MacBook Air 2020 en installatie Google Chrome

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pietbijmold
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-06 09:16
Mijn vraag

Ik heb voor een paar programma's Google Chrome geïnstalleerd op mijn MacBook. Is de beveiliging van MacBook ook actief voor Google Chrome?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb CleanMyMac Pro geïnstalleerd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via pietbijmold op 17-09-2023 05:06)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 15:34
De beveiliging van je machine is niet per applicatie; je hebt dingen als een firewall, encrypted data, je gebruiker+wachtwoord om te voorkomen dat applicaties zomaar adminrechten hebben... Dat zit allemaal op het OS-niveau of zelfs nog daaronder.
Welke applicatie je ook installeert, je Mac beschermt in ieder geval op dat niveau op verschillende manieren.

Chrome heeft op zichzelf weer sandboxing en andere manieren van beveiligen zodat er niet zomaar met je systeem geprutst kan worden, en zolang je je bankzaken doet via de applicaties/sitses van je bank zelf hoort ook dat prima beveiligd te zijn via o.a. een fatsoenlijke set credentials en natuurlijk SSL.

Ik zou me dus voor je usecase geen zorgen maken dat je Google Chrome hebt geïnstalleerd. In elke browser kan je de boel om zeep helpen, of dat nou Safari, Chrome, Edge, Firefox of een andere browser is; je moet alleen wel je best doen om 't om zeep te helpen omdat ze je by default proberen te beschermen tegen de meest voorkomende issues. :+

Alle reacties

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

pietbijmold schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:27:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

pietbijmold schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:27:
Ik heb voor een paar programma's Google Chrome geïnstalleerd op mijn MacBook.
Welke programma's zijn dat, en waarom moest je daar Google Chrome voor installeren?
Is de beveiliging van MacBook ook actief voor Google Chrome?
Welke beveiliging heb je het over?

Daarnaast: om welke versie van macOS gaat het hier?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• pietbijmold
Ventura 13.5.1.
De eigen beveiliging van Apple en ook van CleanMyMac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietbijmold
Het gaat hierbij om Access van MS Office en Banking Tools

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 15:34
De beveiliging van je machine is niet per applicatie; je hebt dingen als een firewall, encrypted data, je gebruiker+wachtwoord om te voorkomen dat applicaties zomaar adminrechten hebben... Dat zit allemaal op het OS-niveau of zelfs nog daaronder.
Welke applicatie je ook installeert, je Mac beschermt in ieder geval op dat niveau op verschillende manieren.

Chrome heeft op zichzelf weer sandboxing en andere manieren van beveiligen zodat er niet zomaar met je systeem geprutst kan worden, en zolang je je bankzaken doet via de applicaties/sitses van je bank zelf hoort ook dat prima beveiligd te zijn via o.a. een fatsoenlijke set credentials en natuurlijk SSL.

Ik zou me dus voor je usecase geen zorgen maken dat je Google Chrome hebt geïnstalleerd. In elke browser kan je de boel om zeep helpen, of dat nou Safari, Chrome, Edge, Firefox of een andere browser is; je moet alleen wel je best doen om 't om zeep te helpen omdat ze je by default proberen te beschermen tegen de meest voorkomende issues. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

pietbijmold schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:00:
Het gaat hierbij om Access van MS Office en Banking Tools
Microsoft Access is alleen beschikbaar voor Windows, en niet voor macOS. Is dit voor je werk? Gaat het via iets als Citrix of Remote Desktop? Welke instructies heb je gevolgd om dit te installeren?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Wat is het waar je MsAccess voor nodig hebt? Zoals gezegd, MsAccess is niet beschikbaar voor macOS, is er een specifieke (bestaande) applicatie die je wilt gebruiken?

Ben je soms een nieuwe Mac gebruiker en zijn er nog meer zaken die je op een Mac wilt (of moet) kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
CleanMyMac heeft niks te maken met beveiliging. Het is een tool die nuttig kan zijn als je weet wat je doet, maar een potentieel gevaar voor een leek.

Mijn advies: verwijder CleanMyMac zsm van je Mac, gebruik het niet!

Nog een advies, gebruik je Mac als een Mac, zet je pc wijsheden (alles willen beveiligen, alles willen opruimen en bijschaven en ...) aan de kant. Da's onnodig en dus ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietbijmold
Mijn dank voor de tips. Ik begrijp nu dat ik MS Access niet kan gebruiken op een Mac. Daarvoor gebruikt ik nu een Windows laptop. Daar wilde ik eigenlijk vanaf maar gaat dus niet. Daarnaast maak ik veel gebruik van Bankingtools/Cahflow. Dat werkt ook niet op een Mac. Ik kan dus niet zonder mijn windows laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
pietbijmold schreef op zondag 17 september 2023 @ 05:06:
Mijn dank voor de tips. Ik begrijp nu dat ik MS Access niet kan gebruiken op een Mac. Daarvoor gebruikt ik nu een Windows laptop. Daar wilde ik eigenlijk vanaf maar gaat dus niet. Daarnaast maak ik veel gebruik van Bankingtools/Cahflow. Dat werkt ook niet op een Mac. Ik kan dus niet zonder mijn windows laptop
VirtualBox downloaden en daarin Windows installeren als zogenaamde 'virtuele machine' dan kan die Windows laptop op marktplaats en kan je met dat geld andere leukere dingen doen.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
Zwelgje schreef op zondag 17 september 2023 @ 06:56:
[...]

VirtualBox downloaden en daarin Windows installeren als zogenaamde 'virtuele machine' dan kan die Windows laptop op marktplaats en kan je met dat geld andere leukere dingen doen.
Dat werkt alleen (optimaal) als je de ARM versies van de software draait onder Windows 11 ARM.

Aan de andere kant, als je de MacBook al hebt, probeer het uit! Even zoeken naar goedkope (volume) licenties voor Windows en MS Office Professional indien je huidige niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:32:
[...]

Dat werkt alleen (optimaal) als je de ARM versies van de software draait onder Windows 11 ARM.

Aan de andere kant, als je de MacBook al hebt, probeer het uit! Even zoeken naar goedkope (volume) licenties voor Windows en MS Office Professional indien je huidige niet werken.
ah oeps, was even vergeten dat die air uit 2020 natuurlijk een M1 heeft en geen intel cpu waardoor dat idd wat lastiger wordt.

(het is nog vroeg :P )

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1