Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-04 07:51
Ik heb al vele jaren met veel plezier gewerkt op/met een PC waarin een MSI H77MA-G43 zit.
Begin dit jaar de bios omgezet naar UEFI.
Dit betekende o.a. dat mijn CD met Parted Magic (MBR) niet meer opstartte.
Dus vanmorgen een UEFI USB-stick met Parted Magic aangemaakt.
Na enige pogingen hiermee kunnen opstarten.
Maar bij het teruggaan naar het opstarten van Windows op de SSSD kwam ik in een shell terecht.
De PC opnieuw opgestart en de bios geopend.
Bij de boot was de SSD verdwenen en de opmaak zag er vreemd uit.
Zoekend in de bios instellingen kwam ik Reset (?) tegen, hierop geklikt.
Gevolg, na opnieuw opstarten een zwart scherm.
En dit blijft ook na een Clear CMOS en verwijderen / terugzetten van de knoopcel batterij.

Is er een verklaring voor bovenstaande en zijn er nog tips om de bios weer in beeld te krijgen?
Of wordt het nu toch een ander moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Nog ter aanvulling, getest met monitor op VGA poort, op DVI poort, aan videokaart.

Als ik het geheugen weglaat, dan piepjes te horen.
Ik ga ervan uit, dat dit door de bios wordt veroorzaakt bij het testen op aanwezige hardware.
Is dit een juiste gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
@robw1947
Ja dat kan kloppen, neem aan dat je ook de onboard VGA/DVI hebt getest (zonder videokaart)?
Krijg je nu helemaal geen beeld meer? Boot hij nog wel vanaf een USB/HDD/SSD? Is de CMOS-knoopcel nog goed? (minimaal 3V). Mogelijk dat je BIOS corrupt is geraakt eventueel opnieuw proberen te flashen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Het gaat inderdaad om de on-board VGA / DVI.
Moederbord uitgebouwd en ligt nu in een testopstelling met alleen voeding, proc (i3-3570k) en geheugen.
Ik had verwacht dat met een clear CMOS en verwijderen / terugzetten knoopcel, dat de bios daardoor weer in z'n default instellingen terug zou komen.
Omdat ik ook geen beeld heb met videokaart, kan het probleem volgens mij niet veroorzaakt worden door de GPU van de i3.