tuin.
Dit anders ben je de kippen zo kwijt aan de vos of de (steen)marter etc. Als je kippen hebt dan trekt dat soms ook ratten aan vanwege het voer enzo dus daar moet je ook rekening mee houden.

My favorite programming language is solder.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in Algemene zaken :)
BK > AZ

Tweakers Discord

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:49
Hier al een jaar of 7 Cochin kriel kippen, in de stad, aan de rand van een woonwijk / park.

Zelf een nachthok gemaakt, voorheen ook een ren, maar sinds kort lopen ze los in een afgezet stuk tuin.
Nachthok hebben we stro in, eens in de week schoonmaken, eens in de 3 weken alles er uit en vers stro er in.
Door het stro heen doen we tabakstengels,en het hok is met witkalk gedaan aan de binnenkant, nooit ongedierte gehad.

Elke dag water verschonen en vers voer.
Voerbak halen we snachts weg om ongedierte te voorkomen, en het nachthok dicht.

Tja, en voor de rest genieten van het ge-tokkel en de verse eieren.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

walletje-w schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:12:
Gewoon doen, dat is leuk ;)

Een haan maakt lawaai, 's ochtends vroeg, dus daar moet je wel even over nadenken.
Die kraaien de hele nacht door in de zomer vooral als er meer hanen in de buurt zijn.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:49
Als je in een wijk woont ofzo, zou ik geen haan nemen...daar wordt je niet blij van.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
<knip> De HK is een paar deuren verderop.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 23-09-2023 14:06 ]

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Kippen zijn heerlijk om te hebben. Bij m'n ouders stappen ze los door de tuin, althans.. ze zitten 90% v/d tijd onder een grote rhododendron op wat takken daar, gekke beestjes. Alleen 's avonds gaat het hok dicht i.v.m. roofdieren.

En OP, als je kippen neemt, neem dan ook echt een paar kipPEN en niet maar 1 kip, 't zijn echte groepsdieren

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:00
Wij hebben 5 (kriel) kippen in de achtertuin. Elke dag verse eitjes, heerlijk. Het kost eigenlijk helemaal geen tijd, alleen ruimte. Wij hebben beide een baan, 2 kinderen, 2 poezen en 5 kippen en die kippen vergen veruit het minste tijd.

Kippen doen gewoon de hele dag hun eigen ding. Ze worden wakker, lopen een beetje rond, de grond om te spitten en aan het eind van de dag als het donker begint te worden gaan ze zelf weer terug richting het nachthok om op stok te gaan. Je hoeft er serieus niks aan te doen behalve de eieren rapen en water en voer bijvullen.

Ik heb mijn kippenhok zelf gebouwd zodat ik het volgens de 'deep litter method' kan doen. Dan heb je in je nachthok een vrij dikke (20-30cm) laag met vulling (hennep) en dat hoef je alleen af en toe een beetje om te scheppen. Ik verschoon het hok 1x per jaar en dan ruik je het nog steeds niet.

Qua geluid vind ik het heel erg meevallen, maar af en toe kunnen ze ineens uit het niets helemaal los gaan als ze net een ei hebben gelegd en dan kakelen ze erop los met elkaar. Maar na een paar minuten zijn ze meestal wel weer stil en hoor je ze de rest van de dag amper. Alleen midden in de zomer is het weleens gebeurd dat ze om 5:30 wakker werden en flink kakelen maar dat is in de afgelopen 3 jaar misschien 5x gebeurd in totaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DznX60xwyc4aKuGYu3Xr9csfHEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvysFj5oukdbkU8VxwN7NyCx.jpg?f=fotoalbum_large
Hier mijn kippenhok toen de kippen er net in zaten.

En 's avonds als je het nachthok open trekt zie je dit bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OwDNq8u2diinscaLrj4I3L3fBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4TUJF0yBnp2MqNF7uxSVSea.jpg?f=fotoalbum_large

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
D422 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:08:
Beste Tweakers,

Ik loop al een tijdje met het idee om een hoek van mijn tuin in te richten voor het houden van een aantal (kriel)kippen. Ter voorbereiding heb ik een aantal boeken gelezen en telkens wordt de indruk gewekt dat het houden van kippen eigenlijk niet zoveel werk met zich meebrengt. Ook kom ik voor mijn werk regelmatig bij boeren die een aantal kippen houden voor de eieren en ook die vertellen dat ze er bijna niet naar omkijken.

Echter kan ik mijn situatie niet vergelijken met een boer. Ik woon (vooralsnog) alleen en ik ben meestal vanaf 's ochtends vroeg weg voor mijn werk en ook in de avonden ben ik regelmatig niet thuis. Derhalve ben ik bang dat ik de kippen onvoldoende aandacht kan geven en verzorgen. In de weekenden kan ik meestal wel tijd maken.

Graag zou ik de ervaringen willen lezen van Tweakers die hobbymatig een aantal kippen houden. Is het verstandig om kippen te houden? Er is ruimte zat in de tuin (>50 m² voor de ren) en ik hoor van veel mensen: "gewoon doen, dat is leuk!. " :)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en mening 8)
Met de zoekfunctie kon ik weinig relevante topics vinden.

Guido
Als je vaak bij boeren komt met pluimvee zou je je verantwoordelijkheid moeten nemen en geen kippen moeten nemen. Beetje hard, maar afgelopen jaren zijn er echt nare dingen gebeurd.

Kippen zijn wel leuk en relatief weinig werk. Wel flink kans op luizen en het trekt heel veel ongedierte aan, helaas.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
rogru schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:12:

1 keer per maand 1/3 van de tuin omspitten (kippen trappen de grond helemaal dicht, wat op den duur gaat stinken. Omspitten houdt de grond luchtig).

Rob
Dit is dus ook de reden geweest waarom wij het niet deden:
Eens bij een mede imker geweest die ook kippen had, de lucht was niet te harden. Wist niet dat om spitten ging helpen, dacht meer aan de concentratie van urine/poep die voor deze geur zorgde en ging er niet van uit dat omspitten dan zou helpen. Maar good to know. Wil nog eens kwartels. Mijn voornaamste reden is afval van de keuken omzetten in meststof voor de groente tuin.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:43
Ik woon een beetje achteraf en mijn buurman heeft kippen die gewoon los rond lopen. Die lopen dus ook gewoon over de weg en komen ook wel eens bij mij. Ik moest wennen aan de haan toen ik hier kwam wonen, maar ik vind het echt geweldig om regelmatig zo’n stel kippen rond te zien lopen. Elk jaar ook kuikentjes, nu lopen er weer 8 van die kleintjes bij, ge-wel-dig!

Die kuikentjes zijn ook wel nodig om het aantal een beetje op peil te houden want er wordt er regelmatig 1 gepakt door een vos ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Xh8OKQxltm-Ea6fsGo5eFluHzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJD04zGWV3V6HuPJjL9PJ4ef.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door decipherer op 08-09-2023 11:08 ]

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:43
Oeps, quote ipv wijzig gedrukt..

[ Voor 93% gewijzigd door decipherer op 07-09-2023 21:29 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46

crisp

Devver

Pixelated

Are u tokkin' to me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_Ga8amEhWhYR37pC4YqkH2v9s4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT4BU6MmXaD655QAB1Hy2vwD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier 3 van deze units (Franse favorelle kriel), 2 grote brahmas, en 2 konijnen in de achtertuin.

Dagelijks 's ochtends zorgen voor voer en vers water, af en toe de stront wegschrapen van het terras (nooit last van stank overigens), en 1x per 2 weken het hok kuisen. Laatst helaas wel weer een bloedluisplaag, dus met de brander in de weer en het hok opnieuw witkalken (en een week later nog een keer om ze echt uit te roeien).

Intentionally left blank

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:28
Wij werken alle 2 fulltime. Maar vinden de kippen erg gezellig om erbij te hebben. Die van ons zijn ook tam, waardoor ze altijd aan komen rennen als wij naar ze toe lopen. Soms gaan ze dan even klaar zitten, zodat we ze even kunnen aaien xD

Wij hebben 8 hennen en 1 haan. Zijn krielkippen, 4 van het type Welsumer en 5 Barnevelders. Wij houden ze in een kunststof kippenhok van Omlet. Dat zijn vrij dure dingen, maar wel erg praktisch. We hebben een auto-door die open en dicht gaat d.m.v. een lichtsensor. Dus elke ochtend gaat automatisch het hok open en 's avonds met schemer gaat die dicht. Dan zitten de kippen ook veilig tegen vossen, marters, etc.

Wekelijkse mest ik het hok uit, in de Omlet is dit een plaat die ik in de groene container of composthoop gooi. 1x in de 2 weken spuit ik met de hogedrukspuit het hele hok af. Bloedluis hebben wij nog nooit gehad, het hok is zeer makkelijk te reinigen.

Wij gaan vaak een langweekend weg, en zetten dan gewoon genoeg voer & water neer. Verder vinden ze het nemen van een stofbad erg fijn.

Meeste tijd ben je kwijt als ze ziek zijn. Wij hadden er 1 met kalkpoten en dan sta je elke avond de kip in de Soda te houden en de poten te smeren met vaseline. Maar dat is slechts de 1e keer.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kippen zijn hele leuke beesten.
Het leukste vond ik in de weekenden als ik in de tuin bezig was de kippen los laten en in de tuin om laten scharrelen. De hele buurt vond het prachtig.
Wel even je moestuin afsluiten.

Alleen elke zomer plotseling 1 week dat de kippen luis hadden. Maar met een spuitbus was het hok en de kippen ook zomaar weer luisvrij gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 14:30
Bedankt voor de nuttige en vooral leuke reacties! :P

Ik had niet verwacht dat er zoveel Tweakers zouden zijn met kippen :*)
Mijn woning is half vrijstaand op een hoekperceel. Ik heb een goede band met mijn buren en dat wil ik graag zo houden, dus ik was bij voorbaat al niet van plan om een haan erbij te nemen.

Mocht er behoefte aan zijn is het wellicht leuk om een 'Kippen-topic' te openen in AZ zodat we onze kippen, eieren, hokken en andere gerelateerde dingen kunnen delen.

Na het lezen van jullie reacties ben ik er des te meer van overtuigd dat het houden van kippen i.c.m. een druk leven mogelijk en vooral ook heel leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogru
init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:22:
[...]

Dit is dus ook de reden geweest waarom wij het niet deden:
Eens bij een mede imker geweest die ook kippen had, de lucht was niet te harden. Wist niet dat om spitten ging helpen, dacht meer aan de concentratie van urine/poep die voor deze geur zorgde en ging er niet van uit dat omspitten dan zou helpen. Maar good to know. Wil nog eens kwartels. Mijn voornaamste reden is afval van de keuken omzetten in meststof voor de groente tuin.
Zolang je er niet te veel op een oppervlakte zet, en regelmatig omspit, ruik je vrijwel niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

rogru schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:51:
[...]

Zolang je er niet te veel op een oppervlakte zet, en regelmatig omspit, ruik je vrijwel niks.
Wat zijn hier de richtlijnen voor?
Wij hebben een eilandje van denk ik een vierkante meter of 30. Kan ik hier 4 kippen op houden zonder probleem?
Qua vossen en marters heb ik dan als het goed is meteen een natuurlijke omheining :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06
Het kan goed, als je af en toe een dagje in het weekend hebt.

Elke dag wat eten geven duurt ~2 minuten, checken of het water OK is (anders gaat het wel echt snel mis natuurlijk). Af en toe in het weekend eens uitmesten.

Lees je even goed in, bv. hoe houd je bloedluis weg.

Neem wel geen haan als je de buren te vriend wilt houden. Tenzij in buitengebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:27
Atlas schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:55:
[...]

Wij hebben een eilandje van denk ik een vierkante meter of 30. Kan ik hier 4 kippen op houden zonder probleem?
Qua vossen en marters heb ik dan als het goed is meteen een natuurlijke omheining :)
30m2 voor 4 kippen is heel luxe hoor!
De stelregel is minimaal 1m2 per kip.

Ik heb er zelf ook een paar rondlopen.
Nu eigenlijk iets teveel want we hebben er eentje een paar broedeieren uit laten broeden (ook heel leuk om mee te maken!)
Maar die kuikens gaan over een maand of 2 weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogru
Atlas schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:55:
[...]

Geen idee wat de richtlijnen zijn, ik heb er bij ons 8 krielen op 40m2, en dat gaat prima als ik 1 keer per maand 1/3 van het oppervlak omspit. Ons terras grenst aan de kippentuin, en we ruiken er vrijwel niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:02
Heb ook aantal jaar kippen gehad:2 x wyandots gekocht als hen kuikens. Na verloop van tijd was er toch 1 een haan. Deze na een tijdje verhuist en bleef de kip. Deze was zo tam dat die bij je op schoot ging zitten

Verder wat hier bovenstaat komt aardig overeen met mijn ervaring. Door de kippen los in de tuin te laten lopen had ik tussen het straatwerk geen onkruid meer. Verder viel mij ook op dat er bijna geen mieren meer te bekennen waren. Wel veegde ik eind van de dag even de stoep voor de poepjes op te ruimen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Wij hebben sinds een jaar of 6 kippen in onze drukke leven. Ik ga 's ochtends voor 6 uur weg en dan gaat het nachthok open en krijgen ze vers water en voer. Tegen een uurtje of 5 ben ik er vaak weer, dan raap ik eitjes en krijgen de tokkies wat meelwormen. Later op de avond als de boel op stok zit, sluit ik het hok weer af
Ze lopen hier op een stuk weide van 500m2. dus die vermaken zich prima overdag. Verder hebben ze weinig verzorging nodig, af en toe moet ik ze behandelen tegen kalkpoten, maar dat is ook het enige.

Wij hebben 5 Brahma kriel, 3 Wyandottes en 1 Chabo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8PYDJette9lab8pXfHdfia0Xr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62XZ9RPRFNvmHGuP5dVxmHvK.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1