douchecabine vervangen, muur niet vlak betegeld.

Pagina: 1
Acties:

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-10 14:20
Omdat de deuren uit de oude douchecabine kwamen vallen moeten we een nieuwe plaatsen.
Nu ik aan het passen en aftekenen ben valt op dat 1 van de tegels (de derde boven de douchebak), iets verder uitsteekt dan de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0yUjDTUBqmoF2vHgD2ZkqNwWv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQuYYiobCCgWaPB8b501vJ6e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWoZFnYn0sskQsjFrlq_61QNCVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYTHCMTBSwCx4MgHUXcwLRaG.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om een paar mm maar het is zo niet mogelijk het muurprofiel overal vlak tegen de wand te plaatsen. Het profiel wijkt of onder of boven 0,5-1cm.
Op de foto is het muurprofiel tegen de tegel en aan de bovenzijde naar de muur geduwd. De kier aan de onderzijde is dan 0,5-1cm.

Omdat aan dit profiel de vouwdeur moet komen moet de verbinding stabiel en zonder speling zijn. Het muurprofiel wordt volgens de instructie met 4 schroeven aan de muur bevestigd. Oplossingen die ik kan bedenken zijn:

1) profiel bovenzijde en midden tegen de muur vastschroeven, onderzijde stabiliseren met vulling (reepje vloerzeil wat ik nog heb liggen) tussen muur en profiel. dikkere kitlaag accepteren.

2) profiel onder en boven de uitstekende tegel strak tegen de muur proberen te krijgen. Profiel zal moeten buigen, ik weet niet of dit lukt, en of dit problemen met kitten en lekkage geeft.

Hoe het er uitziet vind ik minder belangrijk dan dat het stabiel hang en niet lekt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:00
Belangrijker is dat je profiel recht blijft en waterpas staat. (Rekening houdend met dat je douchebak ook waterpas is natuurlijk.)
Je zal dus je profiel wat moeten opvullen waar nodig.

Achteraf moet je heel de naad toch dichtkitten dus valt die spleet ook niet meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Belangrijkste is dat hij recht en waterpas tegen de muur zit, of dat nu bovenkant of onderkant 'opvullen', zolang hij maar waterpas tegen de muur zit en dus precies aansluit op de andere kant. Maar hoe zat de oude rond die uitstekende tegel?

Uitgaande dat je douchbak wel volledig waterpas is, zou ik daarvanuit gaan meten en opvullen daar waar het mis gaat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46
Waarschijnlijk vormt het profiel onder en boven nog wel een beetje als je de schroeven aandraait. Bij mij in elk geval wel.

Voor de deur zelf maakt het niet uit, want je schuift er nog een ander profiel in wat ervoor zorgt dat het strikt recht en waterpas is in het vlak van de deur.

Als je twijfel over de stevigheid met opvullen: zet het profiel vast met een paar extra schroeven.
SinergyX schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:57:
Belangrijkste is dat hij recht en waterpas tegen de muur zit, of dat nu bovenkant of onderkant 'opvullen', zolang hij maar waterpas tegen de muur zit en dus precies aansluit op de andere kant. Maar hoe zat de oude rond die uitstekende tegel?
Het buitenste profiel moet waterpas in het vlak orthagonaal op de deur.
Binnen het vlak van de deur kan het inschuifprofiel zorgen dat het waterpas wordt.
Uitgaande dat je douchbak wel volledig waterpas is, zou ik daarvanuit gaan meten en opvullen daar waar het mis gaat.
De douchebak kun je weinig mee. De handleiding zegt dat deze waterpas moet zijn, maar geeft geen oplossing. Linksom of rechtsom moet de deur toch horizontaal waterpas hangen. Een douchebak die niet waterpas is zou vervangen moeten worden, of, je koopt een langere lekstrip en snijdt die op maat ter compensatie.

Let even op: volgens mij heb je het profiel op de foto 'binnenstebuiten'. Ik zie in elk geval een voorgeboord gat aan de buitenzijde.

[ Voor 59% gewijzigd door Rukapul op 07-09-2023 12:08 ]

• jjohan14
Dank voor jullie reacties.

Ik heb nooit eerder een douchecabine geplaatst en volgens mij moet zoiets in 1 keer goed.

@Rukapul Dank voor je advies. Je hebt mijn vraag precies beantwoord. Wat je schrijft dacht ik al uit de handleiding te begrijpen maar ik was daar niet zeker van. En dank voor de waarschuwing. Ik hield het profiel op de foto inderdaad "binnenstebuiten" Ik had er niet op gelet.

Omdat de kitlaag op de plek waar de vorige profielen aansloten op de douchebak zwart en verweerd was heb ik alles zo goed mogelijk verwijderd om opnieuw te kitten. Ik lees dat kit niet op kit hecht.
Moet ik dan de douchebak en buitenzijde muurprofielen tegelijk kitten om lekkage onderin de hoek te voorkomen? Of kan daar toch een paar dagen tussen zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46
Kit hecht volgens mij prima op (schone) kit.

Ik heb de douchebakken gekit en na uitharden pas de profielen geplaatst. Die heb ik vervolgens uit luiheid/drukte pas dagen/maanden later gekit :P Zo weet ik zeker dat er rondom de douchebak niets kan lekken.

Het hoeft overigens niet in 1x goed maar het wordt wel een bak meer werk. * Rukapul heeft een Sealskin deur helemaal aangepast om te laten passen in bestaande nis (produktinformatie klopte niet). Een andere Sealskin deur moest in een nis met muren en douchebak die niet waterpas stonden :P

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 07-09-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
@Rukapul Dank voor wederom de geruststelling. Ik ga dat kitten an ook in twee fasen doen. Hopelijk zit er bij mij geen maanden tussen, maar dat kan ik niet uitsluiten ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou daar waar de kier zou kunnen ontstaan werken met een of meerdere (kunststof) revetten tussen profiel en tegel. Kwestie van boven en midden vast en dan kijken welke dikte revet je nodig hebt. Kitrand wordt onder dan idd iets breder, maar als je dat in de kleur van je voegen doet valt dat niet op :)

Je optie 1 dus, maar dan zonder dik plaatje ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjohan14
Dank voor de hulp allemaal. Het is inmiddels een tijdje geleden gelukt.
Het profiel bleek redelijk buigbaar en er bleef een klein kiertje van een paar mm over beneden. Dat hoefde ik nauwelijks op te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBc7qwojPsiWZ4k8-N6CtSzG0vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdaMWuuwx39z2UcWQRJCW25s.jpg?f=fotoalbum_large

@Rukapul Het profiel is uiteindelijk alsnog verkeerd om aan de muur terecht gekomen. De douchebak bleek niet volledig horizontaal geinstalleerd te zijn (scheelde ongeveer 5 mm hoogte op de hele breedte) waardoor ik wat aan het prutsen kwam om deur en wand wel verticaal te krijgen zodat ze goed aansloten.

Omdat ik hierdoor de eerste keer de deur niet stabiel in profiel had zitten leverde dat speling op, waardoor het profiel onder wat was verbogen. Uiteindelijk de bovenkant van het profiel maar onderaan geplaatst dus om moeten draaien.

Het kitten van het profiel vond ik nog aardig lastig trouwens. Omdat het profiel aan de rand vrij vlak op de muur ligt heb ik de indruk dat je beter tussen de muur en het profiel kit voor je het plaatst. Want als je het daarna doet, wat ik volgens de gebruiksaanwijzing zo hoort heb je maar een klein randje houvast voor een heel dun laagje kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Helemaal vlak en strak met zulke grote tegels gaat ook niet, dan moet de wand ook erg strak zijn. Kitten zou ik laten doen. (@jjohan14 jij bent al klaar, maar er zullen meer lezers komen in dit topic)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
jjohan14 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:01:
Dank voor de hulp allemaal. Het is inmiddels een tijdje geleden gelukt.
Het profiel bleek redelijk buigbaar en er bleef een klein kiertje van een paar mm over beneden. Dat hoefde ik nauwelijks op te vullen.

[Afbeelding]

@Rukapul Het profiel is uiteindelijk alsnog verkeerd om aan de muur terecht gekomen. De douchebak bleek niet volledig horizontaal geinstalleerd te zijn (scheelde ongeveer 5 mm hoogte op de hele breedte) waardoor ik wat aan het prutsen kwam om deur en wand wel verticaal te krijgen zodat ze goed aansloten.

Omdat ik hierdoor de eerste keer de deur niet stabiel in profiel had zitten leverde dat speling op, waardoor het profiel onder wat was verbogen. Uiteindelijk de bovenkant van het profiel maar onderaan geplaatst dus om moeten draaien.

Het kitten van het profiel vond ik nog aardig lastig trouwens. Omdat het profiel aan de rand vrij vlak op de muur ligt heb ik de indruk dat je beter tussen de muur en het profiel kit voor je het plaatst. Want als je het daarna doet, wat ik volgens de gebruiksaanwijzing zo hoort heb je maar een klein randje houvast voor een heel dun laagje kit.
Kitten idd laten doen of online de juiste spullen halen. Toevallig zelf vorige week gedaan (na eerst zelf hebben lopen rommelen) en met de juiste spullen en wat oefenen kan je t aardig strak maken.
Je kan t proberen of anders laten doen. Laatste is wel het mooiste
Pagina: 1