Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• blitzah
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 17:22
Mijn vraag

Ik heb 3 panelen liggen op plat dak
3 x450watt denim u mono all black.
Panelen liggen west/beetje noord
Deze liggen in een string

String 1, 6 panelen zuid/klein beetje west
String 2, 3 panelen west/ klein beetje noord

Vanaf ongeveer 18:00 zodra ( string 2) 1 paneel beetje schaduw heeft Dan zakt het vermogen naar ongeveer totaal 50 watt van de hele string/ 3 panelen bij elkaar ook als deze paneel voor 90% in de de schaduw ligt. Dit lijkt me erg weinig voor deze 3 panelen

Een idee wat het probleem kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na1_liWju3uQj-RdjWjDSsIFM_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qYcCyhE8n1CNla0uxDBuBWMc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq_soCHBjS3EOhTZ3hJcp-hpwhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hk4t8AA9nTpkwPsKcNAMEaSq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ondanks de schaduw op 1 paneel toch niet zo n lage opbrengst verwacht op de hele string of ik heb toch wat verkeerd begrepen?

Ik zat te denken om dit jaar nog 1 of 2 panelen bij deze string te leggen. Ook west/beetje noord. Deze zullen rond de zelfde tijd ook de schaduw ontvangen. Maar dit lijkt me dan op dit moment niet verstandig.

Ik heb ze bewust daar laten leggen omdat:
De auto 3 dagen in de week vanaf kwart over 5/ half 6 aan de oplader hangt. Deze heeft 4 uur laadtijd voor 7kwh. Ook word er tussen half 6-half 7 gekookt 4-7 dagen per week
...

[ Voor 11% gewijzigd door blitzah op 06-09-2023 00:49 ]

Alle reacties

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02
blitzah schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:45:

Ik had ondanks de schaduw op 1 paneel toch niet zo n lage opbrengst verwacht op de hele string of ik heb toch wat verkeerd begrepen?

...
Dat denk ik wel. De theorie is dat het voltage van de string wordt bepaald door het slechts functionerende paneel. Het paneel in de schaduw trekt dus de rest omlaag. Uberhaupt is 3 panelen op een string erg weinig voor de startspanning. Micro omvormers is in dit scenario veel logischer.
blitzah schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:45:

Ik heb ze bewust daar laten leggen omdat:
De auto 3 dagen in de week vanaf kwart over 5/ half 6 aan de oplader hangt. Deze heeft 4 uur laadtijd voor 7kwh. Ook word er tussen half 6-half 7 gekookt 4-7 dagen per week
...
Voorlopig zijn we nog aan het salderen. Koken kost overigens niet veel stroom. Volgens milieu centraal 175 kWh voor inductie, dat is nog geen halve kWh per dag.

[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 06-09-2023 00:52 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:20

DjVe

Hatsaflats!

Op string 2 minimaal 1 paneel bij prikken, zal een verbetering geven. Je schommelt nu behoorlijk rondom de opstart spanning en MPPT range (100-80V). Met een extra +/- 30-40V blijf je hier boven.

Als er dan ook nog veel schaduw is, dan krijgt de omvormer het nog steeds erg lastig. Growatt heeft geen schaduwmanagent (een vergelijkbare Goodwe bijvoorbeeld wel).

Ik zou persoonlijk 2 panelen toevoegen aan de string, waardoor je meer spanning hebt, waardoor de omvormer in ieder geval meer ruimte heeft op een optimum op de IV curve te vinden.

[ Voor 47% gewijzigd door DjVe op 06-09-2023 06:35 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Growatt heeft wel degelijk schaduw management.

Dat is de hele definitie van MPP bereik.
Dat het algoritme zwakker is dan anderen zou kunnen.

Interpreteer ik correct dat @blitzah panelen op andere oriëntatie wil bij prikken?
Dat gaat niet goed werken. Immers ongelijk opbrengst profiel.
En over een jaar kan het het gelijke paneel niet meer kopen… verschillende panelen in 1 string hoeft ook niet goed te gaan… andere IV curve

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:08
Als ik zoek naar denim 450W panelen kom ik op een open klem spanning van 41V.
Er van uit gaande dat de paneel in de schaduw niets meer doet, kom je uit op 82V open klemspanning.
Nogal versimpeld natuurlijk, want er speelt wel wat meer, maar het idee is hetzelfde.

Zodra je ook maar een beetje stroom gaat trekken, zakt die spanning hard in. Mppt spanning van die panelen is dan ook 34,78V.

Deze omvormer is dan ook naar mijn inzien niet geschikt voor deze string.

dus, of er moet ruimte zijn voor 1of 2 panelen erbij in dezelfde orientatie, een andere omvormer voor string 2 met een lagere minimum spanning, of microomvormers plaatsen voor die panelen... of er mee leven natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door heggico op 06-09-2023 07:47 ]

• blitzah
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 17:22
1 max 2 panelen op dezelfde oriëntatie is mogelijk.
Deze zullen dan wel opdezelfde tijden ook schaduw hebben zoals die ene paneel. Dus geen idee of dat verstandig is ?

Anders kan ik beter kijken om microomvormers te plaatsen voor deze 3 panelen.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-11 22:47
2 microomvormers voor totaal 4 panelen nemen.(ds3) 1 paneel erbij en je bent er. :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dan ben je beter af met een setje micro’s.

APSystems heeft tot 4 panelen en monitoring module tegen lage kosten

Hoymiles heeft een 6 paneel 3 fase micro, te overwegen als je meer dan 1 bij wil leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1