Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:01
Hey allemaal,

Helaas gaat mijn MacBook Pro 2019 niet meer aan en moet ik hem helaas vervangen. Ja ik kan hem eventueel laten repareren, maar ben bang dat het een moederbord probleem is en of dat het waard is? Ook is dit een mooi moment voor een M chip. Ik gebruikte hem voornamelijk voor mijn studie computer wetenschappen met een focus op kunstmatige intelligentie. Ik programmeer voornamelijk lichte taken op de machine zelf en doe de grotere taken via Google Colab en dergelijke. Hierdoor heb ik wel het gevoel dat een Pro overpowered is.

Mijn overwegingen:
  1. Een MacBook Air M2 (of M1) geconfigureerd met 16 GB Ram
  2. Een iMac M1 met 16 GB Ram
  3. Deze samengestelde PC: https://gathering.tweaker...message/75868442#75868442
  4. Een Mac Mini
Extra info:
  • Ik ga nu een laatstejaarsproject doen met een robot en Linux (hopelijk).
  • ik had eigenlijk geen interesse meer in het desktop systeem ivm vrees voor te veel afleiding. Wil me echt gaan richten op mijn studie en een nieuw game system gaat er niet echt bij passen denk ik.
  • Ik ben in het bezit van een iPad Air 2022, maar wil daar liever niet een laptop van maken. Wel is een laptop overbodig aangezien voor snelle notities een Apple pen wel genoeg is. Maar heb twijfel van een iPad in een professionele omgeving, heb hem pas sinds de vakantie.
  • Voorkeur blijft bij MacOS. Maar het game system, betekent wel dat ik geen dubbele desktop nodig heb, noch dubbele meeneem apparaat.
  • 16GB Ram is geen must, waarschijnlijk blijft het bij streamen van Colab of dergelijke programma’s. Noch is opslag een vereiste: ik doe alles liever via de cloud.
Thanks voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:11
Het hangt er toch echt vanaf wat je er mee wilt doen.
Als je denkt dat je je computer toch soms wilt verplaatsen (al was het maar van bureau naar de bank), neem dan een MacBook. De tijd dat het zwakke machines waren is voorbij. En je kunt er ook een beeldscherm aan klikken mocht je toch een desktop setting willen gebruiken.

Ipad is nog steeds geen volwaardige computer. Prima voor aantekeningen, maar mocht je ooit iets meer nodig hebben is een Mac flexibeler. Zo kan ik me voorstellen dat als je iets wilt programmeren het fijn is dat veel van de software ook wel voor macos beschikbaar is. Voor de iPad is het allemaal wat beperkter. En als je veel moet gaan typen, dan zou ik toch een echt toetsenbord willen. Die van de Macbooks (sinds M1) zijn erg prettig.

En een niet-Apple pc is meer keuze van wat je prettig vindt of wat je wilt doen. Bijvoorbeeld omdat het een game pc worden, of liefde voor een niet macOS besturingssysteem.
Geen dubbele computers willen hebben kan ik me voorstellen. Bedenk dan wel of je echt voldoende aan die ipad hebt als mobiele computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hpsmart
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:55
Toevallig, ik heb een werkende MacBook Pro uit 2019 die ik graag wil vervangen (voor ongeveer dezelfde doeleinden). Dus ik volg even.

Wellicht kan ik niet al je vragen beantwoorden… een vriend van me codeert ook (e-commerce) en dat bedrijf is recent overgestapt naar de MacBook Air M2 (komende van de Pro’s uit 2019, als ik het goed heb). Hij vindt een MacBook Air M2 erg prettig werken en die Air M2 is meer dan snel genoeg voor zijn werkzaamheden.

Toen ik je bericht las, zat ik ook nog te denken aan:
  • Wachten op een MacBook Air met een M3-chip die op 3nm i.p.v. 5nm is geproduceerd en die naar alle waarschijnlijkheid in oktober van dit jaar wordt aangekondigd. Dit is een gerucht, maar er is genoeg info hierover op het web te vinden :).
  • Studentenkorting bij Apple… dan krijg je t/m 23 oktober €150 Apple Store-tegoed bij aanschaf van een MacBook Air M2. Bovendien is je MacBook een stukje goedkoper!
Ik hoop dat je dit enigszins helpt. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Als je voorkeur hebt voor MacOS valt de PC al af. En als je ook maar enigszins je systeem mee wilt nemen, want studie, dan lijkt me de keuze al snel gemaakt: MacBook Air.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20
Tenzij ik me vergis, kan je je iPad als extra scherm inzetten als je zou kiezen voor een Apple-laptop. Zou natuurlijk ook kunnen dat dat ook lukt met een iMac. Dat zou ik even opzoeken als ik jou was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Knappa schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:41:
Tenzij ik me vergis, kan je je iPad als extra scherm inzetten als je zou kiezen voor een Apple-laptop. Zou natuurlijk ook kunnen dat dat ook lukt met een iMac. Dat zou ik even opzoeken als ik jou was.
Sidecar heet dat.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
Hpsmart schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:10:

Toen ik je bericht las, zat ik ook nog te denken aan:
• Wachten op een MacBook Air met een M3-chip die op 3nm i.p.v. 5nm is geproduceerd en die naar alle waarschijnlijkheid in oktober van dit jaar wordt aangekondigd. Dit is een gerucht, maar er is genoeg info hierover op het web te vinden :).
Eigenlijk wilde ik hem pas volgend jaar vervangen als afstudeercadeautje en dan inderdaad wachten op M3. Maar nu vraag ik mij af of dat wachten wel handig is. Vorige keer kwamen de books pas in het voorjaar.
Hpsmart schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:10:
• Studentenkorting bij Apple… dan krijg je t/m 23 oktober €150 Apple Store-tegoed bij aanschaf van een MacBook Air M2. Bovendien is je MacBook een stukje goedkoper!
Jup daarom ga ik hem liever binnenkort halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
Hahn schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:16:
Als je voorkeur hebt voor MacOS valt de PC al af. En als je ook maar enigszins je systeem mee wilt nemen, want studie, dan lijkt me de keuze al snel gemaakt: MacBook Air.
Ja punt is wel, op de uni zijn de apparaten waarschijnlijk beter en altijd bereikbaar. Maar denk wel dat ik voor een Air ga ivm meerdere opties voor locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
BiaggioLuciano schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:26:
[...]

Ja punt is wel, op de uni zijn de apparaten waarschijnlijk beter en altijd bereikbaar. Maar denk wel dat ik voor een Air ga ivm meerdere opties voor locaties.
Welke apparaten? En veel beter dan een M2 wordt het niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
Hahn schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:54:
[...]

Welke apparaten? En veel beter dan een M2 wordt het niet.
Mijn uni heeft verschillende computerkamers met Macs, waarvan ik zeker weet van iMacs M1 en waarvan ik vermoed een paar studio’s. Ook hebben ze recentelijk high end pc’s aangesloten waarvan ik niet direct de specs kan vinden. Maar ze zijn wel voor intensief gebruik in animatie en berekeningen voor bijvoorbeeld de Engineers graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Wat heb je ongeveer mbt budget in gedachten?

Wanneer je voor een laptop kiest zou ik de Air M2 kiezen qua prijs is de Air M1 niet veel voordeliger en je kan evt. MagSafe gebruiken (wel extra kabel nodig).

Mbt uitbreidingen: zowel de Air, de Mini als iMac zijn niet uit te breiden na aanschaf dus voor een 16GB Air M2 kom je dan op € 1.529,00 uit (zonder studenten korting). Het is wel te overwegen om het 512GB model te kiezen omdat die sneller is maar wel weer een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
dzjee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:39:
Wat heb je ongeveer mbt budget in gedachten?

Wanneer je voor een laptop kiest zou ik de Air M2 kiezen qua prijs is de Air M1 niet veel voordeliger en je kan evt. MagSafe gebruiken (wel extra kabel nodig).

Mbt uitbreidingen: zowel de Air, de Mini als iMac zijn niet uit te breiden na aanschaf dus voor een 16GB Air M2 kom je dan op € 1.529,00 uit (zonder studenten korting). Het is wel te overwegen om het 512GB model te kiezen omdat die sneller is maar wel weer een stuk duurder.
Eigenlijk onder de 2000. Want ik verwacht dan wel een product te kopen die langer dan 4 jaar meegaat (nog steeds verbaasd dat dit model kapot was gegaan, maar het aantonen van schade onder de “verwachte” levensduur garantie lijkt mij een onmogelijke taak zeker nu ik hem al open heb gemaakt).

Is de snelheid van de 512gb daadwerkelijk sneller, of alleen in benchmarks van uitersten voor video editing? Want ik gebruik voornamelijk iCloud als opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@BiaggioLuciano persoonlijk zou ik het volgende in overweging nemen.

1: je zegt al een ipad m1 te hebben dus in zekere zin ben je eigenlijk al voorzien in een mobiel systeem dat als laptop kan dienen. met een typecover of een pencil ben je dan al veel eerder klaar dan met een laptop .. tenzij je bijvoorbeeld echt heel veel waarde hecht aan een groot scherm zoals de macbook (niet pro) 15inc.

2 als je hebt vastgesteld dan een laptop overbodig is hou je 2 opties over. de vraag is dan. wil je een iMac of een mac mini om tot het antwoord te komen is je belangrijkste vraag of je al een goed scherm hebt. OF als dat niet zo is welke optie er goedkoper is, de mac mini + scherm of de AiO.

in mijn geval vond ik een geschikt 4k scherm waarvan ik de kwaliteit goed genoeg vond om geen imac te willen maar die keuze maak je best zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Want ik verwacht dan wel een product te kopen die langer dan 4 jaar meegaat
Je mag van een nieuw Apple device wat je aanschaft verwachten dat het langer dan 4 jaar meegaat. Je zou eventueel de defecte MacBook kunnen laten onderzoeken (tegen kosten) om te weten wat de kosten voor reparatie zijn.

Een 512GB drive is wat sneller dan het 256GB model maar meer memory (16GB ipv 8GB) zal jou meer helpen omdat je toch alles online opslaat.

Qua flexibiliteit zou ik een MacBook Air kiezen (M2/16GB/256GB), goed keyboard, extern scherm mogelijk en software installeren beter/compatibeler dan bij een iPad. Je zou dan rond de 1400 euro uitkomen. De onderwijskorting is zo te zien een 150 euro tegoedbon. Kijk maar even op de Apple site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 09:27
Of 1449 voor een 13 inch Air M2 16 256 bij bol.com Dan heb je geen 150 studentenkorting maar 80 euro korting tov de Apple prijs.
Pagina: 1