Geluid soundbar valt uit bij aanslaan koelkast/diepvries

Pagina: 1
Acties:

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:07
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende probleem.

Mijn soundbar geeft +- 0.5 sec geen geluid zodra mijn koelkast/diepvries aanspringt. De soundbar herstart niet en valt niet uit.

Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen te schetsen.

Ik heb in de woonkamer een LG 50UK59 tv met daaraan een Sony S40R soundbar.

In mijn appartement heb ik een extra kamer waar mijn diepvries staat. Zodra deze aanspringt dan valt mijn geluid via de soundbar kort weg. Ditzelfde gebeurd zodra ik de lichtschakelaar van de wc aan zet maar niet altijd, ik gok zo'n 80% van de tijd. Ik heb tijdelijk mijn koelkast en diepvries van ruimte gewisseld en toen viel het geluid uit wanneer de koelkast aansprong.

Ik heb aan mijn tv ook nog een PS5 en Nintendo Switch. Die geven geen problemen. De tv zelf geeft ook geen problemen.

Dingen die ik al heb geprobeerd:
- Soundbar rechtstreeks aangesloten op het stopcontact in de muur.
- Stekkers andersom in het stopcontact(volgens een winkel zou dit kunnen helpen, iets met + en -).
- Andere HDMI kabel.
- Woningbouw laten komen, die zeiden dat alle energie gewoon goed zit.
- Inmiddels mijn derde soundbar, ze deden het allemaal.

Het geluid van de tv valt niet uit als ik de soundbar niet aan heb en het geluid over de tv laat gaan.

Hopelijk is het verhaal duidelijk zo en heeft iemand een oplossing voor dit irritante probleem.

PSN Profile

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:33
Ik denk dat de spike van het inschakelen net genoeg de spanning omlaag trekt om je soundbar uit te laten schakelen.
Normaal gesproken, zou een condensator (in je soundbar) groot genoeg moeten zijn om zo'n kleine dip op te vangen.
Je kan overwegen een UPS voor je Hifi spullen te gebruiken.
Die kan zo'n mini dip wel opvangen.

Simpeler kan je ook je koelkast uitzetten, voordat je TV gaat kijken :)
Duurt wel ff voordat je bier opwarmt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:17
Electromagnetische interferentie. De 2 bronnen heb je al gevonden en het slachtoffer ook.
De vraag is nu of de bronnen te veel storing veroorzaken (inschakelpuls kan al genoeg zijn in jouw geval) of dat het slachtoffer (de soundbar) onvoldoende is afgeschermd tegen deze invloed.

Wat voor lamp schakel je op het toilet aan, iets van een spaarlamp?
En de vriezer, hoe oud is die? Zit er soms een condensator over de thermostaat die het inmiddels laat afweten? (Om de inschakelpiek/vonk te dempen).

Wikipedia: Elektromagnetische interferentie

Als de stoorpuls niet bij de bron gedempt wordt, dan fungeert de huisinstallatie als enorme antenne, wat het effect kan vergroten.

Netfilter op de koelkast of op de soundbar is een optie. Stoorpuls kan in theorie dan nog steeds via de hdmi kabel (mantel) daar binnenkomen, maar dat is een kwestie van testen.

[ Voor 20% gewijzigd door Skynett op 07-09-2023 15:39 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Royy90
Alvast bedankt voor deze antwoorden. Ga er straks even goed naar kijken.

Misschien ook nog wel iets om te vermelden. Oorspronkelijk was de soundbar een 5.1. Ik heb echter de achterste 2 speakers moeten verwijderen omdat deze regelmatig een krassend/krijsend geluid gaven. Ook vaak 1 seconde ongeveer. Dit gebeurde alleen als er geen geluid werd afgespeeld, bijvoorbeeld Netflix op pauze.

Misschien is dit totaal niet relevant maar dacht meld het toch nog even. Huidige probleem was toen ook al aanwezig met kort uitvallen van het geluid. En dit was ook het geval met mijn vorige 2.1 soundbar.

PSN Profile

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-10 21:02
Heb je al geprobeerd één van de apparaten op een compleet andere groep aan te sluiten? Met een verlengsnoer naar de keuken of een slaapkamer bijvoorbeeld?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Royy90
Peenutzz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:59:
Heb je al geprobeerd één van de apparaten op een compleet andere groep aan te sluiten? Met een verlengsnoer naar de keuken of een slaapkamer bijvoorbeeld?
Zodra ik de koelkast of diepvries in een andere ruimte zet. Dan heb ik wederom alleen problemen met het apparaat in die extra kamer. Dus het probleem komt voort uit het stroompunt van die kamer en niet van het apparaat dat is aangesloten.

PSN Profile

Pagina: 1