koopadvies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim Kerremans
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Mijn vraag
...
Mijn zoon moet een nieuwe laptop aanschaffen voor zijn verdere studies. Hiervoor heeft hij minimum vereisten gekregen waaraan de laptop moet voldoen. Helaas heb ik onvoldoende kennis om de juiste items te selecteren.

hoofdgeheugen: minimum 8 GB RAM, 16 GB RAM is echter sterk aan te raden

processor: Intel Core i5 CPU of hoger, i7 is beter (5e of 6e generatie), of een AMD equivalent. De CPU heeft minstens 4 cores, 8 of meer is echter aan te raden. ARM-gebaseerde processors zoals de Apple M1 kunnen problemen opleveren omdat die geen virtualisatie van Windows VMs ondersteunen.

GPU: minstens een ingebouwde grafische processor, type Intel HD graphics 5500 of hoger:

Schrijfruimte: minimum 500GB, 750GB is beter (SSD is een pluspunt, bv. 250GB SSD gecombineerd met HDD)

Schermgrootte: best 15" (13” is krap, 17” is vrij groot om dagelijks mee te nemen). Een extern scherm van minimaal 21" is sterk aan te raden om thuis of op kot vlotter te kunnen werken.

Schermresolutie: 1680x1024 of hoger (1920x1080 is voor een aantal pakketten een pluspunt)

Netwerk: draadloos maar zeker ook bedraad (wired Ethernet, eventueel via een extensie)

Firmware: ondersteuning voor 64-bit virtualisatie: BIOS moet de mogelijkheid bieden om Intel Virtualization Technology en VT-d (of AMD-V) aan te zetten

Besturingssysteem:

- met een recent 64-bit Windows als hoofdbesturingssysteem zit je zeker goed, Linux kan daar bovenop altijd in VMs gedraaid worden

- bij Macbooks zal een installatie van Windows met Boot Camp en/of in VMs nodig zijn naast macOS, en kunnen configuratieproblemen hier en daar niet uitgesloten worden

- bij Linux PCs kan een extra installatie van Windows in VMs nodig zijn, en kunnen configuratieproblemen niet met zekerheid uitgesloten worden

Koeling:

actieve koeling is nodig, want bij louter passief gekoelde laptops is de benodigde rekenkracht soms niet voldoende lang beschikbaar

Optioneel :

- bij voorkeur een numeriek klavier in het toetsenbord geïntegreerd of een extern numeriek klavier

- het gebruik van een extern toetsenbord, een externe muis, en/of een extern scherm kan uw gezondheid en uw productiviteit ten goede komen

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik probeerde zelf al de items terug te vinden bij de verschillende laptops maar vaak is dit een beschrijving die niet letterlijk terug te vinden is bij de keuzes.

Moest iemand me duidelijk kunnen zeggen wat ik allemaal moet aanklikken in de linker kolom bij laptops vergelijken, ben ik al een heel stuk op weg.

Alvast bedankt!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:59
Een budget is natuurlijk wel belangrijk om goed advies te kunnen geven, maar ik heb hier bijvoorbeeld een relatief goedkope laptop die voldoet aan wat in jouw post staat:

uitvoering: Acer Aspire 5 A515-45-R7D6
Onder 700 euro, 1000gb ssd, ryzen met 8 cores, 1080p scherm en numerieke toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim Kerremans
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Bedankt voor uw reactie.
Wat budget betreft wil ik vooral dat hij goed is en dat hij een tijd kan meegaan. Laat ons zeggen een goede prijs kwaliteitsverhouding.
Hij moet dagelijks meekunnen gaan naar school. Hij moet dus tegen een stootje kunnen. Ik denk dat dit model dat je aanreikt misschien net wat te groot is om dagelijks mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
Het irritante is dat als je een 1980 * 1020 resolutie wil en daar nog enigszins prettig mee wil werken 15 a 15,6 schermdiameter wel het meest prettig is.

Is het voor incidenteel werk dan kan je kleiner gaan.
Maar voor regelmatig werk op school is dat wel de ondergrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:59
D-dark schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:54:
Het irritante is dat als je een 1980 * 1020 resolutie wil en daar nog enigszins prettig mee wil werken 15 a 15,6 schermdiameter wel het meest prettig is.

Is het voor incidenteel werk dan kan je kleiner gaan.
Maar voor regelmatig werk op school is dat wel de ondergrens.
Daarbij is er vaak ook geen numpad bij een 13 inch, wat wel aanbevolen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:14:
[...]

Daarbij is er vaak ook geen numpad bij een 13 inch, wat wel aanbevolen staat.
Jep, kan je wel oplossen met een losse maar wordt je erg snel zat.

Even snel een filter voor de pricewatch in elkaar geflanst
categorie: Laptops
Pagina: 1