Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-05 12:54
Hoi allemaal,

Ik ben enkele maanden geleden over gegaan naar Vodafone, nu ervaar ik (ondanks controle van lokale masten) thuis geen geweldig bereik. Ook viel mij op dat de 5G verbinding knap waardeloos is. (Ik weet dat het huidige 5G nog beperkt is in frequenties, maar het zou nog steeds wat sneller dan 4G+ moeten zijn)

Mijn klacht over de dekking is vrijwel afgedaan met "we zien er niks van in je omgeving en in huis is je eigen probleem, hier kun je VoLTE of VoWiFi voor gebruiken". Ik heb niet het idee dat ik hier nog tegen in kan gaan want ze sluiten gewoon de klacht en reageren niet meer.

Maar met 4G+ scoor ik beter dan met 5G, toen ik hier over klaagde kreeg ik de volgende reactie:
"Ons 5G netwerk
Helaas is de 5G dekking nog niet overal even optimaal, de komende tijd gaan wij hier mee aan de slag om dit te optimaliseren. Aangezien Vodafone nog druk bezig is met de uitrol van dit netwerk worden hier geen rechten aan ontleend."

Hier worgen geen rechten aan ontleend..? Maar dat is toch gewoon keihard een misleidende en dus onterechte verkoop?

Ze gebruiken 5G als onderdeel van het aanbod, ik citeer letterlijk van de site "Toegang tot ons supersnelle 5G netwerk met een 5G-ready-toestel", "Kies je 5G abonnement" en "Ons 5G-netwerk is in vrijwel heel Nederland te gebruiken". Dan wanneer het vervolgens voor geen meter draait kunnen er ineens geen rechten aan worden ontleend.

Na dit te hebben gestuurd werd dit totaal genegeerd en kreeg ik enkel een reactie op het bellen (wat dus het afsluiten van de klacht was).

Kan ik hier stappen op ondernemen? Ik wil het graag gewoon ontbinden maar wil niet mijn nummer geforceerd uitporteren en achtervolgd worden met een afkoopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
Het zichttermijn van 14 dagen voor kopen op afstand is inmiddels verlopen.

Voor de rest kan je denk ik niet zo heel veel omdat er geen harde afspraken zijn gemaakt over de verwachtingen die je had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:25
Ik geef het weinig kans.

Vodafone is de enige die 5G op een 1800Mhz frequentie gebruikt door middel van Dynamic Spectrum Sharing. Je deelt dus de 5G frequentie met die van 4G. Afhankelijk van de drukte op de 4G kan je snelheid op 5G dus “redelijk” zijn of zoals je al opmerkt langzamer dan 4G. (Want die 4G heeft meer capaciteit op dit moment). Als er niemand op 4G zit, dan zal je 5G snelheid maar een heel klein beetje sneller zijn dan 4G. Vodafone heeft bewust gekozen voor deze implementatie en ze weten dus heel goed dat de snelheid achterblijft tov de concurrentie.

Voor je klacht richting Vodafone moet je dus even gaan inlezen over het DSS.

KPN en Tmobile Odildo hebben een eigen 5G frequentie met een lagere frequentie waar je wel de betere dekking kan ervaren.

Alle 5G netwerken in Nederland zijn verder nog steeds afhankelijk van 4G. Technisch gezien zul je alleen bij KPN en Tmobile een iets hogere snelheid vernemen.