2 fasen aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruedisueli
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09-2023
Beste forumleden,

Welk schema moet ik hebben voor 2 fase ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63nttEAJ0EF_6K__L0zqMK4clks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wmoNxK6RVxu5zAYPwKMZ04H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bedoel je echt 2 losse fasen of een kookgroep met 2 aders van dezelfde fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:26
De middelste, er vanuitgaande dat je 3 fases thuis beschikbaar hebt en er daar 2 van gaat gebruiken en je dus geen kookgroep op dezelfde fase gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruedisueli
Even update er zit een kookgroep 2 x 16A in de meterkast ik heb geen 3 fase (380)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
1 fase kookgroep, de middelste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 22:15
ruedisueli schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:18:
Even update er zit een kookgroep 2 x 16A in de meterkast ik heb geen 3 fase (380)
Dan kan alleen optie 1. Kookgroep automaat er uit en een enkele b16 automaat installeren.

Optie 2 is absoluut niet mogelijk met een 1 fase aansluiting omdat daar maar gebruik wordt gemaakt van 1 nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruedisueli
Ok middelste dus ! hartelijk dank

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Nee, absoluut niet, tenzij je brand wilt.

Voor een kookgroep op 1 fase gebruik je het schema wat je net niet op je screenshot hebt gezet. Die ene waar met grote letters "NL" bij staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeeEJ1RHbs80abGDjuvPo5FV5S8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OxgSM2tG0liG7DSj7ONWp57J.png?f=fotoalbum_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:45
@Kromme_plank heeft het juist, je moet dus volgens het linker plaatje aansluiten.
Never mind, er blijkt een onzichtbaar NL-plaatje te zijn :)

[ Voor 29% gewijzigd door luukske op 06-09-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
Allebei de nullen op 5 (met doorverbinding naar 4) of 4 en 5 los gaat denk ik niet veel uitmaken, maar het schema van Xander sowieso makkelijker monteren. Aansluiten zoals Xander zegt dus… (en dat NL symbool is ook wel een goede hint 😃)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:28:
[...]

Nee, absoluut niet, tenzij je brand wilt.

Voor een kookgroep op 1 fase gebruik je het schema wat je net niet op je screenshot hebt gezet. Die ene waar met grote letters "NL" bij staat.

[Afbeelding]
Eens dat dit het juiste schema is voor de situatie van TS, maar ik vind het wel misleidend dat er 380-415V bij staat, dat zal in dat plaatje gewoon 230V zijn anders zou je geen twee nuldraden nodig hebben.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door S-te-fan op 06-09-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruedisueli
Ok Xander het NL schema ! Nu zie ik het ook pa s 🙈 2 x L en 2 x N plus aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mike_S schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:37:
Allebei de nullen op 5 (met doorverbinding naar 4) of 4 en 5 los gaat denk ik niet veel uitmaken,
Volgens de volgende website mag dat niet:
Als de 2 nullen intern in de kookplaat aan elkaar verbonden zijn, zal de aardlekautomaat niet functioneren en ongewenst afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Mike_S schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:37:
Allebei de nullen op 5 (met doorverbinding naar 4) of 4 en 5 los gaat denk ik niet veel uitmaken
Zeker wel.

De boel met maar één nul aansluiten is gevaarlijk, want dan gaat er 32A door één draad, een draad die waarschijnlijk 2.5mm2 is. Die is daar niet op berekend en wordt warm. Met een beetje pech HEEL warm.

Dus, twee keer nul. Maar als je die beide op dezelfde klem zet dan weet je nog niet hoeveel stroom er door één draad gaat lopen. De weerstand is in beide gevallen waarschijnlijk vrijwel gelijk, dus door beide zal vrijwel evenveel stroom lopen, maar het kan gebeuren dat er door één draad 32 A gaat lopen. Bijvoorbeeld omdat er iets niet goed is aangesloten, stuk gaat, of anderszins.

één nul op 4, één nul op 5, GEEN doorverbinder tussen 4 en 5.
Cheesy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:00:
Volgens de volgende website mag dat niet:
Het stukje dat je quote zegt eerder dat het niet werkt, niet dat het niet mag. Maar met een kookgroep speelt dat niet; beide nullen komen van dezelfde ALS. Deze ziet dus alsnog evenveel 'heen' als 'terug', ondanks dat er mogelijk niet op iedere draad evenveel stroom loopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 06-09-2023 20:04 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1