Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mean well LDB-L series LED driver: Hoe werkt dat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 14:05

intermusic

Marc Hoekstra

Topicstarter
Ik heb een partij Mean Well LDB-350LW modules.

Een Buck-Boost converter met Input van 9-36V en Output van 2-40V met dimming functie op basis van alleen PWM.

In de handleiding geven ze aan dat er met een 2-10V PWM gedimmt kan worden. (Perfect om direct met een ESP8266 op basis van 3.3V PWM signaal te dimmen volgens mij, zonder tussenkomst van een Optocoupler o.i.d)

Ik vraag mij nu af hoe die Buck-Boost functie precies werk?

Ik neem aan dat de DIM functie met een PWM signaal de stroom (amperage) regelt van 0-350mA van de Output.
Is dit een juiste aanname of regel je wel degelijk het voltage van de Output?

Als het klopt dat je met PWM de amperage regelt,
hoe werkt het dan precies met het voltage aan de Output? Wordt dit automatisch bepaald aan de hand van de LED strip die je (in series) aansluit? Is dat op basis van weerstand

Hoe kun je eventueel anders de voltage van de Output regelen?

Beste antwoord (via intermusic op 10-09-2023 07:51)

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37
Correct.

Toevallig 350mA mag ik hopen van niet. Als de leds geen 350mA aankunnen en bijvoorbeeld maar 200mA gaan ze vrij snel stuk. Als de leds meer dan 350mA aan kunnen is dat geen probleem en goed voor de levensduur van de led.

Alle reacties

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:02
Link for future referencej https://www.meanwellusa.com/upload/pdf/LDB-L/LDB-L-spec.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0eUHL8VvVTO4p-FeSKYEjMsyFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9XBO7V61CzrqMSDtkzgkuEM.png?f=fotoalbum_large

Iedere zichzelf respecterende led driver werkt dmv stroomsturing. In de grafiek zie je dus dat 0 tot 100% duty cycle overeen komt met 0 tot 350mA.

Afhankelijk van de belasting (type en aantal leds) die je aansluit moet je dus de maximale PWM duty cycle kiezen en ervoor zorgen dat ESP daar nooit boven komt.

De stroomregeling werkt vrij simpel; De ingestelde stroom wordt vergeleken met de gemeten stroom. Wanneer de gemeten stroom te laag is, wordt het uitgangsvoltage verhoogd waardoor de stroom zal toenemen. Het verhogen/verlagen gebeurt in deze driver zo te zien niet door de buck/boost converter op een ander voltage in te stellen, maar door PWM op de uitgang toe te passen. Dat, icm een condensator zorgt dan voor een nette uitgangsspanning met 150mV p-p rimpelspanning

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 14:05

intermusic

Marc Hoekstra

Topicstarter
SalexSun schreef op woensdag 6 september 2023 @ 05:46:
Link for future referencej https://www.meanwellusa.com/upload/pdf/LDB-L/LDB-L-spec.pdf

[Afbeelding]

Iedere zichzelf respecterende led driver werkt dmv stroomsturing. In de grafiek zie je dus dat 0 tot 100% duty cycle overeen komt met 0 tot 350mA.

Afhankelijk van de belasting (type en aantal leds) die je aansluit moet je dus de maximale PWM duty cycle kiezen en ervoor zorgen dat ESP daar nooit boven komt.

De stroomregeling werkt vrij simpel; De ingestelde stroom wordt vergeleken met de gemeten stroom. Wanneer de gemeten stroom te laag is, wordt het uitgangsvoltage verhoogd waardoor de stroom zal toenemen. Het verhogen/verlagen gebeurt in deze driver zo te zien niet door de buck/boost converter op een ander voltage in te stellen, maar door PWM op de uitgang toe te passen. Dat, icm een condensator zorgt dan voor een nette uitgangsspanning met 150mV p-p rimpelspanning
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Mijn brein werkt misschien nog niet helemaal mee, want ik mis nog hoe het zit met de uitgangsspanning / voltage.

Stel je voor, op de input sluit ik een 12V 5A adapter aan. Op de output sluit ik 3 flinke leds in series aan (elk 2V) die toevallig individueel 350mA aankunnen en ik pas de maximale PWM duty cycle toe.
Is de uitgangsspanning dan automatisch 6V?

Zelfde als ik bijvoorbeeld 10 leds in series aansluit. Is de uitgangsspanning dan automatisch 20V (bij 12V input)?

Acties:
  • Beste antwoord

• Roeland
Correct.

Toevallig 350mA mag ik hopen van niet. Als de leds geen 350mA aankunnen en bijvoorbeeld maar 200mA gaan ze vrij snel stuk. Als de leds meer dan 350mA aan kunnen is dat geen probleem en goed voor de levensduur van de led.

• Roeland
Het verhogen/verlagen gebeurt in deze driver zo te zien niet door de buck/boost converter op een ander voltage in te stellen, maar door PWM op de uitgang toe te passen. Dat, icm een condensator zorgt dan voor een nette uitgangsspanning met 150mV p-p rimpelspanning
De uitgang wordt bij PWM ingangssignaal gewoon ook een PWM outgangssignaal. Die 150mV rippel is een eigenschap van de driver onder load en heeft vrij weinig met PWM ingang te maken.