tijdelijk een bootmenu met 2 keer windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-08 06:57
Mijn vraag
Windows start hier op van een oude ssd. Ik heb er nu een extra ssd bij gezet want ik wil een extra win 10 installeren op die 2e ssd en via een bootmenu tussen de twee kiezen om de 2e win10 op mn gemak te kunnen inrichten. Maar ik wil wel evt terug kunnen booten naar de vorige install. Dat moet kunnen toch? Maar hoe zit het met driveletters want die 2e ssd zal dan G: of zoiets worden, dus ik krijg daar een win die van g:\ start. Als ik straks terug wil naar een single boot kan dat dan? Ik gok van wel maar dat ik dan wel een windows heb die van g:\ opstart. Iemand dit al eens bij de hand gehad? Dingen waar je aan moet denken?
Bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10 pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hoe je een dual boot menu met 2 windows installaties krijgt..

Beste antwoord (via teapot op 06-09-2023 17:15)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:27

pistole

Frutter

Jawel, je de SSD waar je Windows vanaf start is C: en de andere (partitie op de) SSH krijgt een andere letter (of geen letter).

In mijn huidige OS is de partitie op disk 1 de C: schijf; als ik mijn andere OS start dan is de partitie op disk 2 de C: schijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwRVtJpLlcrkjvUacUvWxzNYZ8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbdUWXUPmCbzpBaKCPB5L6na.png?f=fotoalbum_large

Ik frut, dus ik epibreer

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Moet kunnen - ik doe dit zelf ook. Mijn tweede installatie heeft ook gewoon een C: schijf - dit hoeft niet per sé een andere letter te worden.

Bedenk je wel:
  • bitlocker kan problematisch worden
  • zorg dat je een backup hebt van je opstart configuratie
Overigens kan je ook een VHD maken en daar vanaf starten, dan hoef je niet een extra fysieke SSD te plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door pistole op 06-09-2023 16:57 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
pistole schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:55:
Mijn tweede installatie heeft ook gewoon een C: schijf - dit hoeft niet per sé een andere letter te worden.
Maar je kan geen 2 ssd's hebben die allebei c: zijn, dus ik snap je niet helemaal.

Overigens inderdaad zou ook een vhd kunnen maar ik wil juist tzt helemaal overschakelen naar de andere ssd voor boot + win.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Jawel, je de SSD waar je Windows vanaf start is C: en de andere (partitie op de) SSH krijgt een andere letter (of geen letter).

In mijn huidige OS is de partitie op disk 1 de C: schijf; als ik mijn andere OS start dan is de partitie op disk 2 de C: schijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwRVtJpLlcrkjvUacUvWxzNYZ8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbdUWXUPmCbzpBaKCPB5L6na.png?f=fotoalbum_large

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teapot
Ja ik dacht al zoiets, een boot vanaf een ander install kan natuurlijk zn eigen driveletter toewijzen.
Dankje.