• Remcovf
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-05 23:06
Goedemorgen kenners en IT'ers ;),

Ik zou graag jullie hulp willen bij het volgende.
Voor een Vereniging van Eigenaren wil ik de HomeWizard meters en de SolarEdge uitlezen via Home Assistant.

Het volgende waar ik tegenaan loop is het volgende.

Er is een ASUS 4G-AC55U met een KPN simkaart welke staat in de range 192.168.2.xxx Het modem staat op .254

Daarachter zit een router met de range 192.168.1.xxx
Achter deze router hangen ook de meters.

De bedoeling is om via een DDNS in te loggen op de Home Assistant welke geïnstalleerd is op een RPI.
Als we de RPI achter een Ziggo modem hangen dan is het geen probleem omdat we gewoon de Portforwarding zetten op het IP-adres van de HomeAssistant en het extern IP-adres hangen aan de DDNS server.

Maar hoe kan ik de port van de HomeAssistant in het bereik van 192.168.1.xxx van buiten benaderen.
Wat moet ik veranderen in de ASUS 4G-AC55U om direct daardoorheen naar het achterliggende modem te gaan?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Doorgaans kan je op je router (die 192.168.1.x NAT naar 192.168.2.x) een forward rule instellen die verkeer doorstuurt.
Immers, dat is de taak van een router: routen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Remcovf
Dus dat zou betekenen dat ik op de 2e router die 192.168.1.xxx een tabblad moet vinden waarin ik gegevens van de Asus moet invullen? Ik moet in de 2e router een soortgelijk menu kunnen vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbKk4hg1pYODkliw3VkmgIymz-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WskckUNCLYDR13gARlNHFYFL.png?f=user_large
Hier een afbeelding van de ASUS. Hier moet ik dus niets invullen?

Nu wordt de 2e router, vanuit de 1e, voorzien van een IP-adres 192.168.2.17. Echter zit de Home Assistant op 192.168.1.254

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

lordsnow

I know nothing

Remcovf schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:21:
Dus dat zou betekenen dat ik op de 2e router die 192.168.1.xxx een tabblad moet vinden waarin ik gegevens van de Asus moet invullen? Ik moet in de 2e router een soortgelijk menu kunnen vinden?
Andersom. Je probeert van buiten de Pi te benaderen.

Dus in de Asus de betreffende poort forwarden naar router2, en in router2 de poort forwarden naar de Pi.

• Remcovf
Dus
  • de 2e router een Static IP geven in de range 192.168.2.xxx
  • in de eerste router Portforwarding doen naar het bovengenoemde IP-adres.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLWetjqOE5Hg0Zl6BCywfCxsm2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VscAA3AtdlxfiHyCAxrvkk6D.png?f=user_large

Welke port moet ik dan invullen? 443?
  • en dan vervolgens in de 2e router de port van de Pi forwarden?
Zou ik dan met het Externe IP adres de Pi moeten kunnen benaderen als ik daar
http://extern-ip-adres:portnummer-pi
invul?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:28
In theorie wel. In de praktijk willen 4G kaartjes vaak achter CGNAT zitten en kun je dus niet zomaar met portforwarding aan de slag. Ben je niet makkelijker uit met HomeAssistant Cloud?

• Remcovf
gastje01 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:52:
In theorie wel. In de praktijk willen 4G kaartjes vaak achter CGNAT zitten en kun je dus niet zomaar met portforwarding aan de slag. Ben je niet makkelijker uit met HomeAssistant Cloud?
Ik heb er geen ervaring mee, maar zie dat het 7,50 per maand kost...

Ik ga eens contact op nemen met KPN omtrent het 4G. Wellicht kunnen zij mij helpen.

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:43
HomeAssistant Cloud werkt fantastisch, ook als je achter 4G zit.

Gastje01 heeft gelijk, doorgaans zitten (zeker de particuliere) 4G SIM's achter een vorm NAT waardoor PortForwarding niet werkt.

Mocht je HA-Cloud te duur vinden zou je nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld CloudFlare Tunnels, die draai je als een Docker container (of zelfs misschien in HA?) en verbind zich (via CF) naar buiten zonder portforwarding :) Is volgens mij gratis, maar ik kan het mis hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Xilvaro op 07-09-2023 13:22 ]

What seems to be the officer, problem?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:28
Remcovf schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar zie dat het 7,50 per maand kost...

Ik ga eens contact op nemen met KPN omtrent het 4G. Wellicht kunnen zij mij helpen.
€6,25 per maand als je direct een jaar afneemt, scheelt mogelijk een beetje.

Ben je de enige gebruiker die er gebruik van maakt? Mogelijk voordeel is dat dit gewoon werkt en je er geen support aan hebt.
Xilvaro schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:21:
HomeAssistant Cloud werkt fantastisch, ook als je achter 4G zit.

Gastje01 heeft gelijk, doorgaans zitten (zeker de particuliere) 4G SIM's achter een vorm NAT waardoor PortForwarding niet werkt.
Ook zakelijke SIMs hebben dit vaak niet. We hebben een tijdje met een dial-up VPN gedraaid en merkten daar ook dat iedere nacht de verbinding even gereset werd, nieuw IP en door. Weet niet of dit inmiddels veranderd is, maar als je een vast IP wilde, kwam je dan al snel bij SD-WAN oplossingen uit en er staat me nog bij dat dit vrij kostbaar was (2-3 jaar geleden).
Mocht je HA-Cloud te duur vinden zou je nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld CloudFlare Tunnels, die draai je als een Docker container (of zelfs misschien in HA?) en verbind zich (via CF) naar buiten zonder portforwarding :) Is volgens mij gratis, maar ik kan het mis hebben.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ZeroTier doet (op het oog) hetzelfde, en is ook gratis.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Waarom doe je het niet andersom? Dus de Pi vraagt de meters uit en rapporteert naar jou?
Je kunt de Pi nl wel het internet op sturen, dus ri jouw apparatuur.
Pagina: 1