• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 17:31
Ik heb onlangs een eenvoudige projector gekocht om met computer visuals te kunnen experimenteren.
Natuurlijk kies ik niet voor de meest eenvoudige manier om tegen een recht staande muur te stralen,
maar dacht ik er mee weg te komen om dit tegen een 60 graden hellend dak te doen, alwaar ik zelf gigantisch in de weg sta voor een optimale projectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHUSmM82aHE0-DQW82YtKRfR7UM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uj0Vte28CLRMcbBAi0O9pOPQ.png?f=fotoalbum_large

Het meest loop ik tegen de variatie aan in de afstand boven en onder tot het scherm.
Waarbij de projectie boven dichter bij de beamer is dan onder en het scherm voor de helft onleesbaar is.
Tadaa,
dat is natuurlijk het verschil tussen short throws die onder een scherpere hoek kunnen stralen.
Kwartje valt.

Met dat ééne kwartje verwacht ik niet genoeg te hebben om richting (ultra) short throws te gaan.
Dus ik zoek een oplossing met de projector die ik nu heb: Xiaomi Wanbo T4.
Native 1920x1080 met 450 ANSI lumen als ik het geloven mag (60W voeding)
De resolutie en lichtopbrengst is voor mijn ruimte voldoende.
Als alternatief kan ik de plaatsing van de bureau's wisselen en tegen een recht staande muur projecteren.
Maar waar is dan de uitdaging?

Ik hoop dat in dit forum creatieve oculaire mensen rond hangen,
waar ik m'n gedachten eens tegen kan weerspiegelen :9

Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sprk_nl schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:43:

Ik hoop dat in dit forum creatieve oculaire mensen rond hangen,
waar ik m'n gedachten eens tegen kan weerspiegelen :9

Alvast dank voor het meedenken!
je kunt ook een handmatig uittrekbaar scherm ophangen achter de balk waar nu, zeg maar, de bovenzijde van het geprojecteerde beeld zich bevind.

Dan kun je achteruit stappen en dan het beeld ongehinderd, en overtekend, bekijken mits je dan niet met je hoofd voor de projector staat. Ik zie niet goed hoeveel ruimte en hoogte je achter je hebt zo in dit plaatje.

Kun je allicht even een plattegrond met maatvoering en bijv de 4 vier wanden posten zoals je plaatje in de OP.

Dan kunnen "we" allicht even wat meer bedenken.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Met die Xiaomi Wanbo T4 blijft er niets over van de 450lm aan de onderkant door verschil in afstand. En dan ga ik er ook vanuit dat er nog iets van beeld overblijft na de extreme keystone correctie.
De enige optie is denk ik aan de sta kant van je bureaublad. Zo sta je ook niet in de lichtbron.

Als je écht wilt projecteren, zou ik dat van onderaf met een short-throw en tilt shift lens voor de correctie doen.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 07-09-2023 14:36 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• sprk_nl
@Fraggert @DukeBox

Dank voor jullie meedenken.

Helaas, ik sta altijd voor elke tafel, waar deze zich ook bevind.
De ruimte is beperkt, ik probeer er zoveel mogelijk uit te halen.
Ik experimenteer met modular/eurorack gear en controllers voor muziek en visuals.

De tafel waar ik voor sta is 2m breed.
Met 16:9 zou ik graag een formaat van 2m * 1,12m aan beeld voor m'n neus zien.

Draai ik mijn spullenboel 90 graden met de klok mee naar rechts, dan krijg ik dit net voor elkaar.
De projector staat dan 2,4m van de muur en op 2,2m hoog ~ 20 graden naar beneden gedraaid.

Ik ga mezelf in de nesten werken verwacht ik met het schuiven dak.
Curve balletje. Ik had kunnen weten dat het niet zo eenvoudig ging.

Een short throw tussen de 200,- en 400,- heb ik niet gevonden.
Vandaar dat ik met deze projecter eens aan de slag wilde gaan.

Mocht er al een (tilt/shift) lens te vinden zijn die compatible is met deze projector,
dan verwacht ik dat de lens nog duurder uit komt dat de projector.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-rWe7ZLsV57mRJwMyqrK3GoMMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eW9AAI0yeRK0uRQaL8tdDczx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dit is wat ik bedoelde, eventueel op zo'n flexmount.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2xzcv-ViOgY0tu-7Ro7hb2Kh-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iCUdix6EsPzG4LJ6OhUWKRb1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://www.gadgetbay.nl//Files/2/22000/22109/ProductPhotos/1920x1080/473396531.jpg

Als alternatief kan je ook nog met een of meerdere spiegels werken, je kan zo zelfs zelf een semi short throw maken door ~ deze op 180 graden te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eym63oXa1VmwoAT3cTF3juEfjJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LsXhMSp7GP6MgXk9XHlcbZYl.png?f=user_large

Andere optie is nog tegen de achterkant projecteren van iets maar ik denk dat je dat met 450lm niet gaat redden en qua ruimte ook niet.

Maar om eerlijk te zijn zou ik dat ding hier niet voor inzetten, dan zou ik eerder een goedkoop scherm/tv ervoor opofferen. Met een langere flat cable phang je het scherm op je plafond en de electronica werk je weg onder je bureau, een beetje zoals de samsung frame tv.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 07-09-2023 17:24 ]

• sprk_nl
@DukeBox
Die flexmount is een hele creatieve oplossing. Gaaf!
Ik was al met spiegels aan het priegelen, waarbij dit een prima houder lijkt.

Het probleem waar ik mee bleef zitten, ongeacht de spiegel,
is het verschil in afstand als ik een semie-short-throw er van wil maken.
Door het verschil in afstand b.v. tussen het bovenste en onderste deel, krijg ik dit nooit beide in focus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

sprk_nl schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:21:
Door het verschil in afstand b.v. tussen het bovenste en onderste deel, krijg ik dit nooit beide in focus.
Dat denk ik ook, vandaar dat ik het idee afraad ;)
Neemt niet weg dat het leuk is met trial and error te proberen, de spullen heb je immers al.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sprk_nl schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:21:
@DukeBox
Die flexmount is een hele creatieve oplossing. Gaaf!
Ik was al met spiegels aan het priegelen, waarbij dit een prima houder lijkt.

Het probleem waar ik mee bleef zitten, ongeacht de spiegel,
is het verschil in afstand als ik een semie-short-throw er van wil maken.
Als je handig bent kun je ook ff youtuben op DIY short throw beamer.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1