Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen! Ik ben net aan de slag gegaan met Starfield, waar de CPU tekort schiet. Ik ben ook van plan de nieuwe uitbreiding van Cyberpunk te gaan spelen, maar ook Payday 3 en Cities Skylines 2. Cities Skylines 1 stond erom bekend meer van je CPU dan je GPU te vragen, vandaar dat deze upgrade ook met het oog daarop is. Ik game op 1440p maar merk dat mijn pc het bij sommige games zwaar heeft.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximumprijs.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is als volgt:
Ik wil zoveel mogelijk van dit systeem behouden. Als het mogelijk is alleen een nieuwe CPU toe te voegen aan dit systeem en er verder geen wijzigingen nodig zijn, is dat wat mij betreft de ideale oplossing.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een upgrade in mijn CPU. Als er ander laaghangend fruit is wat ik in deze upgrade mee kan pakken, dan hoor ik dat graag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, wat het best past bij mijn huidige systeem.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen eisen, behalve dat het zo goed mogelijk moet aansluiten bij mijn huidige systeem.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben niet meer zo goed op de hoogte van de huidige markt. Ik heb wat andere posts gelezen en kwam CPU's zoals de AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed of de AMD Ryzen 5 7600 Boxed tegen. Probleem is dat ik niet weet wat ''overkill'' zou zijn voor mijn systeem en wat CPU's zijn waarvoor ik mijn moederbord zou moeten upgraden. Dat wil ik liever voorkomen, omdat ik een CPU wel kan vervangen, maar twijfel of me dat ook zou lukken met een moederbord. Ik zou graag hebben dat iemand die er wel verstand van heeft:
- een kijkje kan nemen naar mijn huidige systeem en kijken of de door mij genoemde CPU's een goede vervanging zouden zijn van mijn huidige of dat een andere beter geschikt zou zijn
- kijken of dit technisch aansluit bij de rest van mijn systeem
- kijken of er nog andere delen van mijn systeem verouderd zijn en of deze aan vervanging toe zouden zijn
Voornamelijk gamen! Ik ben net aan de slag gegaan met Starfield, waar de CPU tekort schiet. Ik ben ook van plan de nieuwe uitbreiding van Cyberpunk te gaan spelen, maar ook Payday 3 en Cities Skylines 2. Cities Skylines 1 stond erom bekend meer van je CPU dan je GPU te vragen, vandaar dat deze upgrade ook met het oog daarop is. Ik game op 1440p maar merk dat mijn pc het bij sommige games zwaar heeft.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximumprijs.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is als volgt:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 205,31 | € 205,31 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B450 AORUS Elite | € 115,- | € 115,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3070 Suprim X 8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 2TB | € 128,- | € 128,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 110,90 | € 110,90 |
| 1 | Monitors | Asus MG279Q Zwart | € 499,90 | € 499,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Ventilators | Fractal Design Dynamic X2 GP-12, 120mm | € 16,88 | € 16,88 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 53,90 | € 53,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 31,12 | € 31,12 |
Ik wil zoveel mogelijk van dit systeem behouden. Als het mogelijk is alleen een nieuwe CPU toe te voegen aan dit systeem en er verder geen wijzigingen nodig zijn, is dat wat mij betreft de ideale oplossing.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een upgrade in mijn CPU. Als er ander laaghangend fruit is wat ik in deze upgrade mee kan pakken, dan hoor ik dat graag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, wat het best past bij mijn huidige systeem.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen eisen, behalve dat het zo goed mogelijk moet aansluiten bij mijn huidige systeem.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben niet meer zo goed op de hoogte van de huidige markt. Ik heb wat andere posts gelezen en kwam CPU's zoals de AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed of de AMD Ryzen 5 7600 Boxed tegen. Probleem is dat ik niet weet wat ''overkill'' zou zijn voor mijn systeem en wat CPU's zijn waarvoor ik mijn moederbord zou moeten upgraden. Dat wil ik liever voorkomen, omdat ik een CPU wel kan vervangen, maar twijfel of me dat ook zou lukken met een moederbord. Ik zou graag hebben dat iemand die er wel verstand van heeft:
- een kijkje kan nemen naar mijn huidige systeem en kijken of de door mij genoemde CPU's een goede vervanging zouden zijn van mijn huidige of dat een andere beter geschikt zou zijn
- kijken of dit technisch aansluit bij de rest van mijn systeem
- kijken of er nog andere delen van mijn systeem verouderd zijn en of deze aan vervanging toe zouden zijn