Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47
Ik heb een USB-C connector besteld en ontvangen voor enkel voeding. De connector heeft voorgemonteerd rood/zwart voor dus enkel die voeding.
Nu moet ik die aansluiten op een USB-A lader. Maakt het in geval van een USB-C laadkabel nog uit wat de polariteit is?
Afbeeldingslocatie: https://components101.com/sites/default/files/component_pin/USB-Type-A-Connector-Pinout.jpg

De V-bus (voeding neem ik aan?) en GND zit bij USB-C immers overal op dezelfde plek, ongeacht hoe om ik hem draai.
Afbeeldingslocatie: https://www.etechnophiles.com/wp-content/uploads/2022/11/USB-C-Pinout.jpg

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Beste antwoord (via paQ op 06-09-2023 11:42)

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Zoals je al opmerkt is er sprake van symmetrie bij een USB C connector. De polariteit van de twee draden aan de USB C kant zal dus niet veranderen als je hem draait. Aangezien een USB A connector er maar op een manier in kan is het wel belangrijk dat je daar de polariteit goed aangesloten hebt. Veel USB apparaten zijn niet voorzien van een reversed polarity bescherming.

Dus de conclusie is: de zwarte draad aansluiten op de Ground en de rode draad op de VCC. En je kan natuurlijk altijd checken of het klopt voordat je het in gebruik neemt door even te meten met de multimeter.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
Zoals je al opmerkt is er sprake van symmetrie bij een USB C connector. De polariteit van de twee draden aan de USB C kant zal dus niet veranderen als je hem draait. Aangezien een USB A connector er maar op een manier in kan is het wel belangrijk dat je daar de polariteit goed aangesloten hebt. Veel USB apparaten zijn niet voorzien van een reversed polarity bescherming.

Dus de conclusie is: de zwarte draad aansluiten op de Ground en de rode draad op de VCC. En je kan natuurlijk altijd checken of het klopt voordat je het in gebruik neemt door even te meten met de multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47
TorxWorx schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:13:

juist, dus ongeacht de symmetrie; de rode draad zal naar alle VBUS pins gaan, en de zwarte naar alle GND?
En daarom zal de polariteit er hoe dan ook toe doen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
Naar waarschijnlijkheid wel. Zolang er 5V over de VCC en GND(rode en zwarte draad) staat als je hem in een adapter steekt maakt het in principe niet uit hoeveel pinnen in de connector er hiervoor gebruikt worden.