Vloerverwarming icm bestaande CV ketel: te hoog vermogen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-04 01:09
Dag allen.

Ik heb me al wat ingelezen rond CV-ketels, warmtepompen, pendelgedrag, vloerverwarming, maar hier kom ik niet uit:

Ik heb de woning van mijn overleden grootouders overgekocht. Hierin was nog maar recent (2015) een nieuwe CV-ketel geplaatst, een de Dietrich MCA 35/40 MI, die zowel kan voorzien in CV warm water als SWW.

Dit is een modulerende ketel (uit infoboekje), die als nominale belansting (Qn) 8,1 - 39 kW levert.
Het huis uit de jaren '60 was bij installatie amper geïsoleerd. Nu alles aan het renoveren en zo goed mogelijk aan het isoleren. Bijgevolg besef ik dat de ketel overgedimensioneerd zal zijn na de renovatie.

De verwarming zal voornamelijk op het gelijksvloers aanstaan, vloerverwarming met een oppervlakte van 40 m2, met afgiftevermogen van grofweg 100W/m2 bij HOH 10 cm geeft een vermogen van 4 Kw.
Het minimaal modulerend vermogen van de ketel is echter 8,1 Kw. De ketel zal dus meer vermogen produceren dan de vloerverwarming kan afgeven (puur LTV).

Reeds gelezen in CV tuning: de pompsnelheid naar min 90%, max 100% brengen om pendelen te vermijden, maar mijn vraag blijft: zal deze ketel gaan pendelen bij deze vloerverwarming?
Met andere woorden: klopt mijn aanname dat ik deze ketel kan hergebruiken in deze nieuwe situatie?

Alvast bedankt en elke extra info is welkom!
Julian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De ketel zal niet volcontinu kunnen stoken. Dat is niet heel erg. Dat doen ze al jaar en dag zonder dat men zich er bewust van was.

Meeste tijd heeft ook een matig geïsoleerde woning de krankzinnige minimum vermogens van CV ketels niet nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Er zijn tenminste 2 dingen van belang bij het risico op pendelen. Dat is 1. de verhouding minimaal vermogen t.o.v. de afgifte capaciteit en 2. de warmtecapaciteit van het gehele verwarmingssysteem. Aangezien 1 in jou geval iets krap is, maar 2 bij vloerverwarming juist heel goed, verwacht ik zo ook geen problemen met pendelen.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 05-09-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je vloer geeft 4 kW af wanneer deze op temperatuur is. Voordat die situatie bereikt is met vloerverwarming, duurt wel even. En tot die tijd absorbeert de vloer de warmte, zonder deze meteen af te geven. Want je gaat een enorme thermische massa opwarmen. Daar kan de ketel veel energie in kwijt, en zeker dat opwarmen kan met een hoog vermogen prima juist door de grote massa.

[ Voor 11% gewijzigd door Aardedraadje op 05-09-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
Dit zijn drie nuttige comments waar ik mee verder kan! Bedankt!
Ik was me er niet van bewust dat het pendelen naast de verhouding minimaalvermogen / afgiftecapaciteit ook afhing van de warmtecapaciteit (thermische massa) van het verwarmingssysteem.

Ik voel me nu geruster dat ik met deze ketel nog enkele jaren verder zal kunnen, en ik mijn tijd dus niet verkwansel met deze opnieuw te installeren! :)

Wanneer deze versleten is hoop ik een voldoende geïsoleerd huis te hebben met zonnepanelen om over te schakelen op warmtepomp (budget laat dit voor het moment niet toe...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zonnepanelen en isolatie hebben niks te maken of je wel of niet een warmtepomp kan/moet nemen. zonnepanelen maken je huis niet warm en de isolatie zegt allleen hoeveel warmte je nodig hebt maar verbeteren daarvan levert onder de streep erg weinig op ten opzichte van het simpelweg halveren van je stookkosten door een warmtepomp te nemen.

als je al vloerverarming hebt is de stap bijzonder klein en heb je de kosten (ongeveer 5k) er zo uit.

ter indicatie: je vervangt 1 kuub gas met ongeveer 1,5 a 2kWh aan stroom. die warmtepomp heb je er zo uit.

let wel dat de nieuwe generatie warmtepompen een klap duurder zijn, de huidige generatie (zoals de panasonic J serie) kosten na subsidie rond de 1000 a 1500 euro netto. dat is letterlijk goedkoper dan een nieuwe gasketel.

als je trouwens echt zuiniger aan wilt doen moet je de vloerverdeler pomploos maken en de ketel direct de vloer in jassen als die tenminste op 35 graden kan draaien op CV bedrijf.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 05-09-2023 22:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
@flippy, inderdaad, ik zal geen aparte pompgroep voorzien en het water aan 35 °C de grond in sturen.

Ik vermoed dat je uit Nederland komt? Hier in België staan de subsidies op warmtepompten niet zo ver, ook 1 van de redenen waarom ik liefst nog even wacht.

Het kan wel 'maar' 5000 euro zijn om over te schakelen op een warmtepomp, maar ik heb hier het budget niet voor (24j en huis op mijn eentje gekocht).

Aangezien ik de bestaande cv ketel 'gratis' krijg loont dit voor mij dus wel de moeite om deze nog 5-10 jaar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

JulianAdam schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:43:
@flippy, inderdaad, ik zal geen aparte pompgroep voorzien en het water aan 35 °C de grond in sturen.

Ik vermoed dat je uit Nederland komt? Hier in België staan de subsidies op warmtepompten niet zo ver, ook 1 van de redenen waarom ik liefst nog even wacht.

Het kan wel 'maar' 5000 euro zijn om over te schakelen op een warmtepomp, maar ik heb hier het budget niet voor (24j en huis op mijn eentje gekocht).

Aangezien ik de bestaande cv ketel 'gratis' krijg loont dit voor mij dus wel de moeite om deze nog 5-10 jaar te gebruiken.
De isde subsidie is europees en gebaseed op het vermogen van de machine. Een 5kW machine heeft gewoon 2700 euroknallers aan subsidie zolang je hem maar in europa koopt en een "inbedrijfstelling" laat doen door een loodgieter of zo.
En nee, die ketel is niet gratis want je bent zoizo nog honderden euros kwijt aan het privilege voor het hebben van een gasaansluiting.
En dan nog weet ik vrij zeker dat 2 kWh een klap goedkoper is dan 1 kuub gas voor de aankomende 10 jaar.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1