Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markuz
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-05-2024
Mijn vraag
Hallo,

Samen met mijn collega's heb ik een vakantieplanner waarin wij bij houden wie wanneer met verlof gaat.
Om beter inzicht te krijgen in de capaciteit/werkdruk van de medewerkers wil ik graag het aantal geplande verlofdagen (V) in de komende 30 dagen vanaf vandaag laten tellen.
Er is al wel een kolom die het aantal ingevulde dagen telt, maar dat is statisch. (=AANTAL.ALS(C3:BK3;"v").
Ook wordt in rij 2 de dag van vandaag rood omcirkeld.
Mijn gewenste extra telling moet dus dynamisch zijn, aangezien vandaag morgen gisteren is ;)

ik hoop dat iemand mij hierbij kan/wil helpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQz46umanwRs2HBWvrUEtQEaQdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqSmxWhon8puUlrnQIT0PqSd.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Markuz op 06-09-2023 16:14)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:28
Zoiets?
code:
1
=COUNTIF(OFFSET($A$3;0;MATCH(TODAY();$2:$2;0)-1;1;30);"V")

In delen
  • De COUNTIF heb je nu als het goed al in je formule: die telt het aantal keer dat V voorkomt
  • MATCH zoekt naar vandaag in je kalender (rij 2) en geeft de kolomnummer terug waarin vandaag zit
  • De OFFSET maakt een variabele reeks waarbinnen COUNTIF gaat tellen. Die begint bij de uitkomst van MATCH en eindigt +30 kolommen verder
De verwijzing naar rij twee werkt trouwens niet met de datum van vandaag in A2 :). Dan moet je of de verwijzing aanpassen naar de werkelijke lengte van je kalender (b.v. $C$:$AZ2) of die datum even een ander plekje geven ;)

[ Voor 76% gewijzigd door dixet op 06-09-2023 14:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Zoiets?
code:
1
=COUNTIF(OFFSET($A$3;0;MATCH(TODAY();$2:$2;0)-1;1;30);"V")

In delen
  • De COUNTIF heb je nu als het goed al in je formule: die telt het aantal keer dat V voorkomt
  • MATCH zoekt naar vandaag in je kalender (rij 2) en geeft de kolomnummer terug waarin vandaag zit
  • De OFFSET maakt een variabele reeks waarbinnen COUNTIF gaat tellen. Die begint bij de uitkomst van MATCH en eindigt +30 kolommen verder
De verwijzing naar rij twee werkt trouwens niet met de datum van vandaag in A2 :). Dan moet je of de verwijzing aanpassen naar de werkelijke lengte van je kalender (b.v. $C$:$AZ2) of die datum even een ander plekje geven ;)

[ Voor 76% gewijzigd door dixet op 06-09-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Typ in A3 en kopieer naar beneden:

code:
1
=aantallen.als(C3:BK3;"v";C$2:BK$2;">="&vandaag())

of, als in A2 altijd de dag van vandaag staat:
code:
1
=aantallen.als(C3:BK3;"v";C$2:BK$2;">="&A$2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
dix-neuf schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:15:
Typ in A3 en kopieer naar beneden:

code:
1
=aantallen.als(C3:BK3;"v";C$2:BK$2;">="&vandaag())

of, als in A2 altijd de dag van vandaag staat:
code:
1
=aantallen.als(C3:BK3;"v";C$2:BK$2;">="&A$2)
Da's wel een elegantere oplosssing dan die van mij :)

OP vraagt wel om de komende 30 dagen vanaf vandaag dus dan wordt het
code:
1
=aantallen.als(C3:BK3;"v";C$2:BK$2;">="&vandaag();C$2:BK$2;"<"&vandaag()+30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markuz
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-05-2024
het is gelukt dankzij het antwoord van Dixet.