Aanpassen zekeringenkast / eendraadsschema;

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suturb
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09-2023
dag allen,

ik heb een nieuwe badkamer gebouwd, daarvoor een bestaande stroomkring afgetakt.
ik zou nu echter mijn zekeringenkast willen aanpassen zodat de stroomkring voor de badkamer achter een differentiaalschakelaar van 30mA komt te staan.
onderstaand eendraadsschema van zekeringenkast, en een foto van de kast.
- de afgetakte kring is kring C. hierop staan 3 stopcontacten en een lamp.
- kring F lijkt in de zekeringenkast nog achter de differentiaalschakelaar te staan, maar op het eendraadsschema staat die ervoor. kring F moet echter niet op een differentiaalschakelaar aangesloten worden want is momenteel gewoon een stopcontact
- mag ik de zekering van Kring F gewoon verwisselen met de zekering van kring C (dus C achter differentiaalschakelaar plaatsen, en F ervoor), en vervolgens kring C mee op het eendraadsschema acher de differentiaalschakelaar tekenen? graag jullie advies;

joris

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrLn13zw5J0RHhn3aNnzoTm1npA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJFefrMiKoUOx0cswk6W4kiG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi0CK_8XYrBu3bhKBbLGKVXXzLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRcPLUwtXKYgBZCoxWerkOYF.jpg?f=fotoalbum_large
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Suturb op 06-09-2023 14:18)

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06 12:04
Dan klopt je huidig schema toch niet.
Had je beter direct deze foto gemaakt ;)

Idd draden verwisselen en klaar.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:50
Gaat dit over Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suturb
Ja, België

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-06 15:02
Mijn hemel. Waarom overal de C-Karakteristiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suturb
lightemup schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:48:
Mijn hemel. Waarom overal de C-Karakteristiek?
die snap ik niet --> wat is C-karakteristiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Suturb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:00:
[...]

die snap ik niet --> wat is C-karakteristiek?
Is de uitschakelcurve van de automaat.
Een C-16A voor verlichting en C-20A voor stopcontacten, is normaal voor belgie.

Als je zeker bent dat F na de 30mA diff zit dan zal jou plannetje werken.

Maar ik zie dat je nog veel plaats in je kast hebt, plaats gewoon een 16A automaat erbij na de 30mA diff.
Simpel en simpel aan te passen op je schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 11:01
Aan de Icoontjes zou je zeggen dat F ook gebruikt kan worden voor een vaatwasser dus best even kijken of hij effectief achter of voor de diff staat (en of er niet een verborgen stopcontact zit ergens in de keuken)

Ik moet zeggen dat ik het probleem niet echt snap. je kan zekering C ook gewoon naar onder plaatsten (hopelijik zijn de kabels niet te kort)
Als je F en C wisselt (en F staat niet achter de diff), ga je ook de bekabeling moeten aanpassen.

Vergeet niet de kast dicht te maken. -> met deze 'open' plaatsen krijg je hem niet gekeurd (en spijtig hiervoor een herkeuring te moeten betalen)

[ Voor 5% gewijzigd door xmen op 07-09-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suturb
xmen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:31:
Aan de Icoontjes zou je zeggen dat F ook gebruikt kan worden voor een vaatwasser dus best even kijken of hij effectief achter of voor de diff staat (en of er niet een verborgen stopcontact zit ergens in de keuken)

Ik moet zeggen dat ik het probleem niet echt snap. je kan zekering C ook gewoon naar onder plaatsten (hopelijik zijn de kabels niet te kort)
Als je F en C wisselt (en F staat niet achter de diff), ga je ook de bekabeling moeten aanpassen.

Vergeet niet de kast dicht te maken. -> met deze 'open' plaatsen krijg je hem niet verzekerd (en spijtig hiervoor een herkeuring te moeten betalen)
bedankt voor je antwoord.
- F was vroeger een stopcontact voor een vaatwasser. deze ruimte is nu echter een dressing geworden en is geen natte ruimte meer. F moet dus niet achter een differentiaalschakelaar, juist?
- als ik het bord juist lees, is F via een kamgeleider met de differentiaalschakelaar verbonden. net als G, H en I. klopt dat? dit wijkt echter af van het eendraadsschema.
- ik zou F&C willen wisselen, omdat F niet achter de differentiaalschakelaar moet staan, en C juist wel. gewoon C achter F/G/H/I aan plaatsen en F laten staan, zou ook gaan, maar dan is de kamgeleider te kort.
- vandaar: F & C omwisselen (indien de kabels lang genoeg zijn)

bedankt voor de tip om de kast dicht te maken!

groeten,

joris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Waarom zou F niet achter een diff moeten?
Ieder stroompunt in je huis dient achter een diff te zitten.
Je hebt je hoofd diff 40A 2P en 0.300mA, daarachter moet je ganse installatie komen, ook de diff voor natte ruimtes 40A 2P en 0.030mA.

En jou schema wijkt niet af.
Vanaf A tem F zit alles achter je hoofd diff, alles na F zit op de andere diff 0.03mA
Dus C en F wisselen veranderd er niets.

Plaats een automaat na de I bij en je bent in orde, hoef je niet te rammelen in bestaande kamrail ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suturb
RedPas schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:32:
Waarom zou F niet achter een diff moeten?
Ieder stroompunt in je huis dient achter een diff te zitten.
Je hebt je hoofd diff 40A 2P en 0.300mA, daarachter moet je ganse installatie komen, ook de diff voor natte ruimtes 40A 2P en 0.030mA.

En jou schema wijkt niet af.
Vanaf A tem F zit alles achter je hoofd diff, alles na F zit op de andere diff 0.03mA
Dus C en F wisselen veranderd er niets.

Plaats een automaat na de I bij en je bent in orde, hoef je niet te rammelen in bestaande kamrail ofzo.
alle zekeringen in de kast staan achter de 300mA diff, enkel F/G/H/I staan ook nog achter de 30 mA diff. vandaar, F&C wisselen --> zie ook foto van open kast voor meer duidelijkheid;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsDVaxTDFrXpUucmGzAefg-wrcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjOYhQbiuYtPJUPtgL4JZb3w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Dan klopt je huidig schema toch niet.
Had je beter direct deze foto gemaakt ;)

Idd draden verwisselen en klaar.

Pagina: 1