Jaloezie wil niet meer zakken in dubbelglas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wdelt3
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-08 13:22
Onze jaloezie in het keukenraam blijft sinds gisteren 4cm boven de onderkant vasthangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf2f74fDHsLiEeJhpzjXh_yldu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg6kZGZg4c0kZe5IIqi4zg9g.jpg?f=fotoalbum_large

Door het linkertouwtje omlaag te trekken, zakt alleen de linkerkant en blijft rechts vasthangen. Waardoor hij helemaal schuin staat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rH-y_BIJPBwy4WppqwBeG1IZ3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1BBtE2WDSSvYIS9CAa8dtRy.jpg?f=fotoalbum_large

Door het rechtertje omhoog te trekken, gaat alleen links een heel klein beetje omhoog en blijft rechts ook hangen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6R5Qn5gaPpwWNIY6DEQYmdq49o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iGZjqsFNUtR7EgbxKnjx3gF.jpg?f=fotoalbum_large

Enig idee hoe dit op te lossen zonder het hele raam te moeten verwijderen?

Het is een geïntegreerde jaloezie van het merk Omnika. Ik heb al geprobeerd om op het glas te slaan in de hoop dat iets loskomt, maar helaas. Een zoektocht over het forum/ andere websites/ youtube hebben mij ook nog niet wijzer gemaakt.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06

Honesty

kattenneus!

Geen idee, maar kan je niet iets doen met die ijzeren rand helemaal boven op het raam?
Onze plisse is ook zo'n drama, dan is de ene weer in de knoop, dan de andere maar dan ligt het er aan dat mijn vrouw ze gebruikt als touwtje trekken ipv gericht kijken welk touw ze moet hebben.

Festina lente

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:33

paQ

Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/QWdPngpHxZ8AAAAd/family-guy-css.gif

Hoe gaat zoiets normaliter met dergelijke systemen? Kun je daar gewoon bij als je de bovenste glaslat verwijdert bijv?

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 07-09-2023 09:52 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het raam kan open, als hij haakt kun je het raam met een knal dicht gooien, hiermee schrikt de hor mogelijk los.
Of je zou het raam los kunnen maken, en op de kop houden; hopelijk helpt de zwaartekracht

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:36
Het lijkt me dat dit een gesloten systeem is vanaf de fabriek toch? Er zit vanaf HR+ ook gas tussen de glazen namelijk.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• paQ

paQ

Saeverix schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:06:
Het lijkt me dat dit een gesloten systeem is vanaf de fabriek toch? Er zit vanaf HR+ ook gas tussen de glazen namelijk.
maar hoe kun je zoiets dan bedienen? Er zal toch altijd iets mechanisch naar buiten (uit het gas) moeten.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:36
paQ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:07:
[...]

maar hoe kun je zoiets dan bedienen? Er zal toch altijd iets mechanisch naar buiten (uit het gas) moeten.
Ja goed punt, wellicht zijn dit soort glazen dan alleen zonder gasvulling te koop? Maar dan lijkt het me nog steeds niet een "makkelijk voor de gebruiker te openen" iets.

Dus ik denk inderdaad dat je met schudden, trekken en proberen moet hopen dat de jalozie weer los schiet (en los blijft).

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• paQ

paQ

ik verwacht dat het in het mechanisme bovenin zit overigens. Het is niet dat het ineens blijft klemmen tussen de ruiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb zelf geen ervaring met deze systemen, maar het is wel ineens absurd warm geworden in Nederland; kan het zijn dat door de warmte het eea uitzet en dus klemt?

Zou je kunnen testen in de late avond als de zon er niet meer op staat en het eea afkoelt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

let maar op als de temperatuur zakt dan valt hij goed. Raar systeem overigens.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:49
Het ziet er uit als dubbelglas waar de jaloezie af fabriek is ingebouwd, en een magnetische koppeling met de buitenwereld heeft. Dus dan moet je vaststellen of het probleem tussen het glas zit of er buiten. Zit het tussen het glas, hoe lang zit er garantie op?

Hier lijkt toch dan toch conceptueel iets mis te zijn; het dubbelglas zelf gaat (veel) langer mee dan de jaloezie. Die dingen gaan namelijk na verloop van tijd altijd stuk! Tenzij je het niet gebruikt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• paQ

paQ

Skynett schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:28:
Het ziet er uit als dubbelglas waar de jaloezie af fabriek is ingebouwd, en een magnetische koppeling met de buitenwereld heeft. Dus dan moet je vaststellen of het probleem tussen het glas zit of er buiten. Zit het tussen het glas, hoe lang zit er garantie op?

Hier lijkt toch dan toch conceptueel iets mis te zijn; het dubbelglas zelf gaat (veel) langer mee dan de jaloezie. Die dingen gaan namelijk na verloop van tijd altijd stuk! Tenzij je het niet gebruikt.
In het plaatselijke (eigenlijk veel te dure) ziekenhuis hier zijn alle afdelingskamers uitgerust met luxe houten elektronisch bedienbare schuifpuien met daarin dito bedienbare jaloezieën. Het is wel echt heel vet moet ik zeggen, maar zat toen ook al te denken: ow boy als al deze dingen een voor een falen.... Maar goed dat is allemaal indoor, en zal wellicht het isolatiedeel er minder / niet toe doen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:19

DukeBox

loves wheat smoothies

Houd er ook eens een waterpas tegenaan om te kijken of alles nog recht hangt anders moet je raam een (klein) beetje bijgesteld worden.

Als de onderkant verzwaard is met ijzer kan je mogelijk met een sterke magneet de boel ook in beweging krijgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:35
Op de foto's afgaand probeer je de jaloezie te laten zakken terwijl de lamellen gesloten zijn.
Gewoonlijk hoor je de lamellen eerst vlak te stellen en dan pas omhoog of omlaag te doen. Zo te zien is daar geen aparte bediening voor, maar dat zou dan in het mechanisme zelf moeten zitten.

Als dat niet werkt en het is niet de schuld van de warmte, dan zou het kunnen dat de draden versleten zijn.
Ik heb bij mijn moeder vroeger ook ongeveer elke 10 jaar de luxaflex moeten reviseren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:40
Als de onderkant van ijzer is eens proberen met een sterke magneet :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

En hoe is het nu met de jaloerzie? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dinictus208 op 02-05-2024 16:31 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-08 11:46
Jaloerzie? Ik weet niet of je hier nu echt jaloers op moet zijn.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

;) wel jammer dat we nooit zullen weten hoe het afgelopen is.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-08 11:44
TS roept niets met betrekking tot de leeftijd van het systeem.
Dit soort dingen slijten over de jaren.
Op een gegeven moment gaat het stuk en moet het vervangen worden.
Maar... ramen en glas gaan langer mee dan 10 jaar, dus ik hoop dat de maker van dit systeem hier rekening mee gehouden heeft.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wdelt3
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-08 13:22
Sorry voor de late reactie...

Er is geen beweging in te krijgen. Geprobeerd om het raam dicht te gooien, overdag en 's avonds. Een magneet aan de onderkant was ook geen succes. Het kan gerepareerd worden, maar dan moet het glas uit het raam zodat ze aan het mechanisme binnenin kunnen komen.
Voor nu laten we het maar zo, er zijn ergere dingen :)

Bedankt voor de suggesties allen!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-08 16:07
Wdelt3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:11:
Sorry voor de late reactie...

Er is geen beweging in te krijgen. Geprobeerd om het raam dicht te gooien, overdag en 's avonds. Een magneet aan de onderkant was ook geen succes. Het kan gerepareerd worden, maar dan moet het glas uit het raam zodat ze aan het mechanisme binnenin kunnen komen.
Voor nu laten we het maar zo, er zijn ergere dingen :)

Bedankt voor de suggesties allen!
FYI: Een glas eruit halen is vaak een significant simpeler klusje dan je zou denken. Glaslatten eraf en je bent al op 90%. Het trucje is zorgen dat je niet permanente schade achterlaat, maar ook dat is niet moeilijk (breed 'wrik apparaat' en een taktisch geplaatst doekje). Als je ergens een aannemmervriend ofzo hebt, is dit makkelijk door te spreken, is vaak stiekem gewoon zelf te doen als je t rustig doet.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:52
Mijn raam is een vergelijkbare. Mechanisme is magnetisch. Ik had ook vergelijkbare problemen met een vast raam van ongeveer 180x140. Gebeld met de fabrikant. Zij vertelden een en ander : Door temperatuurverschillen zoals ochtend opwarming kwam het al klem te zitten. Dan moet je min of meer wachten tot het binnen en buitenglas allebei opgewarmd is. Ook is wind een uitdaging. En zodra het klemt door zoiets dan ben je machteloos. Ik heb 'm toen een tijd scheef laten hangen en opeens kreeg ik er weer beweging in. Direct op standje zonwerend gezet zodat de lamellen weer netjes in hun bedrading hingen. Sindsdien halen we 'm heel af en toe omhoog (rekeninghoudend met zon en wind). Dagelijks zetten we wel de lamellen in de verduisteringstand. Ik weet niet of ik nog een keer dit zou kopen, misschien alleen in kleinere ramen in de badkamer oid. Het is immers onderhoudsvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07 12:45

EektheMan

DPC

Heb helaas geen oplossing kunnen vinden, behalve inderdaad het raam dichtslaan.

Voor de geïnteresseerden:
Ik moet mijn ramen vervangen en zat ook naar deze systemen te kijken. Vooral handig met de kat en bespaard ruimte en kosten gordijnen, en belangrijk voor mijn vrouw, het schoonmaken en/of wassen van gordijnen. Rolluik kan ook, maar die nemen zicht in en worden naar verloop van tijd vies aan de binnenzijde. Gequote kosten tot dusver: 300-900€ per raam (België) afhankelijk van het gekozen systeem (handmatig of automatisch). Als je kiest voor een gemotoriseerd model, bv voor domotica, dan moet je er wel op rekenen dat de motor zon 10-15cm van het raamoppervlak inneemt. Fabrikanten: o.a. InBlindz, Polysun, Screenline en verder raamfabrikanten zelf. Garantie: verschilt flink. 5-25 jaar. Klachten? Zie er wel wat, maar voor een systeem dat al zo lang op de markt is valt het mee.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 22:01
EektheMan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:52:
Heb helaas geen oplossing kunnen vinden, behalve inderdaad het raam dichtslaan.

Voor de geïnteresseerden:
Ik moet mijn ramen vervangen en zat ook naar deze systemen te kijken. Vooral handig met de kat en bespaard ruimte en kosten gordijnen, en belangrijk voor mijn vrouw, het schoonmaken en/of wassen van gordijnen. Rolluik kan ook, maar die nemen zicht in en worden naar verloop van tijd vies aan de binnenzijde. Gequote kosten tot dusver: 300-900€ per raam (België) afhankelijk van het gekozen systeem (handmatig of automatisch). Als je kiest voor een gemotoriseerd model, bv voor domotica, dan moet je er wel op rekenen dat de motor zon 10-15cm van het raamoppervlak inneemt. Fabrikanten: o.a. InBlindz, Polysun, Screenline en verder raamfabrikanten zelf. Garantie: verschilt flink. 5-25 jaar. Klachten? Zie er wel wat, maar voor een systeem dat al zo lang op de markt is valt het mee.
Ik ben ook wel geinteresseerd naar ervaringen. Wij zijn bezig met nieuwe kozijnen en dit kwam wel als een heel fijn en sjiek systeem over (tot dusverre is het allemaal van InBlindz hier). Een verkoper zei geloof ik dat hij het al 10 jaar verkoopt en nog nooit klachten heeft gehad. Maar ja, 10 jaar is nog geen 15-20 jaar ;)
Misschien onderhandelen voor levenslange support ^^

Overigens vinden wij gordijnen altijd nog wel fijn voor extra isolatie en verduistering. Maar je hebt (mogelijk) wat meer ruimte op de vensterbank voor spullen/plantjes (en idd geen jaloezieen schoonmaken). Vraag me af of er echt nooit vocht.condens tussen komt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07 12:45

EektheMan

DPC

Shadow_Zero schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:16:
[...]

Ik ben ook wel geinteresseerd naar ervaringen. Wij zijn bezig met nieuwe kozijnen en dit kwam wel als een heel fijn en sjiek systeem over (tot dusverre is het allemaal van InBlindz hier). Een verkoper zei geloof ik dat hij het al 10 jaar verkoopt en nog nooit klachten heeft gehad. Maar ja, 10 jaar is nog geen 15-20 jaar ;)
Misschien onderhandelen voor levenslange support ^^

Overigens vinden wij gordijnen altijd nog wel fijn voor extra isolatie en verduistering. Maar je hebt (mogelijk) wat meer ruimte op de vensterbank voor spullen/plantjes (en idd geen jaloezieen schoonmaken). Vraag me af of er echt nooit vocht.condens tussen komt...?
Finstral biedt kozijnen aan waarin plisse of luxaflex is ingebouwd binnen in het raam. Buiten je vaste kozijn komt er feitelijk een 3e raam bij. Hiertussen komt de plisse. Deze kun je open maken zoals een normaal raam om eventueel een nieuwe luxaflex of plisse in op te hangen mocht het ooit stuk gaan. De kosten zijn daardoor erg laag om het te vervangen. Plisse verduisterend trouwens volledig. https://planer.finstral.c...n-hitte/combivleugel-twin
Het derde raam zorgt ook nog eens voor extra warmte en geluidsisolatie. Zou je een rolluik nemen, dan heb je het nadeel dat je geluids- en thermische isolatie door de kast van het luik omlaag gaat.

Er zijn inderdaad ook andere aanbieders, maar daar is de constructie inderdaad zoals bij TS. Je kunt er nooit meer zelf bijkomen en vervangen heeft wat meer voeten in de aarde.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Pagina: 1