Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

L/L warmtepomp (kleine) overloop 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-11 16:10
Beste Tweakers,

Naar aanleiding van een verduurzamingsslag in onze woning heb ik een vraag over het volgende;

Eerder heb ik al een offerte geaccepteerd voor het paatsen van de Daikin Perfera 3,5kW op de begane grond voor voornamelijk verwarmingsdoeleinden. Echter heb ik nu besloten dat ik ook voor de bovenverdieping een extra unit wil plaatsen om hier ook te verwarmen. We hebben opgemerkt dat wij boven namelijk vochtaanslag krijgen als wij de verwarming niet gebruiken en omdat op de begane grond de thermostaat niet zal activeren door de L/L warmtepomp beneden, verwacht ik boven problemen.

Nu wil ik het liefste eenzelfde unit (Daikin Perfera 3,5kW) in de centrale overloop plaatsen, alleen is deze ruimte bijzonder klein en verwacht ik een ophoping van warme lucht die zich niet goed kan verplaatsen waardoor de L/L warmtepomp wellicht niet optimaal functioneert. Ook als de deuren naar de andere slaapkamers open staan. Hoe denken jullie hierover?

Situatieschets van de overloop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8Y_TSlf5Fi4aGTgMcK7ayR2KNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKYzDCmEGj6qILEwetYJfrl5.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk is dit enigszins duidelijk.

Het idee is om de unit op de linkerhelft van de muur '220 cm' te plaatsen, recht tegenover de open trap naar de 2e verdieping, waar zich ook 2 slaapkamers bevinden. We zouden de 1e & 2e verdieping rond de 15 graden Celsius willen houden omdat we koude slapers zijn.

Voorzien jullie problemen en vermoeden jullie dat 3,5kW de juiste dimensionering is? Ook overige adviezen zijn welkom.

Een aantal feiten over de woning:

Bouwjaar 1986, stevig nageisoleerd (HR++, spouwvulling, kierdichting, vloerisolatie)
Gasketel Remeha Avanta 28c uit 2019
Zonnepanelen: 6.700wp ZO & ZW
Jaarverbruik gas: 650 m3
Jaarverbruik elektra: 1.400 kWh
Oppervlakte slaapkamers 1e & 2e etage: +/- 10 m2 (3,5m x 3m)

Alvast hartelijk dank!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:53
bij vochtaanslag zou ik als eerste de ventilatie onder de loep nemen.

Hoe ventileer je ? centrale mechanische ventilatie? decentraal? alleen badkamerventilatie? wtw? roosters in je ramen?

• Anniedrew
MSXBas schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:32:
bij vochtaanslag zou ik als eerste de ventilatie onder de loep nemen.

Hoe ventileer je ? centrale mechanische ventilatie? decentraal? alleen badkamerventilatie? wtw? roosters in je ramen?
Ik begrijp je punt. Wij ventileren beneden met een vraaggestuurde decentrale WTW. Boven slapen wij met de ramen open en hebben we een mechanische ventilatie in de badkamer op de 1e verdieping. We zijn ons bewust van het belang van goede ventilatie en heb meters om de waarden te monitoren.

• MSXBas
Is de ventilator van de badkamer vraaggestuurd/ vochtgestuurd? Is de badkamer boven?
Meet je alleen CO2 of ook O2 en/of vocht?

Een decentrale (buis) WTW met vochtmeting op de bovenverdieping is waarschijnlijk goedkoper en compacter dan de Daikin perfera 3.5kW?

• Anniedrew
De ventilator in de badkamer werkt op command en vochtgestuurd. Ik meet doorlopend de vochthuishouding op de bovenverdieping en incidenteel de CO2 waarden. De waarden zijn doorlopend netjes met hier en daar uitzonderingen afhankelijk van de weersomstandigheden.

Het is ook niet dat het hele verdieping vochtig was, er bevond zich alleen een kleine vochtaanslag op de onderzijde van de ramen toen er niet gestookt werd. Zodra wij thermostatische regelkraan op stand 1 hadden gezet was het verholpen. Doorgaans kent ons huis in het winterseizoen een lage luchtvochtigheid aan de onderkant van het gezonde spectrum. Alleen in de tussenseizoenen (lente/herfst) loopt het iets op; dan wordt er geheel niet gestookt.

Mijn vermoeden is dus dat specifiek het verwarmen het probleem is. Of eigenlijk het gebrek daar aan. Nog meer ventileren zonder te stoken zou mijn inziens geen meerwaarde bieden. Hierdoor verlies ik onnodig warmte en de ramen blijven dan alsnog aangeslagen met vocht (dauwpunt?).

• MSXBas
dus je ramen boven zijn niet HR++? Mijn HR++ beslaat alleen soms aan de buitenzijde...

• Anniedrew
MSXBas schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:41:
dus je ramen boven zijn niet HR++? Mijn HR++ beslaat alleen soms aan de buitenzijde...
Boven ook HR++ en het deed zich alleen voor indien er niet gestookt werd. Het is geen raar fenomeen, ook niet in nieuwbouwhuizen. Ook een collega die eenzelfde ervaring had met zijn nieuwbouwhuis en zodra hij het lichtelijk verwarmde het 'probleem' van vocht op de beglazing verholpen was.

Maar ik zou graag doorgaan over de gestelde vraag, is de positionering en dimensionering juist in deze ruimte?

• MSXBas
ik woon ook nieuwbouw, geheel HR++ en nog nooit vocht aan de binnenzijde van mijn ramen gezien, vandaar dat ik er op doorvroeg.

Plek lijkt centraal op de verdieping, maar 3.5kW is misschien wat groot voor 10m2, en de werking van een airco "de hoek om" bij een deurpost is beperkt. Split airco is wellicht handiger om achter diverse deuren te komen.

Misschien zou je met een dakunit net wat luchtstroom door de 4 deuren kunnen creëren.

[ Voor 11% gewijzigd door MSXBas op 08-09-2023 08:48 ]

Pagina: 1