Shell Energy verlaat de consumentenmarkt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 21:24
Shell Energy heeft zijn consumenten klanten gevraagd te een andere energie leverancier te zoeken omdat ze zelf de consumenten markt willen verlaten. Ze hebben verschillende emails gezonden waar in ze vragen om te vertrekken. Nu hebben ze geschreven dat ze ons gaan overzetten naar Greenchoise. Daarbij gaan ze een eind afrekening opmaken. Dit betekend voor de mensen die zonnepanelen hebben dat het in de zomer opgebouwde overschot niet meer kunnen salderen in de herfst of winter. Het zomer overschot word gesaldeerd tegen het allerlaagste tarief in de markt voor stroom overschot van 6 cent. Zijn er andere mensen op dit forum die ook zo benadeeld worden?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:54
Zo gewonnen, zo geronnen… maar zuur is het wel. Je zat natuurlijk bij Shell Energy vanwege de gasprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat voor een contract heb je?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zit bij Shell Energy, maar heb nog geen brief gehad. Het zou schokkend zijn als ze een eindafrekening maken, dit is heel nadelig voor de mensen die meer opgewekt hebben dan verbruikt. Ik ga het in de gaten houden.

Overigens, mijn contract loopt nog tot Maart 2025'

[ Voor 11% gewijzigd door KabouterSuper op 07-09-2023 08:08 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

• ron.hartman
Dit soort email krijg ik steeds:

Shell Energy stopt: stap nu over
Beste Ron,
Een tijdje geleden hebben we je geadviseerd om over te stappen naar een andere energieleverancier, omdat we de Shell Energy Retail-activiteiten in Nederland gaan afbouwen. Als je al een contract hebt afgesloten bij een andere energieleverancier dan kun je deze mail negeren.
Wij hebben een energieleverancier gevonden die net als Shell Energy stroom uit Nederlandse wind & zon aanbiedt. Greenchoice heeft nu een speciaal aanbod voor Shell Energy-klanten.

100% Nederlandse groene stroom uit wind en zon
Bosgecompenseerd gas
Exclusief en scherp aanbod naar keuze
Bekijk het aanbod op Greenchoice.nl
Ben je inmiddels al overgestapt? Dan kun je deze e-mail als niet verzonden beschouwen.

Zelf overstappen?
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om niet over te stappen of een andere energieleverancier uit te zoeken. Bijvoorbeeld met behulp van een prijsvergelijker. In dat geval werkt overstappen zo:

Stap 1
Bereken je maandbedrag bij een andere leverancier en kies een vast of variabel contract.

Stap 2
Kies jouw gewenste startdatum (minimaal 5 dagen in de ....

• ron.hartman
Ik heb een variabel contract. Dit wil zeggen dat de prijzen mogen wijzigingen. ik heb het contract opgezocht, maar er staat niets in over beëindigen of opzeggen vanaf de kant van de Shell. Nze hebben wel de prijzen dermate verhoogd dat ze iedereen bij wijze van "uitroken". Terug lever tarief is nu 6 ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:44
Mijn eerste reactie was: "..en staat er ergens ook nog een linkje in die mail: "Klik hier om niet naar een shady website te gaan en al je gegevens in te vullen"?"
Maar vervolgens toch zelf even verder gaan kijken en inderdaad, shell geeft het op de eigen website ook aan
https://www.shellenergy.nl/

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron.hartman
Ja, dat had ik me natuurlijk ook bedacht. :-) Ik klik eigenlijk nooit op links in de mails die ontvang.

• KabouterSuper
  • Niet online
Ik lees op de website dat het niet verplicht is om zelf over te stappen. Ik hoop dat dat betekent dat je je overschot kunt meenemen.

Ik zie trouwens geen tarieven bij greenchoice. Dat is voor mij nogal een punt, aangezien ik nog een paar jaar een erg goed tarief heb. De oprotpremie dekt het verschil lang niet, zeker niet als er ook een tussentijdse afrekening komt.

• ron.hartman
Ik ben ook van het gas afgegaan deze zomer, dus ik verbruik geen gas meer. Shel heeft aangegeven WEL een eindafrekening op te stellen bij het overzetten. Dit betekend dus ook dat mijn gas plafond over te weinig maanden wordt uitgesmeerd. Dus alleen de winter en dan kom je boven de 100 kuub per maand.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:06
Daar is een verdeelsleutel voor per maand. Je kon sowieso al niet de wintermaanden alles afnemen voor de prijs van het prijsplafond.
https://www.energievergel...plafond-per-maand-in-2023

• ron.hartman
Verhelderend dat wist ik niet, dank hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Ik vond deze pagina net: https://www.shellenergy.n...Wat-als-ik-niet-overstap/

Kortom, iedereen wordt overgezet per 1 oktober. Ik ga ze maar even bellen wat er met de jaarafrekening icm saldering gebeurt (mijn netto verbruik is nu -2000kWh wat ik komende winter ga gebruiken met mijn warmtepomp).

De 'speciale' aanbieding van greenchoice is voor mij helemaal niet aantrekkelijk. Ik ga per jaar 125,- meer vaste kosten betalen en 450,- meer voor electriciteit. Kortom, als ze me uit willen kopen voor mijn resterende 1.5 jaar, dan moeten ze eigenlijk prijsverschil+saldering+welkomstbonus=1.5*(125+450)+2000*(0.30-0.06)+2*50=1442,- bieden.

[ Voor 46% gewijzigd door KabouterSuper op 07-09-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron.hartman
Op de website van de ACM staat dit:

Mijn energie leverancier stopt als bedrijf, Wil uw energieleverancier stoppen als bedrijf? Dan probeert hij vaak uw contract en de contracten van andere klanten tegen dezelfde voorwaarden te verkopen aan een nieuwe leverancier.
Lukt dat niet? Dan mag uw energieleverancier u vragen om zelf over te stappen naar een nieuwe leverancier. Maar hij mag u niet verplichten. Uw leverancier mag u ook een aanbod doen om dat aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld een korting of een bonus.

Als je Shell Enrgy mailt dan schermen ze met dat ze afstemming met de ACM hebben gehad. Maar bij navraag verwijzen ze naar de geschillen commissie. Hier valt helemaal niets van terug te vinden.

Bij navraag heeft de geschillen commissie mij schriftelijk bevestigd dat er geen uitspraak is geweest van de ACM of geschillen commissie.

ik heb ze net gemaild dat ik of mijn contract wil uitzitten of dat ik afgerekend wil worden tegen het hoge tarief....en hen de keuze gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
ron.hartman schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:48:
Op de website van de ACM staat dit:

Mijn energie leverancier stopt als bedrijf, Wil uw energieleverancier stoppen als bedrijf? Dan probeert hij vaak uw contract en de contracten van andere klanten tegen dezelfde voorwaarden te verkopen aan een nieuwe leverancier.
Lukt dat niet? Dan mag uw energieleverancier u vragen om zelf over te stappen naar een nieuwe leverancier. Maar hij mag u niet verplichten. Uw leverancier mag u ook een aanbod doen om dat aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld een korting of een bonus.

Als je Shell Enrgy mailt dan schermen ze met dat ze afstemming met de ACM hebben gehad. Maar bij navraag verwijzen ze naar de geschillen commissie. Hier valt helemaal niets van terug te vinden.

Bij navraag heeft de geschillen commissie mij schriftelijk bevestigd dat er geen uitspraak is geweest van de ACM of geschillen commissie.

ik heb ze net gemaild dat ik of mijn contract wil uitzitten of dat ik afgerekend wil worden tegen het hoge tarief....en hen de keuze gelaten.
Ik heb contact met ze gehad en ze geven aan dat het salderingsprobleem hun aandacht heeft. Ik ben er een beetje bang voor dat ze welwillend zijn om het hoge tarief te betalen, maar dan wel het kale tarief. Dit is natuurlijk niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
Zijn er mensen die een escalatie overwegen naar de geschillen commissie energie? Ik krijg alleen maar ontwijkende antwoorden van Shell Energy als ik ze concreet vraag naar de afspraken met de ACM, ze kunnen niets schriftelijk overleggen waaruit blijkt dat de ACM het goed vindt om af te rekenen zonder met saldering rekening te moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
KabouterSuper schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:02:
Ik vond deze pagina net: https://www.shellenergy.n...Wat-als-ik-niet-overstap/

Kortom, iedereen wordt overgezet per 1 oktober. Ik ga ze maar even bellen wat er met de jaarafrekening icm saldering gebeurt (mijn netto verbruik is nu -2000kWh wat ik komende winter ga gebruiken met mijn warmtepomp).

De 'speciale' aanbieding van greenchoice is voor mij helemaal niet aantrekkelijk. Ik ga per jaar 125,- meer vaste kosten betalen en 450,- meer voor electriciteit. Kortom, als ze me uit willen kopen voor mijn resterende 1.5 jaar, dan moeten ze eigenlijk prijsverschil+saldering+welkomstbonus=1.5*(125+450)+2000*(0.30-0.06)+2*50=1442,- bieden.
als je iets verder leest zie je ook dat voor mensen met een vast contract er weer andere regels gelden:
"Als je een contract met een vaste looptijd en vaste tarieven hebt, dan zullen deze niet veranderen binnen de afgesproken tijd."
wat ik vreemd vind als je dus een vast contract hebt, ga je dan automatisch over of mag je boetevrij gaan wisselen? want daar zijn ze weer stil over. :(

voor mensen met een variabel contract gaat deze vlieger natuurlijk niet op.
"Als je een variabel of modelcontract hebt, dan kunnen je tarieven natuurlijk wel veranderen binnen de contractvoorwaarden."
ik ben gelukkig weg bij deze club, sinds deze naar Engeland zijn verhuist is het een hele onbetrouwbare club geworden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:54:
[...]

als je iets verder leest zie je ook dat voor mensen met een vast contract er weer andere regels gelden:
"Als je een contract met een vaste looptijd en vaste tarieven hebt, dan zullen deze niet veranderen binnen de afgesproken tijd."
wat ik vreemd vind als je dus een vast contract hebt, ga je dan automatisch over of mag je boetevrij gaan wisselen? want daar zijn ze weer stil over. :(
Lopende vaste contacten zijn en blijven rechtsgeldig. De vaste contracten zijn blijkbaar integraal verkocht aan greenchoice. Je gaat dus automatisch over en houdt je vaste contract. Ik vermoed dat je daarmee ook boetevrij mag wisselen mits je dat met je huidige contract ook mocht. In mijn geval is wisselen erg onvoordelig, dus ik ga mijn contract gewoon uitzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-09 09:20
《Lopende vaste contacten zijn en blijven rechtsgeldig. De vaste contracten zijn blijkbaar integraal verkocht aan ř. Je gaat dus automatisch over en houdt je vaste contract》
Zou dat ook inhouden dat je je "salderingsrechten" mag meenemen naar Greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Knijper1962 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:29:
《Lopende vaste contacten zijn en blijven rechtsgeldig. De vaste contracten zijn blijkbaar integraal verkocht aan ř. Je gaat dus automatisch over en houdt je vaste contract》
Zou dat ook inhouden dat je je "salderingsrechten" mag meenemen naar Greenchoice?
Daar ga ik niet van uit. Dat is niet in het belang van greenchoice en administratief een draak.

Wat ik denk dat Shell meegaat in het kale tarief wat je betaalt, maar dat ze de energieheffing van €0.15/kwh niet (zomaar) willen vergoeden. Ze zullen aanvoeren dat dat niet mag, omdat je op je eindafrekening dan een negatieve heffing zou hebben.

• KabouterSuper
  • Niet online
Nog een leuke: ik betaal nu aan vaste kosten 67,50 en netbeheerkosten 254,26. Zou dat bij greenchoice zo blijven?
Als ik bij greenchoice de 'enorm aantrekkelijke' shell-deal bekijk, dan zijn deze bedragen 93,42 en 354,51.Dat is dus 126,17 extra per jaar ofwel meer dan 10,- per maand.

Update: ik heb inmiddels het greenchoice contract binnen. Vaste kosten zijn gelijk gebleven. Netbeheerkosten worden niet genoemd. Maar ik zie dat mijn netbeheerkosten ook bij mijn huidige contract waren aangepast naar 354,- (al sinds vorig jaar, maar dat viel niet op vanwege de tijdelijke 9%-btw regel).

En nu maar afwachten wat Shell gaat doen met mijn overschot op de afrekening.

[ Voor 40% gewijzigd door KabouterSuper op 19-09-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Nog twee dagen en dan zit ik tegen mijn zin bij Greenchoice. Ik heb net een mailtje gekregen van ShellEnergy dat ze binnen 6 weken een eindafrekening gaan maken. Geen woord over hoe ze de saldering gaan verwerken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
KabouterSuper schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:22:
Nog twee dagen en dan zit ik tegen mijn zin bij Greenchoice. Ik heb net een mailtje gekregen van ShellEnergy dat ze binnen 6 weken een eindafrekening gaan maken. Geen woord over hoe ze de saldering gaan verwerken natuurlijk.
Hoe hebben ze jou kunnen overzetten terwijl je een vast contract had/hebt?
Het is een vrijwillige keuze van ze dat ze gaan stoppen het is niet dat ze failliet zijn gegaan dus lijkt mij dat het niet mogelijk is om jou verplicht over te laten zetten naar een andere leverancier, al helemaal niet als je daar nadelen aan ondervind ivm salderen.

Had je rechtsbijstand al ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:07:
[...]

Hoe hebben ze jou kunnen overzetten terwijl je een vast contract had/hebt?
Het is een vrijwillige keuze van ze dat ze gaan stoppen het is niet dat ze failliet zijn gegaan dus lijkt mij dat het niet mogelijk is om jou verplicht over te laten zetten naar een andere leverancier, al helemaal niet als je daar nadelen aan ondervind ivm salderen.

Had je rechtsbijstand al ingeschakeld?
Mijn contract is overgekocht, dus met de vaste prijzen. In dat opzicht heb ik geen nadeel dat ze stoppen. Maar ze maken wel een extra jaarrekening en dat heeft impact op de saldering. Mijn netto elektraverbruik is nu -2200kWh. Er zijn drie opties:
1) ze vinden dit overproductie en ik krijg hiervoor het teruglevertarief.
2) ze zien in dat het teruglevertarief niet fair is een vergoeden het volle kale tarief, dus zonder energieheffing.
3) ze vergoeden volledig inclusief energieheffing.

Het lijkt erop dat ze 1) initieel gaan doen, maar dat ze klagende klanten optie 2 gaan aanbieden. Ik vind optie 3 voor mij de enige juiste oplossing, aangezien ik mijn overschot op ga maken.

Qua rechtsbijstand, eerst maar eens de jaarrekening afwachten. Zonder een factuur kan ik toch niets.

• Chris82
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-10-2023
Inmiddels een bericht gekregen vanuit Shell dat er inderdaad een eindafrekening komt en vroegtijdig gesaldeerd wordt. Dit moet toch niet mogen leek me omdat men er zelf voor kiest te stoppen. Ik ondervind hier schade van omdat mijn overproductie nog gebruikt zou worden. Ik kreeg als antwoord dat dit is voorgelegd aan de ACM en dit wel mag … heel vreemd blijf ik het vinden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
Dat het mag van de ACM is slechts een bewering van Shell Energy. Toen ik de Shell vroeg uit stukken of notulen waaruit zou blijken dat de ACM akkoord heeft gegeven bleef het stil. Een interpretatie dus slechts.

Ik heb contact gehad met de geschillen commissie van de ACM, er is nog geen geschil geweest hierom en dus ook nog geen uitspraak dat het inderdaad in lijn is met de ACM. Op de website van de ACM staat dat het slechts mag als de Shell je een aanbod doet dat je dan ook accepteert. Ik heb nog geen aanbod gehad ik heb ook niets kunnen accepteren.

Ik heb de greenchoice eerst gevraagd of ze de saldering willen overnemen van de Shell, en dit wilde ze niet. Ik heb daarna de GreenChoice gevraagd om mij uit hun systemen te halen omdat ze nooit iets van mij hebben gehad waaruit blijkt dat ik bij hun klant ben. Dit hebben ze dan ook na enig aandringen gedaan....ik denk dat ik nu een zwevende gebruiker ben zonder leverancier want de Shell heeft me er wel uitgekickt. Even kijken hoe zich dit ontwikkeld. Als ik inlog op mijn shell energy dan zie ik geen verbruik voor october.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
ron.hartman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:22:

Ik heb contact gehad met de geschillen commissie van de ACM, er is nog geen geschil geweest hierom en dus ook nog geen uitspraak dat het inderdaad in lijn is met de ACM. Op de website van de ACM staat dat het slechts mag als de Shell je een aanbod doet dat je dan ook accepteert. Ik heb nog geen aanbod gehad ik heb ook niets kunnen accepteren.

Ik heb de greenchoice eerst gevraagd of ze de saldering willen overnemen van de Shell, en dit wilde ze niet. Ik heb daarna de GreenChoice gevraagd om mij uit hun systemen te halen omdat ze nooit iets van mij hebben gehad waaruit blijkt dat ik bij hun klant ben. Dit hebben ze dan ook na enig aandringen gedaan....ik denk dat ik nu een zwevende gebruiker ben zonder leverancier want de Shell heeft me er wel uitgekickt. Even kijken hoe zich dit ontwikkeld. Als ik inlog op mijn shell energy dan zie ik geen verbruik voor october.
Ik weet niet of Shell een aanbod moet doen, een contract mag gewoon door een andere partij overgenomen worden, zolang er maar niets aan het contract wijzigt. Dat is hier volgens mij gebeurd. Ik heb wel een aanbod gehad om mijn contract af te kopen, maar dat was voor mij niet rendabel.

Overigens, je actie kan gezien worden als fraude, dus zorg dat je snel een energiecontract krijgt. Ik raad je aan om niet je poot stijf te houden, want de kosten zijn niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Inmiddels mijn jaarrekening gehad...precies zoals verwacht helaas, overschot is verrekend met teruglevertarief. Ik ga maar eens een mail schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
Misschien moeten we met een aantal mensen samen een uitspraak vragen aan de geschillen commissie ACM. Shell energy probeert natuurlijk eerst te kijken welke makke schapen zelf overstappen en welke zich mak laten overzetten.

[ Voor 37% gewijzigd door ron.hartman op 03-10-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
Ik heb vandaag de "eindafrekening" van Shell Energy gekregen. De berekening van het salderen wordt niet gedaan naar jaar zoals zou moeten. De rechter heeft al uitspraak gedaan dat salderen per maand niet mag. Shell lijkt nu een nieuwe saldering regel te hebben bedankt, namelijk salderen per tarief periode. Ik kan me niet voorstellen dat als salderen per maand niet mag van de rechter, dat salderen per tarief periode wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 09:47
Ik zit in hetzelfde schuitje dus hou dit topic nauwlettend in de gaten. Zelf de eindafrekening nog niet ontvangen. Wordt vervolgd.

Ik zou zeker open staan voor een gezamenlijke actie, zoals @ron.hartman eerder voorstelde.

Nog updates van anderen?

[ Voor 6% gewijzigd door Agshlee op 06-10-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Agshlee schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:32:
Ik zit in hetzelfde schuitje dus hou dit topic nauwlettend in de gaten. Zelf de eindafrekening nog niet ontvangen. Wordt vervolgd.

Ik zou zeker open staan voor een gezamenlijke actie, zoals @ron.hartman eerder voorstelde.

Nog updates van anderen?
Log anders even in op de website, bij mij stond de eindafrekening er al op 1 oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron.hartman
Ik heb geklaagd dat ik niet eens ben met de eindafrekening, omdat ik niet overgezet wenste te worden zonder gecompenseerd te worden voor mijn opgebouwde zomer overschot. Green choice heeft me namelijk schriftelijk laten weten dit niet te willen doen. Ook heb ik in mijn klacht aangegeven niet eens te zijn met de salderingsberekening methode per tarief periode.

De ACM heeft samen met de markt aan een best best practice gewerkt met de energieleveranciers. Hier is uit voort gekomen dat op jaarbasis gekeken moet worden. Dit ook omdat de minister heeft aangegeven dat dit de intentie was toen de wet gemaakt werd. Er zijn uitspraken geweest van de geschillen commissie dat de saldering per maand of kwartaal niet is toegestaan. Er zijn nog geen uitspraken geweest over saldering per tariefperiode.

Shell Energy heeft me toegezegd dat de afdeling facturatie de eindnota aan het her-beoordelen is....

Voor de mensen die zich al een klein beetje willen inlezen:
- Uitspraak toepassing salderignsregeling 183496/187832
- Uitspraak Consument klaagt over toepassing salderingsregeling 02466/207819
- Uitspraak Ondernemer dient rekening te corrigeren 207315/209526

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang jij geen stappen gaat ondernemen zal er weinig concreets in jouw voordeel gebeuren vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
We zijn een klein stapje dichterbij gekomen. Shell Energy heeft een herberekening gemaakt van de eerder opgemaakt eindnota. Hierbij hebben ze de saldering per tarief periode losgelaten en gesaldeerd over de hele periode.

Ik ga er vanuit dat ze dit niet zelf met terugwerkende kracht doen voor de klanten die niet hebben geklaagd en dat jullie zelf meten klagen. Want ik kreeg de herberekening als antwoord op een email van mij en niet als algemene mail.

Wat ze nog niet gedaan hebben is mij gecompenseerd voor het opgebouwde zomer overschot wat ik de komende winter zou gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
ron.hartman schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:40:
We zijn een klein stapje dichterbij gekomen. Shell Energy heeft een herberekening gemaakt van de eerder opgemaakt eindnota. Hierbij hebben ze de saldering per tarief periode losgelaten en gesaldeerd over de hele periode.

Ik ga er vanuit dat ze dit niet zelf met terugwerkende kracht doen voor de klanten die niet hebben geklaagd en dat jullie zelf meten klagen. Want ik kreeg de herberekening als antwoord op een email van mij en niet als algemene mail.

Wat ze nog niet gedaan hebben is mij gecompenseerd voor het opgebouwde zomer overschot wat ik de komende winter zou gaan gebruiken.
Ik heb een vast contract, dus geen probleem met saldering per tariefperiode. Mijn probleem is inderdaad het zomeroverschot waar ik een volle prijs voor wil hebben omdat ik dat binnen mijn contractjaar ga verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edelweiss
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
Duidelijke taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
Bevreemdend antwoord van de ACM. Het lijkt alsof ze gewoon hebben overgenomen wat de Shell heeft gecommuniceerd. Dit staat ook hier:
https://www.consuwijzer.n...opt-levering#shell-energy

De wet geeft in artikel 6:159 BW een partij de mogelijkheid om de overeenkomst met zijn wederpartij over te dragen aan een derde. De derde neemt dan de rechten en verplichtingen van de oorspronkelijke contractant over voor de resterende contractduur. Dit noemen we contractovername. Een dergelijke afspraak tussen de oorspronkelijke contractant en de derde moet altijd in een schriftelijke overeenkomst worden vastgelegd. In de praktijk zal nog wel eens over het hoofd worden gezien dat bovendien de medewerking van de wederpartij een vereiste is voor een rechtsgeldige contractovername. Dat de wederpartij hieraan moet meewerken is logisch, aangezien zij anders plotseling te maken zou krijgen met een voor haar onbekende en mogelijk ongewenste derde als contractspartij, terwijl zij eigenlijk met iemand anders had gecontracteerd.

Zie hiervoor:
https://www.valegis.com/c...n%20we%20contractovername.

Er zijn twee belangrijke elementen die Shell Energy (en de ACM) over het hoofd zien.

Het eerste element waaraan voorbij wordt gegaan is dat alle rechten en VERPLICHTINGEN worden overgedragen. Mijn recht en hun plicht om te kunnen salderen over een heel jaar neemt GreenChoice niet over, zelfs geen deel hiervan. Dit heeft GreenChoice me schriftelijk bevestigd.

Het tweede element waaraan voorbij wordt gegaan is dat ik nergens mee heb ingestemd. Sterker nog op elk schrijven van Shell Energy en van GreenChoice heb ik tijdig en schriftelijk aangegeven niet eens te zijn.

Dan rest me dus alleen nog een civiele procedure of heeft er iemand al een geschil gestart bij de geschillen commissie?

• RogiervN
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09-2024
Beste Ron,

Ben jij sinds 10 oktober al verder gekomen.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Bij ons hebben ze 3500KwH tegen een terugleververgoeding van €0.10 doorgevoerd.
Na de eindafrekening heb ik diverse keren mailcontact gehad en als laatste een hele lange mail met de conclusie, wij hebben alles goed gedaan en dit is wat het is.

Ik heb mijn situatie aangemeld bij de rechtsbijstandsverzekeraar, maar ik kan niet inschatten wat de slagingskans is.

Groet,
Rogier

• KabouterSuper
  • Niet online
@RogiervN , ik ben in elk geval nog geen stap verder. Meerdere e-mails heen en weer, maar geen enkel begrip van hun kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogiervN
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09-2024
@KabouterSuper Ik ook niet. Alleen maar standaard antwoorden. Recent een nieuwe mail met argumenten gestuurd. Enige reactie die ik kreeg was "wij blijven bij ons standpunt".
Nu biedt mijn rechtsbijstandverzekeraar een bedrag om geen zaak te beginnen :-).
Gezien de hoogte van het bedrag denk ik dat ik dit ga accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 17:22
In dit artikel worden geen namen genoemd.
Iets zegt mij dat 1+1 = 2

Energiebedrijf moet salderingsregeling zonnepanelen op jaarbasis toepassen na overname contract

https://solarmagazine.nl/...ssen-na-overname-contract

[ Voor 17% gewijzigd door Roeloffzen op 29-06-2024 12:00 ]

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Roeloffzen schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:49:
In dit artikel worden geen namen genoemd.
Iets zegt mij dat 1+1 = 2

Energiebedrijf moet salderingsregeling zonnepanelen op jaarbasis toepassen na overname contract

https://solarmagazine.nl/...ssen-na-overname-contract
Da's goed nieuws. Nu shell en greenchoice nog even laten ruziën wie mij gaat betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron.hartman
Dat verbaast me enorm of lijkt me onjuist. Want welke uitspraak is dit dan precies? Welk nummer? Mijn advocaat werd namelijk door de wederpartij gewezen op deze uitspraak:

https://www.degeschillenc...alf-maanden-plaatsvinden/

Dit is een uitspraak over iemand in hetzelfde schuitje als wij in dit forum. Daarom achte mijn advocaat de kans op succes in een rechtzaak uiterst nihil omdat de geschillencommisie al uitspraak had gedaan.

Ik lees in het artikel niet dat de geschillen commisie is teruggekomen op de uitspraak met Referentiecode: 229747/233181. Mocht iemand het uitspraaknummer weten dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron.hartman
Ik heb Els Stultiens van Solar Magazine een email gezonden met de vraag of ze het referentie nummer heeft van de geschillencommissie. Ik hoop dat ze het nummer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron.hartman
Ik het uitspraaknummer gekregen van van de hoofdredacteur, mijn dank hiervoor.

De geschillencommissie heeft een uitspraak gedaan met referentie 233462/237113. Hierin wordt ook verwezen naar de bindende uitspraak van de geschillencommissie met nummer 229747/233181 en wordt toegelicht waarom deze niet juist was. Ondanks dat er geen bedrijfsnamen op de website van de geschillencommissie worden gepubliceerd moet het gezien de data wel haast Shell Energy zijn geweest.

Ik heb Shell energy dit geschreven en gevraagd mijn overschot juist af te rekenen. Echter hebben ze niet gereageerd. Op mijn eerste reminder kreeg ik een ontvangst bevestiging, maar bleef het verder stil. Ik heb ze een fysieke brief gezonden, maar ook daarop krijg ik geen respons. Daarom heb ik de geschillen commissie gevraagd wat verdere stappen zijn. Dus of ik ook een case moet openen (wat 50 euro kost) of dat ze de shell kunnen aanmanen?
Pagina: 1