Laptop gezocht met kleine, doch specifieke wensenlijst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 14:03

BrammT

The one and only!

Topicstarter
Wie O wie helpt mijn vader (60) aan de 'boomerlaptop met grootheidswaanzin'? :+
Ik zie zelf door de moderne bomen het bos niet meer namelijk.
Ik heb zelf weinig specifieke kennis van Thunderbolt, daisychaining etc. (Wel eens mee gewerkt) en ben bang dat ik iets bestel dat of (net) niet werkt, of 'ingewikkeld' werkt.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is eigenlijk voor simpel kantoorwerk, ware het niet dat simpel kantoorwerk niet zo simpel is in dit geval. Het betreft geen laptop voor mij, maar voor een mijn vader (zakelijk), die weinig verstand van apparatuur heeft, maar wel een aantal zeer specifieke wensen. Het moet allereerst een laptop met Windows betreffen. Apple/Linux valt sowieso af.

Hij heeft zelf eigenlijk maar een uitgesproken wens: Een zo groot mogelijk scherm!
In feite heeft hij veel meer wensen, maar die weet hij niet uit te spreken.
Hij wil namelijk op zijn kantoor ook het liefst 2 'of liever nog 3' van deze jongens aansluiten:

Ten minste wil hij er 2 aan kunnen sluiten en dan ook nog gewoon het laptopscherm kunnen gebruiken. De meesten zullen dit net als ik bizar vinden. Maar hij is van het type dat het liefst ALLE schermen open laat staan. Niet minimaliseren, hij rolt liever zijn bureaustoel een meter naar links of rechts, dan dat hij zijn scherm(en) gewoon effectief inzet. :+

Eerlijk is eerlijk, op een van zijn schermen draait een planningsmodule waarvoor zo'n grote jongen wel handig is, maar voor de rest heeft de 'schermenhonger' vooral te maken met onkunde. Vele discussies en pogingen om hem te helpen de schermen beter te gebruiken later, heb ik besloten dat het mij minder energie kost om zijn wensen maar te honoreren. Alleen mijn ervaring is dat zulke schermen aansluiten in die hoeveelheid lastig is. Met name bij een laptop. Mijn wens is namelijk wel dat alle schermen de hoogste resolutie kunnen draaien.

Hij is vooral niet handig, dus het beste zou het zijn als hij alleen het dockingstation maar in hoeft te prikken, maar wellicht dat dat met zoveel/deze schermen geen optie is... Als hij 3 USB c stekkers in moet pluggen, is dat geen wereldramp, maar dan moet ik een manier zien te vinden om ze te labelen, zodat ze op dezelfde plek eindigen als ze er eens uit zijn geweest. Anders steekt hij ze gerust op een andere plek in en klaagt hij dat het niet werkt...

Verder wil ik vooral geen klachten ontvangen over eventuele traagheid. Dus laten we maar zeggen dat hij ook SNEL moet zijn. Nodig is het vooral niet trouwens, hij draait enkel diverse tabbladen in Chrome en een Citrix omgeving. Een beetje opslagruimte is ook niet verkeerd, want opruimen is er ook niet bij,

Wat is je budget?
In principe geen budget, maar later we in elk geval zeggen <5000,00. Het zou me niet verbazen als het met 2000,00 ook klaar kan zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laten we het zo zeggen: Hij heeft de afgelopen 15 jaar al vele laptops gehad. Hij wil steeds laptops, maar hij gebruikt ze daadwerkelijk als desktop. Steeds beloofd hij weer dat hij de nieuwe echt mee wil nemen naar huis of onderweg, maar in de praktijk gebeurt het nooit. Wellicht met deze wel, maar ik ga er vanuit dat het wederom hetzelfde laken een pak is. :P

Hij wil een 'zo groot mogelijk' scherm. Maar om de opties een beetje breed te houden, zou ik zeggen dat alles vanaf 17 inch oké is. Groter dan 18 inch zie ik zelf niet in de PW.

Wie heeft de gouden tip?

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:00
Gezien je vader specifiek GROOT zoekt, zou ik toch voor 18" gaan en dan wordt de keus al best klein. Feitelijk zie je daar 3 verschillende laptops en als je de duurste weg laat (4000 euro voor een laptop die alleen kantoorwerk aan moet kunnen is echt kolder) dan kom je bijvoorbeeld op uitvoering: Acer Predator Helios 18 PH18-71-97XX uit.

Ook deze specificaties zijn uiteraard ver boven wat je vader nodig heeft maar daar ontkom je niet aan met een dergelijke wens tot grote laptop.

[ Voor 14% gewijzigd door Therazor op 07-09-2023 15:08 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Het lijkt verstandig om naar zakelijke laptops te kijken, vooral vanwege de behoefte aan aansluiting op meerdere schermen en de betrouwbaarheid die deze laptops bieden.

In zakelijke laptops zijn de beschikbare aansluitingen, zoals een vaste Ethernet-poort, vaak handiger, vooral als je vader niet veel ervaring heeft met WiFi-netwerken en geen zakelijke netwerk apparatuur heeft. Dit zorgt voor een stabiele en betrouwbare verbinding, wat belangrijk is voor kantoorwerk.

Een dockingstation kan ook de gebruiksvriendelijkheid vergroten door het aansluiten van randapparatuur eenvoudiger te maken. Kortom, het zoeken naar een zakelijke laptop lijkt een verstandigere keuze gezien de specifieke behoeften en het gebruiksgemak voor je vader. Bovengenoemde optie lijkt dus ondanks het forse prijskaartje toch af te vallen waarbij genoeg alternatieven zijn die beter en ook nog eens goedkoper.

Het enige is dat 18 inch de zoektocht lastiger zal maken - ik zou eerder voor max 16 inch gaan met een goede resolutie. Dan past er ook nog meer op je scherm dan een 18 inch met een lage resolutie.

Als bovenstaande in je zoekplaatje valt kan ik wel wat suggesties geven.

Overigens nog een andere invalshoek - waarom niet een RDP inrichten en de laptop daarmee laten verbinden? Dan worden de mogelijkheden nog groter. Dat valt wellicht buiten dit topic maar stuur in dat geval gerust een DM of open een topic hierover op een andere plek binnen Tweakers.

[ Voor 10% gewijzigd door freestyler2 op 10-09-2023 01:03 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:59
HP of Dell zakelijke laptop met een bijbehorend thunderbolt dock met meerdere Displayport en/of hdmi aansluitingen.
Dan sluit je dus netwerk, alle monitoren en toetsenbord en muis op het dockingstation aan. Laptop vervolgens via thunderbolt aan het dock, en de voeding voor de laptop gaat dan ook via die thunderbolt kabel. 1 kabel, makkelijker bestaat niet en geen kans op spullen verkeerd aansluiten.

Mooie beugel erbij voor de laptop zelf zodat deze op dezelfde hoogte gebracht kan worden als de overige beeldschermen, je gebruikt toch het losse toetsenbord en muis. En geen idioot groot laptopscherm kiezen, dat verkleint je keuze enorm, je hebt toch al van die enorme joekels als externe beeldschermen.

Wel even checken hoeveel schermen door het dock in de resolutie van het scherm aangestuurd kunnen worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Skynett op 10-09-2023 02:43 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 14:03

BrammT

The one and only!

Topicstarter
Therazor schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:14:
Gezien je vader specifiek GROOT zoekt, zou ik toch voor 18" gaan en dan wordt de keus al best klein. Feitelijk zie je daar 3 verschillende laptops en als je de duurste weg laat (4000 euro voor een laptop die alleen kantoorwerk aan moet kunnen is echt kolder) dan kom je bijvoorbeeld op uitvoering: Acer Predator Helios 18 PH18-71-97XX uit.

Ook deze specificaties zijn uiteraard ver boven wat je vader nodig heeft maar daar ontkom je niet aan met een dergelijke wens tot grote laptop.
Zojuist even met hem gezeten en nogmaals aangegeven dat 18 inch zijn keuze enorm beperkt. Hij is bereid om alles vanaf 17 inch ook te accepteren als dat hem meer keuze biedt.

Wat betreft de Acer. De laatste Acers die ik zelf gehad heb (medio 10 jaar geleden), was de bouwkwaliteit niet echt denderend, weet niet hoe dat tegenwoordig gesteld is?
freestyler2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:58:
Het lijkt verstandig om naar zakelijke laptops te kijken, vooral vanwege de behoefte aan aansluiting op meerdere schermen en de betrouwbaarheid die deze laptops bieden.

In zakelijke laptops zijn de beschikbare aansluitingen, zoals een vaste Ethernet-poort, vaak handiger, vooral als je vader niet veel ervaring heeft met WiFi-netwerken en geen zakelijke netwerk apparatuur heeft. Dit zorgt voor een stabiele en betrouwbare verbinding, wat belangrijk is voor kantoorwerk.

Een dockingstation kan ook de gebruiksvriendelijkheid vergroten door het aansluiten van randapparatuur eenvoudiger te maken. Kortom, het zoeken naar een zakelijke laptop lijkt een verstandigere keuze gezien de specifieke behoeften en het gebruiksgemak voor je vader. Bovengenoemde optie lijkt dus ondanks het forse prijskaartje toch af te vallen waarbij genoeg alternatieven zijn die beter en ook nog eens goedkoper.

Het enige is dat 18 inch de zoektocht lastiger zal maken - ik zou eerder voor max 16 inch gaan met een goede resolutie. Dan past er ook nog meer op je scherm dan een 18 inch met een lage resolutie.

Als bovenstaande in je zoekplaatje valt kan ik wel wat suggesties geven.

Overigens nog een andere invalshoek - waarom niet een RDP inrichten en de laptop daarmee laten verbinden? Dan worden de mogelijkheden nog groter. Dat valt wellicht buiten dit topic maar stuur in dat geval gerust een DM of open een topic hierover op een andere plek binnen Tweakers.
Ik kijk zelf het meeste naar Dell/Asus/HP (lichte voorkeur voor HP) en dan met name de zakelijke lijn inderdaad.

Iedereen op kantoor werkt met dockingstations, dus dat is zeker gewoon een optie. Ook hiervoor geldt dat geld niet direct een rol speelt. Als een duur dockingstation er voor zorgt dat hij slechts 1 USB C kabel hoeft in te pluggen en dat alles werkt, dan is dat absoluut wenselijk. Als het niet werkt, dan gaat hij meteen in storingsmodus namelijk (niet de laptop, maar mijn vader). Dan doet hij dus niets totdat het weer werkt. Dat kost meer geld/frustratie dan enkele honderden Euro's meer uitgeven aan de voorkant.

Ik krijg hem een 16 inch laptop echt niet aangepraat. En daarbij wil ik het ook niet, want als het dan straks niet werkt om redenen totaal niet gerelateerd aan de schermgrootte, dan ligt het toch daar weer aan. Je weet waarschijnlijk hoe boomers zijn met al die lastige apparatuur. Het is altijd de apparatuur, nooit de gebruiker.. :+
Skynett schreef op zondag 10 september 2023 @ 02:37:
HP of Dell zakelijke laptop met een bijbehorend Thunderboltdock met meerdere Displayport en/of HDMI aansluitingen.
Dan sluit je dus netwerk, alle monitoren en toetsenbord en muis op het dockingstation aan. Laptop vervolgens via thunderbolt aan het dock en de voeding voor de laptop gaat dan ook via die thunderbolt kabel. 1 kabel, makkelijker bestaat niet en geen kans op spullen verkeerd aansluiten.

Mooie beugel erbij voor de laptop zelf zodat deze op dezelfde hoogte gebracht kan worden als de overige beeldschermen, je gebruikt toch het losse toetsenbord en muis. En geen idioot groot laptopscherm kiezen, dat verkleint je keuze enorm, je hebt toch al van die enorme joekels als externe beeldschermen.

Wel even checken hoeveel schermen door het dock in de resolutie van het scherm aangestuurd kunnen worden.
Ik denk dat je het precies goed zegt: Een HP/Dell laptop, met thunderboltdock met genoeg aansluitingen om deze schermen, met deze resoluties aan te sluiten.

Alle beeldschermen hangen aan beugels en een beugel om de laptop op te zetten (op de juiste hoogte) is ook voor handen.

Ik moet zeggen: Ik heb zelf de voorkeur voor HP en heb even de volgende selectie gemaakt. Vindt het wel lastig om de juiste keuze te maken. Bijvoorbeeld deze te nemen. Die is qua prijs betaalbaar en heeft diverse eigen aansluitingen en is voorzien van een RTX 4080. Die moet volgens mij behoorlijk wat aan kunnen sturen. De laptops met de 4090 worden direct wel aardig aan de prijs.

Qua dockingstations heb ik de keuze ook maar even voorgesorteerd op HP. Dan kom ik op deze lijst.

Ook dan neig ik ernaar om maar domweg 1 van de duurdere te pakken, deze bijvoorbeeld.

Die heeft 2 x displayport 1.4 aansluiting. Die zou die resoluties prima aan moeten kunnen voor 2 beeldschermen als ik de specs bekijk. (Correct me if I'm wrong?)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...