Monitor met Glanzend scherm wegens slecht zicht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Appie de Drenth
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-09 22:49
Ik zoek een?
Voor mijn zus ben ik opzoek naar een monitor met een glanzend scherm.
Door een aandoening heeft ze maar 30% zicht en nog wat andere moeilijkheden. Omdat een matte/anti glare afwerking een extra vertroebeling geeft kan ze hier slecht mee werken. Haar vorige scherm, een oud model Dell 23" IPS, is aan het overlijden na 8 of 10 jaar en daarom is ze een nieuwe nodig voor haar werk.

Wat is je budget?
Budget is niet zo interressant alles tussen de 0,- en de 500,- is sws een optie. De rest misschien

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
merk boeit echt niet. alleen de volgende specs:
-23" t/m 27", groter werk niet handig vanwege bureau afmetingen
-Glanzend scherm, 1920x1080 is voldoende pixels
-Plat scherm. Curved geeft ook weer een vervorming door verschil tussen beide ogen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Standaard office pc, niks bijzonders. geen gamingpc ofzo

het liefst zou ik haar een Oled/Qled scherm aansmeren net zo als haar tv en telefoon maar dat gaat hem niet worden qua afmetingen ben ik al achter...

Mvg, Albert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
categorie: Monitors

een selectie...je kan gewoon glanzend selecteren in de pricewatch

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Klunssmurf schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:18:

een selectie...je kan gewoon glanzend selecteren in de pricewatch
Excuses voor het niet melden van het volgende:
Na selectie van schermgrootte blijven er
Nog 5 opties over. 4 van de 5 zijn geen glanzend beeldscherm blijkt uit navraag bij de winkels/leveranciers.
Alleen het Eizo scherm zou misschien kunnen maar ga geen gok nemen van €1850 via een amazon doorverkoper.

Waarschijnlijk word t niet aangegeven bij de werkelijk glanzende beeldschermen...
Ik hoop dat er iemand is die een scherm heeft/tegengekomen is dat daadwerkelijk glanzend is van de afgelopen paar jaar. Bij laptops was het het teouwens geen probleem om er een te vinden.

Ik zal er even achteraan om bij de schermen de foutieve data aangepast te krijgen.

Mvg
Albert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Zou het niet werken als je voor een touchscreen gaat? Meestal hebben die een glazen voorkant, dan heb je ineens een glanzend oppervlak. Maar best ook navragen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:02
Bij het lezen van jouw verhaal schieten mij gelijk een paar mogelijke verbeteringen te binnen en een vraag.

Waarom een glanzend scherm? In een glanzend scherm zie je veel meer hinderlijke schitteringen als in een mat scherm. Indien het mogelijk is, laat haar het verschil eens ondervinden tussen een glanzend scherm en een mat scherm. Het liefst naast elkaar! Wie weet wat dat oplevert.

In het verleden, als opticien, heb ik ooit mensen met minder zicht aangeraden om de schermresolutie aan te passen en/of de iconen + tekst groter te maken. Bij sommige werkte het en bij andere niet- of nauwelijks. Hierdoor zou het zien en lezen van afbeeldingen/tekst iets gemakkelijker kunnen worden. Het zal nooit optimaal worden vanwege het 30% gezichtsvermogen. Misschien helpt het ook nog iets als helderheid en contrast aangepast worden. Ook de plaats van een bureaulamp kan veel verschil maken. Heb geen idee of de genoemde zaken een verbetering geven bij haar, maar dat is een questie van uitproberen! Elke procent verbetering is voor haar belangrijk!

Verder is ook het omgevingslicht van groot belang. (Denk hier b.v. aan een raam, een lamp of een reflexie.) Omgevingslicht kan verstoringen geven bij het beeld dat zij ziet. Kijk hier ook naar!

Voor haar zou ook een pc-bril (ook wel computerbril genoemd) met de beste ontspiegeling een verbetering kunnen bieden. Een pc-bril is speciaal gemaakt voor de afstand vanaf haar ogen tot het beeldscherm. Dit geeft rust en een zo scherp mogelijk beeld.
Gebruik nooit bifocale- of multifocale glazen voor een pc-bril.
Soms kunnen extra dunne glazen ook een probleem geven, omdat deze vlakker zijn.

Als laatste; Heeft een touchscreen niet toevallig het gewenste glanzende scherm?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Iiyama heeft ze volgens mij maar het is zoeken naar de juiste model voor Nederland en dan de bevestiging dat het idd glanzend is.

Voorbeeld
https://iiyama.com/nl_nl/products/prolite-t2452msc-b1/

Even bellen met ze?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• jovadca
Ben je al verder gekomen met je (tel.) onderzoek? Probeer bij een zaak die wil meewerken, dat je zus zelf kan vergelijken. Misschien heeft die zaak ook nog ideeen?

Ik ben erg benieuwd naar haar bevindingen en lees graag de uiteindelijke keuze.

[ Voor 22% gewijzigd door jovadca op 21-09-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Hoi,
dank voor de reacties! Ik was op vakantie dus ff niet online🙈

Nooit aan gedacht om voor een touchscreen te gaan. Daar zal ik mij verder in verdiepen. Dank voor de tip!
Die vergelijking naast elkaar heb ik inmiddels ook al gedaan. Ook met een 4k beeldscherm met matte coating. Haar bijna overleden,1080p, glanzende HP scherm vond ze alsnog beter. Vooral met tekstlezen heeft ze moeite met wazigheid op den duur.
Ze heeft altijd al de tekst groter staan en ook. De verlichting heeft idd met reflecties wel invloed maar die zijn er niet veel in haar situatie.

Zal iiyama proberen te bellen. Samsung en HP konden niet verder helpen en ook de grotere en kleinere electronica winkels konden weinig hulp bieden, maar we kijken verder.
Bedankt voor de reacties in ieder geval en zal een update geven als ik verder ben gekomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
@Appie de Drenth
Ik weet niet of je dicht bij de Duitse grens woont, maar je zou eens bij je oosterburen kunnen kijken. Als je dan bij een plaatselijke elektronica-boer informeert, heb je grote kans dat hun met je meezoeken. En met hun "pünktlichkeit & gründlichkeit" weet je nooit waar je tegen aanloopt. Misschien wel een merk waar je nog nooit van gehoord hebt.

Aanvulling:
Ik zat net even te kijken op deze site van Benq. In dat verhaal leggen zij uit het voor- en nadeel van matte- en glanzende schermen. (Voor je zus wordt het dus sowieso glanzend!) Maar zij spreken van glanzende schermen bij tv's. Er zijn genoeg schermen waar je zowel een tv als een pc op kan aansluiten. Dus misschien vindt je hier iets voor je zus.

Ik ben benieuwt waar de keuze op gaat vallen en hoe zij het ervaart!

[ Voor 35% gewijzigd door jovadca op 26-09-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Zijn er al nieuwe ontwikkelingen te melden?
Ik ben erg nieuwsgierig waar haar keuze op gaat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yvon-ne
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-02-2024
Ben benieuwd of je nog geslaagd bent. Ben er ook naar op zoek maar kan niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Hallo allemaal,
Als eerste: Excuses voor het lang geen reactie te hebben geplaatst. Ik meende vlak voor de kerst nog een update hier te hebben geplaatst, maar dat lijkt er niet op. oeps...

Hierbij de Update.
Mijn zus gebruikt haar oude monitor nog momenteel. Ze heeft wel gekeken naar de suggestie van Touch monitor, maar wilde nog even wachten. Inmiddels heb ik toch weer opdracht gekregen wat te zoeken dus die gaan we alsnog bekijken samen met een nieuwe optie die binnenkort uitkomt:
https://tweakers.net/pric...25df-zwart/specificaties/

Een datum heeft die nog niet officieel, maar we gaan het zijn. Ddit is in iedergeval wel echt glanzend en geen foutieve specificaties zoals bij de meesten.

De touch monitor is een iets goedkopere optie waarschijnlijk, maar keuze is alsnog beperkt. De eerder voorgestelde Ilyama heeft in ieder geval anti glans coating. Bij mijn weten is alleen deze glanzend:
https://tweakers.net/pric...n-00-zwart/specificaties/

Maar we gaan het mee maken. Gelukkig is de oude Phillips nog een soort van in leven en bikkelt hij door

Met vriendelijke groet,
Albert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepanther7
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 19:30
De Alienware die je linkt zal niet goedkoop worden met een 360hz paneel.

Als je dan toch naar OLED qhd kijkt dan iets van deze lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:22
Op youtube zag ik een kerel die altijd zijn matte schermwn polijst, omdat hij een hekel heeft aan matte schermen. Als je het aandurft zou je dat ook nog kunnen doen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Bluepanther7 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:38:

Ja bestel gewoon een mee en dan zien we wel. Ze had al eens een OLED bekeken in de Mediamarkt, maar dat is geen ideale situatie vanwege standaard instellingen etc.
virtualJac schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:25:
Op youtube zag ik een kerel die altijd zijn matte schermwn polijst, omdat hij een hekel heeft aan matte schermen. Als je het aandurft zou je dat ook nog kunnen doen.
Hahahaha, ik ga dat als laatste redmiddel wel eens proberen op een 2e hands ips scherm. Lijkt me ook wel grappig om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Bluepanther7 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:38:

Deze is inderdaad niet goedkoop geworden https://tweakers.net/pric...25df-zwart/specificaties/

Mijn zus heeft rechtstreeks bij Dell besteld. gewoon voor €900 aan huis. Na hem klaargezet te hebben, heeft ze alle instellingen naar behoeven aangepast. Zo het lijkt gewoon naar de meest realistische kleuren en alle Windows scaling instellingen moesten natuurlijk ook bijgewerkt worden. Ff controle gedaan op updates (moest via een usb kabel) en klaar was ondergetekende.

Na een week gebruik kwam ze tot de volgende conclusie:
Op de Dell site moest de iDeal functie nog eens worden getest. Ze is dus inmiddels eigenaar van 2 van deze schermen en ervaart ze als heerlijk scherp en rustig aan de ogen. Ze is dus enorm tevreden.

Ook ik ben heel blij dat het lange wachten resultaat heeft gehad ondanks het prijskaartje. Mooi dat het geen tv moest worden. Hopelijk heeft iemand ooit nog iets aan dit draadje.
Het opmerkelijkste vind ik trouwens nog het volgende: Het Instituut voor blinden en slecht zienden zag niet in dat de extra, matte laag op een beeldscherm invloed kon hebben op het kijken naar een scherm. Vandaar dat er ook geen vergoeding gegeven kon worden voor hulpmiddelen... Maargoed.
Het zijn PRACHTIGE, glanzende beeldschermen. Daar gaat het om.

Bedankt met het meedenken iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Top!!!

Bedankt voor de terugkoppeling hier op Tweakersnet.
Hier zullen meer mensen iets aan hebben.

Kortzichtigheid ten top van het Instituut voor blinden.
Jammer van zo'n organisatie!
Pagina: 1