Ventilatie kelder

Pagina: 1
Acties:

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Mijn woning heeft een kelder van circa 6 vierkante meter. Deze is aan alle kanten ingesloten (hij begint twee meter vanaf de voorgevel en voor de rest ligt hij midden in de woning, zonder kruipruimte). Hier heb ik een vochtprobleem: schimmels op de muren en een hoge luchtvochtigheid. Ik vermoed dat dit deels komt doordat er geen ventilatie is: het is gewoon een doos die aan alle kanten is afgesloten en er is dus 0 stroming. Ik heb niet de mogelijkheid om gemakkelijk vanuit de kelder naar buiten te komen (omdat ik dan dus eerst twee meter onder het huis door moet voor ik bij de kelderwand ben).

De trap die de kelder ingaat zit onder de trap die naar de eerste verdieping gaat. Er is dan ook een stuk muur dat uitkomt in de hal van de woning. Nu zit ik te denken om in de wand een gat te maken en met mechanische ventilatie de lucht onderuit de kelder te zuigen en de hal in te blazen. Er zou dan via de kelderdeur lucht uit de woonkamer de kelder in moeten gaan en op die manier zou ik een stroming van lucht moeten krijgen. Verwachten jullie dat dit een oplossing is?

De andere optie die ik nog heb is door de trap naar boven en dan richting de zolder waar een dakdoorvoer is. In de leiding dan een buisventilator plaatsen en deze een aantal uur per dag laten lopen (eventueel gestuurd op RH)

In de woonkamer (waar de lucht uitgetrokken wordt) komt een decentrale WTW ventilatie unit van Climarad. Zou dit nog veel invloed hebben op dit systeem?

[ Voor 8% gewijzigd door leejoow op 07-09-2023 14:46 ]

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-10 16:39
Zelfde probleem gehad en diverse oplossingen geprobeerd.

Een electrische ontvochtiger geplaatst en hierdoor was het probleem opgelost alleen stond mij het stroom verbruik wat tegen. Vervolgens mechanische ventilatie geplaatst met een 15w. buisventilator en tijdschakelaar en gaat nu ook goed zonder de ontvochtiger. Hou er rekening mee dat je ook aanvoer van lucht nodig hebt.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
@ramonweb ontvochtiger staat mij ivm het verbruik ook tegen. De buisventilator zat ik nu ook aan te denken. Bijvoorbeeld deze: https://www.ventilatielan...100-mm-em-100l-e2-01.html

Weet jij zo het debiet van jouw ventilator?

Aanvoer van de lucht zou via de woonkamer komen, hoewel ik er ook voor zou kunnen kiezen om de lucht vanuit de hal naar binnen te laten komen door een rooster in de onderste traptree te maken als ik naar de dakdoorvoer afvoer.

[ Voor 10% gewijzigd door leejoow op 07-09-2023 14:50 ]

• ramonweb
leejoow schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:48:
@ramonweb ontvochtiger staat mij ivm het verbruik ook tegen. De buisventilator zat ik nu ook aan te denken. Bijvoorbeeld deze: https://www.ventilatielan...100-mm-em-100l-e2-01.html

Weet jij zo het debiet van jouw ventilator?

Aanvoer van de lucht zou via de woonkamer komen, hoewel ik er ook voor zou kunnen kiezen om de lucht vanuit de hal naar binnen te laten komen door een rooster in de onderste traptree te maken als ik naar de dakdoorvoer afvoer.
Dat zal meer dan voldoende zijn voor z'n kleine ruimte. Ik zou wel kijken of je toch een mogelijkheid kan vinden om de (vochtige) lucht naar buiten af te voeren. Daarbij moet je er rekening mee houden dat bij het aanvoeren van warme lucht in jouw koude kelder je het condenseren aanmoedigd.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Ik zou inderdaad proberen de lucht uit de kelder naar buiten uit te blazen. Het is 'vuile' lucht, dat wil je niet opnieuw inblazen in je woning.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Mijn laatste plan is nu dat ik door de trap naar de eerste verdieping heen boor en in de hoek een spirobuis ga plaatsen die op de zolder uitkomt en daar aansluit op een dakdoorvoer die daar zit. Dan blaas ik inderdaad alle lucht direct naar buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

leejoow schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:10:
In de woonkamer (waar de lucht uitgetrokken wordt) komt een decentrale WTW ventilatie unit van Climarad. Zou dit nog veel invloed hebben op dit systeem?
Ja, de essentie van balansventilatie is dat er even veel lucht uit gaat als dat er in komt. Omdat je op een andere manier lucht uit de woonkamer onttrekt zal die WTW minder efficient gaan werken (warmte die in de kamer zit gaat via de kelder door het dak naar buiten ipv dat het gebruikt wordt om de lucht op te warmen die de kamer binnenkomt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Janoz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:45:
[...]

Ja, de essentie van balansventilatie is dat er even veel lucht uit gaat als dat er in komt. Omdat je op een andere manier lucht uit de woonkamer onttrekt zal die WTW minder efficient gaan werken (warmte die in de kamer zit gaat via de kelder door het dak naar buiten ipv dat het gebruikt wordt om de lucht op te warmen die de kamer binnenkomt.
Klinkt logisch. Ik moet nog even nadenken hoe ik dan het beste de frisse lucht de kelder in kan laten komen. Zoals eerder gemeld kan ik het ook aan de hal onttrekken. En natuurlijk hoor ik hier zojuist dat ik een motor met PWM moet komen zodat mijn wederhelft kan aansturen _/-\o_

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Janoz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:45:
[...]

Het ligt eraan wat voor type decentrale WTW dit is. De goedkoopste variant met halve minuut inblazen en halve minuut uitblazen heeft sowieso geen balans (en kan daardoor nooit de theoretische efficiëntie halen, een huis is immers geen ballon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
@ramonweb nog een vraagje: welke diameter leidingen heb jij in gebruik?

Ik wil nu in de kelder het met 100 mm doen (hier komen ook een paar 90 graden bochten in om op de juiste plek uit te komen helaas en vanaf het moment dat ik recht omhoog ga richting de rookgasafvoer op het dak wil ik 80 pakken zodat ik niet te veel ruimte in de hoek van de trap kwijt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonweb
leejoow schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:35:
@ramonweb nog een vraagje: welke diameter leidingen heb jij in gebruik?

Ik wil nu in de kelder het met 100 mm doen (hier komen ook een paar 90 graden bochten in om op de juiste plek uit te komen helaas en vanaf het moment dat ik recht omhoog ga richting de rookgasafvoer op het dak wil ik 80 pakken zodat ik niet te veel ruimte in de hoek van de trap kwijt ben.
Ik had een afstand van 3 meter te overbruggen dus heb een buisventilator van 100mm gebruikt die van rond 100mm overgaat naar rechthoekige witte ventilatiebuis 110x55 ivm ruimtegebrek langs de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredski42
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-05-2024
Ik heb een vergelijkbare situatie in een vakantie woning in Oostenrijk. De kelder bevind zich voor 2/3 onder de grond. Hij is 3,5x7 meter. Aan 1 zijde heb ik een klein kanter/kiepo raampje en aan de andere zijn bovenin de trap naar boven een raam. Het idee is nu om in dat raam boven de trap een huisventilator te plaatsen (raam zelf mag weg) en dan het kleine kantel/kiep raampje aan de andere zijde op een kier te houden.

De ventilator die ik op het oog heb heeft een luchtvochtmeter ingebouwd. Hij draait continu langzaam en meet daarbij de luchtvochtigheid. Als die te hoog wordt zal hij sneller gaan draaien en dus meer lucht verplaatsen.

Mijn grote vraag is nu of dit idd zo werkt? Immers, als de luchtvochtigheid buiten hoger is dan binnen, dan krijg ik met dit systeem juist een toename van luchtvochtigheid, toch?
Pagina: 1