Vraag

• HARRYDEPARRY
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 11:07
Mijn vraag
nieuwe build, met zorg in elkaar gezet, drivers geladen bios geüpdatet.
Echter krijg ik de cpu niet beneden de 80 graden Celsius.

Meerdere programmatuur (amd Ryzen master, iCUE, Argus)geven dezelfde waardes. Bij het uitvoeren van benchmarks of stresstests wordt de temperatuur ook niet hoger dan 85 graden. Maw de cpu is te heet voor de lage werkkasten, maar wordt ook niet warmer onder zwaardere werklasten. 2 uur starfield gaat prima, zonder dat de cpu uitschakeld door de hitte onderbreking die is ingesteld op 95graden.

Ik gebruik een Corsair H150i elite die zonder twijfel contact maakt met de cpu en waarbij de fans en de pomp werken. De koel vloeistof schommelt tussen de 30 en 35 graden, afhankelijk van hoe de fans worden ingesteld. Er wordt dus wel wat gekoeld.

Mobo is een x670e van msi.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Bios update,
Driver update,
Cpu montage gecheckt,
Cpu koeler montage gecheckt (heatsink, kabels etc)
Andere usb aansluiting op mobo tbv koeler,
Fans en pomp maximaal laten draaien voor een uur,
Stresstesten,

Ik heb er geen overclock of undervolt activiteiten uitgevoerd.

Ik hoop dat iemand een goed antwoord heeft, want ik kom niet verder dan een sensor in de cpu die defect is 8)7 |:(

Beste antwoord (via HARRYDEPARRY op 07-09-2023 22:45)

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 15:48

Thermomet3r

het is warm of koud

HARRYDEPARRY schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:30:
[...]

Hierbij zie ik dat core 0, core 1 en core 2 stuivertje wisselen en omstbeurten 80 graden worden.

Vanaf hier wil ik gaan testen met een andere koeler.
Zou je kunnen kijken naar je CPU gebruik per core, lijkt er op dat er 1 core belast wordt en daardoor warm is.
Rest van de cores ziet er gewoon goed uit kwa temperatuur.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-09 09:44
Dit is normaal. Bij mijn weten zal de 7000 serie altijd zo hoog mogelijk klokken onder load om bij zijn thermal enveloppe te komen, en dat is 80-85c. Zo hoort het ook, voor zover ik weet.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:27
Dat hij onder load warm wordt is normaal ja. Al is de 7800x3d veel minder een heethoofd dan de 7700x of andere niet 3d chips.

Op idle zou hij never nooit niet zo warm moeten worden. Bij mij is hij idle nooit hoger dan 40c.

Ik heb juist net na jaren waterkoeling voor veels te hete intel chips bij mijn 7800x3d weer gekozen voor een luchtkoeler van 4 tientjes omdat hij zo kinderlijk simpel koel te houden is.

Iets gaat er bij jou toch fout, zeker omdat idle zo hoog is.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:37
Weet je zeker dat de sensor nog goed is?
Dat hij ALTIJD 80* aangeeft lijkt me eerder een fout - zeker bij koude start is hij nog wel eventjes koeler - en als je hem hard laat werken wordt hij echt wel warmer.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-09 16:10
Hier ook een 7800X3D met een AOI kraken elite 360

Idle is ~45c

Kan me niet voorstellen dat 80c in idle normaal is, zoals visgek aangeeft. 80c wordt mijn CPU niet eens als ik starfield speel op max settings en FPS. Dan zit hij op 60c a 65c

Iets lijkt mij niet in orde.

Sensor niet in orde?
CPU kan zijn warmte niet kwijt?

Wat zegt HW info? is er een bepaalde core die zo warm wordt?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49

RvL

Misschien een hele stomme opmerking maar er zit niet (nog) iets van een plakfolie of plastic beschermkapje op je heatsink? Je zal de eeste niet zijn die dat vergeet te verwijderen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door RvL op 07-09-2023 09:02 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:26
Misschien te veel koelpasta gebruikt?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• HARRYDEPARRY
Dank voor de reacties kleine update:

Vanmorgen nieuw laagje pasta aangebracht en gecheckt op folietjes. De Cpu draait nu een paar graden koeler draait.

Volgens HWinfo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXCSVABnpshGkM-kb3vhF1bo4hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaX1IKRjf5ToFZUJnCXpNRwd.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij zie ik dat core 0, core 1 en core 2 stuivertje wisselen en omstbeurten 80 graden worden.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-09 16:10
RvL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:02:
Misschien een hele stomme opmerking maar er zit niet (nog) iets van een plakfolie of plastic beschermkapje op je heatsink? Je zal de eeste niet zijn die dat vergeet te verwijderen ;)
Ook al moest ik hierom lachen, het komt idd vaker voor dat we denken :D
Sterker nog ik twijfelde aan mezelf toen ik zag dat mijn CPY 45c was idle. Vond ik wat hoog.
Dank voor de reacties kleine update:

Vanmorgen nieuw laagje pasta aangebracht en gecheckt op folietjes. De Cpu draait nu een paar graden koeler draait.

Volgens HWinfo: [Afbeelding]

Werkt de pomp van je AOI?
Als mijn CPU zo warm in idle is, dan zou ik me ook zorgen maken.

Ik zou ook een ticket bij AMD support aanmaken en aangeven wat je allemaal getest hebt.

Ik had toevallig NZXT gecontacteerd over dat ik de temp van 45 hoog vond en het idee had dat de AOI niet goed was:+

Hun reactie

Thank you for reaching out, it looks like from the temperatures you are reporting the system is actually working within its expected range. Just to give a general idea, some average operating temperatures for various processors we've seen are:

AMD Midrange (Ryzen 5, Ryzen 7)
Idle: 60C/140F and under
Under load: 85C/185F and under

AMD High-end (Ryzen 9)
Idle: 60C/140F and under
Under load: 95C/203F and under

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 14:16
Ik neem aan dat deze CPU komt met een standaard koeler van AMD? Wat gebeurt er als je deze erop zet en kijkt wat de temp op idle is? Is natuurlijk een heel gedoe, maar zo kun je wel uitsluiten of de AIO misschien de boosdoener is.

Daarnaast zijn NZXT AIO's best bekend om pump failures te hebben binnen de garantieterm, dus zou het me niet verbazen dat het hier fout gaat.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 15:48

Thermomet3r

het is warm of koud

[...]

Zou je kunnen kijken naar je CPU gebruik per core, lijkt er op dat er 1 core belast wordt en daardoor warm is.
Rest van de cores ziet er gewoon goed uit kwa temperatuur.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HARRYDEPARRY
Na aanleiding van jullie tips de taskmanager wat beter bekeken. Je kan niet zien welk programma welke core belast, maar wel welke vreemde programmas allemaal draaien.

Ik kwam het programma CC_engin x64 tegen. Die ongeveer 10% cpu gebruik veroorzaakte. Na het beëindigen van dit programma daalde de temperatuur naar 45 graden.

CC_engin x64 is gekoppeld aan 'msi centre' dat schijnbaar heel graag op de achtergrond wil draaien zonder dit kenbaar te maken. Ik heb deze, voor mij, bloatware verwijderd. Als ik de pc nu opstart, zie ik CC_engin x64 niet terug in de taakbeheer.

Maar het is dus afkomstig als bij product van het moederbord.

Ik denk dat het daarmee is afgedaan. Dankjewel voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

KilleBladhark schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:31:
Ik neem aan dat deze CPU komt met een standaard koeler van AMD?
Lang niet alle AMD CPU's, zelfs met een boxed aanduiding, komen met een koeler.
Alles boven de 65W eigenlijk al niet meer in de 7000 reeks, .z.i.w. Laatst probeerde
een medetweaker een stock koeler op een 5800X3D (die er ook geen heeft in de doos) en
die was op base clock al over de 60 graden. Ze zijn niet goed genoeg voor deze chips.

Bij een Ryzen 7/9 X chip mag je eigenlijk wel aannemen dat er geen koeler bij zit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geux
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

Gistermiddag voor het eerst een Ryzen 7 (7800X3D) in gebruik genomen. Een bestaande Win11 installatie stond op de SSD. Ik had een Intel CPU.

In eerste instantie normale temperaturen, er viel me niets op. NZXT Cam start direct op en toonde een normale temperatuur rond de 55 graden. Na volledige installatie van alle (MSI) drivers kreeg ik exact dezelfde temperaturen. Eén core extreem hoog, heel onlogisch. Zoals topic starter aangeeft.

Koeler gevoeld, geen enkele hitte in de heat-pipes.

Koelpasta gecontroleerd, maakte goed contact. Toch opnieuw aangebracht. Zelfde verhaal.

Een backup SSD van mijn Win11 installatie geplaatst en temperatuur was weer terug normaal.

Installatie van alle MSI drivers nogmaals gedaan op die SSD en nu krijg ik normale temperaturen.

In mijn (leken) ogen betreft dit een foute installatie van drivers o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

geux schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Gistermiddag voor het eerst een Ryzen 7 (7800X3D) in gebruik genomen. Een bestaande Win11 installatie stond op de SSD. Ik had een Intel CPU.

In eerste instantie normale temperaturen, er viel me niets op. NZXT Cam start direct op en toonde een normale temperatuur rond de 55 graden. Na volledige installatie van alle (MSI) drivers kreeg ik exact dezelfde temperaturen. Eén core extreem hoog, heel onlogisch. Zoals topic starter aangeeft.

Koeler gevoeld, geen enkele hitte in de heat-pipes.

Koelpasta gecontroleerd, maakte goed contact. Toch opnieuw aangebracht. Zelfde verhaal.

Een backup SSD van mijn Win11 installatie geplaatst en temperatuur was weer terug normaal.

Installatie van alle MSI drivers nogmaals gedaan op die SSD en nu krijg ik normale temperaturen.

In mijn (leken) ogen betreft dit een foute installatie van drivers o.i.d.?
Je hebt een ander moederbord dan bij je oude installatie, dus het beste is dan altijd een schone Windows installatie te doen. Je komt van Intel af en gaat naar AMD, met je "oude" Windows installatie, dan kun je geheid problemen met drivers krijgen, met dus zulke rare fratsen tot gevolg.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
HARRYDEPARRY schreef op donderdag 7 september 2023 @ 02:12:
Mijn vraag
nieuwe build, met zorg in elkaar gezet, drivers geladen bios geüpdatet.
Echter krijg ik de cpu niet beneden de 80 graden Celsius.

Meerdere programmatuur (amd Ryzen master, iCUE, Argus)geven dezelfde waardes. Bij het uitvoeren van benchmarks of stresstests wordt de temperatuur ook niet hoger dan 85 graden. Maw de cpu is te heet voor de lage werkkasten, maar wordt ook niet warmer onder zwaardere werklasten. 2 uur starfield gaat prima, zonder dat de cpu uitschakeld door de hitte onderbreking die is ingesteld op 95graden.
De 7800X3D stijgt zeer snel naar de maximale waarde en houdt die vast. Dit heeft te maken dat het grote L3 geheugen boven de kernen zelf zit. Ook kan het liggen aan je energiebeheerschema. Je waterkoeler zorgt er dus voor dat deze piekvermogen van de CPU prachtig af kan vangen en is er geen reden tot zorg.
Je hebt verder alles al gedaan en ik zou die CPU gewoon vertrouwen. Is hij stabiel, throttled hij niet en valt deze niet uit...niets aan de hand ;)

(ps: heb dezelfde CPU en ook waterkoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
HARRYDEPARRY schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:45:
Na aanleiding van jullie tips de taskmanager wat beter bekeken. Je kan niet zien welk programma welke core belast, maar wel welke vreemde programmas allemaal draaien.

Ik kwam het programma CC_engin x64 tegen. Die ongeveer 10% cpu gebruik veroorzaakte. Na het beëindigen van dit programma daalde de temperatuur naar 45 graden.

CC_engin x64 is gekoppeld aan 'msi centre' dat schijnbaar heel graag op de achtergrond wil draaien zonder dit kenbaar te maken. Ik heb deze, voor mij, bloatware verwijderd. Als ik de pc nu opstart, zie ik CC_engin x64 niet terug in de taakbeheer.

Maar het is dus afkomstig als bij product van het moederbord.

Ik denk dat het daarmee is afgedaan. Dankjewel voor de tips!
Dit heb je heel goed gezien ;) Programma's om alles te tunen zijn vaak onnodig zwaar en slecht geoptimaliseerd. Combineer je dit ook nog met VBS kernisolatie dan verlies je veel potentie en performance.

Ik heb ook een AM5 setup en iCue gebruik ik alleen om de kleuren aan te passen en daarna gaat het er weer meteen vanaf en blijven de kleuren behouden. Armory Crate zal nooit op mijn systeem komen. Ik draai de zaak bewust zo kaal als mogelijk en VBS kernisolatie staat op 'uit'.
Moet je eens zien hoe snel Windows 11 is geladen en werkt...bloedsnel.

De extra veiligheid die kernisolatie toevoegt is lang niet zo sterk als de factor tussen de bureaustoel en het scherm. Deze functie maakt je PC tot 30% trager in alles. Daar gaan je zuur verdiende centen waarvan jij een mooi systeem koopt.

Mijn laptop (Intel 11700H, 16GB RAM, RTX3060) is een redelijk potente laptop, maar toen ik hem kocht viel de snelheid mij echt vies tegen. Het ding was nieuw uit de doos amper vooruit te branden en toen ik bovenstaande tweaks uitvoerde werd het apparaat echt heel merkbaar vlotter.
In dit geval is dit mijn reserve computer want als de desktop uitvalt en ter reparatie moet is de laptop mijn back-up systeem. Op de laptop zat zoveel bloatware dat ik zelf een clean install heb gedaan, net zoals voor mijn desktop.

Ik bouw een systeem op dat niet meer software bevat dan nodig en in mijn betrouwbaarheidsconsole staat geen enkel rood kruisje. Ik werk nu met plezier op beide apparaten. :)

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 19:42
Ik kom van een 6600K af en dan is het wel even schrikken dat de idle temps voor de 7800X3D 15-20 graden hoger liggen maar het is normaal dat die tussen de 40 en 50 graden zitten en onder load (cinebench R23 multi core) zo rond de 80 C.

Je koeler speelt ook een rol natuurlijk. In mijn geval een NHU14S met offset mount.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG9kDDjc47legXZf6-8kxLutqQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43qkTyPpIhLRPbYSlR8c5oMn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cloggs op 16-11-2023 09:16 ]

Pagina: 1