Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angela120
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-09-2023
Hey! Mijn eerste post maar ook meteen mijn meest frustrerende ervaring met mn 10 maanden oude pc.

Ik speel de afgelopen tijd veel BG3, met EA waren er geen problemen met performance maar sinds de volledige release piekt mijn GPU en sluit de game zich vanzelf af. Dit was eerst een keer elke 3uur en nu gebeurd dit om de 10 a 20 minuten

Sinds 1 week geleden gebeurd dit niet alleen meer met BG3 maar ook met Starfield en andere spellen zoals Valorant die ik al vrij lang speel en nooit problemen mee heb gehad.

SPECS:

-Motherboard: GIGABYTE X670 AORUS ELITE AX
-GPU: NVIDIA GTX 3060TI
-CPU: AMD RYZEN 7 7700X
-RAM: Kingston DDR5 Fury Beast 2x32gb 5600

Geprobeerde fixes/onderzoek
-GPU drivers gedowngrade
-GPU drivers geupdated
-GPU uit socket gehaald en opnieuw geplaatst
-Games op lage graphics settings gezet
-Case open gelaten voor evt verkoeling
-AMD Drivers bijgewerkt
-Windows clean install

Ik ga zo nog kijken of ik de BIOS kan updaten maar ik ben ondertussen het spoor bijster. (Ik heb niet veel verstand van hardware)

Weet iemand misschien hier wat er gaande is? Mijn vrienden geven aan dat de GPU misschien naar de GPU hemel is gegaan, maar hij lijkt er nog goed uit te zien.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Wanneer crasht de game?
Kan je mail afterburner tegelijk runnen?
Welke voeding heb je?

Wel bijzonder dat spel afsluit en niet pc, als je gpu kapot is zou je beeld gewoon wegvallen, maar niet het spel afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angela120
Hey!

De game crasht vrij willekeurige, heb dit niet kunnen pinpointen op iets exacts. Nu heb ik dat ook losgelaten sinds het ook bij andere games gebeurd.

Bedoel je MSI Afterburner? Ik weet er niet heel veel van af.. wat zou je willen zien? :)

mijn voeding is Seasonic M1211 750 bronze.

Jaaa zoiets dacht ik ook al.. maar het enige wat ik zie wat apart is, is de GPU piek.. vandaar dat ik heel erg aan het focussen ben op de GPU.

Dank voor het snelle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Een 10 maanden oude PC met een 10 jaar oude voeding?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik denk dat Angela een andere voeding heeft maar verkeerde heeft neergeschreven... Niemand maakt een build met een x670 bord en deze voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angela120
Ik ben heel erg bang dat dit wel de voeding is... Een vriend van mij had deze liggen en zweerde erbij dat die het prima zou doen met de build. Misschien iets te goed gelovig geweest.. (nogmaals, weet niet extreem veel af van hardware) Zie foto onder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGIRrNR0EY99hHBzV7jkKrYXyN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atrWVDUOiiP7ajsFNz8zA2O8.jpg?f=fotoalbum_large

Zou een nieuwe (modernere haha) voeding het probleem evt kunnen oplossen?
Zo ja, welke raden jullie aan voor deze build?

[ Voor 3% gewijzigd door angela120 op 06-09-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
angela120 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:16:
Ik ben heel erg bang dat dit wel de voeding is... Een vriend van mij had deze liggen en zweerde erbij dat die het prima zou doen met de build. Misschien iets te goed gelovig geweest.. (nogmaals, weet niet extreem veel af van hardware)
Zou een nieuwe (modernere haha) voeding het probleem evt kunnen oplossen?
Zo ja, welke raden jullie aan voor deze build?
Nou, garanties geven kunnen we hier niet.
Maar die voeding is gewoon onacceptabel.
Voor iets meer als 100 euro schaf je je een voeding aan die makkelijk 8 jaar meegaat.
Zoiets als deze

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Maar zelfs met slechte voeding zou gewoon het spel crashen / je beeld bevriezen niet het spel afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angela120
Naast het vervangen van de voeding, wat kan ik nog meer doen? Kan ik ergens info vandaan halen wat handig is voor de thread?

Lemme know ;)

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:07
Ander spel geprobeerd? Is het alleen met BG3, of ook met andere spellen?

• angela120
Hey!

Ja, gebeurd ook met spellen zoals Starfield (vrij zwaar) en Valorant (die altijd goed heeft gedraaid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt hier geen 850w voeding voor nodig als geadviseerd. 550w voldoet prima en dan nieuwe moderne.

uitvoering: ASUS ROG Strix 550W Gold

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 12:27
Die voeding die je nu hebt zou al heel oud kunnen zijn (meer dan 10 jaar) , maar op zich zou 750 brons ruim voldoende moeten zijn voor je systeem.

Bij een X-mobo en CPU verwacht ik een zwaardere videokaart dan de 3060ti (die ik zelf ook heb).

Is het je plan om op enig moment je videokaart te vervangen door een exemplaar dat meer vermogen nodig heeft?
Ben je van plan te overklokken?

Als het antwoord nee en nee is, dan is een 550W (gold/platinum) voeding zeker voldoende, maar die specifieke ROG zou ik niet kiezen. De 650W versie is namelijk maar €5 duurder en dat is het zeker wel waard.

Als je wel voor 550W gaat zou ik 'm niet kiezen omdat uitvoering: Cooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular net zo goed werkt en minder kost (is wel iets minder stil: https://www.cybenetics.co...=database&params=1,0,9999)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Als het spel afsluit, maar Windows nog gewoon draait: kan je in Windows Application log kijken? Daar staat wellicht een error met welke driver er sneuvelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Laat afterburner of hwinfo64 meedraaien op de achtergrond dan kan je de pieken bekijken van zowel je cpu temperaturen als die van je gpu.

Eerst maar es kijken of er niets te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acteonis schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:48:
Die voeding die je nu hebt zou al heel oud kunnen zijn (meer dan 10 jaar) , maar op zich zou 750 brons ruim voldoende moeten zijn voor je systeem.

Bij een X-mobo en CPU verwacht ik een zwaardere videokaart dan de 3060ti (die ik zelf ook heb).

Is het je plan om op enig moment je videokaart te vervangen door een exemplaar dat meer vermogen nodig heeft?
Ben je van plan te overklokken?

Als het antwoord nee en nee is, dan is een 550W (gold/platinum) voeding zeker voldoende, maar die specifieke ROG zou ik niet kiezen. De 650W versie is namelijk maar €5 duurder en dat is het zeker wel waard.

Als je wel voor 550W gaat zou ik 'm niet kiezen omdat uitvoering: Cooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular net zo goed werkt en minder kost (is wel iets minder stil: https://www.cybenetics.co...=database&params=1,0,9999)
Je link is leeg en de voeding getest is. https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_NVa.pdf
uitvoering: Cooler Master MWE Gold 550 - V2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 12:27
Tsja, die lege link is inderdaad een behoorlijke oeps :F . Als ik het goed zie, dan is de door mij genoemde PSU deze: https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_nx2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angela120
Check! Ik ga vandaag na werk weer aan de slag dus ik zal alles bekijken/meenemen

Dusver is de winlog leeg op moment van crash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je voeding voldoet niet aan de moderne specificaties. dus nieuwe voeding is nodig.

Pagina: 1