Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe desktop voor €500-750

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schietdiebal
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-06 07:47
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort 2 2K monitoren aangesloten op mijn laptop en sindsdien is hij erg traag en ben nu op een punt gekomen dat ik voor iets nieuws ga kijken. Heb zelf bij verschillende computerwebsites gekeken en op reddit rondgezocht, maar het algemene advies is toch wel om hem zelf te bouwen. Nu heb ik dit nog nooit gedaan, dus misschien laat ik dit doen door een website, maar anders pak ik Youtube erbij en kom ik er wel uit!

Ik loop bij mijn laptop vooral tegen problemen aan met mijn processor (Intel Core i5-7200U CPU @2,5GHz) en mijn geheugen (8GB Ram). Ik gebruik mijn laptop vooral voor het analyseren van data in Excel, youtube, netflix en heb op sommige momenten wel 25+ tabbladen open staan. Niet allemaal in gebruik, maar dienen wel open te blijven staan. Even als een aantal excel sheets als voorbeeld. Ik game niet op de computer, dus weet niet of een videokaart een vereiste is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het simpele office werk, waarbij ik vooral gebruik maak van grote Excel bestanden. Daarnaast ben ik sinds kort bezig met het handelen in valuta als hobby, waarbij ik verschillende lichten programma's gebruik zoals Tradingview, MT4 en mijn broker. Geen grote programma's dus die ik dagelijks gebruik. Wel werk ik met 2 2K monitors.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een budget tussen de 500-750 euro zonder assemblage. Mocht ik voor een paar tientjes een belangrijke upgrade krijgen waardoor ik er meerdere jaren mee vooruit kan, is het mogelijk om het budget iets op te hogen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Logitech MX muis en toetsenbord, 2 LG 27 inch 2K monitors

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een PC die gemakkelijk 2 2K schermen aan kan, die niet traag wordt of vasthangt als ik meerdere grote bestanden open heb staan en daarnaast ook meerdere applicaties tegelijk kan runnen. Niks bijzonders, geen zware games maar ik wil niet over 1 of 2 jaar in dezelfde situatie zitten waarbij ik mijn programma's of Excel bestanden (behoorlijk zwaar) niet tegelijk kan draaien met bepaalde YouTube filmpjes. Daarnaast heb ik op mijn werkplek geen internetaansluiting, dus alles gaat via wifi.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt mij niks uit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste is dat zowel de processor, GPU en mijn geheugen groot genoeg zijn om eventuele nog iets verder te gaan met databewerking en dat soort zaken. Ik heb geen plannen om te gaan gamen op mijn computer. Daarnaast heb ik minstens 3 USB aansluitingen nodig en de optie om fysieke oortjes met kabel aan te sluiten en het liefste 2 HDMI poorten, 1 HDMI poort met daarnaast een displayport of USBC aansluiting kan ook.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Wil het liefste een best mogelijke prijs/kwaliteit desktop hebben, waarbij ik de komende jaren vooruit kan, zou mooi zijn als eventuele fotobewerking ook mogelijk is in de toekomst, maar dat is nog totaal geen munst. Voor de rest ben ik blij met elke hulp die ik krijg. Misschien mis ik wel belangrijke zaken, want dit is compleet nieuw voor mij. Mijn grootste ergernis zal zijn als ik bovenstaande werkzaamheden niet vlot kan uitvoeren zoals nu het geval is./i]

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door schietdiebal op 05-09-2023 19:46 ]

Beste antwoord (via schietdiebal op 05-09-2023 21:25)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:25
Deze i5 is erg geschikt voor productiviteitstaken omdat hij veel efficiency cores heeft naast zes prestatie cores, en een UHD 770 iGPU - voldoende om je schermen aan te sturen.
Deze kast is groot genoeg om er een videokaart als de ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti OC Edition 8GB GDDR6 in te zetten als je Photoshop/Lightroom werk serieuze vormen gaat aannemen, maar de als het bij hobbyen blijft voldoet deze i5 en is een videokaart niet nodig. Het enige compromis is het DDR4 geheugen, maar met jouw gebruik zul je het verschil met DDR5 in de praktijk niet merken, met DDR5 geheugen ga je of over budget, of moet je bijvoorbeeld op de CPU gaan besparen, wat tot lagere prestaties leidt dan de paar procent verschil tussen de RAM generaties met een i5.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 257,96€ 257,96
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H AX DDR4€ 124,-€ 124,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,90€ 66,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 33,90€ 33,90
1VentilatorsArctic F8 PWM Zwart, 80mm€ 6,72€ 6,72
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 53,90€ 53,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 72,90€ 72,90
Totaal€ 707,69

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 05-09-2023 20:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Deze i5 is erg geschikt voor productiviteitstaken omdat hij veel efficiency cores heeft naast zes prestatie cores, en een UHD 770 iGPU - voldoende om je schermen aan te sturen.
Deze kast is groot genoeg om er een videokaart als de ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti OC Edition 8GB GDDR6 in te zetten als je Photoshop/Lightroom werk serieuze vormen gaat aannemen, maar de als het bij hobbyen blijft voldoet deze i5 en is een videokaart niet nodig. Het enige compromis is het DDR4 geheugen, maar met jouw gebruik zul je het verschil met DDR5 in de praktijk niet merken, met DDR5 geheugen ga je of over budget, of moet je bijvoorbeeld op de CPU gaan besparen, wat tot lagere prestaties leidt dan de paar procent verschil tussen de RAM generaties met een i5.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 257,96€ 257,96
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H AX DDR4€ 124,-€ 124,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,90€ 66,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 33,90€ 33,90
1VentilatorsArctic F8 PWM Zwart, 80mm€ 6,72€ 6,72
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 53,90€ 53,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 72,90€ 72,90
Totaal€ 707,69

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 05-09-2023 20:59 ]

• schietdiebal
Woow super dankjewel, dit helpt echt super veel!

Even voor de zekerheid, met deze i5 processor zou alle standaard taken van een computer makkelijk moeten lukken? Ook als je hem behoorlijk zwaar belast met grote bestanden, meerdere bestanden tegelijk en meerdere applicaties? Heb altijd in mijn hoofd gehad dat ik hiervoor een i7 nodig had, maar ik zit er blijkbaar naast. Toch even voor de zekerheid!

En misschien nog een hele domme vraag, maar kon zo snel het antwoord hier en op internet niet vinden: Hoe kom ik precies aan de HDMI aansluitingen? Zitten die in de behuizing of moet ik die nog los toevoegen? En ik las hier in een ander topic dat er ook een soort wifi module bij moet zitten, is dat met deze setup ook geregeld of is er nog iets extra's?

Nogmaals bedankt voor je hulp, ziet er al erg goed uit en zit mooi binnen budget!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:20
Op het moederbord zit 1x hdmi, 2x DisplayPort.
Dus als je schermen niet met DisplayPort aangesloten kunnen worden, dan heb je één verloop DisplayPort naar hdmi nodig. Of verlopende kabel.

• schietdiebal
Top, schermen kunnen ook met displayport!

• martyw
schietdiebal schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:25:
Woow super dankjewel, dit helpt echt super veel!

Even voor de zekerheid, met deze i5 processor zou alle standaard taken van een computer makkelijk moeten lukken? Ook als je hem behoorlijk zwaar belast met grote bestanden, meerdere bestanden tegelijk en meerdere applicaties? Heb altijd in mijn hoofd gehad dat ik hiervoor een i7 nodig had, maar ik zit er blijkbaar naast. Toch even voor de zekerheid!
Deze i5 presteert door zijn efficiency cores als een i7 van de vorige generatie, hij is erg geschikt voor jouw gebruik nu en ook voor het meeste Fotosjop. Hier een vergelijking, hij presteert heel veel beter dan je laptop: https://www.cpubenchmark....5-7200U-vs-Intel-i5-13500
En misschien nog een hele domme vraag, maar kon zo snel het antwoord hier en op internet niet vinden: Hoe kom ik precies aan de HDMI aansluitingen? Zitten die in de behuizing of moet ik die nog los toevoegen? En ik las hier in een ander topic dat er ook een soort wifi module bij moet zitten, is dat met deze setup ook geregeld of is er nog iets extra's?
Dit moederbord heeft een Wifi voorziening, een extra adapter is niet nodig. DP poorten kun je omztten naar HDMI met een adapter als deze Assmann DP/HDMI Zwart
Nogmaals bedankt voor je hulp, ziet er al erg goed uit en zit mooi binnen budget!
Graag gedaan!

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 05-09-2023 23:36 ]

• schietdiebal
Ik ben bezig om alles samen te stellen bij Azerty, ik ga hem toch laten samenstellen door Azerty zelf voor €89,00.

Het wordt daardoor iets duurder, mede omdat de productprijzen op andere sites soms goedkoper zijn, maar vergeet ik daarnaast nog iets belangrijks? Ik denk dat de windows licentie er bijvoorbeeld nog niet bij zit, deze zie ik op CDkeys voor 11,85 staan (windows 10), maar als ik google zie ik prijzen van 150 euro staan. Is CDkeys gewoon betrouwbaar en is dit makkelijk zelf te doen?

Daarnaast zie ik bij Azerty nog heel veel andere werkzaamheden die ze uitvoeren, bijvoorbeeld Azerty Windows Autopilot Pre-provisioning installatie. Zijn dit zaken die ik ook mee moet bestellen of is dat allemaal onnodig?

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:15
schietdiebal schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:38:
Ik ben bezig om alles samen te stellen bij Azerty, ik ga hem toch laten samenstellen door Azerty zelf voor €89,00.

Het wordt daardoor iets duurder, mede omdat de productprijzen op andere sites soms goedkoper zijn, maar vergeet ik daarnaast nog iets belangrijks? Ik denk dat de windows licentie er bijvoorbeeld nog niet bij zit, deze zie ik op CDkeys voor 11,85 staan (windows 10), maar als ik google zie ik prijzen van 150 euro staan. Is CDkeys gewoon betrouwbaar en is dit makkelijk zelf te doen?

Daarnaast zie ik bij Azerty nog heel veel andere werkzaamheden die ze uitvoeren, bijvoorbeeld Azerty Windows Autopilot Pre-provisioning installatie. Zijn dit zaken die ik ook mee moet bestellen of is dat allemaal onnodig?
Als je zelf denkt windows te kunnen installeren aan de hand van videos of geschreven uitleg dan zou ik zeker niet voor meer dan die 12 euro windows kopen. Ik en vele anderen hier op Tweakers kopen altijd goedkope keys via bijvoorbeeld cdkeys, zelf nog nooit gehoord van problemen.

• schietdiebal
Dankjewel voor je antwoord. Ja ik heb geen idee of het moeilijk is, dit is de eerste keer dat ik niet gewoon bij een Coolbue of Mediamarkt iets ga kopen. Dus jij zegt dat Windows Autopilot Pre-Provisioning eigenlijk ook niet nodig is, of raad je dit wel aan?

• martyw
schietdiebal schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:38:

Windows Autopilot for pre-provisioned deployment is iets voor bedrijven die nieuwe PC's met een standaard configuratie neerzetten, daar hoef jij niets mee. Windows installeren is niet moeilijk, zie Youtube voor voorbeelden zoals @doebbalapoent11 ook zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 06-09-2023 10:44 ]

• schietdiebal
Bedankt alweer, zonder jullie was ik nooit zo ver gekomen. Dan ga ik die eruit halen, scheelt toch weer iets en koop ik via CDkeys gewoon mijn windows licentie, zou moeten lukken!

• schietdiebal
Sorry dat ik nog een keer jullie hulp nodig heb, ik zie op mijn huidige laptop ook dat mijn GPU tegen de 100% draait wanneer ik een zoom meeting aan heb staan naast de bestanden en internetpagina's die ik heb open staan.

Ik heb een Intel HD Graphics 620. Als ik dit google is dit ook een erg slechte GPU, maar wil heel even zeker weten of dit in de setup hierboven wordt ondervangen, omdat ik geen videokaart erin heb.
Pagina: 1