Kopse kant mulitplexplaat beschermen tegen indringend vocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Ons huis is nu iets meer dan 5 jaar oud en rond de dakkapel zijn rondom gegronde "watervaste" garantie multiplex platen gebruikt.

Deze zijn echter slecht in de verf gezet bij de eerste verfbeurt en ik merk dat op een aantal plekken deze platen beginnen te wijken/open staan. De kopse kant zit onder andere aan de onderzijde waar water afloopt en druppels blijven hangen en waar opspattend water van de onderzijde tegen aan komt. Ik vermoed dat deze niet (lastige bij te komen) of op zijn best slecht geverfd zijn.

Voordat ik de boel weer helemaal opnieuw in de grondverf zet en aflak wil ik die open kanten beschermen. Het liefst met iets dat de lagen van die platen fixeert met elkaar.. Een of ander 2 componenten spul. Heb echter geen idee of zoiets bestaat en hoe het heet.

Hebben jullie hier wellicht tips voor of ervaring mee?

Het spul moet dus overschilderbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5Pvu5vgAoaYRvUPirV7pLTQrWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9czgQV99KzCG5JdiliMpIwW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSp_geRmToEyWmDTeqwOMYlFnCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9xKBSLaCpo1L1ELF8yunn1w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGV0VmhQewgaVUVtFA7BxAgF0v8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u22XP6CWCSE9zVHLPUVacU0v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWTAliL99BaYU6LlhO93kBPrIoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aX76ApRQ3yWeCcRsvAhY2qlw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkW6-G8MAnBz1yPsqwnHZNSv6BA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBd335JvrSmFn8qPRRBGVwXV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat je ook Trespa/Keraliet kunt gebruiken, maar dat ziet er niet uit tegen een huis in jaren 30 stijl dus ga ik ook niet gebruiken.

Beste antwoord (via Herbiek616 op 07-09-2023 17:10)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
https://www.griffon.nl/nl/product.6302684

Of een ander soortgelijk product

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
https://www.griffon.nl/nl/product.6302684

Of een ander soortgelijk product

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 06:32
Die garantiemultiplex geeft je de garantie dat het links of rechtsom toch kapot gaat :+. Het is IMHO niet geschikt voor buiten.

Maar zoals Stefke aangeeft: randsealer als je bij multiplex wil blijven, en ander vervangen door volhout en dat goed in de verf zetten, want trespa enzo is geen gezicht.

Verwijderd

Herbiek616 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:57:.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

Ik weet dat je ook Trespa/Keraliet kunt gebruiken, maar dat ziet er niet uit tegen een huis in jaren 30 stijl dus ga ik ook niet gebruiken.
Het zou eigenlijk verboden moeten worden dat ze multiplex zo gebruiken voor buiten…. Je kan het verval hooguit nog wat uitstellen maar het gaat rotten/delamineren op termijn. Ik heb het bij mij een aantal jaren geleden vervangen door Medite Tricoya. En dat gaat tot heden prima.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Trespa ziet er inderdaad niet uit, maar dat komt natuurlijk maar om twee redenen:

- De kopse kanten zijn lelijk zwart/donkergekleurd (en uiteraard niet te behandelen)
- De panelen zijn lastig onzichtbaar te monteren, waardoor je lelijke uitstekende schroeven / afdekdoppen blijft zien.

Maar op zich zou een kunststof paneel wat niet die nadelen heeft een prima oplossing kunnen zijn.

Kijk eens naar Unipanel panelen.
https://www.heering.eu/unipanel/

Is te krijgen tot een breedte van 610mm.. random leverancier voorbeeld:
https://www.sleiderink.nl/merken/unipanel

Dat is (in vergelijking met Trespa) redelijk zacht kunststof paneel.
Is te verwerken precies zoals hout (zagen, boren, frezen, schuren enz), en hoeft niet behandeld te worden.
Waterbestendig, rotbestendig, en hoef je niet te schilderen.

Het is door-en-door dezelfde kleur, dus niet zo lelijk als trespa,
en er zijn blind-montage schroeven voor (verstelbare schroeven die je in het paneel schroeft), en met een bijpassend dopje uit hetzelfde materiaal volledig blind en vlak afdekt.

Ik heb dit toegepast als plakdak-boeiboord.. en ben er best tevreden over.. Af en toe wassen natuurlijk, maar slijt niet, en hoeft nooit geschilderd te worden.. ideaal.
Het is ietsje 'flexibeler' dan multiplex, dus wel zorgen dat je het op voldoende plekken kan vastschroeven (al is dat voor verticaal geplaatste panelen eigenlijk helemaal geen issue..) Voordeel is dat je het met de stelschroeven heel makkelijk perfect vlak kan afstellen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Mijn opmerking over andere materialen was meer om duidelijk te maken dat ik dus niet het huidige hout ga vervangen, maar bedankt voor het meedenken.

Het zit nog maar 5 jaar tegen het huis aan dus wil eerst verder met fatsoenlijk in de verf zetten van het huidige hout. Denk dat er voor zorgt dat het al veel langer meegaat dan zoals het er nu uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Herbiek616 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:10:
Mijn opmerking over andere materialen was meer om duidelijk te maken dat ik dus niet het huidige hout ga vervangen, maar bedankt voor het meedenken.

Het zit nog maar 5 jaar tegen het huis aan dus wil eerst verder met fatsoenlijk in de verf zetten van het huidige hout. Denk dat er voor zorgt dat het al veel langer meegaat dan zoals het er nu uitziet.
En toch denk ik dat je geen andere optie hebt dan vervangen. Waarom? Nou, het delaminatieproces is al begonnen zoals ik op de foto's kan zien. En dan ook nog op een plek waar je met de kwast niet bij kunt. (binnenkant van de oversteek, laatste foto).
Dan kun je de buitenkant wel schilderen, maar wanneer het hout van de andere kant gewoon vochtig blijft dan gaat dat delamineren gewoon verder.
Ik heb verder het vermoeden dat het hout in eerste instantie al niet goed in de verf gezet is (vanwege de zwarte verkleuringen op de kopse kanten van het hout).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:17
Nu het al gedelamineed is, vraag ik mij af of je dat nog goed krijgt met een gewone randsealer.
Je zou het beter eerst kunnen behandelen met een houtversterker, aka houtrotstop. Die is verkrijgbaar als 1K en 2K.
Nu het lekker uitgedroogd is, zuigt het goed in. Je moet het alleen niet gebruiken als het zo heet is overdag, want de 1K zoals van Alabastine is op basis van aceton en dat is dan al verdampt voordat het kan intrekken.

@Yaksa
Dat zou ook kunnen, de achterkanten zijn w.s. onbehandeld. Ik ben net bezig met zo'n klusje en alle achterkanten heb ik 2x in de houtmenie gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 07-09-2023 17:22 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Epoxy en dan die die ze voor houten boten gebruiken. Zo te zien kun je er nog redelijk goed bij.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Leuk, zo'n produkt, maar dat moet je dan wel gebruiken op onbehandeld hout. Niet op hout waar al een andere laag op zit want dan kan dit produkt niet in het hout trekken en derhalve het hout niet beschermen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Herbiek616 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:10:
Dat was natuurlijk totaal niet wat je in je eerste bericht zegt.
Daar zeg je dat je het niet gaat vervangen omdat het [trespa enz] er niet uit ziet op jouw stijl huis.

Anyway: zoals hierboven al gesteld: ik denk ook dat je weinig keus hebt anders dan vervangen.

Om het te kunnen behandelen zul je de beplating zowiezo helemaal los moeten halen.
Je kunt nooit bij die kopse kanten van de panelen aan de achterzijde komen (de schuin afgezaagde kanten bijvoorbeeld) om die te behandelen, en ook de kopse kanten die haaks gemonteerd zijn op een hoek zijn nu totaal onbereikbaar om te behandelen.
En als je het dus tóch al los hebt, dan kun je het beter voor een nieuw onderhoudsvrij materiaal vervangen.

Anders ben je nu een boel werk aan het doen... schoonmaken / ontvetten, schuren, opnieuw schoonmaken, goed laten drogen (!!), rand insealen, laten drogen, scheurtjes plamuren, opnieuw schuren, grondverven, laten drogen, opschuren en opnieuw wassen, en dan aflakken...

En dan heb je straks 4 verschillende behandelproducten gebruikt (randsealer, plamuur, grondverf, aflakverf), en heb je nog steeds maar half werk gedaan, want je kon lang niet overal bij met je randsealer..
En omdat het hout ook al is aangetast, zul je zien dat het over twee jaar alsnog weer gaat afbladderen of verder gaat delamineren..

Kun je wéér opnieuw beginnen...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1