Verschil in Uf-waarden van ramen met hetzelfde type profiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-01 09:43
Bij het nakijken van het U-waarde rapport van onze ramen (dewelke allemaal hetzelfde profiel zou moeten hebben volgens onze bestelling) viel me op dat een subset (ongeveer 30-40%) van de ramen een veel hogere Uf-waarde (dus de U-waarde voor enkel het profiel) heeft. We spreken hier over ongeveer 2,40 W/m2K ipv. de 0,77 W/m2K of 1,2 W/m2k van de rest van de ramen.
De Uw-waarde van deze ramen (dus glas en profiel tesamen) is hierdoor ook hoger dan de rest en ligt boven de Uw-waarde in de verkoopsovereenkomst.
Alle ramen zouden hetzelfde profiel moeten hebben volgens onze bestelling.

Kan de Uf-waarde zo sterk verschillen indien de ramen hetzelfde type profiel hebben?
Ik zou kunnen begrijpen dat er verschillen op zitten wanneer je bijvoorbeeld een raam uit 2 delen hebt in plaats van 3 delen, maar ik zie deze grootteorde van verschillen ook met ramen die hetzelfde zijn qua indeling maar een lichtjes andere maat hebben: een cm of 10 in de hoogte en enkele cm in de breedte.

De vraag is reeds gesteld aan de verkoper, maar tot nu toe zijn hun antwoorden niet toereikend. Ze verwijzen naar de Uw-waarden, die ook sterk verschillen, en zeggen dan dat het kan komen door de verhouding glas en profiel. Dit is uiteraard irrelevant wanneer je kijkt naar de Uf-waarde en als je 2 ramen met dezelfde indeling en ongeveer dezelfde maat hebt maar met hele andere Uw- en Uf-waarden.

Beste antwoord (via Diod op 06-09-2023 12:29)

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-01 09:17
Hmm, als ik dat zo zie lijkt het me sterk dat de berekening over het bovenste kozijn klopt.
Een triple glas in een kunststof kozijn kan haast geen 1.58 opleveren tenzij je hele rare dingen gaat doen.

Het verschil in u-waarde tussen deze kozijnen zou niet meer dan een 0.2 mogen zijn.
Ik zou de leverancier nog eens heel goed naar de berekening van het bovenste kozijn laten kijken.

Alle reacties

• jichem
de Uf van het profiel zou niet mogen verschillen als ze het zelfde zijn. Echter is het Uf van een onderdorpel (bij hout) niet gelijk aan een stijl juist omdat er een andere profilering in zit. Wel is het zo dat de U-waarde van een kozijn afwijkt zelfs als alleen de afmetingen anders zijn. Dit in verband met de verschillen in waardes tussen glas, hout en glasprofielen en de verandering van de verhoudingen hiervan.

Maar misschien kan je hier een lijst/ aanzichten en waardes plaatsen?

• Diod
Bedankt voor het snelle antwoord, @jichem.
Het betreft Schüco PVC ramen, volgens de verkoopsovereenkomst Living Advanced met inbouwdiepte 82mm.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • Beste antwoord

• jichem
Hmm, als ik dat zo zie lijkt het me sterk dat de berekening over het bovenste kozijn klopt.
Een triple glas in een kunststof kozijn kan haast geen 1.58 opleveren tenzij je hele rare dingen gaat doen.

Het verschil in u-waarde tussen deze kozijnen zou niet meer dan een 0.2 mogen zijn.
Ik zou de leverancier nog eens heel goed naar de berekening van het bovenste kozijn laten kijken.

• Diod
Bedankt, @jichem. Dat dacht ik dus inderdaad ook.
Ik ga proberen dit dan verder uit te klaren met hen, maar de relaties zijn vrij verzuurd. Gelukkig hebben we nog een som geld geblokkeerd :)

• jichem
Jammer dat de relatie zo verzuurd is, dat werkt nooit echt lekker.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ze gewoon de juiste informatie moeten verstrekken, zeker als de verstrekte info niet overeenkomt met de gemaakte afspraken.

• Diod
Ik vind het ook erg spijtig want het gaat waarschijnlijk/hopelijk gewoon over een stom foutje door de toeleverancier van de verkopende partij bij het genereren van het rapport, maar het gaat opnieuw tanden trekken worden om dit rechtgezet te krijgen.
Nogmaals bedankt voor je input, @jichem. Het wordt erg gewaardeerd!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Diod schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:29:
Bedankt, @jichem. Dat dacht ik dus inderdaad ook.
Ik ga proberen dit dan verder uit te klaren met hen, maar de relaties zijn vrij verzuurd. Gelukkig hebben we nog een som geld geblokkeerd :)
Verzuurd vanwege de vragen over deze Uf waarde?
Zijn de waardes allemaal vergelijkbaar of beter dan wat je gekocht zou hebben? of slechter?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Diod
Nee, er is véél meer gebeurd dan dit, waaronder een waanzinnig bedrag extra eisen omdat de prijzen gestegen waren, ook al was er duidelijk een vaste prijs afgesproken. Maar da's maar het tipje van de ijsberg :)

Ik heb deze U-waarden nog maar pas gekregen, na al een half jaar (of is het ondertussen al langer?) hierachter te blijven vragen terwijl ze weigeren de documenten te overhandigen (ook al zijn deze papieren een vereiste vanuit de Belgische EPB wetgeving). Ik ben dus wantrouwig over de inhoud van de documenten en wat er geleverd is.

Sommige waarden zijn gelijkwaardig of beter dan wat we overeengekomen zijn.
Het is niet zo dat ik een punt probeer te maken van waarden die net boven hetgeen wat we overeengekomen zijn liggen. Soms is het moeilijk om theorie 1:1 in de praktijk om te zetten, ik heb daar wel begrip voor.
Echter, het viel me gewoon op dat er een aantal ramen waren waarbij de Uf-waarden zó fel uiteenlopen tov. de rest, dat ik toch de reden wil te weten komen.
Het klinkt voor mij niet logisch (als ik het begrip "Uf-waarde" goed begrijp), en ik wou via deze weg weten of ik spoken zag of dat er misschien toch iets mis is.
Pagina: 1