Bij formule GEMIDDELDE(ALS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Hemelaers
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-09-2023
Ik zoek in file tussen 2 datums de gemiddelde overfill, maar bij producten zonder overfill blijft hij deze aanzien als 0.
Hierdoor is mijn YTD gemiddelde niet in orde van bv 2 maanden samen.
Hieronder mijn code:

=GEMIDDELDE(ALS(($LH$14:$LH$463>=$KU$467)*($LH$14:$LH$463<=$KU468);$X$14:$X$463;"<>0"))

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:03

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :)

Voor ons wordt het wel erg lastig om iets hierover te zeggen als we niet weten hoe je Excel sheet eruit ziet. Wat staat in welke kolom, wat bedoel je met overfill? Het makkelijkste is als je een screenshot plaatst.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:56
  1. De functie GEMIDDELDE.ALS kan de boel wat leesbaarder maken dan een geneste ALS binnen je GEMIDDELDE
  2. Wanneer je geen waarde vindt die aan je criteria voldoen reken je met de (tekst)waarde "<>0" (de derde parameter van je ALS functie). Geen idee wat Excel daar van maakt
  3. Zowel GEMIDDELDE als GEMIDDELDE.ALS negeren lege cellen, kloppen de waarden waarmee je rekent en je verwachte uitkomst wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Hemelaers
De overfill is het percentage product we teveel in het potje hebben gedaan. Als er in ieder potje 100g moet zitten en we doen er overal 103g in hebben we 3% overfill. Als ik uit de file dit op maandbasis laat berekenen voor alle producties kan ik met GEMIDDELDE.ALS werken en krijg ik het juiste resultaat. Daar wordt een lege cel als leeg aanzien. Om bv januari en februari samen te tellen werk ik met GEMIDDELDE(ALS omdat ik hier tussen datums laat zoeken. Daar wordt een lege cel als 0 aanzien.

Ik heb ook 3 schermafbeeldingen erbij gezet.
In kolom "Z" heb ik gezet wat het resultaat zou moeten worden in kolom "Y"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8zdwbOwqNVzqYxPfDqvpVck74w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gm3oMYpM1KVeIqbtZjSeZ2cp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nzip9EYxz0ir-Dg02kgF4RtiG60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xq37hBsHMmIvkYEp6qYVQTCD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOJCuYO-D8t1AF7Uxkp1n9l9mPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hslqlwjjykpzjtkGZg5pyfI4.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Yves Hemelaers op 06-09-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:14

Masuchievo

Cpt. Average

Ikzelf ben geen Excel-guru, maar kan wel meer dan cellen optellen.

Heb je al eens geprobeerd om met Chatgpt een formule te bouwen? Zelf al wat vaker gedaan, en zolang je weet wat je vraagt kom je een heel eind.

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je schermafbeeldingen zijn niet te zien.
Het probleem is dus dat geen overfill (waarde 0) dus meegenomen wordt in je gemiddelde en dat wil je niet?

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 06-09-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Hemelaers
Nu zijn de afbeeldingen toegevoegd. Nieuw op forum en wist niet dat er nog een extra handeling nodig was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:49
Op basis van je screenshots snap ik er nog niks van, want de bereiken waarnaar de formule vallen buiten de screenshots.

Maar als ik je formule zo ontleed, dan bereken je helemaal geen gemiddelde. Je formule geeft het gemiddelde van je ALS plus helemaal niets. Dus alleen de uitkomst van je ALS. Je opbouw van de formule klopt dus niet, en daarvoor verwijs ik je graag terug naar de opmerking van @dixet hierboven.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yves Hemelaers
Deze werkt nu.

=GEMIDDELDE.ALS($LH$14:$LH$463;"<="&$KU468;$X$14:$X$463)
Pagina: 1