Vraag

• levindenboer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Mijn vraag
...
Ik heb een ziggo router deze produceert een wifi netwerk met een ip nummer 100.100.50.1
Deze is reeds ook verbonden met een switch 10/100/1000 met 24 poorten.
Alles wat op deze router is aangesloten werkt, ook in zijn wifi netwerk.

Dan heb ik een TP Link sinds vandaag extra aangesloten. Deze genereerd een extra wifi netwerk.
Deze TP Link is via LAN aangesloten op de Switch.
Het wifi netwerk wat deze TP link genereert is IP 100.100.55.1

Wanneer ik nu met mijn iphone / laptop verbinding maakt via de TP Link kan ik sommigen dingen wel en sommigen dingen NIET zien in het netwerk van de ziggo router.

Hoe kan dat??? Voorbeeld, ik heb een RING deurbel, deze is geconfigureerd met het wifi kanaal van de ziggo router, echter kan ik deze dus ook met mijn iphone zien wanneer ik ben verbonden via de TP Link.

Maar wil ik bijvoorbeeld een Apple TV bedienen via mijn iPhone (apple tv verbonden via switch LAN) dan zie ik die niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Ziggo Router
- Switch 24 poorts 10/100/1000
- TP Link M4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Heb de TP Link niet in Access Point gezet, dan mis ik aardig wat settings van de TP Link (ouderlijk toezicht).

Beste antwoord (via levindenboer op 07-09-2023 16:21)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 15:03

Coach4All

I'm a Coach 4 All

levindenboer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:41:
Daar ben ik het even kwijt Coach4All, want ik benader niks op ip adres.... ik open gewoon de RING app op mijn iphone en ik kan mijn deurbel bedienen.
Alleen inderdaad mijn synology server heb ik via ip adres opgehaald, dat klopt.

Maar onze robot stofzuiger van Neato (die in het ziggo netwerk hangt met 100.100.50.xxx) zie ik ook gewoon als ik de app open op mijn iphone.
Zo ook de HomeWizzard app, Zonneplan App, Mijn Remeha app ook, Philips Hue, die werken allemaal?
Al de dingen die je niet op IP benaderd maar wel kunt vinden aan je switch benader je waarschijnlijk "via het internet". De app kan ze vinden omdat je contact hebt met een server buiten je eigen netwerk waar de apparaten zichzelf op aanmelden.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-09 13:00
Je mixt een aantal dingen door elkaar.
Je hebt nu 2 routers, die ieder een eigen netwerk hosten.
Hierdoor kan je van het ene netwerk niet (of niet makkelijk) bij het andere netwerk.
Je kan ze samensmelten door je TP Link router om te zetten in een Access Point.
Maar dan moet je je TP Link router functionaliteit gaan missen.

Je kan ook kiezen om de Ziggo Wifi UIT te zetten en direct achter je Ziggo een TP Link router te zetten.
Je connect dan alleen de TP Link router aan je Ziggo en niets anders.
Dan kan je vol gebruik maken van je TP Link router functionaliteit.
De andere TP Link blijft dan in Access Point mode werken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• levindenboer
Beste GarBage,

Dank voor uw bericht. Echter heb ik geen extra poorten meer op mijn Ziggo Router. Dit ivm Laadpaal, Zonnepanelen en Energie meter van Zonneplan, en de LAN kabel naar mijn Switch.

Dus ik kan mijn TP Link niet direct aan mijn Ziggo Router hangen. Hij is nu aangesloten direct aan mijn Switch 10/100/1000.

Er moet toch een manier zijn om wanneer je in je wifi netwerk zit met ip 100.100.55.1 dingen te kunnen zien / bedienen die in het andere netwerk zitten op 100.100.50.1?
Want alles wat bedraad zit in de Switch via LAN, kan ik gewoon zien in mijn TP Link draadloze netwerk?
Zo ook de RING deurbel (die dus in de wifi zit van de Ziggo Router). Dus waarom dan de rest van de apparatuur niet?

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Heb je wel de TP-Link een vast IP gegeven buiten de DHCP scope van de DHCP van je Ziggo router en de DHCP op de TP-Link zelf uit?

• levindenboer
Hallo Coach4All,

De TP Link heeft een ip adres gekregen 100.100.55.1 (als ik deze wilden veranderen naar een ip adres binnen mijn ziggo netwerk bijvoorbeeld 100.100.50.51 dan krijg ik de volgende foutmelding:

"Het LAN Ip-adres en WAN IP-adres (100.100.50.244) kunnen niet in het zelfde subnet vallen, vul een ander IP adres in"

en de TP Link maakt geheel zijn eigen netwerk aan. En de DHCP settings starten vanaf 100.100.55.100 tot 255

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

levindenboer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:12:
en de TP Link maakt geheel zijn eigen netwerk aan. En de DHCP settings starten vanaf 100.100.55.100 tot 255
En dat wil je dus juist niet. Daardoor zul je vanuit het TP-Link WiFi netwerk alleen dingen zien die een IP adres van de TP-Link DHCP hebben gekregen.
Even opzoeken hoe je de TP-Link in Access-Point mode zet....
levindenboer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:12:

"Het LAN Ip-adres en WAN IP-adres (100.100.50.244) kunnen niet in het zelfde subnet vallen, vul een ander IP adres in"
Dat zegt eigenlijk al genoeg... je moet de kabel van de switch in een LAN poort stoppen, niet in de WAN. (Maar voor die tijd wel de DHCP op je TP-Link uit hebben staan anders heb je 2 DHCP servers in 1 netwerk en word je helemaal gek...)

[ Voor 36% gewijzigd door Coach4All op 07-09-2023 15:29 ]

• levindenboer
Beste Coach4All,

Daar ben ik het dus niet mee eens, want als ik op mijn laptop een verbinding wil maken (Mac) met mijn Synology Server die via LAN verbinding in het netwerk zit met 100.100.50.xxx gaat dat gewoon via de TP Link wifi verbinding 100.100.55.1, net zoals dat ik de RING kan beantwoorden en kan bedienen. En zo zie ik meerdere apparaten die in het ziggo netwerk zitten met 100.100.50.xxx

Echter niet alles? En dat is nu precies mijn vraag, waarom het ene wel en het andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

levindenboer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:33:
Beste Coach4All,

Daar ben ik het dus niet mee eens, want als ik op mijn laptop een verbinding wil maken (Mac) met mijn Synology Server die via LAN verbinding in het netwerk zit met 100.100.50.xxx gaat dat gewoon via de TP Link wifi verbinding 100.100.55.1, net zoals dat ik de RING kan beantwoorden en kan bedienen. En zo zie ik meerdere apparaten die in het ziggo netwerk zitten met 100.100.50.xxx

Echter niet alles? En dat is nu precies mijn vraag, waarom het ene wel en het andere niet.
Omdat alles wat je benadert op IP adres waarschijnlijk wel routeert. Echter alles wat je op naam probeert te benaderen zal niet gevonden worden omdat deze niet in de DHCP tabel van de TP=Link gevonden zal worden.

• levindenboer
Daar ben ik het even kwijt Coach4All, want ik benader niks op ip adres.... ik open gewoon de RING app op mijn iphone en ik kan mijn deurbel bedienen.

Maar onze robot stofzuiger van Neato (die in het ziggo netwerk hangt met 100.100.50.xxx) zie ik ook gewoon als ik de app open op mijn iphone.
Zo ook de HomeWizzard app, Zonneplan App, Mijn Remeha app ook, Philips Hue, die werken allemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sommige protocollen zijn wel routeerbaar en sommige niet. Apple dus niet Maar waarom wil je de TP-link niet in AP modus gebruiken is je probleem opgelost.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• levindenboer
Hallo Frogmen,

Zoals ik in mijn eerdere berichten had beschreven dan mis je enorm veel functies van de TP Link (waaronder ouderlijk toezicht, en met jonge kinderen is dat toch wel handig soms).

Want voor de TP Links had ik een Linkssys WRT 1900 AC die als AP werkte, maar dan kun je verder dus niks instellen. Vandaar dat ik nu die TP links heb.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja dan zal je een keuze moeten maken. En ouderlijk toezicht op deze manier hebben ze sneller omzeilt dan dat jij het instelt. Onderschat je kinderen niet en de kracht van samenwerken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

levindenboer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:41:

Al de dingen die je niet op IP benaderd maar wel kunt vinden aan je switch benader je waarschijnlijk "via het internet". De app kan ze vinden omdat je contact hebt met een server buiten je eigen netwerk waar de apparaten zichzelf op aanmelden.

• levindenboer
Inderdaad Coach4All, dat is het hem!!! Die apps kan ik inderdaad ook buitenshuis bedienen!!!
Dat is nou precies het antwoord wat ik dus eigenlijk zocht!!!

Maar is er dan niet iets waarmee je dit intern kunt foppen? poort forwarding / triggering of iets dergelijks?

• levindenboer
ik heb nu mijn TP link in Acces point gezet, en het eerste wat mij direct opviel was de snelheid.... Ik heb daarom even de speedtest app op mijn iphone gezet. En SOW!! Dat is een verschil zeg....

De TP Link als Acces Point is nu 19,3 Mbps download en 15,0 Mbps Upload.

Terwijl ik met de Wifi-router (standaard) van TP Link snelheden had van 395,0 Mbps down en 97,9 Mbps Upload.

Hoe kan dit nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:19
Kan je ook even meegeven wat je opzet is voor ouderlijk toezicht?
Wil je dat je kinderen bepaalde sites niet kunnen bezoeken of op bepaalde uren niet op internet kunnen?
Wil je gewoon loggen wat ze allemaal uitspoken op het internet of juist hun snelheid beperken?

Kan die TP-link ingesteld worden zodat dhcp uitstaat?
Dan behoudt je volgens mij wel je ouderlijk toezicht maar heb je niet de problemen van een dubbele NAT in je netwerk.
Kan je ook je apple tv bedienen als je iphone verbonden is met de tp-link router.
Pagina: 1