Plintverwarming op éénpijpssysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:10
Binnenkort wort onze nieuwe keuken geplaatst. Een bestaande radiator wil ik dan vervangen door een plintverwarming op CV zoals deze: https://tools.remeha.nl/w...Kickspace-500-600-800.pdf

Nou heeft onze CV helaas een éénpijpssysteem en in de manual staat benoemd dat het daar niet geschikt voor is.Ik vraag mij af of het door een blok met bypass toe te passen wellicht toch mogelijk is?

Ik had een vraag gesteld bij een installateur. Die zij vrij snel 'jazeker is dat mogelijk' maar toen ik verder vroeg en liet zien dat in de manual stond dat het hier niet voor geschikt is begon hij toch te twijfelen en zou er op terugkomen. Dat duurt vooralsnog erg lang :'( .

Is er wellicht een Tweaker met kennis van zaken die een antwoord weet?

Het betreft trouwens een stadsverwarmingsysteem. Dit water is heet (ik denk ergens tussen 60 en 90 graden) en de plintverwarming wordt de 2e radiator in het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Zie niet in waarom het niet zou werken. Als jouw thermostaat de klep openzet en water binnen laat is dat vrijwel meteen 90 graden. Waar je met eenpijps vooral mee zit is dat na elke radiator de temperatuur daalt. Als je kickspace in het begin van het circuit zit komt het goed, zit ie een paar radiatoren later is het water niet warm genoeg meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at4n9KAWQLH3hmHOP4aC5neaqwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KW0u2JW41hDICd0UC2mR8WEu.jpg?f=fotoalbum_large

Bestaande radiator en onderblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
@_JGC_ ja, dit is een beetje mijn gedachte/gut feeling. Ik heb echter totaal geen verstand hiervan :D. Ik zit nu even te googlen wat voor blok ik nodig zou hebben... ik vind dit heel lastig.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:48
Dat is volgens mij een foto van een tweepijpssysteem.

• Josk79
Nee, het is éénpijps. 1 aanvoer, 1 afvoer. Als het blok dicht zou zijn, zou er niks doorstromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Eenpijpsysteem is een CV systeem waarin alle radiatoren in serie geschakeld zijn.
Dus de afvoer van de radiator stroomt naar de aanvoer van de volgende radiator enz.

Weet je zeker dat dit het geval is? Dit werd vooral toegepast in de bouw van jaren 70/80.

Als dat zo is heb je in principe 2 problemen, enerzijds aan het begin van de serie heb je voldoende warmte maar beperkt deze radiator je doorstroom richting de rest. Aan het eind van de serie heb je dan niet meer voldoende warmte om dit een beetje te laten functioneren. Of in ieder geval niet op een beetje manier dat je CV ook niet continue warmte vraag heeft.

Maar kijk dus vooral goed naar of alles in serie staat

• Josk79
Dat alles in serie staat is zeker. Er gaat steeds 1 buis van radiator naar radiator. Het is inderdaad niet echt een fantastisch systeem omdat per radiator de temperatuur daalt. Dit is echter in zowel de bestaande als gewenste situatie het geval, daar zal dus toch niets aan veranderen betreffende warmteafgifte naar de volgende radiatoren in het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als de aanvoertemperatuur voldoende hoog is (volgens je handleiding tenminste 43°C en liefst 60°C) zal dat werken. De aanvoertemperatuur en het debiet zijn belangrijk; waar dat water vandaan komt of naar toe gaat, maakt niet uit. Het systeem is niet voorzien om in serie geschakeld te worden, maar als dit de eerste radiator in de keten is, maakt dat niet echt uit.

Ik zou op dit moment wel twee keer nadenken over het plaatsen van verwarmingselementen die optimaal functioneren bij 60°C. Verwarming op fossiele brandstoffen zijn niet echt de toekomst en warmtepompen werken optimaal op aanvoertemperaturen tot 45°C.

Tenzij je een grondige verbouwing van de hele woning doet, staat het vervangen van de hele installatie nu waarschijnlijk niet hoog op je verlanglijstje, maar waar je met de juiste convectoren ook zonder vloerverwarming met lage temperaturen kan verwarmen (ik heb ik mijn vrijstaande woning uit 1972 met verbeterde isolatie en nieuwe passieve convectoren genoeg aan een aanvoertemperatuur van 35° als het buiten vriest), overweeg je hier een systeem dat later veel minder makkelijk om te bouwen is. Ik ga er dan van uit dat je andere plannen hebt met de locatie waar je radiator nu staat, zodat je daar later geen radiator meer kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-06 14:15
Josk79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:29:
Dat alles in serie staat is zeker. Er gaat steeds 1 buis van radiator naar radiator. Het is inderdaad niet echt een fantastisch systeem omdat per radiator de temperatuur daalt. Dit is echter in zowel de bestaande als gewenste situatie het geval, daar zal dus toch niets aan veranderen betreffende warmteafgifte naar de volgende radiatoren in het systeem?
Met het juiste onderblok zal je warmteafgifte aan de volgende verwarmingen in serie niet anders zijn.
Een onderblok voor een éénpijpssysteem geeft minimaal de helft van het warme water direct door aan de volgende en de rest aan de huidige radiator. Je kunt een dergelijk blok ook vaak instellen dat er minder water naar de radiator gaat en meer naar de rest van het systeem.

In mijn geval staat mijn radiator met de hoogste vermogen aan het einde van mijn serie (van 4 waarbij #3 uitstaat). Da's dus helemaal niet handig want het duurt heel lang voordat die warm is en dan hebben vaak de andere radiatoren de ruimte al opgewarmd. Maar als tweede in de serie?..mwoah..

Geen expert overigens, gewoon ook eigenaar van een éénpijpssysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 11:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb (helaas) ook zo'n systeem. Enige nuance is dat het niet één enkele string is, maar meestal een aantal (bv links / rechts van het huis). Maar ergens een standaard radiator knop tussen zetten vorm een vrij digitale stop op je hele lus inderdaad.

Het vereist echt goed op gevoel de knoppen afstellen en dan maar niet meer aankomen. Bij ons in huis zijn er -ook vanwege bezuinigingen op gas- daarom nog maar 3 radiatoren echt actief in gebruik, de rest staat gewoon dicht (dus alleen water door het onderblok, radiator blijft koud).

Helaas is het zo zeldzaam dat er nog maar weinig onderdelen en onderhouds opties zijn. Dus als je spullen vervangt of sloopt, bewaar ze of zet ze op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Josk79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:02:
Nee, het is éénpijps. 1 aanvoer, 1 afvoer. Als het blok dicht zou zijn, zou er niks doorstromen.
Als er een blok met thermostaatknop beschikbaar is dan kun je daar prima de printverwarming op aansluiten. Met een stukje buis van ijzer of PP de verbinding maken.

• FrankHe
Josk79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:29:
Bij het opwarmen zul je allicht wat temperatuurverschillen opmerken maar als de boel eenmaal warm is dan zullen de thermostatische radiatorkranen vanzelf gaan knijpen en wordt alles min of meer dezelfde temperatuur.

• Josk79
Ja, ik ga er maar gewoon voor. Het is voornamelijk 'voor het geval dat'; ik weet niet of ik te weinig capaciteit zou hebben als de bestaande radiator wegvalt (open keuken, hoofdradiator aan de andere kant van het huis). Afgelopen winter is die radiator uitgeschakeld gebleven maar het was dan ook niet echt een koude winter. Ik ga het dubbelglasraam (1983) in de keuken nog vervangen door HR++ dus dat zal ook wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
Josk79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:47:
Ja, ik ga er maar gewoon voor. Het is voornamelijk 'voor het geval dat'; ik weet niet of ik te weinig capaciteit zou hebben als de bestaande radiator wegvalt (open keuken, hoofdradiator aan de andere kant van het huis). Afgelopen winter is die radiator uitgeschakeld gebleven maar het was dan ook niet echt een koude winter. Ik ga het dubbelglasraam (1983) in de keuken nog vervangen door HR++ dus dat zal ook wel helpen.
laat wel het juiste onderblok installeren ,het is misschien een open deur intrappen maar gewaarschuwd mens teldt voor 2. vanaf het 1 pijps onderblok kan je door naar je kick space verwarmer. echter als je moet gaan inregelen en mag de hele klere zooi er weer uit. (houd een inregel luikje demonabele plint etc. ook 1 pijps onderblokken hebben een inregel schroef. (en er staat getaal 0,5 op om duidelijk te maken dat 1 pijps is.
oftwel het kan maar je moet wel een beetje out of de box kunnen denken/puzzelen etc. maar goed.
(dat moet geen rpobleem zijn voor een doorgewinterdere monteur. )

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 08-09-2023 04:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Josk79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:47:
Ik ga het dubbelglasraam (1983) in de keuken nog vervangen door HR++ dus dat zal ook wel helpen.
Ik kan uit ervaring zeggen dat gewoon dubbel glas uit 1972 vervangen door hoogrendementsglas uit 2012 een gigantisch verschil maakt (en ik heb dan nog mijn vol houten kozijnen gehouden). Ik heb hier veel glas om het verschil te voelen. :)

De vorige eigenaar schreef op de houten plaat achter de (stookolie)brander wanneer er hoeveel stookolie bijgevuld werd. Hij kwam gemiddeld op 6000 à 8000 l per jaar tussen 1973 en eind de jaren 90 (daarna werd het niet meer opgeschreven). Ik zit met extra isolatie in dak, isoleren van de spouwmuren en de vloer boven de kruipkelder, vervangen van alle glas door het beste dubbel (kozijnen waren niet geschikt voor driedubbel) glas dat ik in 2012 kon vinden, een nieuwe condenserende gasbrander en nieuwe convectoren aan rond de 1000m³ gas per jaar. Energieinhoud van 1l stookolie is ongeveer gelijk aan die van 1m³ aardgas, dus met een beetje marge voor de strengere winters in die periode heb ik dat toch met een factor 4 à 5 gereduceerd.

Dus zeker doen, je gaat daar geen spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 14:37
@Josk79

Ben je je ervan bewust dat die kickspace dingen niet bepaald stille jongens zijn?

Zeker als ze een paar jaar oud zijn, stof hebben gevangen en de ventilator een beetje onbalans heeft..

Er zit een (ouderwetse) ventilator op die met de jaren luider wordt.

Zelf een keer 2 oude kickspaces omgebouwd voor een test met noctua fans.

Wereld van verschil... maar na 3 maanden toch besloten vloerverwarming te plaatsen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjMorU1slB9Tazxb3SkC2hdRDNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9ojjrXVaEFCA60DOmAqeh5e.jpg?f=fotoalbum_large

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
Ja, ik had in mijn vorige huis ook een kickspace en na een paar jaar werd hij wel wat luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Heb je een centrale thermostaat waarmee je de verwarming regelt of doe je dat met de thermostaat knoppen?
Als dat laatste het geval is moet je met een voeler op afstand gaan werken. En een geschikt onderblok om de kickspace aan te sluiten.
Ik zou het nog eens heroverwegen.....

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
Centrale thermostaat.
Pagina: 1