Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weem79
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09-2023
Sinds gisterochtend doet de laptop van onze dochter (Lenovo Ideapad flex 5, met Windows 11) vreemd t.a.v. afsluiten en opstarten.
Als de laptop via Windows knop wordt afgesloten en je deze dichtgeklapt, dan lijkt de laptop in slaapstand te gaan, maar binnen enkele seconde begint de herstart. Deze herstart lijkt echter in een loop te zitten, want de laptop blijft laden, knipperen en geluid maken met gesloten deksel. Het is onze dochter opgevallen dat haar laptop sinds gisterochtend ontzettend warm uit haar schooltas kwam en dat de batterij snel leeg was. Nu verklaarbaar door het continue 'willen' opstarten.
Het vreemde is, is dat als je de laptopdeksel openklapt dat de laptop dan juist afsluit. Bij vervolgens weer dichtklappen begint de herstartloop weer. Het gevolg is dat de laptop niet mee de rugzak naar school in kan, zonder continue herstart.
Wat ook opvallend is, is dat de herstart niet gebeurt als het scherm 360 gedraaid wordt (in tablet modus), alhoewel soms ook wel.....

Wat ik al geprobeerd heb is de energiebeheer aan te passen (m.b..t dekselopties); alles staat op afsluiten bij dichtdoen van de deksel. Echter, dit helpt niet en lijkt overruled te worden.Tot voor gister was er niets aan de hand. Na een update van Windows lijkt het probleem begonnen.

Wat kunnen we zelf nog doen of proberen om dit op te lossen, want dit is niet werkbaar voor onze puberdochter die haar laptop veel voor school nodig heeft?!
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Weem79 op 08-09-2023 11:04)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:50
Misschien een instelling in de bios aanpassen zoals hier wordt aangegeven?

Lenovo Forum: My Lenovo Ideapad Flex 5 Won't Turn Off

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat is de uptime van de laptop? Mogelijk staat fastboot aan, daar kan je dergelijke issues mee krijgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weem79
Ai, ik ben geen digibeet, maar zeker geen kenner of expert. Hiermee moet je me even helpen. Waar kan ik dat vinden?

• Weem79
Inmiddels zelf maar even gaan zoeken. Ik weet inmiddels wat je bedoeld en zal het vanmiddag controleren. Onze dochter is nu naar school en gister zat ik zelf in cursus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Waarschijnlijk heeft het ook weer te maken met problemen van de "Modern Standby" mode.
In plaats van snel opstarten/standby kan je ook de sluimerstand/hibernate mode gebruiken voor afsluiten/sluiten van de laptop.

• Weem79
@DukeBox Inmiddels gebleken dat de uptime inderdaad veel groter was dan verwacht. De laptop sluit inderdaad nooit helemaal af met "afsluiten'. Ik heb fastboot uitgezet, maar helaas...dit is niet de oplossing. Zelfs bij deze manier van afsluiten (beduidend langer en uitgebreider) en het dichtklappen van de deksel...start de laptop zelfstandig weer direct binnen een paar seconden op. De loop lijkt er nu uit te zijn, maar feit blijft dat afsluiten niet mogelijk is en dat er geen sprake is van sluimerstand maar daadwerkelijk opstarten. Het rare is...zodra de deksel weer geopend wordt, dan sluit de laptop weer af?!?
Ik snap er werkelijk niks van en heb geen idee waar het nog te zoeken.....
Iemand tips, ideeen?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bij energie settings ' wanneer ik de deksel sluit ' op ' doe niets ' zetten, kan je nog even proberen. Misschien is de sensor niet lekker.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:37
Het is dubbelop, he.

Je moet óf de laptop met de windows knoppen uitschakelen, óf hem dichtklappen.
En zelf instellen wat er moet gebeuren bij dichtklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weem79
DukeBox schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:22:
Bij energie settings ' wanneer ik de deksel sluit ' op ' doe niets ' zetten, kan je nog even proberen. Misschien is de sensor niet lekker.
Dank, dat heb ik ook al geprobeerd. Helaas. Ook dan wordt het overruled. Afsluiten met open deksel, dan wachten tot de laptop helemaal uitgeschakeld is. Dan dichtklappen om mee te nemen (met de instellingen bij energiebeheer "geen actie ondernemen") maar dan start de laptop toch gewoon weer op. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weem79
zetje01 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:32:
Het is dubbelop, he.

Je moet óf de laptop met de windows knoppen uitschakelen, óf hem dichtklappen.
En zelf instellen wat er moet gebeuren bij dichtklappen.
Yep..I know, dank voor het meedenken. De laptop leeft zijn eigen leven hierin. Zie mijn reactie hierboven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weem79
The_Doman schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:28:

Ah...ik ga kijken. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Step 1 bij vage problemen is altijd zorgen voor driver en bios updates.

Bij Lenovo bestaat daar een handige tool voor: Lenovo Vantage. Staat die nog niet op de laptop dan kan je hem vinden in de Microsoft Store.

Als er een bios update beschikbaar is, dan is het altijd verstandig om daarna de "setup defaults" te laden.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 18:41
Je zou het ook kunnen zoeken bij een 'mechanisch' defect... het openen en sluiten van de klep wordt nl. bij 99 van de 100 laptops gedaan dmv magneten, als die niet meer lekker op de plek zitten en het apparaat denkt dat het wordt opengeklapt op het moment dat je het juist dichtklapt, dat zou dit gedrag ook kunnen verklaren.

Bij veel laptops kan je ook in de bios instellen wat het gedrag van de klep moet zijn... kijk eens of je dit geheel kan uitschakelen in de bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
In mijn ervaring betekent "doe niks bij dichtklappen" : Hou de laptop áán.

Verder, het is hierboven al genoemd, Je hoeft de laptop (windows) helemaal niet af te sluiten en bij aanzetten windows weer helemaal laten opstarten.
Je kan gebruik maken van hibernate. De laptop gebruikt dan geen stroom meer, EN, bij aanzetten gaat hij gewoon weer verder waar hij gebleven was.
Mijn laptops (de windows) worden alleen opnieuw opgestart als dat moet, na een update.
Verder draaien ze gewoon een lange sessie van weken zonder windows af te sluiten.
Windows is al jaren goed genoeg om z'n lange sessie te draaien zonder reboot.

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 08-09-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weem79
Heel erg bedankt allemaal.
Ik denk dat het nu zo opgelost is dat we weer vooruit kunnen en dat het werkbaar is voor mijn dochter.
Ik heb het volgende gedaan:
- de settings voor 'boot lid open' aangepast in de BIOS
- de BIOS geüpdatet via Lenovo Vantage
- daarna opnieuw de settings in BIOS moeten aanpassen (want het probleem was weer terug)

Nu start de laptop niet meer zelf op, gaat ie in slaapstand als ik de klep sluit, maar moet ik m wel nog eigenhandig met aan/ uit knop weer tot leven wekken want er volgt geen reactie op klep openen (door BIOS instellingen waarschijnlijk) of door aanraken op toetsenbord. Wel kan ik gewoon verder werken waar ik was. Kortom: niet zoals het misschien hoort, maar voor nu opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Wat jij slaapstand noemt, dat is waarschijnlijk hibernate en dat wordt iets met sluimer genoemd, dacht ik.

En dan... als hij in hibernate is, mag je ook helemaal niet verwachten dat hij reageert op het openen van de deksel.... het apparaat staat immers uit, en gebruikt geen stroom en kan dus ook niet reageren op de deksel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Mooi dat er een "workaround" oplossing is nu.
Maar als het toch over batterijduur gaat, misschien is dit dan ook nog interessant?
Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
Zie ook nog hier voor wat meer details info:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weem79
zetje01 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:05:
Wat jij slaapstand noemt, dat is waarschijnlijk hibernate en dat wordt iets met sluimer genoemd, dacht ik.

En dan... als hij in hibernate is, mag je ook helemaal niet verwachten dat hij reageert op het openen van de deksel.... het apparaat staat immers uit, en gebruikt geen stroom en kan dus ook niet reageren op de deksel.
Ik denk dat de laptop inderdaad naar sluimerstand gaat, al heb ik in de energie instellingen "slaapstand" bij deksel ingevoerd.
Vandaar :)
Pagina: 1