Vorstvrije kraan in buitengevelisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 19:26
(jarig!)
Mijn buitengevel (steens muur) wordt geisoleerd met EPS (10cm dik) en daaroverheen gestuct. Ik wil graag een vorstvrije kraan installeren, maar wil deze niet recht door muur naar binnen leiden (ivm esthetiek). Ik wil graag de kraan inkorten tot voor de steens muur (dan blijft de horizontale buis dus zo'n 10cm), afbuigen langs de muur naar beneden tot onder het maaiveld (isolatie ook onder maaiveld) en dan vanuit daar de kruipruimte in. De kraan ligt dan dus achter 10cm EPS, ook onder het maaiveld. Is dit volgens jullie voldoende om de kraan vorstvrij te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMlm8Gep_TpSbk4-Ug-wvBIgsck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eW91lKDVqLg7zX7RW3r3BLSb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door jepper op 05-09-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
niet echt een antwoord maar waarom tap je die kraan niet gewoon af in de winter? wat doe je in de winter met kraanwater buiten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
Huis wordt soms verhuurd dus moet hufterproof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:16
Is de muur aan de binnenkant al afgewerkt? Want anders kan je die leiding gewoon in de muur frezen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jepper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:31:
Huis wordt soms verhuurd dus moet hufterproof...
vorstvrije kranen zijn niet hufterproof hufters draaien die binnen een paar keer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
decipherer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:32:
Is de muur aan de binnenkant al afgewerkt? Want anders kan je die leiding gewoon in de muur frezen.
Ja er zit een gipsplaat met minimale isolatie. Niet echt ideaal om die helemaal ge vervangen en opnieuw te stucen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
jepper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:25:
Mijn buitengevel (steens muur) wordt geisoleerd met EPS (10cm dik) en daaroverheen gestuct. Ik wil graag een vorstvrije kraan installeren, maar wil deze niet recht door muur naar binnen leiden (ivm esthetiek). Ik wil graag de kraan inkorten tot voor de steens muur (dan blijft de horizontale buis dus zo'n 10cm), afbuigen langs de muur naar beneden tot onder het maaiveld (isolatie ook onder maaiveld) en dan vanuit daar de kruipruimte in. De kraan ligt dan dus achter 10cm EPS, ook onder het maaiveld. Is dit volgens jullie voldoende om de kraan vorstvrij te houden?

[Afbeelding]
Normaal zit die ook achter 8-10cm isolatie.
Bij oude huizen zelfs minder.

Enige verschil is dat je het moeilijk maakt door hem aan de buitenkant van de gevel te houden, dus je moet de kraan van tevoren installeren.

Wij hebben er ook 2 in een huurhuis zitten (voor en achter) fijne kranen.

Dichtdraaien tot water stopt, en dan een slagje door tot er een straaltje uit komt.
Niet dichtdraaien tot het niet verder kan, dan kan je leertjes vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

No Hands schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:30:
niet echt een antwoord maar waarom tap je die kraan niet gewoon af in de winter? wat doe je in de winter met kraanwater buiten?
Omdat er dan altijd water in de leiding blijft zitten.

Bij een vorstvrije kraan sluit je de kraan af aan de binnenkant van het huis. Dus de leiding van binnen naar buiten is dan leeg.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Je vraagt dus eigenlijk of 8 cm isolatie (10 cm min uitsparing voor leiding) voldoende is om de leiding vorstvrij te houden? Wat denk je zelf?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
ericplan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:21:
Je vraagt dus eigenlijk of 8 cm isolatie (10 cm min uitsparing voor leiding) voldoende is om de leiding vorstvrij te houden? Wat denk je zelf?
Precies dat. Ik vraag me vooral af hoeveel de vorstvrije kraan afhankelijk is van de ‘warmte’ vanuit binnen, gezien die niet echt aanwezig is door de (minimale) binnenmuurisolatie en de steens muur. Ik vermoed dat het voldoende is, maar wilde graag meer meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 21:51
twain4me schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:37:
[...]

vorstvrije kranen zijn niet hufterproof hufters draaien die binnen een paar keer stuk.
Exact dit. Wij hebben thuis eentje. Tot dusver heeft iedereen die de kraan gebruikt heeft, anders dan ik en mijn vrouw, de kraan aangehengst tot 400 newtonmeter.
jepper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:26:
[...]

Precies dat. Ik vraag me vooral af hoeveel de vorstvrije kraan afhankelijk is van de ‘warmte’ vanuit binnen, gezien die niet echt aanwezig is door de (minimale) binnenmuurisolatie en de steens muur. Ik vermoed dat het voldoende is, maar wilde graag meer meningen.
Een vorstvrije kraan verlegd het afsluitventiel tot een plek waar het inderdaad niet meer vriest. En ik verwacht inderdaad niet dat dit na 8 cm isolatie het geval is.

Tot slot maak je dan een knie in de muur, daar kan je dan niet meer bij. Zodra deze lek is, kom je er pas achter als de hele muur inmiddels zeiknat is.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Jellabie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:10:
[...]

Omdat er dan altijd water in de leiding blijft zitten.

Bij een vorstvrije kraan sluit je de kraan af aan de binnenkant van het huis. Dus de leiding van binnen naar buiten is dan leeg.
Dat is wat ik bedoel met aftappen, jouw omschrijving is wel beter ja

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:13
Waarom niet gewoon een aftapkraan onderaan de buis met een kogelafsluiter erboven.
Een goed huurder kan dat best wel 1 keer in het jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
BennieWolters schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:33:
[...]

Tot slot maak je dan een knie in de muur, daar kan je dan niet meer bij. Zodra deze lek is, kom je er pas achter als de hele muur inmiddels zeiknat is.
Ja dat stond ook op mijn lijstje van nadelen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jepper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:26:
[...]
Dan moet ik je teleurstellen. Het is beslist onvoldoende. Het gaat goed, totdat het fout gaat. En dan heb je opeens een hoop schade, bovendien op een ongelukkig moment, namelijk als het flink vriest. Loodgieters hebben dan meestal geen tijd voor je.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
Los van alle andere bezwaren, dit heb ik even snel met Ubakus uitgerekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i55thyaEC8JW1_KIGYtxyFL_MAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WMEzJbbWH7jpz50POPJicwt0.png?f=user_large

Het toont het temperatuurverloop in de constructie in stationaire toestand. Het duurt enige dagen voordat die stationaire toestand wordt bereikt. Bovendien is het buiten natuurlijk nooit constant -10 graden, maar een wisselend temperatuurverloop (dag-nacht ritme) zit niet in het programma.
Constant -10 graden buiten zou je ook grofweg kunnen opvatten als overdag 0 graden en 's nachts -20 graden.
En ik ben er van uit gegaan dat het binnen constant 20 graden is. Als er enkele weken niet wordt gestookt en er komt een keer een zware vorstperiode dan wordt het een ander verhaal.

Als je er verder wat mee wil spelen: www.ubakus.de
Kan je ook zien dat je mogelijk een condensprobleem hebt achter de buitenstuclaag onder bovengenoemde omstandigheden. Tenzij er een folie achter de isolatie zit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@JukeboxBill Dan ga je voorbij aan directe geleiding door het metaal van de kraan. Als de wind erop staat en het is -10, dan zorgt geleiding via het metaal dat de kraan binnen de kortste keren bevriest.

Bovendien zit het kraandeel minder diep (en niet perfect aangesloten) in de isolatie
.Afbeeldingslocatie: https://www.mijnkluswijzer.nl/wp-content/uploads/vorstbestendig-schematisch.png

[ Voor 31% gewijzigd door ericplan op 05-09-2023 21:37 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
JukeboxBill schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:09:
Los van alle andere bezwaren, dit heb ik even snel met Ubakus uitgerekend:

[Afbeelding]

Het toont het temperatuurverloop in de constructie in stationaire toestand. Het duurt enige dagen voordat die stationaire toestand wordt bereikt. Bovendien is het buiten natuurlijk nooit constant -10 graden, maar een wisselend temperatuurverloop (dag-nacht ritme) zit niet in het programma.
Constant -10 graden buiten zou je ook grofweg kunnen opvatten als overdag 0 graden en 's nachts -20 graden.
En ik ben er van uit gegaan dat het binnen constant 20 graden is. Als er enkele weken niet wordt gestookt en er komt een keer een zware vorstperiode dan wordt het een ander verhaal.

Als je er verder wat mee wil spelen: www.ubakus.de
Kan je ook zien dat je mogelijk een condensprobleem hebt achter de buitenstuclaag onder bovengenoemde omstandigheden. Tenzij er een folie achter de isolatie zit.
Dank. Ik had daar ook al mee zitten spelen. Ik kwam op de volgende resultaten (al weet ik niet 100% zeker wat er tussen de muur en de gipsplaat zit). Voor zover ik het goed begrijp, lijkt er geen condensprobleem, of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7XE32E2MGUN4txxkknpBkAyXf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERbthn4t9xbnIbhPpWAwefwJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEsbBTgAa4Y6X1-MbyTNRnebixA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQSCSjhIEHUxAhni4xYnrWSp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door jepper op 05-09-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
ericplan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:23:
@JukeboxBill Dan ga je voorbij aan directe geleiding door het metaal van de kraan. Als de wind erop staat en het is -10, dan zorgt geleiding via het metaal dat de kraan binnen de kortste keren bevriest.
Daarom zei ik er ook bij "los van alle andere bezwaren" ;)

Maar dat is toch wat een vorstvrije buitenkraan voorkomt? Er zal toch iets van een scheiding zitten tussen het natte en droge gedeelte van de leiding om die geleiding te stoppen?
Het gedeelte waar water in blijft staan, wordt in dit geval verwarmd door de muur.

@jepper
Je hebt een alufolie aan de binnenkant, dat had ik er niet in zitten. Dus dat zorgt er voor dat er geen condens kan optreden.
En je hebt 140 mm EPS, stond niet zo in de TS, maar je bedoelde w.s. dat er 100mm dekking op de waterleiding zit.

Ik lees ook dat de afstand tussen kraan en afsluiter minimaal 15 cm moet zijn. Alleen wordt er dan van uit gegaan dat de buis volledig in metselwerk zit. In dit geval werkt de EPS als een soort van spouw, dus die paar cm korter moet wel kunnen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@JukeboxBill De knie is van messing, buis is roodkoper en nee, er zit niets tussen om geleiding te remmen. Ik heb er twee hier in huis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nog een nabrander: hoe wil je die kraan vastmaken op EPS? De kraan moet op afschot, anders werkt het niet.
EPS is nu niet iets waar een schroef in vast blijft zitten en die stuclaag is te kwetsbaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
JukeboxBill schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:05:
[...]

Daarom zei ik er ook bij "los van alle andere bezwaren" ;)

Maar dat is toch wat een vorstvrije buitenkraan voorkomt? Er zal toch iets van een scheiding zitten tussen het natte en droge gedeelte van de leiding om die geleiding te stoppen?
Het gedeelte waar water in blijft staan, wordt in dit geval verwarmd door de muur.

@jepper
Je hebt een alufolie aan de binnenkant, dat had ik er niet in zitten. Dus dat zorgt er voor dat er geen condens kan optreden.
En je hebt 140 mm EPS, stond niet zo in de TS, maar je bedoelde w.s. dat er 100mm dekking op de waterleiding zit.

Ik lees ook dat de afstand tussen kraan en afsluiter minimaal 15 cm moet zijn. Alleen wordt er dan van uit gegaan dat de buis volledig in metselwerk zit. In dit geval werkt de EPS als een soort van spouw, dus die paar cm korter moet wel kunnen.
Als ik het alufolie weghaal, lijkt er op ubakus nog steeds geen probleem. Staat in de prints 140, was met de dikte aan het spelen. 100 of 140 lijkt voor condens niet uit te maken. Maar inderdaad, de kraan zal minimaal 8cm bedekt zijn.

Zag ook kranen die tot max 10cm ingekort kunnen worden.
ericplan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:27:
Nog een nabrander: hoe wil je die kraan vastmaken op EPS? De kraan moet op afschot, anders werkt het niet.
EPS is nu niet iets waar een schroef in vast blijft zitten en die stuclaag is te kwetsbaar.
Er wordt Stikolith gebruikt. Zij hebben speciale verstevigde stukken voor bijvoorbeeld lampen, kranen en andere dingen die aan de muur moeten worden opgehangen.

[ Voor 56% gewijzigd door jepper op 06-09-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:19
Ik heb de blokken van Strikolith toevallig onlangs laten meenemen voor de bevestiging van lampen aan mijn gevel. Ze zijn verrassend hard en een schroef krijg je er niet zonder geweld (axiaal) uitgetrokken.

Voor de buitenkraan en de bevestiging v/d hwa wel heel bewust ervoor gekozen om dit met ytong blokjes te doen. Als iemand een keer ertegenaan loopt of met de tuinslang hard trekt, dan zijn die hardgeperste blokken toch altijd wel wat kwetsbaarder voor mijn gevoel. Meer het wringen van de bevestiging waarover ik dus mijn twijfels heb (misschien geheel onterecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
Krijnemans schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:21:
Ik heb de blokken van Strikolith toevallig onlangs laten meenemen voor de bevestiging van lampen aan mijn gevel. Ze zijn verrassend hard en een schroef krijg je er niet zonder geweld (axiaal) uitgetrokken.

Voor de buitenkraan en de bevestiging v/d hwa wel heel bewust ervoor gekozen om dit met ytong blokjes te doen. Als iemand een keer ertegenaan loopt of met de tuinslang hard trekt, dan zijn die hardgeperste blokken toch altijd wel wat kwetsbaarder voor mijn gevoel. Meer het wringen van de bevestiging waarover ik dus mijn twijfels heb (misschien geheel onterecht).
Goeie tip!! dank. Er komt ook een cortenstalen pergola tegenaan geschroefd, die wil ik liefste wel door schroeven tot in de muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

D-dark schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:56:
Waarom niet gewoon een aftapkraan onderaan de buis met een kogelafsluiter erboven.
Ik zou het nog eenvoudiger doen, de kraan vervangen door een vorstbestendige kogelkraan. Die hoef je niet drukloos te maken tot -20°.
Waar je wel op moet letten is dat het probleem niet verplaatst naar je leiding.

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5049560/s01/1400x1400/origin.webp

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 00:16
Ik heb een Caleffi ICECAL serie 603 geplaatst. Deze kan je open laten staan en zal gaan druppelen (om doorstroom te houden) als het vriest Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y21Grz7V731jp-cNocicKR7ksZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uRuBdSSpdMOP3qYu03NKTiNM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
BiLLY_daKid schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:24:
Ik heb een Caleffi ICECAL serie 603 geplaatst. Deze kan je open laten staan en zal gaan druppelen (om doorstroom te houden) als het vriest [Afbeelding]
Klinkt als een droom! ;). Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Die heb ik ook gehad, het druppelen veroorzaakte wel een ijsplak onder de kraan (een keer flink onderuitgegaan), niet zo groot maar zolang je het maar weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
(jarig!)
DukeBox schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:39:
Die heb ik ook gehad, het druppelen veroorzaakte wel een ijsplak onder de kraan (een keer flink onderuitgegaan), niet zo groot maar zolang je het maar weet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VYe16y3ONkXlfX7J-Y3MtrQuho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1TpmlLRWBpSHf9JPptO9dAaP.png?f=user_large

vandaar die emmerhouder denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
ericplan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:23:

Bovendien zit het kraandeel minder diep (en niet perfect aangesloten) in de isolatie
.[Afbeelding]
Overigens zit bij de nieuwe kranen de aansluitklep niet meer in de kniekoppeling.

Hij zit nog net in het chrome deel.
De koper leiding erachter kan je dan gewoon afkorten zonder dat je de spindel ook moet inkorten.
En dus kan je de koper buis eventueel ook buigen en/of solderen.

Denk dat de kranen vooral stuk gingen omdat mensen de spindel net een milimeter (of 2) te weinig inkortten, waardoor de rubbers stuk gaan. Deze nieuwe kranen zijn volledig van buiten af te repareren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vh_VrWCKHi9yIbvf-bLkG4u_J0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXAVMdgV3MSQ5oWUUrxn3ESq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

In de handleiding stond dat er niet meer dan 2 kilo aan mag hangen.. en een klein emmertje was met een dag vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Zelflozende kraan?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Pagina: 1