Stalen kozijnen vervangen, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:08
Wij hebben thuis nog stalen kozijnen met bovenlichten. Deze zou ik graag zelf willen vervangen door nieuwe stompe deuren zonder bovenlicht.
Nu zit ik hier al een paar dagen wat informatie over op te zoeken maar vond nogal wat tegenstrijdige informatie.
Daarom ik dacht ik laat ik hier eens advies vragen en later ook mijn ervaringen delen.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYrHyspTba5kWNZwPS63EeD5J2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNZy7PDAP6PDWMmU4tUyCSqd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLQV468VdIsKbeiqUxlJyxnxlEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7D7ezVkLxVxxWbq1LDO8oJu2.jpg?f=fotoalbum_tile

De kozijnen verwijderen is geen probleem, heb dit reeds geprobeerd ze schroeft ze zo los.
De muur heeft een 'standaard' dikte van 70mm.

Mijn vragen:
- Welke kozijnen plaats ik terug, moeten dit renovatie kozijnen zijn?
Sommige zeggen renovatiekozijnen maar andere zeggen dat normale kozijnen ook prima moeten kunnen.
- Hoe vul ik het bovenlicht?
Kan houten frame in maken en deze met gips plaat bekleden om later te stucen.
Maar zag ook mensen die zeiden dat er ytong blokken op moeten.

Hebben jullie tips waar nog specifiek over na te denken of rekening mee te houden?

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:50
Je zal eerst moeten bepalen of je een houten of een stalen kozijn wilt. De manier van monteren is namelijk verschillend.

Bij stalen kozijnen zit er geen verschil in montagetype (inmetsel of renovatie). Deze is geschikt voor jouw situatie:
https://www.deurmarkt.com...nlicht-zwart/#description

Wanneer je een houten kozijn wilt zal je een renovatie kozijn moeten gebruiken. Een inmetselkozijn is namelijk niet plaatsbaar wanneer de wanden al staan. Deze is geschikt voor jouw situatie:
https://www.deurmarkt.com...-kozijn-zb70/#description

Na het plaatsen van het kozijn kan je het gat van het bovenlicht dichten met een framewerk van bijvoorbeeld 2x2 (45x45mm) vuren balken, gipsplaat aan beide kanten er tegen aan en afsmeren maar. Ytong kan, maar houten framewerk, isolatiemateriaal en gipsplaten volstaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:38
Kromme_plank schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:17:

Wanneer je een houten kozijn wilt zal je een renovatie kozijn moeten gebruiken. Een inmetselkozijn is namelijk niet plaatsbaar wanneer de wanden al staan. Deze is geschikt voor jouw situatie:
https://www.deurmarkt.com...-kozijn-zb70/#description

Na het plaatsen van het kozijn kan je het gat van het bovenlicht dichten met een framewerk van bijvoorbeeld 2x2 (45x45mm) vuren balken, gipsplaat aan beide kanten er tegen aan en afsmeren maar. Ytong kan, maar houten framewerk, isolatiemateriaal en gipsplaten volstaan ook.
Waarom zou een gewoon kozijn niet kunnen werken? Deze kun je toch gewoon met kozijnpluggen vast schroeven in de muur. Enige wat je dan wel moet doen om het mooi af te werken is een een stuclat + architraaf op je kozijn zodat de overgang naar de muur afgewerkt is. Dan ziet het er uiteindelijk hetzelfde uit als zo'n renovatie kozijn die jij aangeeft.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 23:01
Gewoon kozijn werkt prima. Hier ook stalen kozijnen eruit gehaald, en vervolgens de hardhouten meranti kozijnen teruggeplaatst.
Eerst op maat maken, beide staanders plaatsen en dan de bovenligger van bovenuit erop tikken.

Vervolgens het bovenlicht op de gewenste manier dichtmaken.

Ik moest wel de sparing een 1,5cm vergroten bij elke deur omdat die kozijnen blijkbaar iets groter waren voor dezelfde maat deur.

Ik ging van staal opdek naar hout stomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:50
Gdzr schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:37:
[...]

Waarom zou een gewoon kozijn niet kunnen werken? Deze kun je toch gewoon met kozijnpluggen vast schroeven in de muur. Enige wat je dan wel moet doen om het mooi af te werken is een een stuclat + architraaf op je kozijn zodat de overgang naar de muur afgewerkt is. Dan ziet het er uiteindelijk hetzelfde uit als zo'n renovatie kozijn die jij aangeeft.
Wat je zegt is zeker mogelijk hoor. Echter is de kans dan groot dat je het kozijn qua breedte maat moet aanpassen, waardoor de "standaard" deurmaat niet meer past. Of je moet de sparing in de wand vergroten.

Daarom is het makkelijker om een renovatie kozijn op de juiste maatvoering + kant en klare deur op de juiste maatvoering te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:08
Veel informatie.
Is het beter een deur + kozijn bij een speciaal zaak te halen of zijn de deuren van de bouwmarkt (gamma of hornbach) ook prima deuren?

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Pagina: 1