Fritzbox 5590 wan vs fiber, probleem met voip of met Fritz?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:36
Tja, moeilijk verhaal mogelijk zonder kop of staart maar ik ga een poging wagen om mijn vraag te stellen.

Ik heb een Fritzbox 5590, software 7.56, die via de AON SFP rechtstreeks aan het UBR netwerk (digitale stad) hangt. Het netwerk wordt gemanaged door KPN, provider is in dit geval ook KPN. Op locatie is een 2e aansluiting in gebruik op hetzelfde netwerk maar via een mediaconverter en XS4all als provider.

Voor uitgaande gesprekken naar vaste lijn wordt gebruik gemaakt van 12voip (betamax provider). Op 29 augustus laatste gesprek gevoerd, op 2 september een melding gekregen dat het account niet meer geregistreerd is. Mogelijk ook al eerder een melding gekregen maar het complete log is niet (meer) beschikbaar. Vreemd, er zijn geen wijzigingen aangebracht en de overige voip accounts (cheapconnect) doen het nog steeds.

Eerste gedachte: 12voip ligt eruit, maak je geen zorgen, komt wel goed. Maar dat kwam het dus niet. Account verwijderd, opnieuw ingevoerd - geen succes. Account ingevoerd op Android sip client via wifi en dezelfde Fritz naar buiten: Dat werkt... Vreemd.

Vanochtend eens echt voor gaan zitten. De 5590 omgehangen van KPN fiber naar XS4All mediaconverter via de WAN poort, fiber uitgeschakeld. Heel bijzonder: registreren bij 12voip werkt uitstekend.....

Weer terug naar KPN fiber via de SFP module: opnieuw geen verbinding. De meldingen die de fritz geeft komen neer op: "geen response", volgens de AVM help zou dat te maken kunnen hebben met foute account info maar omdat alleen de verbinding wordt gewijzigd is het dat zeker niet.

Niet geprobeerd: rechtstreeks fiber op de XS4all aansluiting, ik heb weinig verstand van stof op fiber kabels en aansluiten in het kastje is nogal bewerkelijk, Neem liever geen risico, dat wordt pas een optie als er geen andere mogelijkheen overblijven.

Er zijn geen wijzigingen in de instellingen van de Fritz anders dan fiber<>WAN switch.

Vragen:
- Heb ik een Fritzbox 5590 software issue in het fiber pad - zou bijzonder zijn omdat het na de laatste update begin augustus wel heeft gewerkt.
- Heeft KPN iets gedaan in het netwerk waardoor de combinatie Fritzbox <> KPN <> 12voip niet meer werkt? Lijkt onwaarschijnlijk, zeker na de samenvoeging van KPN en XS4all.
- Waarom zou een SIP client vanaf Android via het KPN netwerk wel goed werken? Dat doet denken aan een "iets andere" uitwisseling van gegevens door het Fritz fiber pad als dat de SIP client doet. Overigens, het zou dan ook verschil tussen fiber en WAN pad zijn.
- Is er een goeie manier om dit eventueel naar AVM of KPN aan te vliegen? Gevoelsmatig is AVM mijn eerste verdachte.....

Laatste optie is om KPN weer via de mediaconverter te laten lopen maar dat heeft logistiek gevolgen (extra kastje, extra stroomverbruik, extra stopcontact nodig waar al een tekort aan is). Het opzetten daarvan kan pas na komend weekend en brengt risico's (kloten in het fiberkastje) mee, ik heb geen dummyplaat die ik erop kan schuiven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 12:40
Die Fritzbox moet internet connectivity hebben om te kunnen werken. Dat is dan ook test 1, "zie" je internet als je een PC aansluit - bedraad - op de FB? Paar tests die je kan doen: ping naar 8.8.8.8. Als dat werkt heb je internet. Ping naar www.google.nl. Als dat werkt, heb je internet en je hebt een werkende DNS.

En daar begin je met zoeken. Aan je "Android" opmerking haal ik dat internet wellicht werkt, dan verdenk ik de FB ervan dat hij geen valide DNS heeft geconfigureerd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Houtenklaas schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:55:
Die Fritzbox moet internet connectivity hebben om te kunnen werken. Dat is dan ook test 1, "zie" je internet als je een PC aansluit - bedraad - op de FB? Paar tests die je kan doen: ping naar 8.8.8.8. Als dat werkt heb je internet. Ping naar www.google.nl. Als dat werkt, heb je internet en je hebt een werkende DNS.

En daar begin je met zoeken. Aan je "Android" opmerking haal ik dat internet wellicht werkt, dan verdenk ik de FB ervan dat hij geen valide DNS heeft geconfigureerd gekregen.
Ik heb zowel internet als Voip via cheapconnect. Het probleem doet zich alleen voor bij 12voip en dat is "spontaan" begonnen na 28 augustus - vermoedelijk rond 1 september. Via XS4all (WAN poort -> mediaconverter) werkt alles "normaal": internet, cheapconnect en 12voip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Is het dan geen DNS probleem in de FB? Je kan bij de netwerksettings een eigen DNS invullen als ik me niet vergis, met 8.8.8.8 als DNS daar heb de de Google DNS die het wel doet neem ik aan. Het lijkt er dan op dat de FB die sip.12voip niet kan vinden, vandaar dat ik de DNS verdenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Nee, zowel met provider DNS (standaard Fritz instelling) als met Cloudflare DNS (pihole) werkt het niet terwijl de site wel wordt geresolved.. Antwoord uit pihole:

code:
1
2023-09-06 12:15:08     A   sip.12voip.com  ll  OK (answered by one.one.one.one#53) INSECURE    IP

[ Voor 7% gewijzigd door DjoeC op 06-09-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
En als je met een pc aangesloten op de FB een UDP connectie maakt met poort 5060? Dat kan met het 'nc' commando. Bij mij geeft hij:
# nc -z -v sip.12voip.com 5060
Warning: inverse host lookup failed for 77.72.169.129: Unknown host
In ieder geval resolved het IP adres niet terug naar sip.12voip.com, da's niet fraai, maar lijkt me niet blocking. En anders even vragen aan die 12voip.com club of ze even mee kunnen kijken wat zij zien binnenkomen ...

Als ik overigens naar mijn eigen SIP tent hetzelfde doe, krijg ik dit te zien, een stuk of wat andere ook getest met dezelfde uitkomst. Het lijkt mij dat er toch iets niet lekker gaat bij 12voip.com:
sip.voicedeals.nl [213.171.68.200] 5060 (sip) open
Maar je hebt twee aansluitingen, kan je mooi vergelijken ...

[ Voor 25% gewijzigd door Houtenklaas op 06-09-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Houtenklaas ik moet vast nc installeren ;-) Even uitzoeken welk package - Windows kent m niet, maar dat wordt morgen of na het weekend. Vanaf Raspberry na installatie netstat pakt ie t commando maar krijg ik geen reply (dus ook geen failed).

Vanavond niet thuis, morgen even verder checken en inderdaad: de 12voip club benaderen staat ook op m'n todo lijstje. had alleen een beetje gehoopt dat ik niet de enige/eerste was..... Ik zal ook eens een dummy fiber plaat bestellen om ipv de mediaconverter op te hangen, kijken of het aan fiber ligt of niet. Het is wat behelpen met omhangen, rebooten - sommige ESP's reageren daar niet helemaal lekker op, instellingen aanpassen, rebooten, etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Dat is exact wat ik zie, leeg scherm. Probeer maar eens met een connectie naar sip.voicedeals.nl op dezelfde poort, dan zie je dat het wel goed gaat. Waarom het op je andere aansluiting dan wel werkt is bijzonder. Je provider trekt niet poort 5060 onderuit hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Houtenklaas schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:46:
Dat is exact wat ik zie, leeg scherm. Probeer maar eens met een connectie naar sip.voicedeals.nl op dezelfde poort, dan zie je dat het wel goed gaat. Waarom het op je andere aansluiting dan wel werkt is bijzonder. Je provider trekt niet poort 5060 onderuit hoop ik?
Ja, dat klopt. Ook ik krijg bij nc op KPN een blanco scherm.

Ben deze week weer wat aan t stoeien geweest. Heb de glasverbinding verwijderd en hang nu gewoon de mediaconverter van provider xs4all naar provider kpn (beiden op hetzelfde door KPN gemanaged UBR netwerk).

Geen verbinding met sip.12voip.com, op basis van een aangemaakt ticket zien zij ook geen (mislukte) activiteit vanaf mijn KPN IP adres.

Hiermee is iig uitgesloten dat het iets in de Fritz is omdat er anders dan fysiek een andere aansluiting gebruiken door de mediaconverter om te hangen helemaal niks is veranderd. Ik kan t nu alleen maar zien als een KPN blockade (firewall, routering oid). En nu proberen om met die organisatie in contact te komen en het te laten uitzoeken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Als het met sip.voicedeals.nl wel lukt, lijkt het me dat de poort in ieder geval niet geblokkeerd is. En aangezien dit een poort boven de 1024, kan ik me haast niet voorstellen dat die geblokkeerd wordt. Als er een "zwart" scherm komt, heb je wel een connectie blijkbaar, maar komt er geen data. Dat zouden ze moeten kunnen zien bij die SIP club. Jouw IP nummer staat daar niet in een whitelist of zo?

Maar wat zie je als je de connectie maakt met nc naar sip.voicedeals.nl op poort 5060?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Houtenklaas schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:51:
Als het met sip.voicedeals.nl wel lukt, lijkt het me dat de poort in ieder geval niet geblokkeerd is. En aangezien dit een poort boven de 1024, kan ik me haast niet voorstellen dat die geblokkeerd wordt. Als er een "zwart" scherm komt, heb je wel een connectie blijkbaar, maar komt er geen data. Dat zouden ze moeten kunnen zien bij die SIP club. Jouw IP nummer staat daar niet in een whitelist of zo?

Maar wat zie je als je de connectie maakt met nc naar sip.voicedeals.nl op poort 5060?
Connection to sip.voicedeals.nl (213.171.68.200) 5060 port [tcp/sip] succeeded!

12voip blanko MAAR 12voip via Android sip client en dezelfde internet connectie wil wel verbinden 8)7 8)7
Helpdesk 12voip ziet wel de android connectie (van begin september, toen ook al eens gedaan) maar helemaal geen data vanuit de Fritz. Waarom xs4all wel en KPN niet, dat begrijp ik niet.

<aanvulling> blanko antwoord op nc -z -v geldt voor alle betamax voip providers zowel via xs als via kpn, da's dus niet maatgevend.

[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 12-10-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Maar een android ding op dezelfde KPN verbinding werkt wel ... Dan wordt er in het KPN netwerk niets geblokkeerd toch? Dan zolu ik het toch in de combi Fritz en KPN zoeken. Toch even een andere router proberen? Laatste firmware in die FB flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Houtenklaas schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:29:
Maar een android ding op dezelfde KPN verbinding werkt wel ... Dan wordt er in het KPN netwerk niets geblokkeerd toch? Dan zolu ik het toch in de combi Fritz en KPN zoeken. Toch even een andere router proberen? Laatste firmware in die FB flashen?
Yep, heel gek allemaal... Firmware is de laatste 7.58. Enige verschik is de provider (naam) en het IP adres. Als het aan de combinatie ligt dan nog denk ik eerst aan KPN want dat is de enig overgebleven variabele. Of AVM moet iets heel geks in die box ingebouwd hebben.

Ik kan nog een ouwe 7583 proberen. Zal (dit weekend) eens kijken wat die op de KPN lijn met voip doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Houtenklaas schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:29:
Test met 7583 v7.50: Identieke resultaten. Ik durf de Fritz wel uit te sluiten.

<aanvulling> wordt steeds gekker. Met de 7583 als slimme switch achter de 5590 kan die wel het 12voip nummer registreren en als DECT basis functioneren. Er is dus een oplossing voor het probleem bereikbaar, maar dat is dan wel een houtje-touwtje oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door DjoeC op 12-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
<aanvulling> wordt steeds gekker. Met de 7583 als slimme switch achter de 5590 kan die wel het 12voip nummer registreren en als DECT basis functioneren. Er is dus een oplossing voor het probleem bereikbaar, maar dat is dan wel een houtje-touwtje oplossing.
[Voor 22% gewijzigd door DjoeC op 12-10-2023 17:58]

klink als een firmware fout of beter gezegd als een firewall of netnam fout, wanneer je poort x op ip y wel kunt bereiken op een van je clients <lan> vlan maar niet intern. dan zou ik heel graag eens een decompiled firmware willen zien.

ik zou deze resultaten toch nog eens terugleggen bij AVM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Geen idee of je de MTU kan instellen bij die AVM dingen, als dat kan zou je die eens wat lager kunnen instellen. Maar dit klinkt inderdaad als een missertje ergens in de firmware zoals @i-chat al aangeeft. Die 7583 heb ik overigens ook gehad op mijn bonded VDSL lijn, wat een brak ding was dat, met stip het slechtste apparaat wat ze ooit gemaakt hebben. Geen 7490/7590 rondslingeren om te testen? Die vertrouw ik wat meer ...

Zo te zien zit je aardig bij mij in de buurt - als je van fietsen houdt, op fietsafstand :) - Mocht je even een andere FB willen vasthouden, ik heb hier nog wel wat rondslingeren. Doe maar een privé bericht indien nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Houtenklaas op 12-10-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Houtenklaas @i-chat Ja, na er een nachtje over geslapen te hebben lijkt het erop dat de Fritz "anders" reageert bij het maken van connectie via het LAN dan dat het doet via WAN (mediaconverter) of SFP (rechtstreeks glas). Helaas kan ik DSL niet meer testen. Ik kan misschien nog op zoek gaan naar een oude FritzOS versie, de laagste die nu draait is 7.50, zal eens zoeken naar een (ik meen) 7.36 oid om te zien wat die doet.

Het is dan wel in combinatie met een Betamax provider die gezien de reactie op het nc commando "anders" is ingesteld dan cheapconnect want cheapconnect gaat wel goed.

Ik moet er wel bijzeggen dat het verschil xs4all verbinding (werkt wel) en KPN verbinding (werkt niet) het wijzen naar problemen in de Fritz wel moeilijk maakt want waarom zou de ene ISP anders werken dan de andere op exact hetzelfde door KPN beheerde netwerk. Effectief sluit ik aan in dezelfde netwerkkast op 2 verschillende poorten (kast x, lade y, poort z1 en z2).

[ Voor 23% gewijzigd door DjoeC op 13-10-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Het lastige van standaarden is dat er altijd ruimte is voor interpretatie. En dat zal hier aan de hand zijn vermoed ik. Ik vraag me daarnaast af of het door KPN beheerde netwerk van Rivierenland ook echt KPN apparatuur heeft en KPN settings.

De "gewone" KPN aansluitingen worden door zowel KPN klanten, (oud)XS4ALL klanten, Tele2 die over KPN gaat en vele ander partijen gebruikt. Oftewel, jouw XS4ALL aansluiting is een "echte" KPN aansluiting, die van UBR Rivierenland kent wellicht wat apparatuur die niet KPN zijn. Daar zit dus al verschil in, vermoed ik.

Maar goed, de test zou kunnen zijn om eens met een ander type FB te testen om te kijken wat die doet. Of een compleet ander merk om te zien of de connectie überhaupt lukt met die SIP tent ...

Puzzelen is altijd leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Klopt maar niet kunnen bellen is vervelend vooral voor de betere helft.

Daarbij is dit een puzzel die ik niet alleen zal kunnen oplossen en de andere partijen zitten niet altijd op een incidenteel geval (of is het groter?) te wachten. Of je moet de juiste persoon treffen die ook van puzzelen houdt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Ach, ik heb thuis de sip trunk er weleens uit gekieperd, mijn betere helft + mijn schoonmoe stapten moeiteloos over op mobiel zonder ook maar iets te melden. Dat laatste vond ik kwalijker eigenlijk. Maar goed. Net even gekeken, ik heb hier een 7360, een 7390 en een 7581 rondslingeren. Als je daar mee wil testen, geen probleem. Ik weet bijna zeker dat ik ook nog ergens een 7490 en een 7583 moet hebben ergens. maar dan moet ik echt gaan zoeken. 'k Heb die dingen vroeger moeten testen, vandaar dat ik wat van die dingen heb slingeren.

Als je kunt inloggen bij een willekeurige sip tent maar net bij die ene niet, gaat geen mens je helpen vrees ik bij je provider, daar heb je zeker een punt.

[ Voor 12% gewijzigd door Houtenklaas op 13-10-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Houtenklaas Tja, mobiel is hier in huis problematisch, soms zelfs om het huis. Ik heb naast de 5590 nog 2x 7583, kan dus wel een aantal combinaties maken. AVM heeft op t ticket gereageerd, ze hebben nu log van de falende 5590 en van de wel werkende 7583 (als ip-client). Nu is het afwachten, ik zal dit weekend dalletwee de 7583 schoon poetsen, stonden eigenlijk in "reserve" modus, en dan alleen met die 2 verder gaan.

Ik hoop dat AVM iets kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Houtenklaas @i-chat Na onderzoek door AVM is de oplossing binnen: Er moet een vinkje voor "Always register via an internet connection" in de "Additional Settings for the Connection". Dit staat ook met verklaring (die mij overigens niets zegt) op de support site: https://en.avm.de/service...one-numbers-in-FRITZ-Box/

Maar goed, probleem opgelost. Ook jullie bedankt al zat er geen echt "beste" antwoord tussen.

Het blijft vreemd dat de XS4all kant anders reageert dan de KPN kant. En ook vreemd dat het alleen fout gaat als IPV6 uitgeschakeld staat - dat was iets dat ik vanochtend bij compleet opnieuw inrichten opmerkte. Omdat "de meesten" vermoedelijk IPV6 aan hebben staan zal het probleem vast minder vaak de kop op steken.
Pagina: 1